Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:09

Cayenne: dat er geen CAO is, is iets waar je als individu niet veel aan kunt doen natuurlijk :) Is ook niet erg, want bepaalde dingen zijn gewoon bij wet geregeld. Zonder CAO is niet hetzelfde als vogelvrij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:21

Shadow0 schreef:
Cayenne: dat er geen CAO is, is iets waar je als individu niet veel aan kunt doen natuurlijk :) Is ook niet erg, want bepaalde dingen zijn gewoon bij wet geregeld. Zonder CAO is niet hetzelfde als vogelvrij.

Kun je niks aan doen nee, maar je weet het toch van te voren? Net als dat TS geweten moest hebben dat het om minimaal 40 uur ging en overuren niet uitbetaald zouden worden. Dat staat in het contract wat getekend is. Je leest toch iets voor je tekent?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:30

Dat was misschien verstandiger geweest. Maar de TS had het hooguit beter aan kunnen pakken terwijl het bedrijf de wet overtreedt. Heel gek maar persoonlijk heb ik daar zelf wat meer moeite mee.

Een aantal dingen die genoemd worden zijn bovendien volgens mij maar moeilijk te constateren tijdens sollicitatiegesprekken. Dat merk je pas als je eenmaal binnen bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:38

Ik vind het ook erg dat het bedrijf de wet overtreedt.... Maar in deze tijd is het nu eenmaal handiger om je baan te houden. Je hebt niet zomaar een nieuwe. Erg banketstaaf, maar dat is wel hoe het is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 23:20

Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het contract wel gelezen en ik vond die dingen ook vreemd. Ik kreeg toen ook al een twijfel, maar ik was al zo lang op zoek naar een baan in de buurt. Echt heel dom achteraf. Plus bij het gesprek was heel veel niet gezegd, niet dat er altijd zo lang doorgewerkt wordt. Maar ik doe administratief werk en soms moeten dingen wel af op de dag zelf, maar dat vind ik ook niet erg, maar wel om elke dag geen pauze te houden, moet nou snel me brood opeten en gewoon doorwerken en het zijn wel erg lange dagen. Het is ook lekker om even niets aan je hoofd te hebben.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:58

Bij administratief werk kun je natuurlijk gewoon lunch pauze hebben. Mischien niet altijd klokslag 12:30 maar half uurtje broodje en bokt moet toch kunnen. Als die ruimte er helemaal niet is dan ben je gewoon onderbezet.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:40

Ik ben het helemaal eens met Shadow. Bij mij op het werk zijn overuren inherent aan je functie. Nou prima, ik werk dus niet over. Als je structureel moet overwerken dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: of je werkt niet hard genoeg, of je hebt te veel werk. Je weet van jezelf in welke categorie je valt. Bij mij op het werk word er eigenlijk van je verwacht dat je geen 9-5 mentaliteit hebt. Maar ze willen ook vaak dat je op open dagen e.d. Ook vrijwillig komt werken en wanneer je een kwartiertje eerder weg wil zodat je bijvoorbeeld op tijd bij de apotheek ben, kost je dat vrije uren. Dan moet je dus verlofuren voor inleveren. Bij ons is het geven en nemen. Jij geeft en zij nemen. Dus toen ik daar een keer door de directie op aan werd gesproken gaf ik ook aan dat ik niet voor niets terug was gegaan naar kantoor wegens de afgebakende tijden. Een keer wat langer doorgaan is voor mij echt geen probleem, maar het moet geen dagelijkse kost worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:44

Ik ben benieuwd of het je vandaag beter bevallen is!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:01

Brainless schreef:
@Somebitch
Er staan geen vaste uren in haar contract en ze heeft een vast maandloon.
Er zijn veel meer beroepen waarbij je geen overuren betaald krijgt, dat zit dan ''bij het salaris'' in.

Dat kan. In andere beroepen waar jij het over hebt zou dan een cao zijn. Want alleen een cao mag afwijken van de wet.

In het geval van ts is er geen cao en moet dus de wet gevolgd worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:13

Dus bij een volgende sollicitatie ga je ook vragen hoe het er in het bedrijf aan toe gaat en wat zij van hun werknemers verwachten en wat jij kunt verwachten van je werkgever.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:30

Zeker weten.

Vandaag was het ook weer een tegenvaller. Helaas, ik hoop nog dat het beter wordt. Maar ik ben al aan het kijken voor iets anders, al is dat natuurlijk niet makkelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:39

Ilja, denk je dat ze daar een eerlijk antwoord op geven? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een bedrijf vrijwillig meldt dat ze neurotisch doen over clean desks of de wet overtreden met hun urenregeling. Het is een heel goed streven om er naar te vragen hoor, maar met name het naleven van de wet is de verantwoordelijkheid van het bedrijf.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:43

Nee, maar ik bedoel wel dat je als sollicitant ook meer door kunt vragen en situaties kunt schetsen om een beter beeld van het bedrijf te krijgen. En tijdens een rondleiding (kun je ook om vragen) krijg je een beeld van hoe e.e.a. er uit ziet en aan toe gaat. Ook wat dresscode betreft bijvoorbeeld. Informeel is bij het ene bedrijf formeler dan bij het andere.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:53

Shadow0 schreef:
Ilja, denk je dat ze daar een eerlijk antwoord op geven? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een bedrijf vrijwillig meldt dat ze neurotisch doen over clean desks of de wet overtreden met hun urenregeling. Het is een heel goed streven om er naar te vragen hoor, maar met name het naleven van de wet is de verantwoordelijkheid van het bedrijf.

Waarom niet? Liever een kandidaat die bewust ja zegt tegen een dergelijke werkomgeving en niet na 1 maand inwerken er weer vandoor gaat. Eerlijkheid duurt het langst :j

Bij mijn vorige werkgever heel wat mensen aangenomen en allemaal verteld dat het een leuke werkomgeving was, maar wel eerlijk over de scherpe kantjes (ideale werkgever bestaat immers niet). Dit werd door iedereen zeer gewaardeerd. En ook wel mensen gehad die daar dus bewust niet voor hebben gekozen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:31

En Shadow, hoe realistisch vind jij het dan om je in deze tijd hard te maken voor half uurtje pauze-pauze en stipt op tijd weggaan terwijl ik denk dat heleboel mensen uberhaubt blij mogen zijn met een baan en vast inkomen?
Ik als werkgever zou het dan wel weten... De rotte appel eruit, want er staan vast meer dan genoeg anderen wel te springen voor de baan in kwestie waarbij de paar extra uurtjes bovenop je minimale 40-urige contract blijkbaar verbasterd zitten in het maandloon van de werknemer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:36

Mootje schreef:
En Shadow, hoe realistisch vind jij het dan om je in deze tijd hard te maken voor half uurtje pauze-pauze en stipt op tijd weggaan terwijl ik denk dat heleboel mensen uberhaubt blij mogen zijn met een baan en vast inkomen?
Ik als werkgever zou het dan wel weten... De rotte appel eruit, want er staan vast meer dan genoeg anderen wel te springen voor de baan in kwestie waarbij de paar extra uurtjes bovenop je minimale 40-urige contract blijkbaar verbasterd zitten in het maandloon van de werknemer.

Een beetje werkgever weet ook dat daar z'n personeel niet gelukkig van wordt. En ongelukkig personeel = minder productiviteit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:40

Nou, ik zou het wel weten hoor: Een baan en vast inkomen versus thuiszitten, geen recht op een uitkering want je hebt zelf ontslag genomen en de onzekerheid van het al dan niet vinden van een baan resulterend in brood op de plank :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:02

_Nelleke_ schreef:
Mootje schreef:

Een beetje werkgever weet ook dat daar z'n personeel niet gelukkig van wordt. En ongelukkig personeel = minder productiviteit.

Een beetje werkgever zit in deze tijd ook erg moeilijjk. Een beetje gezeur levert zo een ontslag op tegenover veeeeeeel anderen die staan te springen voor vast werk....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:04

verootjoo schreef:
Een beetje werkgever zit in deze tijd ook erg moeilijjk. Een beetje gezeur levert zo een ontslag op tegenover veeeeeeel anderen die staan te springen voor vast werk....

Geeft ze alsnog niet het recht om personeel uit de buiten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:06

Uitbuiten vind ik toch iets anders dan werken onder een contract waar letterlijk in staat minimaal 40 uur met een vast maandsalaris :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:06

Nee, maar wel iets om twee keer over na te denken voor je stampij gaat maken, net wat mootje zegt...

Ik vraag me overigens af over welke categorie maandsalarissen we het hebben :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:08

Tijdje aankijken en in je proeftijd gesprek gaan vragen wat je verder kan verwachten en dat het je opgevallen is dat je veel meer werkt dan gedacht. Ze houden zich daarbij niet aan de Arbo voorwaarden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:23

Colway schreef:
Ze houden zich daarbij niet aan de Arbo voorwaarden

Gewaagde uitspraak...

Citaat:
- Werknemers van 18 jaar en ouder mogen maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week.
- In een periode van 16 weken mag een werknemer gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.
- Per week moet er ten minste sprake zijn van een rustperiode van 11 uur per dag. De werkgever spreekt met de werknemer af hoe hij of zij de werktijd per dag en week invult.
- Soms mag bij collectieve regelingen (zoals de cao) afgeweken worden van de voorschriften in de Arbeidstijdenwet. In het Arbeidstijdenbesluit staan algemene uitzonderingen voor bepaalde werknemers en bepaalde situaties. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de sectoren zorg, mijnbouw, de vervoerssectoren en een aantal overige sectoren.

Enige zou nog zijn:
Citaat:
Werkt een werknemer langer dan vijfeneenhalf uur, dan heeft hij of zij recht op minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in twee keer een kwartier. Werkt de werknemer langer dan tien uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Deze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als de werknemer langer dan vijfeneenhalf uur werkt, heeft hij of zij in ieder geval recht op vijftien minuten pauze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:33

Eventueel terug naar je oude baan is misschien een optie en anders de proeftijd uitwerken en je dan aan je rechten houden, helaas is het weer te merken dat er in de huidige omstandigheden veel meer mensen op straat lopen en sommige bedrijven gewoon denken: Voor jou tien anderen. Ts, sterkte en schrijf alles op wat je meemaakt, vervelende situaties, veel te veel overuren enzenz, je weet nooit waar het voor van pas kan komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:50

Mootje schreef:

Ja, dat is nu net zo gevaarlijk. Des te meer reden dat we beseffen dat we dit allemaal niet moeten pikken, want de grenzen schuiven steeds verder op. Het kost banen aan de ene kant, en gezondheid aan de andere... dat moeten we niet willen.

Ik vind dat als er werk is voor 5 personen, je beter 5 personen in staat kunt stellen dat werk goed te doen, dan 1 persoon overbodig te maken die vervolgens een uitkering ontvangt, terwijl de overige 4 het werk alleen maar slordig en met fouten kunnen uitvoeren omdat er te weinig tijd is, en er na een tijdje waarschijnlijk nog iemand uitvalt omdat de werkdruk te groot is / het niet meer te combineren is met de zorg voor een gezin of familielid. Dat laatste is zeker voor de maatschappij (maar naar alle waarschijnlijkheid ook voor de werkgever, die aan ziektewet bv ook flink meebetaalt, en die ook last heeft van de fouten) veel duurder en minder goed.

Dat verander je als individuele werknemer niet, maar als alle werknemers zich daar bewust van zijn, en dat samen aan de orde stellen, dan wel.