Is ook niet erg, want bepaalde dingen zijn gewoon bij wet geregeld. Zonder CAO is niet hetzelfde als vogelvrij. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Is ook niet erg, want bepaalde dingen zijn gewoon bij wet geregeld. Zonder CAO is niet hetzelfde als vogelvrij. Shadow0 schreef:Cayenne: dat er geen CAO is, is iets waar je als individu niet veel aan kunt doen natuurlijkIs ook niet erg, want bepaalde dingen zijn gewoon bij wet geregeld. Zonder CAO is niet hetzelfde als vogelvrij.
Brainless schreef:@Somebitch
Er staan geen vaste uren in haar contract en ze heeft een vast maandloon.
Er zijn veel meer beroepen waarbij je geen overuren betaald krijgt, dat zit dan ''bij het salaris'' in.
Shadow0 schreef:Ilja, denk je dat ze daar een eerlijk antwoord op geven? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een bedrijf vrijwillig meldt dat ze neurotisch doen over clean desks of de wet overtreden met hun urenregeling. Het is een heel goed streven om er naar te vragen hoor, maar met name het naleven van de wet is de verantwoordelijkheid van het bedrijf.

Mootje schreef:En Shadow, hoe realistisch vind jij het dan om je in deze tijd hard te maken voor half uurtje pauze-pauze en stipt op tijd weggaan terwijl ik denk dat heleboel mensen uberhaubt blij mogen zijn met een baan en vast inkomen?
Ik als werkgever zou het dan wel weten... De rotte appel eruit, want er staan vast meer dan genoeg anderen wel te springen voor de baan in kwestie waarbij de paar extra uurtjes bovenop je minimale 40-urige contract blijkbaar verbasterd zitten in het maandloon van de werknemer.
_Nelleke_ schreef:Mootje schreef:En Shadow, hoe realistisch vind jij het dan om je in deze tijd hard te maken voor half uurtje pauze-pauze en stipt op tijd weggaan terwijl ik denk dat heleboel mensen uberhaubt blij mogen zijn met een baan en vast inkomen?
Ik als werkgever zou het dan wel weten... De rotte appel eruit, want er staan vast meer dan genoeg anderen wel te springen voor de baan in kwestie waarbij de paar extra uurtjes bovenop je minimale 40-urige contract blijkbaar verbasterd zitten in het maandloon van de werknemer.
Een beetje werkgever weet ook dat daar z'n personeel niet gelukkig van wordt. En ongelukkig personeel = minder productiviteit.
Colway schreef:Ze houden zich daarbij niet aan de Arbo voorwaarden
Citaat:- Werknemers van 18 jaar en ouder mogen maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week.
- In een periode van 16 weken mag een werknemer gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.
- Per week moet er ten minste sprake zijn van een rustperiode van 11 uur per dag. De werkgever spreekt met de werknemer af hoe hij of zij de werktijd per dag en week invult.
- Soms mag bij collectieve regelingen (zoals de cao) afgeweken worden van de voorschriften in de Arbeidstijdenwet. In het Arbeidstijdenbesluit staan algemene uitzonderingen voor bepaalde werknemers en bepaalde situaties. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de sectoren zorg, mijnbouw, de vervoerssectoren en een aantal overige sectoren.
Citaat:Werkt een werknemer langer dan vijfeneenhalf uur, dan heeft hij of zij recht op minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in twee keer een kwartier. Werkt de werknemer langer dan tien uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Deze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als de werknemer langer dan vijfeneenhalf uur werkt, heeft hij of zij in ieder geval recht op vijftien minuten pauze.
Mootje schreef:Ik als werkgever zou het dan wel weten... De rotte appel eruit, want er staan vast meer dan genoeg anderen wel te springen voor de baan in kwestie waarbij de paar extra uurtjes bovenop je minimale 40-urige contract blijkbaar verbasterd zitten in het maandloon van de werknemer.