Charmaiineee schreef:Fiffill schreef:Haha wat een reacties over een grapje
Voor mensen met dyslexie is dit geen grapje, denk ik zo.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fiffill schreef:Annekeee schreef:Dan is het zelfspot, nu concludeer je het al voor een ander! Terwijl jij geeneens weet hoe degene zich voelt achter zijn of haar beeldscherm!
En gelukkig kan TS zoals hij zelf zei wel tegen een grapje!
Fiffill schreef:Je cijfer voor Nederlands is zeker niet zo hoog
Nayomie schreef:Mensen serieus, jullie vinden het zielig van die reactie, maar enkelen duiken vervolgens wel op 1 persoon en dat vind ik zielig
Fiffill schreef:Ik zat in een klas vol met dyslectici. Van ernstige tot mildere vormen, maar ook mensen met een ernstige vorm van dyslexie kunnen best goed correct leren schrijven. Kost misschien wat meer tijd en moeite om alles vaker na te lezen, maar het kan zeker, en een spellingcheck scheelt ook al een hoop! Heb toen vaak stukken nagekeken van mensen en ja, natuurlijk maken ze fouten, maar er kan zeker wat aan gedaan worden.
Maar zodra je om alles gaat miepen "maar ik heb dyslexie!" en je erachter gaat verschuilen wordt 't sowieso niks nee.Het is erg vervelend, maar je kunt er een hoop aan doen om beter te leren schrijven! Je moet het alleen wel willen.
Fiffill schreef:Ik zat in een klas vol met dyslectici. Van ernstige tot mildere vormen, maar ook mensen met een ernstige vorm van dyslexie kunnen best goed correct leren schrijven. Kost misschien wat meer tijd en moeite om alles vaker na te lezen, maar het kan zeker, en een spellingcheck scheelt ook al een hoop! Heb toen vaak stukken nagekeken van mensen en ja, natuurlijk maken ze fouten, maar er kan zeker wat aan gedaan worden.
Maar zodra je om alles gaat miepen "maar ik heb dyslexie!" en je erachter gaat verschuilen wordt 't sowieso niks nee.Het is erg vervelend, maar je kunt er een hoop aan doen om beter te leren schrijven! Je moet het alleen wel willen.
Citaat:Alleen 'Wij wilden per se winnen' voldoet aan de taalnorm. Wie een van de andere varianten gebruikt, kan bijna rekenen op commentaar vanwege slordig taalgebruik. Toch nemen het Witte Boekje en het officiële Groene Boekje zowel wilden als wouden op. Van Dale (2005) noemt naast wilden en wouden ook nog wouen en wouwen, en merkt op dat de laatste drie vormen "informeel" zijn.
Veel mensen hebben geleerd dat wouden 'fout' is. 'Wouden zijn bossen!' was een bekende uitroep van schoolmeesters en -juffrouwen om erin te stampen dat alleen wilden juist zou zijn. Wou(d)en is echter een eeuwenoude vorm, die al in Middelnederlandse teksten voorkomt. Hij is ontstaan uit wolde(n), een vorm die in sommige dialecten nog voortleeft. De vorm wouden houdt ondanks alle vermaningen gewoon stand, in elk geval in de spreektaal en de informele schrijftaal.
Tegen het enkelvoud wou (dat bestaat naast wilde) wordt minder bezwaar gemaakt. 'Ik wou dat ik jou was' en 'Ik weet ook niet wat ze daarmee wou zeggen' zijn voor de meeste mensen goede zinnen, al zijn ze wat informeel. 'Ik wilde dat ik jou was' en 'Ik weet ook niet wat ze daarmee wilde zeggen' zijn uiteraard ook mogelijk. In bijvoorbeeld 'De minister wou geen toelichting geven' is wou voor sommige mensen toch wat te informeel; 'De minister wilde geen toelichting geven' is in hun ogen passender.
miss_lizje schreef:Fiffill schreef:Ik zat in een klas vol met dyslectici. Van ernstige tot mildere vormen, maar ook mensen met een ernstige vorm van dyslexie kunnen best goed correct leren schrijven. Kost misschien wat meer tijd en moeite om alles vaker na te lezen, maar het kan zeker, en een spellingcheck scheelt ook al een hoop! Heb toen vaak stukken nagekeken van mensen en ja, natuurlijk maken ze fouten, maar er kan zeker wat aan gedaan worden.
Je wilt niet weten hoe veel onvoldoendes ik heb gehad voor nederlands ondanks spellingscheck en extra nalees tijd. Ik lees wel een boek per maand, en nee, echt geen dunnetjes. Schrijf hele teksten ook puur voor de lol. Maar ik zal altijd dyslect blijven, het blijft gewoon een handycap. Het is geen ziekte die je even met veel oefenen kan oplossen. Ik vind dat je zeer kortzuchtigd denkt betreft dit onderwerp, leven met dyslectie kan keihard zijn. Want nee, het zit niet alleen in het schrijven, maar in de gehele taal. Begrijpendlezen, voorlezen etc. Ben jij ooit voor je hele klas uitgelachen door je docent omdat je geen moeilijke tekst hardop kan voorlezen? Op zo'n manier vernederd worden is namelijk echt pijnlijk.
Ik ga veder geen tijd verspillen aan stukjes typen naar personen zoals jou, die zijn de moeite niet waard.