Korte termijn geheugen: onderzoekje!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_yen

Re: Korte termijn geheugen: onderzoekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:24

Onderzoekje gedaan en verstuurd, nu verder met m'n eigen opdrachten, heb ik meer aan op dit moment :')
Succes nog!

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:34

ok super! *\o/*

Succes met je onderzoek :j

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:49

Hoi!

Een studiegenootje doet een ander onderzoekje en heeft ook nog proefpersonen nodig!

Als jullie dus zin hebben om nog een testje te doen, heel graag!! Je kunt dan de ruwe data e-mailen naar laurakonijn@live.nl

Dit is een iets ander testje, het gaat als volgt:

Instructie

Verloop van het experiment..
Aan het begin van elke trial verschijnen er achtereenvolgens een aantal items. Dit kunnen cijfers, letters of woorden zijn. De items worden telkens een voor een gepresenteerd. Na het verschijnen van de items komt er een blok met 9 knoppen tevoorschijn. Jij moet hieruit de zojuist getoonde items in de goede volgorde kiezen. Het experiment begint met drie oefentrials. Daarna start het eigenlijke experiment met 25 trials.

Doel van het experiment.
De bedoeling is dat jij de items (cijfers, letters of woorden) in dezelfde volgorde als dat ze verschenen zijn, probeert te onthouden. Let op: als je één keer je keuze hebt aangeklikt, kan je die niet meer veranderen.

Instructies:
Druk op de start-knop om te beginnen.
Onthoud de items die je te zien krijgt in de juiste volgorde.
Kies uit het blok van 9 knoppen de items die jij zojuist gezien hebt. Doe dit in de juiste volgorde!
Druk op de volgende-knop om de volgende trial te starten.

http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zap ... rames.html

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:08

aaahw 1 foutje :(
Ik zal je de ruwe data in een pb tje sturen :)
Ik zal later de andere ook doen ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:08

Ik heb jouw test al gedaan en gegevens ongeveer nu verzonden. Zal eens kijken voor vriendin van je...

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:27

Ik krijg trouwens erg veel vragen over het uiteindelijke verslag! Ik moet dit 11 februari inleveren en kan tegen die tijd iedereen die benieuwd is naar het onderzoekje een e-mail sturen!

Als je graag het uiteindelijke resultaat wilt zien moet je mij dus even een PB’tje sturen met je e-mail adres :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:54

De beide pagina's worden niet geladen hier...klopt dat of zit ik naar mijn eigen "Brain-fog" te kijken :P

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:21

Tinky12 schreef:
De beide pagina's worden niet geladen hier...klopt dat of zit ik naar mijn eigen "Brain-fog" te kijken :P

Heb je een besturingssysteem van Apple of van Windows? Op mijn macbook opent hij namelijk ook niet, maar bij Windows wel gewoon.

Je kan ook de site openen t/m utwente.nl, iets van https://zap.psy.utwente.nl (staat in de OP) en dan bij 'ZAPS' kijken daar staat de Sternberg Search tussen! Succes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:28

Ik heb gewoon Bill...euh...windows maar hij geeft aan dat hij de pagina niet kan vinden.Voordat ik je een mail stuurde had ik ook even gespiekt en toen deed hij het wel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:45

Bij mij laadt ie ook niet (Windows)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:59

En als jullie deze link openen: http://zap.psy.utwente.nl

Krijgen jullie dan wel een beeld? Links in het menu staat dan 'ZAPS' en dan bij de S staat Sternberg Search.

Heel vreemd dat de link niet bij iedereen werkt, misschien lukt het wel via bovenstaande link..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:02

Nee doet het nog steeds niet... Ik kan het scherm wel laden, maar slechts ten dele lijkt het. Ik mis steeds info/trials.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:05

Ik wil gerust voor jou de test maken. Maar bij mij is officieel bekend dat mijn geheugen slecht is. Dus ik weet niet of je er werkelijk iets aan hebt omdat het dus een vertekend beeld is bij mij....

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:10

Ik heb het ook gedaan, was niet zo moeilijk. Ik vond het wel heel lang duren en heb het laatste echt met lange tanden gedaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:21

Heb beide testen gedaan...de laatste was voor mij moeilijk te doen.Merk echt dat mijn concentratie momenteel erg slecht is :\

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:48

Ik heb hem gedaan en opgestuurd :) Geen fouten :D Betekent dat nu dat ik een heel goed geheugen heb ofzo? Ik moest elke keer langer nadenken wat M en C nou ook al weer waren dan of de letter er tussen stond :P
Wel een interessante theorie erachter trouwens :)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:59

Sanned schreef:
Ik heb hem gedaan en opgestuurd :) Geen fouten :D Betekent dat nu dat ik een heel goed geheugen heb ofzo? Ik moest elke keer langer nadenken wat M en C nou ook al weer waren dan of de letter er tussen stond :P
Wel een interessante theorie erachter trouwens :)

Het gaat eigenlijk meer om je reactietijd, dus denk niet dat je nu zomaar kunt stellen dat je een heel goed geheugen hebt haha! Het testje wat een studiegenootje van me doet gaat wel echt meer over de capaciteit van je geheugen, die staat hier boven ook in het topic.

Meneer Sternberg stelt dat alleen het AANTAL letters invloed heeft en niet of de letter wel of niet AANWEZIG is in de reeks. De reactietijden zouden dus bij elke trial waar een gelijk aantal letters is, gelijk moeten zijn. Hij veronderstelde namelijk dat je bij een taak als deze elke letter in je opneemt, ondanks dat je misschien al ziet dat de letter aanwezig is.

Wij moeten nu eigenlijk onderzoeken of onze data dit ook aantoont; hierbij kijken wij ook nog of leeftijd en opleidingsniveau verschil maakt.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:57

Ik had het gelezen ja. Wel grappig, mijn reactietijd was het langst bij de reeksen met drie letters. Ik ben ook benieuwd wat er uit komt, misschien kan je ook nog een korte samenvatting van de uitkomst in het topic posten?