Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Serendip90 schreef:Ik snap dat nooit zo, vriendinnetje had ook zoiets... Ze werkte 6 uur per week op zaterdag en vond dat te zwaar (maar ze kreeg wel een auto en alles van der ouders) Ik werkte daarnaast gewoon 24 uur per week als het niet meer was en dan nog had ik genoeg tijd over :s
Je kan niet op zaterdag nog een paar uurtjes gaan werken? Je bent sowieso 2 dagen helemaal vrij, dan kun je me niet wijsmaken dat je geen tijd hebt om daarvan een uur of 4-6 per week te werken :S (Tijd en zin, daar zit een verschil in...) En boeiend hoe hersendodend het werk is, je hebt tenminste inkomsten en kunt dan altijd kijken naar wat betersTenminste zo denk ik erover, beter dan lenen iig
Waar ik dan weer niet tegen kan.. mensen die lenen en dan elk week 2-3x gaan stappen, vaak uit eten gaan etc. :s
eenitraM schreef:Ik heb GEEN kosten aan het paard behalve startgeld en startkaart! Startgeld haal ik er over het algemeen met prijzengeld weer uit. Eten en drinken en VA kosten >> mijn oudersPaard is voor de verkoop en ik verdien er ook wat mee. Maar dan moet ie wel verkocht worden.
Het huis is geen hotel-gedachte van mijn ouders; daar staat de 50 euro voor.
Ik studeer veel ja, maar het is voornamelijk verslagen. En doordat ik de enige ben die Word kan beheersen doe ik dat
Nu zit ik in mijn tentamenperiode dus ik leer hard ja. Woon in het buitengebied dus kranten e.d. is niets. Werk in de vakanties en dat werk wordt niet in het weekend gedaan.
Ookal ga ik 10 uur werken in de week savonds. Hell no dat ik elke maand mijn college geld eruit haal met het minium loon die een 22 jarige krijgt.
Ik ben halfwees dus ik krijg veel van de DUO maar te weinig om rond te komen., Abbo is 35 en lager kan niet, maar vind het vrij normaal incl. telefoon. Ik bel regelmatig als de treinen weer eens niet lopen dus die kan ik ook niet aan passen.
Ik heb 5 jaar MBO gedaa ZONDER lenen. Af en toe viel ik terug op mijn ouders spaarpotje. maar die is ook zo langszamerhand leeg (ben onderandere naar Ethiopië geweest voor school)
Vakanties e.d. ga ik niet. Kan het niet betalen. Shoppen doe ik zelden. Uitgaan is ook nu 1 keer in de 3 weken ipv 1 á 2 keer per weekend.
nova_zodiax schreef:Boeken op het hbo kan je ook vaak lenen in de school bibliotheek scheelt ook weer geld.
Toen ik hbo deed, en dat is nog niet zo lang terug koste school mij per maand. 200 euro. En 150 zorg en dan 35 voor je telef. Met je kostgeld kom je dan op vaste lasten van, 435 grof gerekend.
Ik zou gezien je inkomsten dan of een baantje zoeken of iets van 50 euro bij lenen.
eenitraM schreef:Als ik paard heb verkocht (is niet mijn paard) stop ik ook met met paardrijden.Ik kan het gewoon niet opbrengen om én te studeren en paard te rijden en te werken daarnaast.
Ik zit te denken om gewoon het schoolgeld als lening aan te vragen (uiteraard is dit wel in overleg gegaan met mijn moeder) en tijdens vakantieperiodes de lening stopt te zetten en gewerkt geld aan de kant te zetten. (Ook gedaan maar dan komen er weer vaste lasten bij zoals startgeld, een nieuw rijjasje, startkaart, verenigingsgeld enz.)
eenitraM schreef:Stel; ik zou iemand zijn met kunstnagels. Geheid dat jullie daar ook over zouden vallenRoker idem; geheid dat jullie zouden zeggen; stoppen met roken.
Dit gaat totaal offtopic
ELpatcho schreef:eenitraM schreef:Ik heb GEEN kosten aan het paard behalve startgeld en startkaart! Startgeld haal ik er over het algemeen met prijzengeld weer uit. Eten en drinken en VA kosten >> mijn oudersPaard is voor de verkoop en ik verdien er ook wat mee. Maar dan moet ie wel verkocht worden.
Het huis is geen hotel-gedachte van mijn ouders; daar staat de 50 euro voor.
Ik studeer veel ja, maar het is voornamelijk verslagen. En doordat ik de enige ben die Word kan beheersen doe ik dat
Nu zit ik in mijn tentamenperiode dus ik leer hard ja. Woon in het buitengebied dus kranten e.d. is niets. Werk in de vakanties en dat werk wordt niet in het weekend gedaan.
Ookal ga ik 10 uur werken in de week savonds. Hell no dat ik elke maand mijn college geld eruit haal met het minium loon die een 22 jarige krijgt.
Ik ben halfwees dus ik krijg veel van de DUO maar te weinig om rond te komen., Abbo is 35 en lager kan niet, maar vind het vrij normaal incl. telefoon. Ik bel regelmatig als de treinen weer eens niet lopen dus die kan ik ook niet aan passen.
Ik heb 5 jaar MBO gedaa ZONDER lenen. Af en toe viel ik terug op mijn ouders spaarpotje. maar die is ook zo langszamerhand leeg (ben onderandere naar Ethiopië geweest voor school)
Vakanties e.d. ga ik niet. Kan het niet betalen. Shoppen doe ik zelden. Uitgaan is ook nu 1 keer in de 3 weken ipv 1 á 2 keer per weekend.
Allereerst ik heb ook een krantenbaan terwijl ik in het buitengebied woon. Hier krijg je juist meer betaald omdat je meer kilometers te overbruggen heb.
Ten tweede, met de gedacht dat je niet gaat werken omdat je nooit genoeg verdiend is natuurlijk onzin. Een baan van enkele uren per week zou wel betekenen dat je minder hoeft te lenen.
Kom op meid, je bent volwassen, dat betekend werken voor je geld. Lenen is niet ideaal. Maar bij de DUO best te doen, maar probeer het wel minimaal te houden
Anoli schreef:Serendip90 schreef:Ik snap dat nooit zo, vriendinnetje had ook zoiets... Ze werkte 6 uur per week op zaterdag en vond dat te zwaar (maar ze kreeg wel een auto en alles van der ouders) Ik werkte daarnaast gewoon 24 uur per week als het niet meer was en dan nog had ik genoeg tijd over :s
Je kan niet op zaterdag nog een paar uurtjes gaan werken? Je bent sowieso 2 dagen helemaal vrij, dan kun je me niet wijsmaken dat je geen tijd hebt om daarvan een uur of 4-6 per week te werken :S (Tijd en zin, daar zit een verschil in...) En boeiend hoe hersendodend het werk is, je hebt tenminste inkomsten en kunt dan altijd kijken naar wat betersTenminste zo denk ik erover, beter dan lenen iig
Waar ik dan weer niet tegen kan.. mensen die lenen en dan elk week 2-3x gaan stappen, vaak uit eten gaan etc. :s
Ja 24 uur in de week werken, dat kan maar ligt er maar net aan welke HBO studie je doet...
Ik kan echt geen 24 uur werken naast mn studie hoor, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen
Ik ben gewoon heel veel tijd kwijt aan mijn studie en het huiswerk er omheen, vind het dan ook een beetje kort door de bocht om er vanuit te gaan dat TS te lui is om te werken.
Sonja_vR schreef:als je zou gaan lenen is duo wel een fijne optie, zijn betere voorwaarden dan de gemiddelde commerciële geldschieter
voor wat je zou moeten/willen lenen zou ik denk ik gewoon kijken wat op dit moment je vaste inkomsten zijn en je vaste lasten
wat je te kort kom , leen je bij
probeer wel je lening zo laag mogelijk te houden want uiteindelijk loopt ook 100 euro over de tijd heen aardig op
ik heb voor 1 opleiding puur het collegegeld geleend, daarmee redde ik het in combi met de stufie en bijbaantje
over meer werken etc ga ik niet beginnen verder, dat is namelijk niet voor iedereen hetzelfde, de 1 kan veel werken met een opleiding terwijl een ander minimaal kan werken bij diezelfde opleiding omdat het anders te veel word.
Yessy schreef:Als je dan toch gaat lenen, zou ik dat zeker bij DUO doen. Die hebben relatief gunstige voorwaarden en je hoeft pas te gaan terugbetalen als je een baan hebt na je studieStel je leent nu 100 euro per maand om een beetje lucht te hebben en je studeert 5 jaar (3 jaar bachelor 2 jaar master), dan praat je over 100*12*5=6000 euro.
Vervolgens heb je straks een baan waarbij je netto 1500 euro per maand verdient, als je zuinig aan doet, kun je 500 euro per maand sparen en heb je het in een jaartje terugbetaald