Ik moet gaan lenen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:48

Iedereen probeerd mee te denken.

Maar ik krijg de indruk (het spijt me als ik er naast is!!!!!) dat je het wel makkelijk vind om te lenen.
Maar vergeet niet wat de gevolgen ervan zijn.

Je hebt heust wel even een avondje of een dag in het weekend tijd om te werken.
Al is het in de bediening.. Als je niet uit komt moet je wel..

Ik wens je iig veel succes..

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:48

Ragdollcat schreef:
Feria: Het is haar paard helemaal niet maar van een ander. dus ik snap het niet zo goed............... Beetje vaag.

Volgens mij is het wel haar paard. Maar bekostigen haar ouders die nog.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:50

Ik heb GEEN kosten aan het paard behalve startgeld en startkaart! Startgeld haal ik er over het algemeen met prijzengeld weer uit. Eten en drinken en VA kosten >> mijn ouders :D Paard is voor de verkoop en ik verdien er ook wat mee. Maar dan moet ie wel verkocht worden.

Het huis is geen hotel-gedachte van mijn ouders; daar staat de 50 euro voor.

Ik studeer veel ja, maar het is voornamelijk verslagen. En doordat ik de enige ben die Word kan beheersen doe ik dat :+

Nu zit ik in mijn tentamenperiode dus ik leer hard ja. Woon in het buitengebied dus kranten e.d. is niets. Werk in de vakanties en dat werk wordt niet in het weekend gedaan.

Ookal ga ik 10 uur werken in de week savonds. Hell no dat ik elke maand mijn college geld eruit haal met het minium loon die een 22 jarige krijgt.

Ik ben halfwees dus ik krijg veel van de DUO maar te weinig om rond te komen., Abbo is 35 en lager kan niet, maar vind het vrij normaal incl. telefoon. Ik bel regelmatig als de treinen weer eens niet lopen dus die kan ik ook niet aan passen.

Ik heb 5 jaar MBO gedaa ZONDER lenen. Af en toe viel ik terug op mijn ouders spaarpotje. maar die is ook zo langszamerhand leeg (ben onderandere naar Ethiopië geweest voor school)

Vakanties e.d. ga ik niet. Kan het niet betalen. Shoppen doe ik zelden. Uitgaan is ook nu 1 keer in de 3 weken ipv 1 á 2 keer per weekend.

jiehaaa

Re: Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:54

Probeer het gewoon uit met een minimale lening. Maar zoals ik al eerder zei: kijk uit voor de valkuilen. Die kunnen diep zijn.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:54

jiehaaa schreef:
Probeer het gewoon uit met een minimale lening. Maar zoals ik al eerder zei: kijk uit voor de valkuilen. Die kunnen diep zijn.

Wat vind jij minimaal? Lenen voor de maandelijkse schoolkosten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:57

heb het idee dat je niet wil werken erbij... je word zoveel gewaarschuwd voor het lenen van geld.. vind het doodzonde .... en van je ouders het is geen hotel? rare uitspraak
en het uitgaan zou ik laten waarom je hebt er gewoonweg het geld niet voor dan moet je dit ook niet minimaliseren tot eens in de zoveel weken... het is vaak toch zeker 20 euro of meer wat je uitgeeft

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:59

ik ben blij dat ik nooit heb hoeven lenen voor iets anders dan mijn huis. Maar in je post hierboven zie ik dat je zelf al kritisch hebt gekeken naar andere mogelijkheden.
Ik snap persoonlijk je ouders niet qua kostgeld en vooral de motivatie erachter niet maargoed. Ik zou nooit aan de ene kant een paard betalen en aan de andere kant geld terug vragen. Dat je een steentje bij moet dragen thuis vind ik ik wel normaal, maar imo kan dat ook in klusjes doen voor je ouders. Ik zou mijn kind zolang ik het financieel kan dragen nooit geld laten lenen voor iets anders dan een huis.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:00

Stel; ik zou iemand zijn met kunstnagels. Geheid dat jullie daar ook over zouden vallen :') Roker idem; geheid dat jullie zouden zeggen; stoppen met roken.

Dit gaat totaal offtopic :=

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:02

Lenen voor roken is ook wel heel erg dom.. geld en nog rente betalen om je longen te verpesten :')

Maar hobby kost geld, boeiend wat je doet, hoeveel het is... Je hebt ook recht op ontspanning...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:04

Ik weet wel zeker dat er super veel studenten zijn die lenen bij DUO hoor. Ken zelf al wat studenten die meer dan 200 euro per maand lenen. Je hoeft je er niet voor te schamen, als het niet anders kan is het niet anders. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:05

Serendip90 schreef:
Ik snap dat nooit zo, vriendinnetje had ook zoiets... Ze werkte 6 uur per week op zaterdag en vond dat te zwaar (maar ze kreeg wel een auto en alles van der ouders :')) Ik werkte daarnaast gewoon 24 uur per week als het niet meer was en dan nog had ik genoeg tijd over :s

Je kan niet op zaterdag nog een paar uurtjes gaan werken? Je bent sowieso 2 dagen helemaal vrij, dan kun je me niet wijsmaken dat je geen tijd hebt om daarvan een uur of 4-6 per week te werken :S (Tijd en zin, daar zit een verschil in...) En boeiend hoe hersendodend het werk is, je hebt tenminste inkomsten en kunt dan altijd kijken naar wat beters :) Tenminste zo denk ik erover, beter dan lenen iig :)

Waar ik dan weer niet tegen kan.. mensen die lenen en dan elk week 2-3x gaan stappen, vaak uit eten gaan etc. :s

Ja 24 uur in de week werken, dat kan maar ligt er maar net aan welke HBO studie je doet...

Ik kan echt geen 24 uur werken naast mn studie hoor, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen :n
Ik ben gewoon heel veel tijd kwijt aan mijn studie en het huiswerk er omheen, vind het dan ook een beetje kort door de bocht om er vanuit te gaan dat TS te lui is om te werken.

@ TS: het is geen schande om te gaan lenen, leen dan wel het minimum bedrag zodat je nét rond kan komen. Dat scheelt enorm met terug betalen later :j

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:05

Wat minimaal is zou ik thuis overleggen. Daar heb ik geen inzicht in. Maar probeer het zo beperkt mogelijk te houden, alleen het noodzakelijke. En als je wat ruimer in de slappe was zit meteen aflossen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:06

Boeken op het hbo kan je ook vaak lenen in de school bibliotheek scheelt ook weer geld.
Toen ik hbo deed, en dat is nog niet zo lang terug koste school mij per maand. 200 euro. En 150 zorg en dan 35 voor je telef. Met je kostgeld kom je dan op vaste lasten van, 435 grof gerekend.
Ik zou gezien je inkomsten dan of een baantje zoeken of iets van 50 euro bij lenen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:06

eenitraM schreef:
Ik heb GEEN kosten aan het paard behalve startgeld en startkaart! Startgeld haal ik er over het algemeen met prijzengeld weer uit. Eten en drinken en VA kosten >> mijn ouders :D Paard is voor de verkoop en ik verdien er ook wat mee. Maar dan moet ie wel verkocht worden.

Ik studeer veel ja, maar het is voornamelijk verslagen. En doordat ik de enige ben die Word kan beheersen doe ik dat :+

Nu zit ik in mijn tentamenperiode dus ik leer hard ja. Woon in het buitengebied dus kranten e.d. is niets. Werk in de vakanties en dat werk wordt niet in het weekend gedaan.

Ookal ga ik 10 uur werken in de week savonds. Hell no dat ik elke maand mijn college geld eruit haal met het minium loon die een 22 jarige krijgt.

Ik ben halfwees dus ik krijg veel van de DUO maar te weinig om rond te komen., Abbo is 35 en lager kan niet, maar vind het vrij normaal incl. telefoon. Ik bel regelmatig als de treinen weer eens niet lopen dus die kan ik ook niet aan passen.

Ik heb 5 jaar MBO gedaa ZONDER lenen. Af en toe viel ik terug op mijn ouders spaarpotje. maar die is ook zo langszamerhand leeg (ben onderandere naar Ethiopië geweest voor school)

Vakanties e.d. ga ik niet. Kan het niet betalen. Shoppen doe ik zelden. Uitgaan is ook nu 1 keer in de 3 weken ipv 1 á 2 keer per weekend.

Allereerst ik heb ook een krantenbaan terwijl ik in het buitengebied woon. Hier krijg je juist meer betaald omdat je meer kilometers te overbruggen heb.

Ten tweede, met de gedacht dat je niet gaat werken omdat je nooit genoeg verdiend is natuurlijk onzin. Een baan van enkele uren per week zou wel betekenen dat je minder hoeft te lenen.

Kom op meid, je bent volwassen, dat betekend werken voor je geld. Lenen is niet ideaal. Maar bij de DUO best te doen, maar probeer het wel minimaal te houden :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:07

nova_zodiax schreef:
Boeken op het hbo kan je ook vaak lenen in de school bibliotheek scheelt ook weer geld.
Toen ik hbo deed, en dat is nog niet zo lang terug koste school mij per maand. 200 euro. En 150 zorg en dan 35 voor je telef. Met je kostgeld kom je dan op vaste lasten van, 435 grof gerekend.
Ik zou gezien je inkomsten dan of een baantje zoeken of iets van 50 euro bij lenen.

Boeken kunnen wel wel lenen ja, maar binnen de bieb. Waardelooos dus. :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:09

Dus het is wel van jullie? waarom spreek je dan van iemand anders? staat zo raar het zijn je ouders maar.

En nog iets, waarom zeg je steeds dat je halfwees bent, je praat hier niet enkel over je moeder en of je vader maar ouders, dus ze leven beiden nog wel?

Hoe oud ben je? als ik het vragen mag? ik vind het raar dat je ouders zeggen dat het geen hotel is bij hun.

Ze wilden toch een kind? dan niet zeuren over dat het geen hotel is, je bent toch niet afgestudeerd.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:13

Duo is wat dat betreft een prima optie, plus het terug betalen van de lening is best riant qua tijdsbestek. Ik vind het een prima idee om te gaan lenen, dan kun je in ieder geval je goed focussen op je studie. In jouw geval (wonende in het buitengebied) ben je gewoon een tijdje bezig met reizen naar een baantje.. of je moet het in het weekend 1 hele zaterdag oid doen.

Maar goed, ik snap jouw situatie ! En ik denk dat ze niet voor niets zo'n leenstelsel hebben bij de DUO.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:13

eenitraM schreef:
Als ik paard heb verkocht (is niet mijn paard) stop ik ook met met paardrijden. :) Ik kan het gewoon niet opbrengen om én te studeren en paard te rijden en te werken daarnaast.

Ik zit te denken om gewoon het schoolgeld als lening aan te vragen (uiteraard is dit wel in overleg gegaan met mijn moeder) en tijdens vakantieperiodes de lening stopt te zetten en gewerkt geld aan de kant te zetten. (Ook gedaan maar dan komen er weer vaste lasten bij zoals startgeld, een nieuw rijjasje, startkaart, verenigingsgeld enz.)

eenitraM schreef:
Stel; ik zou iemand zijn met kunstnagels. Geheid dat jullie daar ook over zouden vallen :') Roker idem; geheid dat jullie zouden zeggen; stoppen met roken.

Dit gaat totaal offtopic :=

Dat is logisch omdat het luxe zijn waarvoor je niet kan betalen. Dus het logische is meer werken minder uitgeven...

het is toch niet logisch luxe aan te houden als je het niet kan betalen en je moet gaan lenen.... :?

ELpatcho schreef:
eenitraM schreef:

Allereerst ik heb ook een krantenbaan terwijl ik in het buitengebied woon. Hier krijg je juist meer betaald omdat je meer kilometers te overbruggen heb.

Ten tweede, met de gedacht dat je niet gaat werken omdat je nooit genoeg verdiend is natuurlijk onzin. Een baan van enkele uren per week zou wel betekenen dat je minder hoeft te lenen.

Kom op meid, je bent volwassen, dat betekend werken voor je geld. Lenen is niet ideaal. Maar bij de DUO best te doen, maar probeer het wel minimaal te houden :)

Aboluut met elpatcho eens... Je bent 22 en volwassen...een beetje aanpakken die handel. Veel werken zodat je als je leent je niet zoveel hoeft te lenen...
straks ben je klaar met je studie en dan heb je nog een schuld van hier tot tokio en met een beetje ongeluk ook geen baan...en dan..?

Heb je ook al geprobeerd je inkomen en uitgave tegen elkaar te zetten en kijken waarin je nog meer kan bezuinigen?

Over het feit wel of geen kostgeld vragen ben ik het wel eens met je ouders....maar ze vergeten dat jij nog op school zit...
ik betaal ook kostgeld..maar alleen vanaf het moment dat ik een fulltime baan heb...betere oplossing....Je zou als ouder toch niet willen dat je kind gaat lenen :?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:15

als je zou gaan lenen is duo wel een fijne optie, zijn betere voorwaarden dan de gemiddelde commerciële geldschieter
voor wat je zou moeten/willen lenen zou ik denk ik gewoon kijken wat op dit moment je vaste inkomsten zijn en je vaste lasten
wat je te kort kom , leen je bij

probeer wel je lening zo laag mogelijk te houden want uiteindelijk loopt ook 100 euro over de tijd heen aardig op
ik heb voor 1 opleiding puur het collegegeld geleend, daarmee redde ik het in combi met de stufie en bijbaantje

over meer werken etc ga ik niet beginnen verder, dat is namelijk niet voor iedereen hetzelfde, de 1 kan veel werken met een opleiding terwijl een ander minimaal kan werken bij diezelfde opleiding omdat het anders te veel word.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-10-12 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:15

Anoli schreef:
Serendip90 schreef:
Ik snap dat nooit zo, vriendinnetje had ook zoiets... Ze werkte 6 uur per week op zaterdag en vond dat te zwaar (maar ze kreeg wel een auto en alles van der ouders :')) Ik werkte daarnaast gewoon 24 uur per week als het niet meer was en dan nog had ik genoeg tijd over :s

Je kan niet op zaterdag nog een paar uurtjes gaan werken? Je bent sowieso 2 dagen helemaal vrij, dan kun je me niet wijsmaken dat je geen tijd hebt om daarvan een uur of 4-6 per week te werken :S (Tijd en zin, daar zit een verschil in...) En boeiend hoe hersendodend het werk is, je hebt tenminste inkomsten en kunt dan altijd kijken naar wat beters :) Tenminste zo denk ik erover, beter dan lenen iig :)

Waar ik dan weer niet tegen kan.. mensen die lenen en dan elk week 2-3x gaan stappen, vaak uit eten gaan etc. :s

Ja 24 uur in de week werken, dat kan maar ligt er maar net aan welke HBO studie je doet...

Ik kan echt geen 24 uur werken naast mn studie hoor, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen :n
Ik ben gewoon heel veel tijd kwijt aan mijn studie en het huiswerk er omheen, vind het dan ook een beetje kort door de bocht om er vanuit te gaan dat TS te lui is om te werken.

24 uur is ook extreem veel, maar gewoon goed plannen etc. Het was iig te doen bij mij :) Ik volgde de colleges, maakte tijdens de colleges de opdrachten en deed vrij weinig voor de rest omdat het ook niet echt nodig was :$ Haalde het toch wel :p Vriendinnetje met dezelfde studie haalde het ook niet.. maar die wilde wel per se stappen, dan weer weekendje weg, dan avondje bios, na een dag studie, die avond ook alleen nog maar tv kijken... (Tjah dan is het toch echt je eigen keuze ;))

Maar een paar uur werken kan toch wel? Ik zeg niet dat ze te lui is, maar kan me niet voorstellen dat je geen 4-6 uur per weekend kunt missen? :S

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:16

Als ik het goed begrijp ben je dusdanig druk met je studie dat je niet een bijbaantje kan houden, al is het maar 5-10 uur in de week?
Weet niet hoe oud je bent, maar met die uren krijg ik toch wel 360,- op mijn bankrekening per maand en dat scheelt toch een deel van de kosten.
Lenen is geen ramp, lenen voor school wil de overheid normaal stellen tegenwoordig.. Via DUO heb je naar horen zeggen inderdaad de beste mogelijkheden..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:18

en lenen er komen rentes bovenop, ik zou vragen aan je ouders ipv kostgeld te betalen dit als het waren op te schrijven en dit als schuld bij je ouders te zien.
waardoor je het geld wat je normaal aan je ouders geeft kunt uitgeven aan je school, boeken en andere nodige dingen..
en abbo kan makkelijk naar beneden als je maar geen luxe telefoon wil ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:19

Sonja_vR schreef:
als je zou gaan lenen is duo wel een fijne optie, zijn betere voorwaarden dan de gemiddelde commerciële geldschieter
voor wat je zou moeten/willen lenen zou ik denk ik gewoon kijken wat op dit moment je vaste inkomsten zijn en je vaste lasten
wat je te kort kom , leen je bij

probeer wel je lening zo laag mogelijk te houden want uiteindelijk loopt ook 100 euro over de tijd heen aardig op
ik heb voor 1 opleiding puur het collegegeld geleend, daarmee redde ik het in combi met de stufie en bijbaantje

over meer werken etc ga ik niet beginnen verder, dat is namelijk niet voor iedereen hetzelfde, de 1 kan veel werken met een opleiding terwijl een ander minimaal kan werken bij diezelfde opleiding omdat het anders te veel word.

Dankje voor deze reactie :)

DUO dus! En jij hebt ook dus alleen collegegeld geleend? top :)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:26

Ik hoor veel Bokkers zeggen: "ik ken zoveel die lenen". Maar ken je ook die geleend hebben en hoe hun kostenplaatje nu is? Mensen kennen die nu lenen is makkelijk, maar de vraag is of je later geen spijt krijgt van lenen.

Yessy schreef:
Als je dan toch gaat lenen, zou ik dat zeker bij DUO doen. Die hebben relatief gunstige voorwaarden en je hoeft pas te gaan terugbetalen als je een baan hebt na je studie :) Stel je leent nu 100 euro per maand om een beetje lucht te hebben en je studeert 5 jaar (3 jaar bachelor 2 jaar master), dan praat je over 100*12*5=6000 euro.
Vervolgens heb je straks een baan waarbij je netto 1500 euro per maand verdient, als je zuinig aan doet, kun je 500 euro per maand sparen en heb je het in een jaartje terugbetaald :)

Ik vind dit best een heleboel om terug te betalen. Als je straks een baantje hebt van netto 1500 euro, dan is 500 per maand eraf best wel veel. En dan zijn er weer andere dingen die je graag wilt (zoals een huisje bijvoorbeeld) Als je 500 euro per maand moet inleveren een jaar lang, nou!

Ik leen zelf niet, mijn ouders proberen mij ook bij te staan. Ik vind het raar dat je ouders zeggen "het is hier geen hotel". Zij hebben er toch voor gekozen om kinderen te nemen? Ja, je bent volgens de wet met 18 volwassen, maar daarom nemen je ouders toch geen afstand van je ofzo? Als het niet lukt, dan lukt het niet, maar "het is hier geen hotel" vind ik wel erg cru.

Als ik jou was zou ik niet lenen, maar een bijbaantje zoeken. Ik woon ook 'in the middle of nowhere', maar een krantenwijkje of in de horeca iets is altijd wel te vinden (misschien wel in een paar dorpen verderop). Ik moet zelf ook altijd een stuk fietsen voordat ik bij het werk ben. En mijn baas is best gemakkelijk; als ik een tentamenweek heb en ik niet kan, dan plannen ze iemand anders in.
Succes!
Laatst bijgewerkt door farpz op 25-10-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:29

tot 21 jaar zijn je ouders verantwoordelijk ook financieel wettelijk gezien, ts is 22 maar vind het er niet toe doen vooral omdat je studeert vind ik het van je ouders nogal laks genomen.. en vind het jammer dat men gelijk roept inderdaad ken zoveel mensen die lenen maar ik ken genoeg mensen die veel in de schuld zitten en dat al zo jong.. het is zonde... ts zoek iets verder naar een andere oplossing...

iets met familie regelen.
ouders
bijbaantje kan zelfs gewoon uitmesten of weet ik het wat poetsen bij iemand thuis voor paar uur er zijn genoeg kleine baantjes
paard eruit waardoor je ouders meer geld overhouden om je te onderhouden!