cursus/opleiding paarden (sport) massage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suzanneteje

Re: cursus/opleiding paarden (sport) massage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 12:26

Bij velen is het probleem dan dus ook dat ze niet weten wat goed is voor hun paard! Iedere instructeur zegt andere dingen! En iedereen heeft hierover een andere mening. waardoor het voor de meeste particulieren alleen ingewikkelder wordt om te weten wat goed is, in Nederland komt de meeste dierermishandeling voor doordat mensen niet WETEN hoe ze hun dieren moeten verzorgen (of omdat ze het niet meer kunnen).
Daardoor zou het voor een masseur dus wel een meerwaarde hebben om een trainingsschema te kunnen beoordelen en eventueel aan een paard te kunnen zien of er iets verkeerd gaat in de training en een nieuw schema op te kunnen stellen.

Nu hoorde ik dat de regels wat betreft het behandelen van een paard aangescherpt gaan worden en dat masseurs dus eigenlijk alleen preventief gebruikt zouden mogen worden, nu was ik dit aan het nakijken in de wet en kan alleen vinden dat een dierenarts, dierenartsassisten, dierverloskundige en een kastreur hiervoor bevoegd zijn hoe zit dit dan met een osteopaat, fysiotherapeut, homeopaat voor paarden? deze zouden dan dus ook geen dieren mogen behandelen tenzei ze tevens dierenarts zijn.
Toch hebben ze wel degelijk een langdurige opleiding hiervoor gevolgd? Mogen ook deze alleen preventief behandelen of is hier nog de een of andere uitzondering voor?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:05

denk dat je deze beroepen als ondersteunende behandelingen moet zien, het is zowiezo lastig om vast te stellen wat het paard nu heeft doen herstellen, de DA, het voer, de Fysio, eventuele supplementen enz, ik heb ooit Ellen van Happy althlete bij mijn paard laten komen nadat mn paard had gehangen in de wasplaats en zn nek zeer was opgezwollen en moeilijk bewoog, maar omdat de resultaten zo goed waren ook op andere gebieden als zn nek, heb ik haar daarna elk half jaar laten komen om allebei mn paarden te doen, eveneens dat ik een keer per jaar de Osteo even laat komen en heb sindsdien de Dierenarts nergens meer voor nodig gehad, misschien is het toeval maar ik ben er blij mee, heb ook wel eens iemand langsgehad die een beetje masseerde maar daar werd mn paard niet beter van, ze kostte weinig maar het leverde niets op. T is altijd een beetje zoeken, ik ben het er overigens zeker mee eens dat goed rijden de basis is om je paard goed te houden, genoeg instructie die niets doet aan rechtrichten en alleen maar bezig is met de krul en het plaatje.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:32

Ik ben me sinds kort ook aan het verdiepen in sportmassages voor paarden. Zit eraan te denken een opleiding hierin te gaan volgen. Kon zelf via google geen echte duidelijkheid krijgen door al het aanbod, dit topic geeft gelukkig wat meer handvaten. Als ik zo alles heb doorgelezen zijn de opleidingen waar je het meest aan hebt te volgen bij MassageHippique, Barneveld of Bascule?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:34

MassageHippiqui heb ik jaren geleden gevolgd.
Was een leuke dag met wat basis grepen. Mn de spieren bij buik en rug (en een klein beetje hals) werden destijds behandeld. Maar verder eigenlijk niet en dat vond ik jammer. Had er iets meer van verwacht (maar dat kan natuurlijk niet in 1 dag). Geen idee of de cursus nu nog hetzelfde is natuurlijk! Tis al 8 jaar geleden inmiddels.
Nogmaals, het was leuk maar ook niet meer dan dat. Had zelf niet het idee dat ik klaar was om het zelf te doen na die cursus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:09

sorry voor de schop....maar nieuw topic vond ik onzin.

hier ook mensen die de opleiding bij Happy athlete gedaan hebben?
Dit lijkt mij erg leuk,al moet ik dan wel eerst de humane sportmassage volgen. dat is ook altijd mooi meegenomen dus geen probleem.
Wel wil ik er dan echt mijn werk van kunnen maken(opbouwend,dus naast mijn huidige baan),is dat te doen??

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:48

Ik doe nu de opleiding bij de Bascule. Daar zit ook iemand (die de lessen volgt) die eerst Happy Athlete heeft gedaan. Wat ik van haar heb begrepen is dat je bij HA wat massage technieken leert. Een paar drukpunten leert aanspreken & die bij elke massage allemaal meeneemt. Op die manier pak je de pijn punten gegarandeert natuurlijk, maar wat ze jammer vond is dat je niet echt leert te voelen. Voelen of een spier goed is of niet.
Bij de Bascule leer je voelen, wat voel je? Spier, pees, bot? Spanning van de spier juist? Enzovoort. Maar ook waar zitten de spieren, hoe lopen ze, wat is de functie van de bepaalde spier, wat is de functie van de spier in het algemeen? Je leert verschillende technieken & je moet zelf leren voelen wat je toepast op welke spier & waarom. Ik zelf ken Happy Athlete niet, maar ben wel erg tevrede over de Bascule!
Zelf ben ik ook jouw plan van plan. Ik hoop minder op kantoor te zitten. Miss dat ik hierna de humane massage ook nog wil gaan doen, op die manier kan ik dat miss gaan combineren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:59

Bascule ken ik niet....eens zoeken dan.
Ik wil er wel echt mee aan het werk op een verantwoorde manier,zodat ik paarden(en mensen eventueel)echt kan helpen....dus het moet wel een goede opleiding zijn.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:03

De lessen bij de Bascule worden gegeven door Gisella Bartels. Zij is zelf fysiotherapeut voor mens & paard. Verder heeft zij nog een aantal opleidingen gevolgd & blijft ze haar kennis verbreden door cursussen/opleidingen te blijven volgen. Ze legt heel helder & duidelijk uit :) tijdens de lessen krijg je veel info & handvaten. Thuisstudie is wel erg belangrijk! En vooral veel oefenen. Ik vind deze opleiding echt een aanrader :j

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:09

Ik zet even een stipje ben al langere tijd aan.het rondkijken en verdiepen wie hoe of wat het beste is voor mij

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:16

Als je dit echt interesseert is het boek "Hoe beweegt uw paard" van Gillian Higgins & Stephanie Martin een zeer leerzaam boek :)

Edit; ABC of the Horse - Pauli Grönberg , is ook een heel handig boek! Helaas niet in het nederlands..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:18

ik ga eens op google zoeken.
vooropleiding nodig bij de bascule?en kan je daarna ook echt als professional aan de gang?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:21

Geen vooropleiding nodig, kennis van paarden is wel gewenst. Opleiding is wel op HBO niveau.
Als je je diploma haalt kom je bij hun in het register :)
Je kan dus professioneel aan het werk hiermee, anders verbind de Bascule/Gisella haar naam niet aan je.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:22

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:20

weet een van jullie of het nou doorgaat dat er een overkoepelende organisatie komt en welke opleidingen daar dan onder gaan vallen, of is dit zo'n idee wat al jaren geroepen word maar nog jaren gaat duren voordat het iets word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:12

PartoutZ schreef:
Ik doe nu de opleiding bij de Bascule. Daar zit ook iemand (die de lessen volgt) die eerst Happy Athlete heeft gedaan. Wat ik van haar heb begrepen is dat je bij HA wat massage technieken leert. Een paar drukpunten leert aanspreken & die bij elke massage allemaal meeneemt. Op die manier pak je de pijn punten gegarandeert natuurlijk, maar wat ze jammer vond is dat je niet echt leert te voelen. Voelen of een spier goed is of niet.
Bij de Bascule leer je voelen, wat voel je? Spier, pees, bot? Spanning van de spier juist? Enzovoort. Maar ook waar zitten de spieren, hoe lopen ze, wat is de functie van de bepaalde spier, wat is de functie van de spier in het algemeen? Je leert verschillende technieken & je moet zelf leren voelen wat je toepast op welke spier & waarom. Ik zelf ken Happy Athlete niet, maar ben wel erg tevrede over de Bascule!
Zelf ben ik ook jouw plan van plan. Ik hoop minder op kantoor te zitten. Miss dat ik hierna de humane massage ook nog wil gaan doen, op die manier kan ik dat miss gaan combineren :)

Beetje bijzonder, want als je HA gaat doen, zul je eerst gediplomeerd sportmasseur humaan moeten zijn en dat voelen dat leer je al in die opleiding, ervaring leert ook weer....en het juist voelen is doen, doen, doen....

De theorie daarvan is niet misselijk, leer je juist wel alle spieren, aanhechtingen, oorsprong, bewegingen van die spier, de en over welke gewrichten die lopen.....

Dan heeft je klasgenoot heel veel geluk gehad dat ze haar diploma sportmassage heeft gekregen..en met heel veel geluk haar puntjes voor de theorie bij elkaar heeft gesprokkeld...............want dat is juist de vooropleiding bij HA...dat gaat ze nl dan niet meer doornemen...

En ik zeg dit omdat ik de opleiding sportmassage onlangs ook heb gedaan.....en ook met het idee om HA te gaan doen.
Masseren zou jouw klasgenoot nu juist wel moeten kunnen....en die triggerpoints die ze erbij heeft geleerd, zijn idd heel erg goed....dat je meer kunt leren dan wat je bij HA hebt geleerd, is helemaal fantastisch, om all round te zijn, maar als je al een gedegen massagebasis hebt, zijn de principes gelijk..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:25

Ik zie dat mijn post verkeerd is overgekomen :) hetgeen wat ik vertel wat je leert bij de bascule was niet bedoeld om aan te geven dat je dat niet leert bij HA. Excuus voor de onduidelijkheid. Dat wat erboven staat is hetgeen wat mijn klasgenoot als globaal vertelde tervergelijking met hoe ze de opleiding ervaart bij de Bascule & de HA :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:28

Okey, geeft niet hoor.....maar ik denk dat je sowieso een erg goede opleiding hebt bij de bascule en de principes van jack maegher, wat ik overigens een erg goede vind, want als sportmasseur heb je daar net weer een iets andere kijk op, kan je ook zelf leren en ik denk dat Gisella die greep je ook kan leren...maar dan moet je idd wel weten waar de aanhechtingen zitten..

maar een goed boek met anatomie kom je ook een heel eind, met ervaring wordt je steeds slimmer.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:03

PartoutZ schreef:

Bij happy-athlete draait het JUIST om voelen
Diegene heeft dat belangrijke stuk dan gemist want dat loopt als een rode draad door de opleiding
Het kan goed zijn dat ze gewoon geen kracht genoeg heeft ontwikkeld om diep te kunnen voelen..

Overigens heb ik altijd meteen mijn vraagtekens bij massageopleidingen als ze voorbeelden (en filmpjes) laten zien van paarden die helemaal niet los zijn 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:55

Ik ga eens uitzoeken hoe ik wat kosten via de belastingdienst kan terugkrijgen en dan een cursus humane sportmassage in de buurt zoeken....en dan de HA opleiding doen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:59

russel schreef:
Okey, geeft niet hoor.....maar ik denk dat je sowieso een erg goede opleiding hebt bij de bascule en de principes van jack maegher, wat ik overigens een erg goede vind, want als sportmasseur heb je daar net weer een iets andere kijk op, kan je ook zelf leren en ik denk dat Gisella die greep je ook kan leren...maar dan moet je idd wel weten waar de aanhechtingen zitten..

maar een goed boek met anatomie kom je ook een heel eind, met ervaring wordt je steeds slimmer.

Volgens mij hebben we die greep al geleerd :j we moeten alleen zelf leren voelen waar we het toepassen.
Inderdaad, goede boeken & veel ervaring opdoen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:37

Miepie77 schreef:
weet een van jullie of het nou doorgaat dat er een overkoepelende organisatie komt en welke opleidingen daar dan onder gaan vallen, of is dit zo'n idee wat al jaren geroepen word maar nog jaren gaat duren voordat het iets word?

http://vpsn.nl/

bedoel je dit?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:03

Sylvia_B schreef:
Miepie77 schreef:

http://vpsn.nl/

bedoel je dit?

is wel het idee, maar de grotere opleidingen voor sportmassage staan er niet bij

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:35

Wat ik in mijn omgeving hoor heb je het meeste aan De Bascule.
Succes met je keuze!

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:46

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:38

Andapanda schreef:
Mocht je interesse bij de JM methode liggen, kijk ook eens op http://www.equinenergy.com

Voor zover ik weet heeft deze site niets te maken met de JM methode!