[ENQ]Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:41

Ik zou heel erg kijken naar de omgang met de paarden en de manier waarop een pensionhouder over ze praat. Ziet hij ze alleen als nummers en inkomsten of vind hij ze ook leuk met al hun soms eigenaardigheden? Luxe vind ik niet belangrijk. Het gaat er om dat het paard het naar zijn zin heeft, met een goede/veilige wei en stal. Of de bak nou vol blubber ligt als het geregend heeft zou mij niet uitmaken.

zazaza

Re: Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:47

iets wat op steenworp afstand van groningen stad zit, een binnenbak heeft en de mogelijkheid tot 24/7 buiten. Ik ken zoveel mensen die dat specifiek zoeken......is niet te vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:29

Is Hoogezand te ver weg? Manege Nieboer heeft wat je noemt...

Ik denk dat wanneer er veel verschillende stallen rondom dezelfde plaats zitten, dat je snel te veel concurrentie hebt om allemaal vol te zitten. Zeker wat meer rond de plattelandssteden en plaatsen.
Dus is er minder keus in verschillende soorten stallen op verschillende locaties met verschillende eigenaren en dat geeft de paardeneigenaar die de wel aanwezige stallen afwijst om verschillende redenen, het idee dat er niet veel keus is.

Ik kan in een straal van 15km rondom mijn woonplaats denk ik al ruim 10 manege en/of pensionstallen opnoemen met binnenbak. Daarnaast nog zo'n 10 adressen waar pensionstalling met alleen buitenbak wordt aangeboden. Dat lijkt me best veel keus voor een straal van 15 km. En dan ken ik vast niet alle stallen/plekjes want er zijn ook nog wel veel particulieren ruimte over hebben op stal of wei.

Sommige mensen hebben een te kleine straal omdat ze op korte fietsafstand hun paard willen hebben (bijvoorbeeld straal 5km)
Er van uitgaande dat je van de ene kant van een stad naar de andere kant soms al meer dan een half uur fietsen hebt, is het denk ik logisch dat je dan minder keus hebt...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:38

Pension: randstad, groene hart, absoluut.
Vakanties: beslist niet randstad :+

mieee90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:27

Als je echt een pensionstalling wilt opzetten, is in de omgeving Beverwijk, Heemskerk weinig stalling waar de paarden ook lekker naar buiten kunnen zomer en winter dag.

Ik denk als je in deze omgeving wat begint dat je veel mensen zou kunnen trekken, tevens zijn de duinen en het strand ook in de buurt, dat is vaak ook erg geliefd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:26

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:35

In Naarden/Bussum / 't Gooi is ook wel vraag. In Bussum zit niets, in Naarden zitten er 2 maar daar zijn de uitrijmogelijkheden heek beperkt en zijn het beide "luxe" grote pensionstallen. Er is hier op zich wel vraag naar een kleinschalige pensionstal met goede buitenbak, paddocks en weidegang tegen een betaalbare prijs. Op de grotere stallen hier in de buurt betaal je rond de 300e en anders moet je uitwijken naar de andere kant van hilversum of nederhorst den berg.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:53

Omgeving, Heiloo, Limmen, Castrcium is wel veel maar de betere stallen (weidegang, volpension en goede bak) zijn volgens mij behoorlijk vol.
Ik denk dat je in deze buurt snel vol zou zitten en je hebt natuurlijk duinen en het strand.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:55

F_Orumster schreef:
Pension: randstad, groene hart, absoluut.
Vakanties: beslist niet randstad :+

Nou, ik wilde eigenlijk buitenritten gaan organiseren door en langs de havens van Rotterdam........ :+

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:01

frensje schreef:
Omgeving, Heiloo, Limmen, Castrcium is wel veel maar de betere stallen (weidegang, volpension en goede bak) zijn volgens mij behoorlijk vol.
Ik denk dat je in deze buurt snel vol zou zitten en je hebt natuurlijk duinen en het strand.

Ik vind strandritten ontzettend leuk, maar het nadeel van het strand vind ik, dat je er een groot gedeelte van het jaar nauwelijks kunt komen. Als je een ruitervakantie organiseert bij het strand, dan zit je vaak vast aan steeds dezelfde ritten. Je moet dan voor de rest ook goede en leuke uitrijmogelijkheden hebben om variatie in de buitenritten te kunnen houden.

Misschien heb je die uitrijmogelijkheden ook wel hoor, in de omgeving die je hierboven noemt ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:02

volgens mij heb je bij het Gooi of richting de Veluwe ook hele mooie uitrijdgebieden... Denk dat daar meer mogelijk is voor ruiters dan in Friesland... Hier zijn maar enkele gebieden met ruiterpaden. Gaasterland is denk ik het meest uitgebreid, samen met het Drents-Friese woud, maar dan zit je al weer meer in Drenthe dan in Friesland ;)
En bij Lelystad is volgens mij ook aardig wat aangelegd...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-06-11 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:03

prinero schreef:
In Naarden/Bussum / 't Gooi is ook wel vraag. In Bussum zit niets, in Naarden zitten er 2 maar daar zijn de uitrijmogelijkheden heek beperkt en zijn het beide "luxe" grote pensionstallen. Er is hier op zich wel vraag naar een kleinschalige pensionstal met goede buitenbak, paddocks en weidegang tegen een betaalbare prijs. Op de grotere stallen hier in de buurt betaal je rond de 300e en anders moet je uitwijken naar de andere kant van hilversum of nederhorst den berg.

Heb je in Bussum wel goede uitrijmogelijkheden?

Sorry, ben nog niet eerder in die omgeving geweest..

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:10

joyce B schreef:
volgens mij heb je bij het Gooi of richting de Veluwe ook hele mooie uitrijdgebieden... Denk dat daar meer mogelijk is voor ruiters dan in Friesland... Hier zijn maar enkele gebieden met ruiterpaden. Gaasterland is denk ik het meest uitgebreid, samen met het Drents-Friese woud, maar dan zit je al weer meer in Drenthe dan in Friesland ;)
En bij Lelystad is volgens mij ook aardig wat aangelegd...

Ja, de Veluwe is ontzettend mooi, daar kun je alle kanten op, maar ik denk dat daar al erg veel stallen en maneges gevestigd zijn. Ook die zich bezighouden met ruitervakanties.
Dit hoeft overigens niet altijd erg te zijn, als je je goed kunt onderscheiden van de rest

Staan de paarden op de gemiddelde pensionstal op de veluwe bijvoorbeeld ook 'swinters bijna de hele dag binnen?

Is er bij bijvoorbeeld het Drents-Friese woud en Gaasterland wel vraag naar pensionstalling of zijn er daar ook genoeg gevestigd?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:16

Nikass schreef:
Hallo, een pensionstal in omgeving Amsterdam/Amstelveen waar je zowel buiten kan rijden (dus evt het Amsterdamse bos kan bereiken) en je paard buiten kan staan (weidegang, liefst ook in de winter) zou ideaal zijn. Manege Amstelland en Amsterdamse bos manege liggen ideaal aan het bos maar hebben (vrijwel) geen buitenmogelijkheden voor je paard. Stallen als Braam en Andriessen en Bouman hebben wel weidegang, maar een buitenritje zit er niet in. Nu wordt er wel een nieuwe stal geopend aan de Bosrandweg (bij het bos dus, al moet je om buiten te rijden wel eerst die belachelijk drukke bosrandweg over) waar ook weidegang is, maar zij vragen een absurde prijs van bijna 600 euro per maand. Ik weet niet of er nog veel mogelijkheden zijn om in deze buurt een stal te openen, want de grond is duur en de ruimte beperkt. Ik weet wel dat veel mensen hier met dit dilemma zitten dat je feitelijk moet kiezen tussen weidegang en buitenrijden, terwijl ik allebei graag zou willen.
Laat het iig weten via bokt als jullie concrete plannen hebben!!

Jeetje, 600,- per maand?????? Allemachtig!! Ik vind de 450,- die ze hier soms in de omgeving vragen al erg veel!
Maargoed het onroerend goed in de omgeving Amsterdam is ook nog een stukje duurder dan hier waarschijnlijk...
Als we de concrete plannen hebben laten we het zeker weten via Bokt ;) !

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:18

joyce B schreef:
Is Hoogezand te ver weg? Manege Nieboer heeft wat je noemt...

Ik denk dat wanneer er veel verschillende stallen rondom dezelfde plaats zitten, dat je snel te veel concurrentie hebt om allemaal vol te zitten. Zeker wat meer rond de plattelandssteden en plaatsen.
Dus is er minder keus in verschillende soorten stallen op verschillende locaties met verschillende eigenaren en dat geeft de paardeneigenaar die de wel aanwezige stallen afwijst om verschillende redenen, het idee dat er niet veel keus is.

Ik kan in een straal van 15km rondom mijn woonplaats denk ik al ruim 10 manege en/of pensionstallen opnoemen met binnenbak. Daarnaast nog zo'n 10 adressen waar pensionstalling met alleen buitenbak wordt aangeboden. Dat lijkt me best veel keus voor een straal van 15 km. En dan ken ik vast niet alle stallen/plekjes want er zijn ook nog wel veel particulieren ruimte over hebben op stal of wei.

Sommige mensen hebben een te kleine straal omdat ze op korte fietsafstand hun paard willen hebben (bijvoorbeeld straal 5km)
Er van uitgaande dat je van de ene kant van een stad naar de andere kant soms al meer dan een half uur fietsen hebt, is het denk ik logisch dat je dan minder keus hebt...

Bovenstaand speelt absoluut mee :j !

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:26

Lotje17 schreef:
Ik zou heel erg kijken naar de omgang met de paarden en de manier waarop een pensionhouder over ze praat. Ziet hij ze alleen als nummers en inkomsten of vind hij ze ook leuk met al hun soms eigenaardigheden? Luxe vind ik niet belangrijk. Het gaat er om dat het paard het naar zijn zin heeft, met een goede/veilige wei en stal. Of de bak nou vol blubber ligt als het geregend heeft zou mij niet uitmaken.

Er zijn ook inderdaad teveel pensionhouders, die het alleen zien als inkomsten zonder de echte liefde voor paarden.
Er zijn ook wel boeren, die hun koeienstal ombouwen tot pensionstal en in de veronderstelling zijn, dat je met een paard op dezelfde manier om moet gaan als met een koe......harder dus dan hoe menig paardeneigenaar met zijn paard omgaat.
Maargoed, er zijn ook gelukkig veel pensionhouders, die hun pensionstal gestart zijn met heel veel liefde voor paarden en die op en top voor de paarden en de accomodatie zorgen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:49

Tobila schreef:
joyce B schreef:
Is er bij bijvoorbeeld het Drents-Friese woud en Gaasterland wel vraag naar pensionstalling of zijn er daar ook genoeg gevestigd?

In Gaasterland zijn niet zoveel pensions/maneges, maar wel veel (woon)boerderijtjes met paarden daarbij. Of daar veel behoefte aan pension is, betwijfel ik daardoor.

In het drents friese woud zijn redelijk wat maneges/pensions die ritten organiseren...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:57

Drents friese woud en omgeving kan wat mij betreft wel een goede pensionstal erbij hebben hoor! :j
Ja idd veel maneges/stallen hier voor buitenritten maar sportgericht( goed berijdbare en onderhouden bak bijv.) en/of luxe én ook nog goed voor de paarden zit er hier maar weinig hoor imo..
Nu heb ik best wel veel eisen hoor en míjn paard ook :D maar goed dat wat ik zocht heb ik hier bijna nergens kunnen vinden.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 23:24

Als we het over Zeeland hebben, hoe is het met de voorzieningen voor paarden gesteld in de omgeving van Terneuzen?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:01

Je hebt PB, toevallig hoorde ik een vriendin over een accomodatie die misschien wel geschikt is voor wat je wilt.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:30

Ik heb nog steeds de optimale stal rondom de stad Utrecht niet gevonden:

's zomers 24 uur per dag buiten, maar ook 's winters overdag in de wei. Liefst ook een bak, waarin goed te rijden is, ook als het geregend heeft. Binnenbak is geen noodzaak (als mijn paard 's winters in de wei kan (of een grote paddock) rijdt ik met liefde even niet als de bak bevroren is.
De stallen niet te klein, zeker 4 bij 4, en dat ie met zijn hoofd over de onderste deur kan. ik wil ook best zelf uitmesten.

het is behelpen rondom Utrecht, als je wil dat je paard veel buiten komt....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:15

hihihi, zo'n stalformaat is al zeer zeldzaam ;) Misschien is een compromis van weinig op stal gedurende het jaar en dan een wat meer standaard maat stal reëler...

Ik heb paarden 24/7 buiten zoveel mogelijk het hele jaar, met inloopstallen, maar voor echt slechte perioden kan ik ook individuele stallen maken. Maar die zijn geen 4 bij 4, 3 bij 3,5 vond ik een mooi compromis tussen ruimte voor de paarden, het aantal m2 wat ik mag bebouwen van de gemeente, het aantal paarden wat ik wilde kunnen stallen en het aantal nachten per jaar dat die stallen ook werkelijk als individuele stal gebruikt worden...

Je kunt wel idealen hebben, maar voor een stalhouder moet het financieel ook uit kunnen en ook met veel grond en voldoende financiën ben je gebonden aan allerlei beperkende regels van gemeenten en provincies wat wel en niet mag met je grond... Alles is vreselijk duur tegenwoordig en als je niet wil dat de kosten voor jezelf en de klant uit de spuigaten gaan lopen, dan moet je toch schipperen tussen ideaal en rendabel...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:34

Joyce B: wat jij zegt, klopt inderdaad... 4 bij 4 is bij nader inzien mischien wel wat royaal.
Als het paard verder veel in de wei komt, maakt de grootte van de stal me dan niet zoveel uit.
Het gaat me dan met name omdat de paarden veel buiten komen. En dat is in de randstad waarschijnlijk het grootste probleem, vermoed ik.

Voor zo'n stal wil ik best een half uur per dag voor in de auto zitten, in de regen rijden, in een weekend paarden buiten zetten, andere klusjes opknappen, stal zelf uitmesten en met een trailer naar een bos gaan.
Overigens zou ik een wei met inloopstallen willen... Mocht ik ooit een loterij winnen, zou ik dat verschrikkelijk graag aan huis willen. Maar goed, dat lijkt me een te grote wens.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:57

Ik zelf kom uit Dordrecht.
Ik vind de meeste stallen in deze omgeving niet denderend.
Of je betaalt abseurd hoge stallingskosten waarbij de service matig tot slecht is.
Hengsten kan je moeilijk kwijt.
Bij veel stallen is het onderling ook niet al te best.

Vaak wordt er gezegt dat de buitenbak/paddocks altijd te doen zijn maar uit eindelijk in de winter periode kan je dus weer een aantal maanden niks doen

Ik zit nu in brabant met een binnenbak en betaal ongeveer 250 euro.
Daarbij heb ik:

20x60 binnen en buiten bak
4 paddocks
weides
stapmolen
hindernis materiaal

3 x per dag brok en ruw voer.
ochtend tot begin middag worden ze buitengezet

Dus hier in de buurt voor een leuke pension stal waar mensen hart voor paarden hebben is er denk wel vraag naar

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:08

Ik ben het helemaal met Barcelona eens :D
Maar aan de andere kant is de grond in Dordrecht gewoon spaarzaam en ontzettend duur, maar zijn er wel ontzettend veel mensen met een eigen paard.
Ik denk dus niet dat een pensionstal echt een aanrader is om te starten in deze omgeving, mede omdat als je hele nette facillieiten aan wilt bieden ( tja, de consument is veeleisend :D ) je daar dan ook echt wel een stevige prijs voor zult moeten vragen ( wil je er echt iets aan over houden)

Onze haflinger staat nu 15 min verder van huis ( hoekse waard)
Maar zo goed als ie het daar heeft, krijgt ie het nooit meer <3 <3
De liefste mensen van de wereld om hem heen, iedere dag naar buiten (mega uitloop, weide en paddock) en een nette bak