Kunstacademie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:10

Oow sowieso.
Of naja, meetrekken met nomaden, dat moet ik nog maar zien. :')
Maar iig wel backpackend de wereld door. Camera mee, mensen ontmoeten, nieuwe plekken. great <3

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:18

ik zit inmiddels in het derde jaar grafisch ontwerpen op de KABK of nouja, nu even niet, want ik loop stage ;)
Heb ook het voorbereidend jaar op de Rietveld gedaan, maar toen toch overgestapt naar Den Haag.

De klas is inmiddels ruimschoots gehalveerd trouwens :P

Onze bemoedigende woorden aan het begin van de opleiding waren (was dit van de Rietveld of de KABK? Idunno): 'Hopelijk mag je de leerlingen in je klas, deze zul je 5 dagen in de week dag in dag uit zien… hopelijk heb je handige vrienden, deze zul je zien als je ze in kunt zetten voor projecten, tentoonstellingen of beoordelingen en verder belachelijk weinig.'
Tja, wat zal ik zeggen, academisch houden van de 'je moet je hele leven aan kunst geven en je hele leven zal om de kunst gaan en de rest zal afvallen' praatjes. :P
Gelukkig heb je nog een heel groot deel zelf in de hand.

Wat betreft werk is het heel erg afhankelijk van wat je 'later wilt gaan doen' en laten we wel zijn 'je hebt je leven in eigen hand' dus eigenlijk maak ik me daar niet zo druk om, hoewel het misschien wel zou moeten?

Als je eerst wil rondtrekken kan ik enkel zeggen: "doen!" maar dat is meer mijn opinie!
Denk dat het je enorm kan helpen met je opleiding later!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:25

Cyn_ schreef:
Oow sowieso.
Of naja, meetrekken met nomaden, dat moet ik nog maar zien. :')
Maar iig wel backpackend de wereld door. Camera mee, mensen ontmoeten, nieuwe plekken. great <3

Kijk eens op http://www.roulotte-papillotte.com :D Dat is mijn zus en het lijkt me geweldig om daar volgend jaar stage te mogen lopen.. <3 Eerst nog kijken of dat mag etc van school. :P Reizen als een nomade, intussen je geld verdienen door foto's te maken en schilderingen etc, je paard mee..

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:12

Misschien moet ik ook maar nomaden plannen gaan maken.
Ik heb vorige keer serieus heel hard gehuild toen ik werd afgewezen :')
Er hing ook zoveel meer vanaf dan alleen die opleiding! En ik had er het hele jaar zo mijn best voor gedaan en dingen gepland.

Nu dus weer.. ik word gek als ik weer word afgewezen := En huilen heb ik al gedaan, dus dan moet ik maar een plan B hebben (nomaden misschien?) :')

Cyn_

Re: Kunstacademie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:19

Dit vind ik altijd zo grappig. :')
Als ik dit tegen vrienden of familie zeg dat ik de wereld rond wil trekken gaan ze me altijd gek aankijken
en in de 'kunst'wereld is iedereen altijd super enthousiast. :))

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:23

KDS schreef:
ik zit inmiddels in het derde jaar grafisch ontwerpen op de KABK of nouja, nu even niet, want ik loop stage ;)
Heb ook het voorbereidend jaar op de Rietveld gedaan, maar toen toch overgestapt naar Den Haag.

De klas is inmiddels ruimschoots gehalveerd trouwens :P

Onze bemoedigende woorden aan het begin van de opleiding waren (was dit van de Rietveld of de KABK? Idunno): 'Hopelijk mag je de leerlingen in je klas, deze zul je 5 dagen in de week dag in dag uit zien… hopelijk heb je handige vrienden, deze zul je zien als je ze in kunt zetten voor projecten, tentoonstellingen of beoordelingen en verder belachelijk weinig.'
Tja, wat zal ik zeggen, academisch houden van de 'je moet je hele leven aan kunst geven en je hele leven zal om de kunst gaan en de rest zal afvallen' praatjes. :P
Gelukkig heb je nog een heel groot deel zelf in de hand.

Wat betreft werk is het heel erg afhankelijk van wat je 'later wilt gaan doen' en laten we wel zijn 'je hebt je leven in eigen hand' dus eigenlijk maak ik me daar niet zo druk om, hoewel het misschien wel zou moeten?

Als je eerst wil rondtrekken kan ik enkel zeggen: "doen!" maar dat is meer mijn opinie!
Denk dat het je enorm kan helpen met je opleiding later!

Hoe heb jij het oriëntatiejaar van Rietveld ervaren?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:27

Sammyvriend, ik vraag me af wat de verschillen zijn tussen het Maastricht orientatiejaar, en het Rietveld orientatie jaar :D
heb ik het goed begrepen dat het Rietveld een veel hogere academie is?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:30

Red_Savage schreef:
Sammyvriend, ik vraag me af wat de verschillen zijn tussen het Maastricht orientatiejaar, en het Rietveld orientatie jaar :D
heb ik het goed begrepen dat het Rietveld een veel hogere academie is?

Geen idee. Ik weet ook niet wat je bedoelt met 'hogere." Ik denk meer in 'anders'.

Maastricht ben ik nog nooit geweest, dus ik weet niet wat de verschillen zijn.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:40

Mijn docent van de vooropleiding vertelde me dat de meeste leerlingen op het Rietveld al een kunstopleiding af hadden. Maar ik kan het ook mis hebben :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:42

Denk niet dat het niveau er hoger ligt, ben tenslotte zelf ook aangenomen :=

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:51

Aan jouw tekeningen te zien vind ik het ook hartstikke terecht dat je bent aangenomen. :D

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:58

Hahaha. Ik hang wel onderaan qua niveau hoor!
Gaat daar ook niet echt om hoe mooi je nou kunt tekenen. Creatief denken en gek durven doen is belangrijker. Dat durfde ik in het begin dus helemaal niet, ik snapte het niet. Nu wel. Er is echt heel veel veranderd qua denken, bij mij, vanaf dat ik daar zit.

Geweldige academie :+:

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:10

Daar moet ik ook heel erg los in komen! :j
Al hoop ik ook veel te leren op technisch gebied.

Maar inderdaad, het kost toch ook wel moeite om die echt 'kunstgeest' los te pulken :D

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:40

Whow Marloes wat een gave zus heb jij!

Rietveld en maastricht, ik ben er beide nog nooit geweest.
Krijg op het moment op de Design Academy les van een leraar van het Rietveld en dat is wel
een fijne man met goede manier van lesgeven!

Hij is nieuw op de DAE en verbaasde zich nogal
over hoe er bij ons op school gewerkt word := Hij vond het maar niks :P
Gelukkig hebben we nu iemand die aan onze kant staat.. wij blij haha

Wat mij betreft mogen de leraren wel meer open zijn op de dae,
zich minder boven de studenten plaatsen maar meer als mentor gedragen (wat het ook zijn)
Ze hebben allemaal super veel kennis maar ik moet nog een manier uitvinden om er echt
gebruik van te maken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:39

ik heb het voorbereidend jaar van de rietveld wel goed ervaren, heb het er erg naar mijn zin gehad en heeft me echt even die schop gegeven om je inderdaad meer open te stellen in plaats van mooi te willen tekenen.

Ben daarna wel heel bewust naar Den Haag gegaan, ik wilde niet maar 3 jaar het vak leren waar ik in zou gaan werken, als ik Grafisch wilde doen, dan wilde ik het 4 jaar lang hebben en niet weer een jaar met alle disciplines. Daarnaast wilde ik na een jaar gek moeten doen, ook een technischere kant krijgen, in Den HAag krijg je 4 jaar lang het vak letterontwerpen, hierin leer je letters nouja ontwerpen (duh) en vak dat op heel weinig academisch zo uitgebreid gegeven wordt.

Wel moet ik inderdaad zeggen dat het eerste jaar de leraren heel wat afstandelijker waren dan later ejaren en nu inmiddels vaak echt wel mentors zijn in wat je maakt.
Het is natuurlijk ook iets waar je in moet groeien, het was voor mij wel echt zo dat de leraren in het eerste jaar veel meer kennis hadden, en dus meer een kennisoverdragende rol hadden, dit gaat om pure vakkennis. Het tweedejaar wist ik zelf al wat meer, kon ik gerichter vragen stellen over wat ik wilde weten werd het bespreken ook meer dan alleen ik leg me werk voor je neus neer en wacht wat jij er op te zeggen hebt.
Vaak in het eerste jaar is er ook gewoon vrij veel wat je moet leren, en dat zijn handige technische dingen die je zelf ook wel uit kunt vinden, maar die zoveel makkelijker zijn als ze even tegen je gezegd worden door een leraar. Later wordt je vanzelf een veel meer opzichzelf staand persoon, je hebt je eigen concept en idee en dat moet je uitwerken op de juiste manier iemand die je daarin begeleidt is heel fijn.

Ik geloof niet zo dat de Rietveld hoger is. Het heeft een naam, veel internationale studenten o.a. Maar let je vooral niet gek maken door het praatje dat ze zo hoog zijn en het moeilijk is er aangenomen te worden. Gewoon proberen, ik mocht uiteindelijk ook daar in het 1e jaar beginnen, hoewel ik dat dus niet heb gedaan, elke academie zoekt gewoon iets anders en biedt ook ander soort begeleiding aan.
Als je niet op een academie wordt aangenomen pas je daar op die academie misschien gewoon niet, betekent niet dat je op geen enkele andere academie terecht kan!

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:39

ik ga ook maar is een gokje wagen aan de kunstacademie!
Doe nu MBO grafisch vormgeven aan het GLU(grafisch lyceum utrecht).
heb a.s. vrijdag en zaterdag toelating bij Artez(arnhem) en wil me waarschijnlijk ook in gaan schrijven voor WDKA. en heb nog een paar vraagjes waar jullie misschien op kunnen antwoorden :P:)
Is het verschil van mbo grafisch vormgeven naar hbo grafisch vormgeven erg groot? of sluit het er goed op aan?
En weten jullie misschien de reden waarom er zoveel mensen stoppen na het eerst jaar?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 14:44

Jeee wat doen er veel mensen grafisch :D Ik ben me wel zeker dat ik daar niet slim genoeg voor ben. :+

KDS, dat is een fijne uitgebreide reactie. Het lijkt me wel fijn als de band tussen leerling en leraar sterker wordt.
Ik heb trouwens wel al veel gehoord van kunstacademiestudenten dat het lastig kan zijn omdat je wordt beoordeeld op de smaak van de docenten, en die smaken kunnen nogal eens verschillen onderling. :+

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:55

Red_Savage schreef:
Ik heb trouwens wel al veel gehoord van kunstacademiestudenten dat het lastig kan zijn omdat je wordt beoordeeld op de smaak van de docenten, en die smaken kunnen nogal eens verschillen onderling. :+

Het zou zo niet moeten zijn.. maar idd in de praktijk komt het er wel vaak op neer...

Er zijn idd veel mensen die stoppen na het eerste jaar.. of dat ze na de opleiding totaal iets anders gaan doen.
maar denk dat dat bij alle opleidingen wel is hoor! Het is toch altijd maar de vraag of het bij je past

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:59

ik wil HBO fotografie gaan studeren en de WDKA en de KABK zijn mijn keuzes. al moet ik zeggen dat mijn voorkeur vooral uitgaat maar de KABK :J Mensen hier die ervaring hebben met de fotografie opleiding daar?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:02

grafisch ontwerpen is ook gewoon creatief met beeld zijn, de technische vaardigheden zijn puur bijzaak en iedereen kan dat leren!

Tja een docent moet natuurlijk niet beoordelen op smaak, en in een ideale wereld beoordelen ze daar ook op.
In de echte wereld uiteraard wel, het is niet iets wat uitgeschakeld kan worden. Uiteraard voel je je meer aangetrokken tot dat wat ook binnen jouw smaak ligt.
Punt is wel dat je daar juist van leert om je eigen keuzes te verantwoorden en niet alleen te gaan voor 'dat is mooi'. Waarom werkt het wel en waarom werkt het niet? Dat zijn dingen die te bediscussieren zijn.
Ik heb een keer gehad dat een leraar het helemaal niet eens was met wat ik deed en ervan overtuigd was dat het niet werkte. Dus toen heb ik twee versies gemaakt, naar haar idee en mijn idee... en voorgelegd aan zoveel mogelijk mensen 'welke trekt meer aan' 'wat zegt deze poster tegen jou' enzovoorts.
Ik ben zelf heel bewust bezig met welke uitwerking dat wat ik maak op de toeschouwer heeft, en dat betekent dat ik het vraag aan mensen om me heen. Daar kan soms (heel vervelend) uit blijken dat dat wat jij wilde uitvoeren, niet werkt voor de toeschouwer; dan moet je dus een andere oplossing zoeken, ongeacht of het 'mooi' is of niet.

Ik weet van de mensen die van het grafisch lyceum kwamen bij mij op school er een aantal moeite hadden met 'dat wat ze al hadden geleerd' aan technische vaardigheden en wetenswaardigheden aan de kant te zetten en echt nieuwe dingen te gaan proberen. Ik als leek op het gebied van al die dingen (en nog altijd wel een beetje ;) ) had niet zo'n problemen met 'buiten de regels denken' want ik wist niet eens wat binnen de regels was.
Ik daarentegen heb meer moeite met het vervaardigen van mijn idee technisch, waar mensen van het grafisch lyceum al een achtergrond hebben van met de computer werken.
Ik denk dat een kunstacademie altijd een uitdaging is, ongeacht wie hem doet, welke vooropleiding die heeft gehad en hoeveel ervaring die al heeft. De academie vraagt gewoon het onderste uit jezelf te halen, en dat blijft vrees ik altijd wel moeilijk...

Waarom er veel mensen afvallen? Ik kan zeggen van een paar mensen dat het de werkdruk was, het zijn drukke jaren waar je in gaat die ook emotioneel gezien vrij druk zijn.
Het romantische karakter van een kunstacademie is soms iets verder te zoeken dan sommige mensen van te voren denken ;)

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:14

ik zit op een kunstacademie, St. Joost in Breda (:

Was niet aangenomen op de WDKA, achteraf blij om, klasgenoot van mij heeft erop gezeten en is er niet bepaald positief over.. daarnaast is het daar ook weer zo'n leeftijd gezeur, en dat vind ik op het St. Joost al genoeg, die klasgenoot is werkelijk van de WDKA afgestuurd omdat ze te jong was.. sorry maar dat weet je van te voren, waarom neem je zo iemand dan aan?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:38

xNavatu schreef:

Was niet aangenomen op de WDKA, achteraf blij om, klasgenoot van mij heeft erop gezeten en is er niet bepaald positief over.. daarnaast is het daar ook weer zo'n leeftijd gezeur, en dat vind ik op het St. Joost al genoeg, die klasgenoot is werkelijk van de WDKA afgestuurd omdat ze te jong was.. sorry maar dat weet je van te voren, waarom neem je zo iemand dan aan?

Toch is dat niet helemaal waar, wat je zegt over de WDKA. In mijn klas zitten 3 studenten die op 17 jarige leeftijd zijn aangenomen en er nog steeds opzitten. Het gaat niet alleen om de leeftijd, maar ook hoe iemand zich gedraagt en ontwikkelt ten opzichte van die leeftijd. Ben je 17 en kom je niet mee met de klas omdat je je niet ontwikkelt, dan zullen ze inderdaad aangeven dat je nog te jong bent om al in deze studie te stappen. Dat weet je als commissie niet van tevoren want dan bekijk je alleen iemand zn werk. En genoeg jonge mensen die al heel goed werk leveren, maar zich vervolgens nog niet genoeg ontwikkelen. Kan ook met iemand van 25 trouwens ;)

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:17

Eliine schreef:
xNavatu schreef:

Toch is dat niet helemaal waar, wat je zegt over de WDKA. In mijn klas zitten 3 studenten die op 17 jarige leeftijd zijn aangenomen en er nog steeds opzitten. Het gaat niet alleen om de leeftijd, maar ook hoe iemand zich gedraagt en ontwikkelt ten opzichte van die leeftijd. Ben je 17 en kom je niet mee met de klas omdat je je niet ontwikkelt, dan zullen ze inderdaad aangeven dat je nog te jong bent om al in deze studie te stappen. Dat weet je als commissie niet van tevoren want dan bekijk je alleen iemand zn werk. En genoeg jonge mensen die al heel goed werk leveren, maar zich vervolgens nog niet genoeg ontwikkelen. Kan ook met iemand van 25 trouwens ;)

Ze had wel gewoon prima cijfers, hoger als andere mensen uit dr klas, dus ik vind het een vreemd iets.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:00

Ja dat is wel vreemd. En ook totaal niet wat ik gewend ben van de academie. Nouja ik was er niet bij dus kan er verder ook niet over oordelen. Maar het is geen gewone gang van zaken voor de WDKA. Dus om dan meteen te zeggen dat de WDKA geen jonge mensen aanneemt/laat studeren vind ik wat kort door de bocht.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:43

Waar zeg ik dat ze geen jonge mensen aannemen/laten studeren? Ik zeg alleen dat ze daar ook wat over leeftijd hebben.