CaPrIoLe`79 schreef:Sinds je in zowat elke stad een opleiding paard kunt volgen is het er allemaal niet beter op geworden. Toen je nog beperkte opleidingsplaatsen had, waarbij ze van te voren met een selectie de `echte`eruit probeerden te kiezen, kon door het nivo van de leerlingen waar mee werd begonnen op de opleiding ook een hoger nivo worden verwacht. Stagebedrijven wisten dat en deden ook meer moeite om een leerling te krijgen en daarin te investeren.
Er is ooit een tijd geweest dat het diploma veel waarde had. Nu is het meer een noodzakelijk iets geworden om aan de eisen van veiligheidscertificaten ed te voldoen.
Dat er weinig werk is, daar ben ik het niet mee eens. Als je kennis en kwaliteit hebt op het vlak van rijden of groomen is er op de betere stallen heel goed werk te vinden. Vaak zijn het lange dagen, maar als je goed genoeg bent krijg je er ook goed voor betaald, zeker in het buitenland.
Het `makkelijke`werk dat iedereen wel kan is vaak slecht betaald en geregeld, maar net dat nivo hoger waar meer van je wordt verwacht daar kunnen ze met moeite mensen vinden en daar zitten juist de betere baantjes.
Inderdaad. Maar ik denk dat juist die betere baantjes minder naar voren komen omdat de opleidingen niet sterk genoeg meer selecteren. De mensen die in 1 eerste instantie zich wouden aanmelden op een paardenopleiding waren altijd goed gemotiveerd om verder te komen en dingen te leren. Ik heb zelf gemerkt op opendagen vorig jaar, dat dit veel minder is geworden. Er komen o.a mensen van een manege die naar mijn weten vaak niet de juiste motivatie hebben om net dat ene stapje meer te zetten om dat ene beter betaalde baantje te hebben.. Dit is zonde. Want er zijn naar mijn weten genoeg meiden/jongens die stallen mesten en het 'minder' leuke stalwerk doen. (dit zegt niet dat ik het niet leuk vind, en dat ze niet nodig zijn!) Maar ik denk dus juist dat er weer strenger moet gekeken worden door de scholen naar de aankomende leerlingen. Zodat de stagebedrijven weten wat ze kunnen verwachten en ook dat gene daadwerkelijk kunnen bieden. Waardoor je dus weer meer goed gemotiveerde mensen de paarden wereld in leid.