Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:16

Arianna1983 schreef:
Maar een 'gewone' lening kan je ook niet zomaar afsluiten

Zie jij nooit die tv-programma's voorbij komen dan van mensen die diep in de schulden zitten doordat ze allerlei leningen hebben afgesloten,etc?

Trouwens, dat mensen de hypotheek naar draagkracht afsluiten is geen overheidsmaatregel, maar een maatregel van de banken die anders bang zijn dat ze hun geld niet krijgen!

Heel bot gezegd: mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de leningen die ze afsluiten. Zo niet, dan moeten ze onder curatele komen te staan.

Edit: ik zou me persoonlijk niet eens zoveel zorgen maken over de studieschuld. Maar wel over dat hij de waarde van geld blijkbaar niet kent, en er ook niet mee om kan gaan...
Laatst bijgewerkt door Achterom op 12-03-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:21

bulck schreef:
Dat is niet mijn denkfout, Hetgeen jij erbij haalt dat zijn juist de reden waarom mensen een dergelijke lening aangaan. Eten moet je altijd, idem nieuwe kledij, sporten (in hoeverre dat je niet gewoon op jezelf kan doen zonder bvb lidmaatschap fitness etc) dus dat koppelen aan een studiefinanciering is toch wel helemaal uit den boze. Dat is immers een basisbehoefte, als je dat al niet kan vervullen, dan is idd een studie niet mogelijk (ffr heel cru en theoretisch gezegd). Maar dat duidt dan wel op een veel dieper probleem in jullie maatschappij.

Wie moet dan voor de kosten opdraaien? De ouders?

Of moet de student zoveel gaan bijwerken dat hij zijn studie met 6-jes gaat halen en nooit meer een extra inspanning zal verrichten ten behoeve van zijn studie?

Dat een student bijwerkt is tegenwoordig heel normaal, heb ik ook gedaan.
Maar houd wel in de gaten dat studeren in principe een fulltime bezigheid is/zou moeten zijn.
Je kunt dan niet altijd verwachten dat iemand dan ook nog eens volledig in zijn/haar levensonderhoud kan voorzien. Daarvoor is juist die studiefinanciering bedacht destijds.

Anders kun je maar beter niet doorleren en van een uitkering gaan leven. Dan heb je nog een heel huis ook, in plaats van een kamer.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:40

ik zie een paar keer voorbij komen dat je maar 50 euro in de maand hoeft af te lossen voor 15 jaar maar dit ligt toch geheel aan jeschuld? volgens mij is er op de site van de ib (of hoe dat nu heet) een programma waarmee je kunt bereken hoeveel je permaand moet aflossen met een bepaalde schuld.

Anoeska

Re: Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:41

Precies, het is echt niet voor iedereen €50.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:44

Is ook zo, inderdaad zoals iemand eerder al zei: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Maar de studententijd is een tijd waarin de meeste jongeren (vooral jongens heb ik het idee) helemaal nog niet volwassen en verantwoordelijk bezig zijn. Die overzien de gevolgen vaak nog niet van een heleboel geld lenen.
Mijn vriend is nu gelukkig wel heel geldbewust. Hij heeft helaas ontslag gekregen ivm bezuinigingen, en heeft na 4 maanden steggelen nog geen bijstandsuitkering. (hij kreeg maar 1 maand WW) Nu komt hij rond van mijn restjes eten die ik voor hem invries, en een paar rotcenten die hij nog op de bank heeft staan.
Ik heb niet diep medelijden hoor voor de duidelijkheid, hier leert hij alleen maar van. Het is goed dat hij nog niet bij mij woont, dan zouden de gebraden kippen hem in de mond vliegen. Daar denkt hij zelf ook zo over, hij wil de volle verantwoording van zijn vroegere levensstijl op zich nemen. Ook kan ik er goed met hem over praten, zonder dat we ruzie krijgen o.i.d.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:47

Ze delen je studieschuld door 180 maanden. Als het bedrag dat eruitkomt niet haalbaar is voor jullie kun je draagkrachtmeting aanvragen. Maar ook die kan hoog zijn! Op hun site kun je uitrekenen wat je p/m moet betalen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:47

Zelf leen ik ook maximaal sinds het begin van mijn HBO studie, dat is nu drie jaar. Ook ik schrik als ik de hoogte zie van mijn studie maar geloof me, ik kan echt niet anders.

Wegens privéredenen ben ik uit huis gegaan bij mijn ouders, dit was toen ook de enige uitweg. Ik was toen 17 en begon toen net aan het eerste jaar van mijn HBO studie. Daarnaast woonde ik op mezelf en werkte ik naast een voltijd opleiding 22 uur in de week, bijna niet te doen. Ik kon alleen rondkomen met stufi, maximale lening en mijn loon en dat is nog steeds het geval.

Maar dat dit voor mij de enige manier is neemt niet weg dat ik me geen zorgen maak over de toekomst, ik kan me dus jouw verhaal ook heel goed voorstellen. Als ik jouw vriend was zou ik ook niet willen dat jij voor zijn schuld op moest draaien en als ik jou was zou ik dat ook niet doen. Wel zou ik gewoon samen duidelijke afspraken maken over het terug betalen en eerlijk blijven over de hoogte van de schuld zodat "jullie" er uiteindelijk vanaf zijn en lekker verder kunnen gaan in een schuld vrij leventje. Als ik mijn studie heb afgerond wil ik ook echt meteen als een gek gaan werken om alles af te betalen, ik heb geen zin om daar de 15 jaar die je ervoor krijgt over te doen. Al is mijn schuld ook nog lang niet boven de 5000 euro maar goed ik heb dan ook nog 3 of 4 jaar studie te gaan..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:51

Arianna1983 schreef:
Het is goed dat hij nog niet bij mij woont, dan zouden de gebraden kippen hem in de mond vliegen. Daar denkt hij zelf ook zo over, hij wil de volle verantwoording van zijn vroegere levensstijl op zich nemen. Ook kan ik er goed met hem over praten, zonder dat we ruzie krijgen o.i.d.

Goede opstelling! Knap hoor, van jou en van hem allebei!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:55

Wendy schreef:
bulck schreef:
Dat is niet mijn denkfout, Hetgeen jij erbij haalt dat zijn juist de reden waarom mensen een dergelijke lening aangaan. Eten moet je altijd, idem nieuwe kledij, sporten (in hoeverre dat je niet gewoon op jezelf kan doen zonder bvb lidmaatschap fitness etc) dus dat koppelen aan een studiefinanciering is toch wel helemaal uit den boze. Dat is immers een basisbehoefte, als je dat al niet kan vervullen, dan is idd een studie niet mogelijk (ffr heel cru en theoretisch gezegd). Maar dat duidt dan wel op een veel dieper probleem in jullie maatschappij.

Wie moet dan voor de kosten opdraaien? De ouders?

Of moet de student zoveel gaan bijwerken dat hij zijn studie met 6-jes gaat halen en nooit meer een extra inspanning zal verrichten ten behoeve van zijn studie?

Dat een student bijwerkt is tegenwoordig heel normaal, heb ik ook gedaan.
Maar houd wel in de gaten dat studeren in principe een fulltime bezigheid is/zou moeten zijn.
Je kunt dan niet altijd verwachten dat iemand dan ook nog eens volledig in zijn/haar levensonderhoud kan voorzien. Daarvoor is juist die studiefinanciering bedacht destijds.

Anders kun je maar beter niet doorleren en van een uitkering gaan leven. Dan heb je nog een heel huis ook, in plaats van een kamer.

Euhm ja grotendeels wel de ouders ja. Qua huisvesting, eten en kledij hebben ze dat reeds jaren gedaan, dus die paar jaren erbij voor het goed van hun kind. Zoals eerder gezegd een opleiding is een investering voor de toekomst.
Eventueel wel aangevuld met idd een baantje (weekendwerk of vakantiewerk om grote delen zelf te financieren, denk dan bvb aan een laptop, of idd het collegegeld), als de studiekosten zwaar wegen op het gezin, maar een onderdak eten en de zorg heb je dan nog.

Ach en kom op, ik ken Nl goed genoeg en ken genoeg nederlandse vrienden die hogere studies gedaan hebben. Dat het een redelijk fulltime bezigheid is waar, maar nu niet gaan overdrijven dat er geen plaats en ruimte is voor andere zaken. Weekend is bvb al geen school. Verder heb je zelden van 8uur smorgens tot 8uur savonds aan 1 stuk les, dus als je echt wil kan je tussendoor al heel wat klaarkrijgen of zelf afhankelijk van je uurrooster mss wel ergens een job vinden dat daar in past.

Mij gaat het erom dat ik niet kan vatten dat er dergelijke hoge bedragen geleend worden aan jongeren. Jij stelt het nu of de meerderheid van de nederlandse studerende jeugd tot de kansarmoede groep behoren. Het modale doorsnee gezin (uitzonderingen zullen er altijd zijn in beide richtingen) bestaat toch uit ouders die het beste met hun kinderen voorhebben en een toekomst en dus opleiding belangrijk vinden.

Ok de minder bedeelde gezinnen, daar zal een student het moeilijker hebben, mss niet alles even gemakkelijk of zelfs niet kunnen doen wat anderen kunnen doen. Maar waar een wil is, is een weg.
En ik denk dat er heel wat mogelijk is buiten die leningen. In Belgie krijgt een student tussen enkele euro's tot een paar duizend euro(ken de bovengrens niet, maar allessinds nooit meer dan 5.000euro; wederom afhankelijk van studierichting, inkomsten ouders etc) aan studiebeurs, maar dat covered ook nooit de volledige handel en ontvangen ze pas in de helft van het jaar wanneer de 'zware'kosten dus al gepasseerd zijn. Verder krijgen velen zelfs gewoon geen toelage, bvb kinderen van gewone tweeverdieners die boven een baremma zitten, ouders van zelfstandige ondernemers ook nauwelijks tot niet etc)
En die moeten het ook zien te redden, en idd door weekendbaantjes, vakantiejobs en verder het wss minder breed te laten hangen.

Dus ik heb tot hiertoe nog niets gehoord waarvan ik echt zeg dat er een gegronde reden zit achter het aangaan van zo'n schuldenlast. Buiten dan mss als het echt over minderbedeelde mensen gaat.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:56

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:59

Appieee schreef:
Zelf leen ik ook maximaal sinds het begin van mijn HBO studie, dat is nu drie jaar. Ook ik schrik als ik de hoogte zie van mijn studie maar geloof me, ik kan echt niet anders.

Wegens privéredenen ben ik uit huis gegaan bij mijn ouders, dit was toen ook de enige uitweg. Ik was toen 17 en begon toen net aan het eerste jaar van mijn HBO studie. Daarnaast woonde ik op mezelf en werkte ik naast een voltijd opleiding 22 uur in de week, bijna niet te doen. Ik kon alleen rondkomen met stufi, maximale lening en mijn loon en dat is nog steeds het geval.

Maar dat dit voor mij de enige manier is neemt niet weg dat ik me geen zorgen maak over de toekomst, ik kan me dus jouw verhaal ook heel goed voorstellen. Als ik jouw vriend was zou ik ook niet willen dat jij voor zijn schuld op moest draaien en als ik jou was zou ik dat ook niet doen. Wel zou ik gewoon samen duidelijke afspraken maken over het terug betalen en eerlijk blijven over de hoogte van de schuld zodat "jullie" er uiteindelijk vanaf zijn en lekker verder kunnen gaan in een schuld vrij leventje. Als ik mijn studie heb afgerond wil ik ook echt meteen als een gek gaan werken om alles af te betalen, ik heb geen zin om daar de 15 jaar die je ervoor krijgt over te doen. Al is mijn schuld ook nog lang niet boven de 5000 euro maar goed ik heb dan ook nog 3 of 4 jaar studie te gaan..

Ja kijk maar dat vind ik chapeau, maar jij bent het huis uitgegaan om priveredenen en dat uiteraard met een studie kan ik verstaan dat je dan een dergelijke lening aangaat. Maar jij, laat zien waar een wil is is een weg. En het zal zeker niet gemakkelijk zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:10

De discussie hier gaat inmiddels een hele andere kant op dan waar het me begon, maaar voor wat betreft studiefinanciering: In eerst instantie is die regeling er gekomen om te zorgen dat iedereen de kans had te gaan studeren, ook degene uit de 'armere' gezinnen, waarvan het geizn dus niet nog 4 tot 8 jaar extra de kosten voor het onderhoud kan dragen. Daarvoor is deze regeling ontstaan, en daarvoor is en zal hij altijd nodig blijven. het gaat mis bij degene die het niet nodig hebben en het toch gebruiken. Maar moet je voor hun degene die het wél nodig hebben straffen?

Thuis blijven wonen was voor mij geen optie, dat was echt niet haalbaar en niet vanwege reistijd. Ik moest dus noodgedwongen op mezelf. Daarnaast zit ik met medische problemen: mijn studie vrat al mij energie op, waardoor ernaast werken niet mogelijk was. Als ze dit soort regelingen gaan schrappen, had ik dus nooit van mijn leven een studie kunnen volgen.
Misschien lijk ik een uitzondering, maar dat is dus niet zo. Er zijn meer dan genoeg gezinnen die het zelfstandig niet kunnen bekostigen om 1 kind te laten studeren, laat staan meerdere tegelijkertijd.

Ik denk dat vooral de ouders hier hun verantwoordelijkheid moeten pakken: leer je kind al op jonge leeftijd de waarde van geld, de gevolgen en consequenties van lenen en ga desnoods tijdens de studie eens samen met je kind kijken hoe of wat hij het financieel kan redden.

Maar de regel afschaffen? Nooit.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:30

Lalidan schreef:
Ik denk dat vooral de ouders hier hun verantwoordelijkheid moeten pakken: leer je kind al op jonge leeftijd de waarde van geld, de gevolgen en consequenties van lenen en ga desnoods tijdens de studie eens samen met je kind kijken hoe of wat hij het financieel kan redden.

Dit bedoelde ik met mentaliteitsverschil. Tegenwoordig wordt het lenen van geld als heel normaal gezien en het schaamtegevoel dat veel mensen vroeger hadden ten aanzien van geld lenen is weggevallen. Ik heb ook het idee dat het nu gemakkelijker is om een lening of schuld aan te gaan, dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden. Met name ook voor jongeren.
Ik ben nu 30, dus heb nog niet het recht om over 'vroeger' te praten, maar in de tijd dat ik studeerde, was de hoogste studieschuld in mijn omgeving 16.000 gulden en dat was destijds een enorm bedrag (en nee, ik kom niet uit een rijke omgeving). Ik krijg naar aanleiding van dit topic het idee dat deze bedragen steeds hoger worden.
Natuurlijk begrijp ik heel goed dat er mensen zijn die een lening bij het IBG nodig hebben om te studeren en om rond te komen. Er is echter een verschil tussen lenen uit noodzaak of uit luxe en ik ben bang dat dit laatste steeds meer gebeurd, omdat het zo gemakkelijk is...

Het verbaast me dat sommigen een schuld van 70.000 euro niet eens als een groot probleem zien. Als ik naga dat TS eind 20 is en wil gaan samenwonen, een huisje wil kopen en kinderen wil, denk ik wel degelijk dat zo'n bedrag behoorlijk op de maandlasten drukt. Als je het bedrag bijvoorbeeld wel aankaart bij de bank of Hypotheker drukt het enorm op de maximaal mogelijke hypotheek (geef je het niet aan, dan zal je waarschijnlijk enorme maandlasten krijgen). Ben even zo vrij geweest om eens na te kijken wat je met de schuld nog aan hypotheek zou kunnen krijgen met een starterssalaris op HBO-uniniveau, dan kom je uit op circa 130.000-140.000 euro. Daar kun je in mijn omgeving een flat voor kopen, maar geen eengezinswoning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:39

Maar als je vriend straks gaat werken, al is het niet in de journalistiek, dan gaat hij wel boven jantje modaal verdienen...

Als je in 15 jaar tijd 70.000 - 55.000 euro moet gaan afbetalen is het 4666 - 3666 euro per jaar dat je moet gaan afbetalen, dat is 300 -400 euro per maand. Dát moet toch wel gaan lukken?? Zeker met het salaris wat hij gaat verdienen.

Dat is nu eenmaal zo als je wilt gaan studeren en je hebt geen ouders die je extra geld geven naast de beurs, dan is het bijwerken of bijlenen. Maar dan heb je ook wat.

Ik vind dat je het wel erg zwart wit ziet. En dan ga je de eerste paar jaar huren, maar als jullie beiden een inkomen hebt en je vriend/man een vaste baan met een baan op HBO-VO niveau, kan die 400 euro per maand er wel af en een hypotheek kan ook, mits je niet meteen met een gigahuis wilt gaan beginnen.

Er zijn er zat die 300 euro per maand kwijt zijn aan hun paard in pension, dat is ook een kostenpost die je bij je hypotheek op moet tellen en dat wordt vaak vergeten. Paardje is dan misschien niet mogelijk, maar als je aan de kids wil beginnen, heb je daar toch geen tijd voor.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:05

TS gaf aan dat ze op haar 30e toch wel graag een huis wilde kopen en aan kinderen wilde beginnen. Daarnaast begin je echt niet met een Jantje modaal-inkomen als je net van de opleiding af komt. Het kan allemaal prima, maar niet en, en, en...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:05

Ja en en, maar het leven loopt nooit zoals het geplant is. Dan maar met weinig beginnen en fors opbouwen....

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:12

mja ik denk dat je idd wel keuze moet maken, je kunt niet meteen met een heel ruim huis beginnen en kindjes en een paardje
dan moet je keuzes maken, kleiner huisje en of een paard of een kind, allbei zit er dan voorlopig niet in. ik snap best dat de ts zich er druk om maakt, zij heeft de schuld niet veroorzaakt en zelf altijd zuinig geleeft tijdens haar studie, dus dan is het extra zuur maar waar een wil is is een weg, je houdt van je vriend neem ik aan en dit zit er nu eenmaal bij, hij zal zelf wel verantwoordelijkheid moeten nemen en er ghard voor werken om het terug te betalen en wat betreft huisje paardje kindje, maak moet je keuzes maken en dingen uitstellen of weglaten.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:17

efaa schreef:
ik zie een paar keer voorbij komen dat je maar 50 euro in de maand hoeft af te lossen voor 15 jaar maar dit ligt toch geheel aan jeschuld? volgens mij is er op de site van de ib (of hoe dat nu heet) een programma waarmee je kunt bereken hoeveel je permaand moet aflossen met een bepaalde schuld.

Precies, ik ken mensen die gewoon 250 - 300 euro per maand moeten betalen voor hun studieschuld. Hoe hoog die studieschuld is dat weet ik niet, dat durven of willen ze niet zeggen. Kan wel een inschatting maken; 5 jaar lang uitwonende beurs plus basisbeurs, jarenlang het maximale geleend en geen enkele opleiding afgemaakt. Eén jongen (of man moet ik eigenlijk zeggen) is nu 32 en woont nog steeds bij zn ma thuis, o.a. door die hoge schuld en omdat 'ie geen huis kan kopen / huren.

Lieffiefi

Re: Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:23

Ik heb een schuld van 50.000.
Ik heb mn studie afgemaakt en ben gaan werken.
En nee, ik koos er niet voor om 600 euro per maand te lenen, dit moest!
Mn vader was overleden en mn moeder had financieel niets.
Ik moest dus zodra ik 18 was alles maar dan ook alles zelf betalen en ik werkte al vanaf mn 14de.

Ik moet nu, volgens een ''berekening'' 253 euro per maand gaan betalen aan de IBG.
Helaas, de kosten van mn OV zijn er niet vanaf, (ik had recht op 650 SF maar kreeg 600 want mn OV ging er dan al af) tevens is er niet berekend dat ik mn studie's gehaald heb. De voorwaarden die ik had toen ik mn schuld begon op te bouwen zijn vanuit hun niet nagekomen.

Hiervoor moet ik dus nog een brief schrijven.

De terugbetaling word berekend op basis van draagkracht. Ik verdien behoorlijk dus ik moet vana 1-1-2011 253 gaan betalen op een schuld van 50.000 euro.
Dit is zoals hun hem nu schetsen.

Even afgezien van de overige verrekeningen die ik bij hun ga aangeven.

Tevens kan je deels dat betaalbedrag weer bij de belasting terughalen.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:25

een leven met een schuld kan altijd..
maar je moet je aanpassen en je levensstijl veranderen..
en wel zodanig dat je je niet nog verder in de schulden duikt..
maar als je gaat samenwonen en hij moet dat aflossen. komt t toch eigenlijk ook een beetje op je boterham omdat jij dan eventueel meer huur etc. moet betalen omdat hij moet aflossen?
het is niet slim zo'n lening.. maar mijn vriend zit daar nu ook over te praten voor als hij strax HBO wil gaan doen..
ik probeer het eruit te praten want het brengt zoveel ellende met zich mee!!
Ik hoop dat jullie eruit gaan komen..
het zou heel erg zonde zijn als je zo'n schuld in de weg laat staan voor jullie relatie en toekomst..
er zijn zoveel mensen die het kunnen.. dus jullie vast en zeker ook ! ;)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:28

Bellona_K schreef:
Eén jongen (of man moet ik eigenlijk zeggen) is nu 32 en woont nog steeds bij zn ma thuis, o.a. door die hoge schuld en omdat 'ie geen huis kan kopen / huren.

Door die lening sta je geregistreerd waardoor je (min 5 jaar nadat er afgelost is) nog trouble kan hebben daarmee..
erg jammer dat doordat je gestudeerd heb je eigenlijk niet normaal verder kan..
maar ze zeggen dan vaak ook..
doordat je gestudeerd heb verdien je later veel meer.. waardoor je weer sneller afgelost bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:28

Maar laten we eerlijk zijn, iemand gaat naar het VWO studeren, journalistiek is 4 jaar, dus met een jaar of 25 kan je afgestudeerd zijn. Dat er in die tussentijd heel veel is gebeurd wat veel geld heeft gekost, is een consequentie die je dan moet gaan dragen.....