Appieee schreef:Zelf leen ik ook maximaal sinds het begin van mijn HBO studie, dat is nu drie jaar. Ook ik schrik als ik de hoogte zie van mijn studie maar geloof me, ik kan echt niet anders.
Wegens privéredenen ben ik uit huis gegaan bij mijn ouders, dit was toen ook de enige uitweg. Ik was toen 17 en begon toen net aan het eerste jaar van mijn HBO studie. Daarnaast woonde ik op mezelf en werkte ik naast een voltijd opleiding 22 uur in de week, bijna niet te doen. Ik kon alleen rondkomen met stufi, maximale lening en mijn loon en dat is nog steeds het geval.
Maar dat dit voor mij de enige manier is neemt niet weg dat ik me geen zorgen maak over de toekomst, ik kan me dus jouw verhaal ook heel goed voorstellen. Als ik jouw vriend was zou ik ook niet willen dat jij voor zijn schuld op moest draaien en als ik jou was zou ik dat ook niet doen. Wel zou ik gewoon samen duidelijke afspraken maken over het terug betalen en eerlijk blijven over de hoogte van de schuld zodat "jullie" er uiteindelijk vanaf zijn en lekker verder kunnen gaan in een schuld vrij leventje. Als ik mijn studie heb afgerond wil ik ook echt meteen als een gek gaan werken om alles af te betalen, ik heb geen zin om daar de 15 jaar die je ervoor krijgt over te doen. Al is mijn schuld ook nog lang niet boven de 5000 euro maar goed ik heb dan ook nog 3 of 4 jaar studie te gaan..
Ja kijk maar dat vind ik chapeau, maar jij bent het huis uitgegaan om priveredenen en dat uiteraard met een studie kan ik verstaan dat je dan een dergelijke lening aangaat. Maar jij, laat zien waar een wil is is een weg. En het zal zeker niet gemakkelijk zijn.