Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:14

Ik heb me gisteren pas aangemeld, dus ik heb nog geen boekenlijst ontvangen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:46

Heeft iemand de boekenlijst van de verkorte BOL opleiding al ?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:23

Wiskunde in de opleiding tot doktersassistente heb ik ook nauwelijks gehad. Dit komt wel aan bod in de opleiding apothekersassistente, waarin je moet berekenen hoeveel medicatie je toe moet voegen, hoeveel hulpstoffen, eventueel verdringingsfactor ed. Ik vond de opleiding tot apothekersassistente een heel stuk moeilijker dan de doktersassistente hier ben ik heel makkelijk doorheen gelopen.

Ik las iemand die stage ging lopen in Gieten, bij welke huisarts? Ik heb ook stage gelopen in Gieten.

Zie dat hier ook een aantal mensen zijn die hem bij Capabel in Leeuwarden gedaan hebben, dat heb ik ook gedaan. Het grote voordeel is dat je dit in 1 jaar doen kunt. Wel veel zelf studie maar goed des te eerder kun je aan de slag.

Alleen maar telefoon binnen dit werk is niet waar, het is een groot onderdeel van je werkzaamheden. Maar het hangt ook heel erg van je werkplek af. In een ziekenhuis zul je over het algemeen meer de administratieve kant doen (telefoon ed) In een huisartsenpraktijk heb je vaak een eigen spreekuur, doe je veel medische handelingen. Het rare is wel dat de ziekenhuis CAO hoger liggen dan bij de huisartsen. Terwijl je veel breder ingezet wordt in een huisartsenpraktijk.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:17

Leuk dat jij ook de opleiding bij capabel hebt gedaan! Ik ben nu sinds juni bezig en het bevalt me erg goed. Vind de hoeveelheid zelfstudie ook wel meevallen. Tuurlijk moet je wel alles zelf thuis uitwerken maar in principe wordt alle stof voor de examens wel op school behandeld!

Ik heb inmiddels een stageplek in Oosterwolde.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:30

Ben inmiddels 17 - 18 jaar doktersassistente, waarvan de laatste 2 jaar POH.
Heb verschillende branches gewertk, zoals huisartsenpraktijk, flebologisch centrum, ziekenhuis, arbo, farmaceutisch bedrijf.
Zelfs nog een jaar apothekers-assistente gedaan, maar daar vond ik niks aan. beetje stikkertjes plakken op een doosje, het enige wat ik leuk vond was medicijnen bereiden, zeg maar.

Ik heb toendertijd de 3 jarige uitgebreide opleiding gedaan.
Had toen wel scheikunde, maar daar doe je in de praktijk niets mee.
Rekenen valt mee, enkelt om het aantal tabletjes uit te rekenen voor 3 maanden bv.

verder leuk afwisselend. Telefoon maar ook allemaal handelingen, zoals injecties geven, hb-glucose prikken. Oren uitspuiten, audiometrie. spirometrie.

Dus succes met jullie opleiding!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:41

__Marije__ schreef:
Leuk dat jij ook de opleiding bij capabel hebt gedaan! Ik ben nu sinds juni bezig en het bevalt me erg goed. Vind de hoeveelheid zelfstudie ook wel meevallen. Tuurlijk moet je wel alles zelf thuis uitwerken maar in principe wordt alle stof voor de examens wel op school behandeld!

Ik heb inmiddels een stageplek in Oosterwolde.

Ja ze behandelen het wel op school maar vergeet niet dat een opleiding van 4 jaar wat in 1 jaar gepropt moet worden toch wel zelfstudie voor nodig is :D Moet wel zeggen dat ik uiteindelijk in de praktijk alles geleerd heb.

Gefeliciteerd met je stageplaats!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:49

Jaaa als je zelf niets doet dan kom je er niet! Scheelt denk ik wel dat ik VWO heb gedaan. Heb een gedeelte al bij biologie 1,2 gehad en het stukje zelfstudie zit er al wel in!

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:12

Weet iemand waar ze deze opleiding in België geven ?
Is er veel vraag naar dokterassistenten en wat verdiend het zoal ?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:15

Sassy4barrel schreef:
Heeft iemand de boekenlijst van de verkorte BOL opleiding al ?

Ik krijg as dinsdag mijn intake gesprek, waarschijnlijk dan ook de boekenlijst?

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:24

Ik volg zelf de versnelde opleiding tot doktersassistente in 1,5 jaar op het albeda in Rotterdam. Ik vind de opleiding erg leuk maar wat anderen ook al zeggen best pittig alle namen in het latijns bij medische kennis. Zit zelfs in de les nu :D haha.

Ik heb mijn eerste stage zelf gezocht bij mij in de regio bij een huisarts en in november ga ik stage lopen in een ziekenhuis. Eind januari is mijn opleiding afgelopen dus als iemand boeken over wil nemen, mijn PB box staat open. Ik heb dezelfde boeken als de reguliere opleiding.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:58

Ik ben nu een paar weken bezig met de opleiding maar vind het super leuk. Ik doe de verkorte opleiding dus best veel thuis leren en huiswerk en veel stage maar dat is wel heel leuk. Ik heb de stage uren tot de zomer al ingepland en wil misschien een buitenlandse stage in de zomer gaan doen, paar weken. Heeft iemand daar ervaring mee ?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:56

Sassy4barrel, waar doe jij de opleiding?

Ik heb daar geen ervaring mee, dapper hoor! Lijkt me wel heel lastig, vooral het triageren!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:02

ROC in Nijmegen, bevalt heel goed :) stage heb ik zelf gevonden bij de bloedbank en daarna ziekenhuis dus wou ik de buitenlandse stage weer wat anders gaan doen.. voor extra ervaring. Ik merk dat de praktijk ervaring ook goed helpt met de theorie te leren, vinden jullie ook niet ?

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:34

Ik wil in februari beginnen met deze opleiding en dan bbl..
Maar is nog afwachten of alles gaat zoals ik wil..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:18

Ja dat heb ik ook heel erg! Ben erg blij dat ik er voor gekozen heb om meteen stage te lopen (sommigen doen het pas later of zelfs helemaal als ze alle examens hebben gehad) maar ik heb er heel veel aan!

Wil je niet stage lopen bij een huisarts dan? Of lijkt je dat helemaal niets?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:19

jawel dat ook nog :D

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:22

Haha toe maar weer je hebt het er druk mee :P

Ik loop al mijn uren bij een huisartsenpraktijk! Wil toch de huisartsenpraktijk in en als ik ooit het ziekenhuis in wil ach dan lukt dat ook wel :) Ben al lang blij dat ik een stageplek heb!

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:19

Een buitenlandse stage word bij ons op school erg afgeraden omdat het begrip doktersassistente in het buitenland niet erg bekend is. Vaak is het de vrouw van de arts die achter de telefoon zitten en verder is alles haast verpleegkundige. Ik kon mijn kwalificaties daar niet af laten tekenen.

Ga vanaf volgende week stage lopen in het Erasmus m.c in Rotterdam op de poli Hematologie.

En morgen weer een grote toets van Intake,medische kennis en geneesmiddelenkennis over het hormoonstelsel en zenuwstelsel dus ga nu snel me bedje in hihi.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:04

Dat ligt er aan naar welk land je gaat, Mijn tante is doktersassistente in een ziekenhuis in de USA en die doet vanalles en vooral bloedafname dmv venapunctie. Succes vandaag :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:30

He wat jammer, geen enkele bokker hier in de buurt die een stageplek zoekt.
Bloedafname lijkt me ook leuk om te doen, misschien in de toekomst nog eens.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:10

Ohh hebben jullie Intake gespreid joh? Wij hebben het opgedeeld in twee toetsen maar die zijn dus wel echt huge!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:15

Ik vraag me af, ik ben nu dierenartsassistente, en ben binnenkort werkeloos. Hoelang zou het duren om deze opleiding er in deeltijd bij te halen, en hoeveel stage dagen moet je lopen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:17

1,5 jaar in deeltijd (avonduren) en 720 uur stage

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:37

Via capabel kun je het in een jaar doen. 1 dag in de week naar school. Daarnaast moet je minimaal 2 dagen per week stage lopen. Je mag daarmee starten nadat je anatomie gehaald hebt. Je moet dit wel doen omdat je het echt leuk vind. Anders krijg je echt spijt.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:55

Ik doe inderdaad via Capabel (Leeuwarden) en doe het dus in een jaar. Ben heel tevreden! Ik moet 600 uren stage lopen :) Ik doe net als Mistral hierboven noemt 2 dagen in de week stage. Het is pittig en hard werken, maar wel erg leuk! Tot nu toe erg hoge cijfers (9,2 op anatomie en 9,7 op management) en natuurlijk heb ik wel goed geblokt maar de lessen worden ook goed gegeven, vooral anatomie!