Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
mo_van_dijk schreef:Je bedoelt post-HBO. Een verkorte HBO na afronding van je HBO.
Dit is de BaMa structuur:Citaat:Bachelor en master, wat houdt dat in?
Opleidingen in het hoger onderwijs zijn onderverdeeld naar bachelor- en masteropleidingen. Gewoonlijk volg je eerst een bachelor (voorheen: hbo-opleiding), waarna je ervoor kunt kiezen je verder te verdiepen met een masterfase (voorheen: universitaire graad).
mo_van_dijk schreef:ifever: leraren heb je alleen op de basisschool

Charaz schreef:Als je zoiets graag wilt doen spaar je daar toch zelf voor?
mo_van_dijk schreef:Ik ben het wel eens met Charaz. In NL is het zo gek nog niet geregeld, hoor!
Een voorbeeldje: MIT in cambridge USA.
Graduate: 83858 USD waarvan 50010 USD collegegeld is (de rest is room & board) per 12 maanden!!!
Hier is studeren echt een dure aangelegenheid....
mo_van_dijk schreef:Nee, docenten heb je op de middelbare school....
Professoren op de UNI
Bij bachelor ga ik direct uit van het eerste deel van de universitaire studie....
Je had dus beter HBO neer kunen zetten!

mo_van_dijk schreef:Je bedoelt post-HBO. Een verkorte HBO na afronding van je HBO.
Dit is de BaMa structuur:Citaat:Bachelor en master, wat houdt dat in?
Opleidingen in het hoger onderwijs zijn onderverdeeld naar bachelor- en masteropleidingen. Gewoonlijk volg je eerst een bachelor (voorheen: hbo-opleiding), waarna je ervoor kunt kiezen je verder te verdiepen met een masterfase (voorheen: universitaire graad).
Bachelor is dus wel HBO
Citaat:Onderwijs (Studenten en Hoger Onderwijs)
Zo wordt het hoger onderwijs geen eenheidsworst, maar onderwijs op topniveau. Voor iedereen die de capaciteiten heeft om zich op het hoogste niveau te ontwikkelen moet het hoger onderwijs toegankelijk zijn. Daarom kiezen we voor een sociaal leenstelsel. Er is meer geld nodig voor hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. We maken extra geld vrij voor fundamenteel onderzoek. En door het beperken van bureaucratische onderwijsmanagement op HBO’s en universiteiten komt ook geld vrij.
We schaffen tijdverslindende zelfevaluaties af. Dit wordt geïnvesteerd in het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, zodat er ruimte komt om te excelleren, voor studenten, wetenschappers en instellingen.
Welke oplossing(en) wil PvdA?
Veel meer geld voor ongebonden en zuiver wetenschappelijk onderzoek, namelijk 10% extra. Bovendien een forse impuls voor het wetenschappelijk onderzoek in de tweede geldstroom (NWO).
Betere kwaliteit door een onderwijsbestel waaraan meer instellingen mee mogen doen dan nu. Daarin hebben studenten meer te kiezen. Experimenten met selectie aan de poort, om te monitoren of selectie de uitval verminderd. Zo niet; kijken of er andere mogelijkheden zijn waardoor student en studie beter op elkaar aansluiten.
Collegegelddifferentiatie is mogelijk, zodat een goede instelling extra middelen heeft, maar alleen als de toegankelijkheid gewaarborgd blijft.
Toegankelijkheid blijft een vereiste, ook bij selectie, collegegelddifferentiatie en licentiemodel.
Ombudsman waar studenten met klachten terecht kunnen over de kwaliteit en organisatie van hun hoger onderwijs, zodat studenten waar krijgen voor hun geld.
Ruimte voor de instellingen wordt groter door invoeren licentiemodel: zolang de instelling aan kwaliteitscriteria voldoet, kan deze bestaan, als interne en externe visitatie anders uitwijzen wordt de licentie ingetrokken. Zo is minder overheidsbemoeienis en interne evaluatie nodig.
Politiek moet zich minder met onderwijs bezighouden: geen stelselherzieningen en gebruik maken van professionaliteit onderwijsveld.
Verruiming mogelijkheden om te lenen voor studenten maakt studeren toegankelijk voor iedereen (sociaal leenstelsel). PvdA-voorstellen al grotendeels overgenomen door dit kabinet. Ook studiefinanciering voor jongeren onder 18 jaar in het Hoger Onderwijs.
Doorstroming HBO-WO verbetert door meer samenwerking. Niet meer de tweedeling HBO / universiteit, maar één instelling kan verschillende soorten onderwijs aanbieden. Is beter voor studenten, omdat die voorkeur geven aan mix van praktische en wetenschappelijke vakken. Studiefinanciering mag worden meegenomen naar álle buitenlandse opleidingen met minimaal MBO-kwaliteitsniveau, om studeren over de grens te stimuleren. Eerder waren CDA, VVD en D66 tegen, maar kabinet is uiteindelijk met vergelijkbaar voorstel gekomen.
Voor studeren geldt geen leeftijdsgrens meer, met een individuele leerrekening. Op 16e stort overheid daarop 1.000 euro. De rekening groeit in de tijd. Het tegoed blijft individueel aanwendbaar. Zo is ook halverwege een carrière budget beschikbaar voor omscholing.
Onnodige kosten uitsparen door het aanpakken van bureaucratie en management. Per instelling mag maximaal 15% besteed worden aan het management en ondersteunende afdelingen.
Citaat:Onderwijs en Cultuur
Hoger onderwijs
Het stelsel van leerrechten betekent zowel voor studenten als instellingen geen verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De invoering van deze vorm van marktwerking doet geen recht aan de afhankelijkheidsrelatie tussen docent en student. ‘Stemmen met de voeten’ is slechts beperkt aan de orde. Een grote studentenmobiliteit is bovendien niet in het belang van de onderwijsinstellingen. De praktijk bij de invoering van de bachelor-masterstructuur bevestigt deze stelling. Van daadwerkelijke invoering van het leerrechtensysteem wordt daarom afgezien.
Ten behoeve van een evenwichtige kennisopbouw op de Nederlandse universiteiten én voor de vorming van het maatschappelijk kader in ontwikkelingslanden is het van belang dat de overheid de universiteiten tegemoetkomt voor de bekostiging van onderwijs aan studenten uit ontwikkelingslanden. Daarbij moet voorkomen worden dat alleen de rijke bovenlaag in ontwikkelingslanden profiteert van de mogelijkheid om hier te studeren. Hoe zit het met de arme onderlaag uit nederland?
Universiteiten en hogescholen moeten financieel in staat worden gesteld om gedegen onderzoeksprogramma’s op te stellen. De overheid is verantwoordelijk voor de bekostiging van de gehele masterfase in het wetenschappelijk onderwijs. De ChristenUnie is geen principiële tegenstander van private (mede)financiering van het hoger onderwijs. Onderwijsinstellingen dienen door gedragscodes ervoor te waken dat private financiering niet ten koste gaat van de onafhankelijkheid en de creativiteit van het onderzoek.
In het wetenschappelijk onderwijs moet meer aandacht worden besteed aan waarden en normen voor wetenschap en samenleving. In de onderwijsprogramma’s van het hoger beroepsonderwijs is behoefte aan ruimte voor toegepaste ethiek. Onderwijs en onderzoek op het gebied van de geesteswetenschappen verdienen extra bescherming. Wetenschappelijk onderzoek moet altijd gepaard gaan met bezinning op de bijbehorende ethische aspecten.
Bij de bepaling van de hoogte van de inkomensafhankelijke aanvullende beurs wordt rekening gehouden met het aantal studerende kinderen binnen een gezin. Voor elke student moet de mogelijkheid bestaan onder gunstige voorwaarden te lenen. HBO-instellingen hebben een belangrijke functie voor de ontwikkeling en innovatie van beroepspraktijken. Het HBO moet in staat worden gesteld verder vorm te geven aan vernieuwend praktijkonderzoek via lectoren en onderzoeksbudgetten (mogelijk gemaakt via een landelijk fonds en via HBO-masters).
In het wetenschappelijk onderwijs dient meer aandacht te worden besteed aan waarden en normen voor de wetenschap en de samenleving.. Wetenschappelijk onderzoek dient hand in hand te gaan met ethische bezinning op de grenzen van onderzoek en de toepassing daarvan.
Om de onafhankelijkheid van het wetenschappelijk onderwijs te waarborgen dienen universiteiten en onderzoekers de gedragscode voor onafhankelijk onderzoek te onderschrijven

atilla schreef:ej mensen je hebt toch een hbo bachelor en een universitaire bachelor,
alleen als je een hbo bachelor hebt dan heb je een volwaardige studie afgerond die gericht is op de arbeidsmarkt.
Heb je een universitaire bachelor dan heb je alleen een basis geleerd en die is niet gericht op de arbeidsmarkt.
Een master haal je dan om je te specialiseren en dan ben je wel klaar voor de arbeidsmarkt.