Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:47

Ik heb ook een boek van Linda, waarin ze ook die stukken heeft staan over persoonlijkheid bepalen aan het uiterlijk van een paard. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik daar nou vind, in hoeverre ik daarin mee ga, maar interessant om te lezen is het zeker! Daarin staan ook een hoop TTOUCHes, maar ik moet bekennen dat ik praktijkdingen vaak moeilijk uit een boek kan leren. Qua kennis opdoen ben ik heel handig, grote lijnen zien, overzicht houden, etc, maar als het om praktijkdingen gaat heb ik liever iemand naast me staan die directe feedback geeft.

Ik heb één van de mensen van Terra Natura een keer op een beurs gesproken, en vond haar heel sympathiek. Ik kon me vooral goed vinden in wat zij vertelde over hun manier van werken. Mijn vraag was ook, wat maakt jullie nou uniek want er is al zoveel, en toen vertelde ze dus dat het bij hun ook echt gaat om heel goed kijken naar het paard, naar jezelf, etc. Dus niet werken via een bepaald systeem, en dat spreekt mij erg aan.

Ik heb er heel even over gedacht dit najaar te beginnen met Eco-Mediated Pedagogy aan de Hogeschool Utrecht, maar helaas is dat echt niet te combineren met mijn werk. Nu ben ik me dus aan het oriënteren op mogelijkheden om cursussen te doen of lessen te nemen. Ik denk er nu over om weer rijles te gaan nemen, Centered Riding, en verder te proberen toch weekend- of dagcursussen te doen. Wel echt heel leuk om hier de links en tips te lezen van anderen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:02

Hier nog iemand die zich verder wil bekwamen in de kunst van het met paarden omgaan maar kan weinig cursussen hiervoor vinden.
Iemand heeft me eens de ISPH in België aangeraden, maar heb op de site rondgesnuffeld en de meeste onderdelen heb ik niks aan. Daarnaast vond ik het om die reden ook erg prijzig.
Ik ben wel met Parelli bezig en gebruik dat ook voor het trailerladen, ik wil me verder daarin bekwamen maar daar is dus geen enkele opleiding voor helaas.... Ook heb ik van diverse andere NH mensen hele rijen dvd's (Emiel Voest, Klaus Hempfling, Clinton Anderson en dus ook Parelli) en gebruik ook daar dingen van, net wat werkt op dat moment voor dat paard. Alleen ik loop dus vast bij de 'aparte'paarden en daar wil ik meer over leren.

Heb ook paar jaar terug op het punt gestaan Orun te gaan doen maar meerdere reacties zoals hierboven gelezen/meegemaakt en besloten dat even te laten varen voorlopig. Ben ook westernruiter en dan is meedoen met je QH niet zo handig :).

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:24

Imre dank je, dat boek van Linda heb ik nog niet.
Nimue ik weet welk boek van Linda je bedoelt, die heb ik toevallig een paar weken terug bij een kringloopwinkel gekocht voor 2 euro. Volgens mij heet het "de persoonlijkheid van je paard" en is het al vrij oud. Volgens de kruinenleer van Linda heb ik een gecompliceerd paard, (Mijn Andalusier). Nou niets is minder waar, ze is ongelooflijk toegewijd en braaf.
Nu ze staat te revalideren, leek het mij leuk om de touches bij haar te doen. Maar dat vind ik ook moeilijk hoor uit een boek. Ik heb ook iemand nodig die me aanwijzingen geeft, anders heb ik het gevoel dat ik maar wat aan rotzooi.

Ik heb ook naar de opleiding eco mediated pedagogy gekeken. Toevallig ;) . Maar als je eenmaal een baan, huishouding en paard(en) hebt, begin je niet meer zo snel aan een volledige opleiding. Of laat ik voor mezelf spreken, ik niet!
Ik heb een jaar terug mijn verpleegkunde opleiding afgerond, pffft wat een opluchting. Heel leuk, en heel blij dat ik het gedaan heb, maar ik houd het ook bij cursussen, of - af en toe een weekend- opleiding.

je hebt ook nog de opleiding bij Tinley, maar die is erg duur. Die gaat volgens mij wel echt in op gedrag van paarden.
Zelf heb ik dvd's van Piet Bakker, en van Hempfling.

Ik ga nog eens op de site van terra natura kijken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:03

TTouch weet ik nooit zo goed wat ik ermee aan moet :o
Zulke dingen kan ik op de een of andere manier echt niet uit een boek leren, dan ben ik op stal alweer kwijt hoe het werkt :+

Parelli heb ik echt helemaal niets mee.
Dat hele NH gebeuren trouwens niet zo, heel veel dingen doe je al van nature en de dingen die tegen mijn gevoel ingaan blijven ook krampachtig voelen.

Fulltime-opleiding zou ik ook niet meer redden hoor, moet er ook echt niet meer aan denken :o

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:45

Hoewel ik het jammer vind dat jullie dit soort dingen ook moeiljk uit een boek leren, ben ik wel blij dat ik niet de enige ben! Ik lees er altijd zulke enthousiaste verhalen over (of het nou TTOUCH is of andere dingen), en ik vind het ALTIJD moeilijk. Ik kan best wel wat omzetting maken, maar van zó puur theoretisch naar zó praktisch, dat vind ik moeilijk.

Reiziger, bij mijn pony klopt het allemaal wel. Ik heb ook een pony met twee kruinen, en hoewel het nu echt een schatje is was het toen ik haar net kreeg nogal een apart paard. Heel schrikkerig, eenkennig, etc. Maar wat Linda vertelt gaat voor mijn pony wel op: als je daar dan doorheen prikt, en het paard achter het masker leert kennen, dan heb je er een gouden paard aan. Toch vind ik het een beetje een apart idee, bepalen wat voor karakter een dier heeft door te kijken naar zijn oren. Ik kijk liever naar zijn gedrag, maar vond het zeker wel interessant om het boek te lezen.

Citaat:
Ik heb ook naar de opleiding eco mediated pedagogy gekeken. Toevallig ;) . Maar als je eenmaal een baan, huishouding en paard(en) hebt, begin je niet meer zo snel aan een volledige opleiding. Of laat ik voor mezelf spreken, ik niet!

Nou ja, voor mij viel het dus ook niet mee. Op zich zou deze opleiding goed te doen zijn omdat hij niet zo lang is, de studielast niet superhoog is en ik gewoon erg makkelijk studeer. Ik vind studeren ook echt heel erg leuk, en zou dit diploma ook goed kunnen gebruiken in de sector waar ik werk, dus het is voor mij leuk en nuttig.
Alleen vallen de lesdagen voor mij dermate ongelukkig, dat het niet kan. Ik ga het volgend jaar denk ik wel proberen, en ik bid echt dat de lesdagen dan op andere dagen zijn. Woensdag en zaterdag zijn echt vreselijk voor mij, want ik werk in de buitenschoolse jeugdzorg.

Gomir, ik vind 'dat hele NH-gebeuren' vaak wel interessant, maar meer als aanvulling op mijn eigen gevoel. Niet dat ik nou wil beweren dat mijn gevoel zo enorm super ontwikkeld is, of dat ik zo'n natuurtalent ben, maar ik vind het gewoon belangrijk om kritisch te blijven. Ik lees dat soort boeken dus vooral om meer informatie te krijgen over hoe anderen denken dat een paard 'werkt' en ideeën op te doen voor mezelf, niet omdat ik het systeem over wil nemen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:59

Er gaat iets mis met de berichten...

Ik had een heel verhaal getypt en het was verdwenen, er lijkt iets mis te zijn met deze laptop.

Ik zal ergens later nog wel eens een poging ondernemen... :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:30

Citaat:
Ik lees dat soort boeken dus vooral om meer informatie te krijgen over hoe anderen denken dat een paard 'werkt' en ideeën op te doen voor mezelf, niet omdat ik het systeem over wil nemen.

Hier herken ik mezelf wel in. Ik vind het ook altijd leuk om een beetje rond te shoppen, maar neem geen systeem over.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:13

Even vooraf: een oud topic omhooggeschopt, om te 'updaten' onder andere, maar ik heb er toestemming voor gevraagd...

De zomer is nu toch wel op zijn einde, op eigenlijk al voorbij, al ontken ik dat nog graag...

Ik vond dit topic eerder heel erg leuk, en heb ook een paar hele fijne pb's gehad. Ik heb die allemaal bewaard, al moet ik eerlijk zeggen dat ik ze niet allemaal netjes beantwoord heb. :o Ik schreef dit terwijl ik nog volop in een drukke periode zat, maar een aantal dingen aan het overdenken was. Heb toen niet de rust gevonden om nuttige dingen terug te schrijven, maar waardeerde het zeker.
Ondertussen heb ik nog steeds niet altijd de rust terug, maar is dit nog steeds iets dat speelt... (Heb van de week al een poging gedaan wat op te schrijven, maar toen liet de techniek me in de steek...)

Ik heb na heel lang nadenken besloten me toch op te geven voor de Orun. Daar zat een hele gedachte achter, maar dat heeft uiteindelijk weinig nut gehad. Omdat ik er zo lang over nagedacht heb heb ik me laat opgegeven. Te laat dus, want het zit al vol. Ik sta op de wachtlijst nu. Het zou kunnen dat ik alsnog mag, maar ik verwacht dat niet. Ik gok dat ik dat ondertussen dan al gehoord had. Ik heb dat dus voor voorlopig uit mijn hoofd gezet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch behoorlijk baalde, omdat ik uiteindelijk zo een weloverwogen keuze had gemaakt, en dit het dan het toch niet werd... De Orun heeft me wel aan het denken gezet, dus dat is wel positief.

Verder ben ik ondertussen 'student rider' geweest voor 2 dagen op een Update voor Centered Riding-instructeurs. Ik heb hier 'officieel' kennis gemaakt met het CR en wat een fijne introductie. Ik wil zeker nog eens gaan en als het lukt dan wil ik graag met mijn eigen pony gaan, dat heeft zeker een meerwaarde. Ook zou ik graag de instructeursopleiding doen, al weet ik nog niet precies wanneer.

Pony is van de ijzers af en voorzichtig ben ik toch bezig met het natuurlijk bekappen. Ken al wat maar ben me er verder in aan het verdiepen. Is leerzaam, dat sowieso!

Ik geef nu ook met regelmaat af en toe wat les, en wil dit heel graag gaan uitbreiden. Ben hier al zeker mee bezig.

Afgelopen zomer dan bij Spirithorses geweest, en dat was super. Gaf een goede boost, wat een fijne mensen met fijne paarden en ideeën. Gaf zeker aan dat ik nog een hoop moet leren maar zeker op de goede weg zit.

Parelli-pakket is trouwens ook binnen en pak er af en toe eens wat van op. Het is goed om dat te doen, omdat je er heel bewust mee bezig bent en dat dan toch een meerwaarde heeft. Ik knal er wel zo doorheen want heb toch al veel van dergelijke dingen gedaan...

Ik ben verder nog heel erg in dubio of in dit jaar al de CR-opleiding zal gaan doen. Wellicht kan ik op die manier ook makkelijker een officieel bijbaantje vinden. Ik werk nu bij de Mac en hoor daar echt niet meer thuis...
Het zou goed 'op de route liggen' van wat ik later toch stiekem graag zou willen, maar het heeft wel een prijskaartje, en dat is dus ook niet eenmalig. De opleiding is duurder (maar imo ook leuker, en past beter bij me) dan de Orun, en je moet daarnaast ook blijven betalen en bijscholen om in het bestand te komen.
Ik maak het mezelf moeilijker door nu al deze weg in te willen slaan terwijl ik nog student ben, maar dit is zeker waar mijn hart ligt...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:59

Wat leuk om te lezen! Ik wilde dit topic pas ook al omhoog schoppen, maar was te lui om contact op te nemen met een moderator dus heb het maar laten gaan.

Je bent goed bezig zo te lezen! Ik heb zelf ook een workshop CR gevolgd en vond het ook erg fijn, dus ik kan me je enthousiasme goed voorstellen. Ook voor mij geldt dat dat me veel meer ligt dan de Orun-opleiding, maar het is inderdaad wel veel duurder en ingewikkelder.

Ik zal ook even updaten; hier nog eentje die te laat was voor Orun, al was het bij mij meer toeval. ;) Ik had er geen idee van dat die opleiding maar één keer per jaar begon, ik besloot pas me er toch eens in te gaan verdiepen en zag toen dat ze ook een cursus hebben zonder eigen rijden, waar je geen wedstrijden voor hoeft te rijden. Dat sprak me wel aan, alleen was de opgavetermijn toen allang verlopen en op zo'n korte termijn kan ik geen ruiter + pony meer regelen dus het toch nog proberen gaat niet lukken. Op zich ook wel lekker, dan kan ik er nog een jaartje over nadenken of dit is wat ik wil, of dat ik toch liever mijn portemonnee wat meer trek en iets met Centered Riding of ISPH wil doen. Ik denk namelijk dat ik bij Orun misschien toch wel tegen erg grote verschillen in visie aanloop... maar aan de andere kant is zo'n erkend papiertje wel heel fijn en kost het gewoon een stuk minder.

Ik heb inmiddels zelf ook rijles, niet te vaak want dan wordt het te duur, maar omdat het goeie les is kan ik er telkens ook lang mee vooruit. Daarnaast heb ik vanuit mijn werk de kans om op een stal te gaan werken en daar dagbesteding en opvang te gaan verzorgen voor onze cliënten en ook wat rijles te geven, dus dat is ook heel leuk. Het is nog even afwachten hoe dat gaat lopen, maar als dat goed uitpakt doe ik een mooi dansje. ;)

Daarnaast wil ik wat meer korte workshops gaan doen, weekenden en dagen. Ik wilde a.s. week naar Terra Natura maar na wat te hebben rondgelezen heb ik toch mijn twijfels, en ik moet ook onverwacht werken. SpiritHorses lijkt me ook cool, en ik wil ergens volgend jaar bij Imelda de Smet de basisworkshop van het Epona-programma doen (http://www.taoofequus.com). Het is alleen wel een béétje prijzig, dus ik moet nog heel even kijken of ik echt dat wil doen, of toch iets anders.

Dus ja, ik ben ook wel lekker bezig. Niet zoveel als jij, maar ik zit met mijn gezondheid en heb daardoor beperkte energie naast mijn werk (en beperkt geld omdat ik ook maar beperkt kan werken ;)), maar toch vind ik dat ik lekker bezig ben. Vooral met die kans om voor mijn werk met paarden aan de slag te gaan ben ik erg blij!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:20

wat een leuk en herkenbaar topic,ik spring even in ;-)

Ik zelf heb vorig jaar de ORUN gedaan (basis) ik stuitte tegen flinke verschillen aan en mijn visie was totaal anders.
heb examen gedaan en ben niet geslaagd.ik ben niet terug gegaan voor de herkansing omdat dit het gewoon echt niet was voor mij.
in het begin zag ik het als een teleurstelling, maar inmiddels begrijp ik ook goed waarom, mijn mening en beredenering van omgang met paarden is zo anders dat het hier niet bij aansluit.
stiekem voor mezelf heb ik er toch wel het een en ander van geleerd en daar heb ik het voor gedaan :-)

Zelf in het verleden ook lekker aan de slag gegaan met parelli, zo via deze 'wijze 'mijn pony beleert en nog steeds gebruik ik 'stukjes 'van deze manier. Toch is het ook niet helemaal wat ik zocht.

Inmiddels heb ik afgelopen jaar 2 cursussen gedaan bij terra natura,voelde als thuis komen om zoveel mensen te ontmoeten die op dezelfde wijze en met hetzelfde respect met paarden omgaan.
Mijn toekomst droom is om deze 3 jarige opleiding te gaan doen..
helaas heb ik me ook voor twee cursussen af moeten melden omdat ik zojuist een eigen huis heb aangeschaft en te druk ben met verbouwen.
hopelijk volgend jaar meer tijd.

Ik lees hier veel terug over het 'werken 'met mensen en paarden, mijn doel is om de wereld voor paarden een beetje mooier een leefbaarder te maken en dat ze begrepen worden.hier zou ik graag een steentje aan bij willen dragen.
noem het zweverig of dromerig maar dat is mijn doel :-)

Ik lees hier graag nog even mee, zie nu al een aantal dingen waar in ik me wel wat meer zou willen verdiepen :-)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:29

Jij was dus wel enthousiast over Terra Natura? Ik twijfel nog om bij hun een cursus te gaan doen; aan de ene kant vind ik het heel interessant klinken, aan de andere kant lees ik toch regelmatig dat het allemaal zo bijzonder niet is en nogal voordehandliggend. Heb jij er wel echt nieuwe dingen geleerd?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:34

pfff lastige vraag, ik was voorheen zelf al veel bezig met grondwerk,werken met lichaamstaal enz.
Echte eyeopeners heb ik daarom denk ik nog niet gehad, echter als ik Jesse (cursusleidster) zie werken met de paarden denk ik wauw dat wil ik ook.
Ik heb nu ook alleen de basis nog maar gevolgd, denk dat er verder in de cursus nog meer verdieping en verfijning komt kijken.
ik vind het wel de moeite waard om er mee door te gaan.
Sommige vinden het zweverig, maar daar heb ik niets van gemerkt.Het is eigenlijk allemaal logica.

misschien kun je eens een kijkje gaan nemen als er een cursus in je buurt word gegeven :-)

Ik wilde eigenlijk dit jaar ook gaan lessen bij van de cursusleiders om zo met eigen paard een stap verder te komen.
ivm mijn huis, het financiele plaatje zit het er voor dit jaar even niet in.

Iemand hier die weleens bij emiel voest een clinic cursus heeft gevolgd?
of Bij KFH?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:15

Helaas zijn alle cursuslocaties zeker een uur rijden bij mij vandaan. Dat is ook een reden dat ik toch wel graag goed wil nadenken voor ik het doe; ik moet naast de cursus ook nog vervoer + verblijf regelen en dat wordt best een duur grapje, dus dan wil ik wel redelijk zeker weten dat ik er ook iets mee kan. Zweverig vind ik niet zo erg, ik heb zelf ook behoorlijk zweverige ideeën over paarden. ;)

Een vriendin van mij heeft een workshop bij Emiel Voest gedaan. Niet bij hem zelf, maar wel op zijn stal en met iemand die door hem was opgeleid. Zij was wel enthousiast, maar als ik in de praktijk kijk is ze er geen steek mee verder gekomen. Nou ging zij ook met haar eigen paard en is dat écht een lastig paard, dus het is misschien ook wat veel gevraagd om dan na 2 dagen vooruitgang te willen zien. Bovendien is het natuurlijk ook wat je er zelf uithaalt en is zij er niet heel fel mee aan de slag gegaan, maar toch viel het mij een beetje tegen waar ze mee terug kwam (aan kennis en nieuwe ervaringen).

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:25

Wat leuk dat dit topic weer omhoog geschopt is! Ook leuk om ieder zijn ervaringen te lezen.
Jammer genoeg heb ik niets kunnen ondernemen op cursusgebied de laatste tijd. Heb teveel gedokterd met de paarden, en het geld is gewoon op.
Wat me ook heel leuk lijkt, is de MSFC. Ik had me al wel opgegeven trouwens voor een dag paardenmassage bij massage hippique, maar toen kwamen er kennissen met het idee een weekend te gaan Ijslanderrijden. Dat wil ik al heel lang, dus nu ga ik met hun mee, en schuift de paardenmassage even op.
Ik merk wel dat ik het wat meer in de praktische hoek zoek. Hoewel ik de boeken van Linda Kohanov echt geweldig vind. En trouwens net vandaag het boek: probleemloos bitloos van Josepha Gaulliame heb binnengekregen, en wacht op mijn neckrope. Ach, wat is praktisch, wat is zweverig, en wat doet het er eigenlijk toe..

Ik zat vanmiddag op de fiets even weg te dromen, over een combinatie van paardenmassage, centered riding en MSFC. Ik weet ook wel van mezelf dat ik geen geweldige ruiter ben, en echt probleempaarden laat ik ook graag aan een ander over. Maar mensen bewust maken van wat houding, zit, een slecht passend zadel, een soepel en zich fijn voelend paard, wat dat allemaal voor invloed heeft, ook op elkaar, daar zou ik wel wat mee willen, ooit..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:52

Ik moest even zoeken wat MSFC was hoor. :o
Het klinkt heel leuk wat jij wilt doen, die combinatie! Zoiets zou ik ook wel zien zitten. Net als jij zie ik mezelf ook geen probleempaarden trainen, althans niet in het rijden; misschien wel in gedrag, ooit, maar dan moet ik eerst nog héél veel leren. Maar zoals jij het beschrijft, mensen helpen zich bewust te worden van allerlei dingen... dat spreekt mij ook wel aan!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:25

Wat leuk dat jouw dit ook leuk lijkt!

Helaas hangt er aan mijn plannen een fors prijskaartje..Vooral de MSFC is duur. Maar ik wil dit nog niet loslaten. Misschien maar gewoon beginnen met een dag paardenmassage, volgend jaar.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:52

Ja, ik zag het... niet goedkoop inderdaad. Jammer hé, dat al die dingen toch wel flink wat kosten? En bij veel ervan heb je dan wel een hoop geleerd, maar geen erkend diploma en moet je daarna nog steeds keer op keer jezelf bewijzen.

Dan moet je het dus echt puur voor je eigen ontwikkeling doen, en daarvoor is het toch vaak wel heel duur. Als ik het dan echt fantastisch vind wil ik dat nog wel dokken, maar dan wel graag één keer. Het is met die bedragen heel moeilijk om een aantal op elkaar aansluitende dingen te volgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 01:07

Wat een leuke reacties!

Ik ga er binnenkort even voor zitten om alles echt goed te lezen en goed te reageren, want da's zeker de moeite waard.
Zie hier zo een leuke dingen langskomen!
Ligt ieg toevallig? ook helemaal in mijn straatje...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 03:17

En opnieuw geef ik dit topic een schop.
Overigens voor de mensen die te lui zijn om contact op te nemen met een mod: ik ben ook mod... :))

Ik merk dat ik soms de tijd/energie maar vooral rust niet vind om in dit topic netjes mijn mening te verwoorden, en laat het dan schieten. Dat is eigenlijk hartstikke zonde, ik vind dit een heel inhoudelijk topic, en daardoor ook hartstikke waardevol.

Ik merk dat mijn mening over paarden steeds duidelijker en stelliger is. Daar maak ik het voor mijzelf lastiger mee (stalling die aan je eisen voldoet, enz.) maar het geeft wel duidelijkheid.

Het bekappen blijft boeien, ik ga in februari de cursus doen. Ondertussen blijf ik me rustig verdiepen in de theorie en probeer af en toe mee te kijken bij een vriendin die bekapt. Ik merk ook dat ik steeds meer aan het 'blote voeten vergelijken' ben. :D

Achteraf vind ik het niet zo erg dat ik geen Orun kan doen dit jaar. Net na de inschrijving baalde ik toch wel flink, ik had mijn keuze goed overdacht en dan wordt het alsnog afgekapt. Nu vind ik het wel prima, het zal ongetwijfeld erg veel energie hebben gekost.
Zoals ik al aangaf wil ik graag de CR-instructeursopleiding doen. Ik twijfelde erover om deze binnenkort al te doen. Ik denk dat dit te vroeg komt en ik iets later ga doen. :)

Tsja, de paarden blijven boeien he... Ik vind het ook heel erg leuk om te zien waar jullie allemaal mee bezig zijn en over dromen, juist omdat het toch ongeveer in hetzelfde straatje ligt. :)

Oh en ik heb voor het eerst in jaren een profiel... :))
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 08-01-10 03:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: typfout

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:56

Leuk om een update te lezen, TurdusMerula.

Ik heb zelf tegenwoordig regelmatig les, en merk dat mijn rijden daardoor erg vooruit gaat. Niet zozeer dat ik nu dingen kan die ik eerst niet kon, maar alles gaat gewoon veel harmonieuzer en met veel minder stress. Superfijn om de resultaten te merken.

Via mijn werk (jeugdzorg) krijg ik de kans met kinderen op een boerderij te gaan werken. Daar hebben ze ook paarden, dus ook daarmee kom ik vast weer vooruit. Bovendien vind ik het leuk om zo te kunnen uitproberen of dit me ligt, want ik overweeg half een opleiding deze richting in te doen. Dan is het wel erg handig om nu alvast eens te kijken of het me bevalt, echt een mooie kans - en ook gewoon heel leuk natuurlijk.

Ik vind het ook fijn dat ik op deze manier 'zijdelings' kansen krijg me te ontwikkelen. Ik hoef er niet heel mijn leven voor om te gooien, een eigen bedrijf te beginnen, of wat dan ook. Als vanzelf komen er mogelijkheden op mijn pad, en dat is bijzonder om te ervaren. Net als jij merk ik overigens wel dat mijn mening over paarden steeds een beetje aanscherpt. Ik maak het mezelf daar ook niet altijd makkelijk mee, ik begeleid bijv. wat cliënten op een reguliere manege en ik vind dat best wel eens moeilijk omdat ik daar toch dingen zie waar ik echt niet achter kan staan.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:45

Turdus Merula ik zat even in je profiel te kijken en zag dat je fysiotherapie studeert. Dat in combinatie met centered riding, en misschien fysio voor paarden (als je dat wilt tenminste) is ook superleuk!

Soms lijkt het leven je ook vanzelf een bepaalde kant op te duwen. Het is de kunst kansen die je krijgt aangeboden in het dagelijkse leven te herkennen en aan te pakken, ipv over het onbereikbare te dromen. Ik ben niet rijk en zal het ook nooit worden, dus allerlei dure opleidingen zitten er gewoon niet in.

Degene die mij soms les geeft in rijden met een neckrope, gaat binnenkort de instructeursopleiding centered riding doen. Van haar kan ik het straks leren. Dat neckrope rijden ben ik ook maar zo'n beetje ingerold. Mijn fries had van die extreme staakperiodes, als we net weer een poosje lekker aan het dressuuren waren, kreeg ze weer een periode dat er niets met haar aan te vangen was. Op de plaats bokken en steigeren, en trappen naar mijn benen. Nu we hoofdstelloos rijden, doet ze dat niet meer. Toen mijn instructrice, (voor ze mijn instructrice was) een keer op Sacha (mijn fries dus) ging zitten en met alleen een touwtje wegreed, was ik echt onder de indruk. Sacha vond het zooo leuk :D .Ik moet me nu ook veel meer focussen op haar als ik rijd, ipv op de figuren. Ik leer haar grenzen meer te respecteren, en het willen en moeten van mezelf los te laten.

Paarden massage wil ik wel echt gaan doen. Mijn andere paard heeft hoefkatrol, een chronische (nu redelijk onder controle gelukkig) peesblessure, en slechte sesambeentjes. Dmv veel weidegang, supplementen, goede hoefverzorging en osteopathie, en hopelijk straks mijn eigen massagekunsten probeer ik dat onder controle te houden. Dus in elk geval een dagcursus massage bij massage hippique gaat er wel komen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:20

Dat lijkt me ook leuk, neckrope rijden, Reiziger! Momenteel is onze bak onbereidbaar, maar als dat straks weer beter is, lijkt dat me heel leuk om het eens te proberen.

Ik heb in het verleden wel vaker met alleen een touwtje gereden, gewoon lekker in de wei. Snap eigenlijk niet waarom ik daarmee gestopt ben. ;)

Zo'n massagecursus klinkt ook interessant. Er is toch wel heel veel leuks hé?

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:36

Wat een herkenbaar topic. Ook ik ben steeds zoekende naar dingen die ik kan leren binnen de "paarden". Wilde toen ik klein was altijd naar Deurne, maar mijn ouders vonden dan niet zo'n goed plan. Achteraf misschien maar goed, was me waarschijnlijk snel gaan vervelen.

Zelfde verhaal, dat ik te makkelijk leer en veel cursussen zijn op MBO-niveau. Heb me inmiddels zelf redelijk in Parelli verdiept (vooral liberty and behavior vond ik nuttig). Al kan parelli inderdaad ook erg irritatant (en waanzinnig commercieel) zijn. Verder ook Orun gedaan. Centered Riding, Chris Irwin, Piet Bakker, Antoine de Bodt...... haha, wat eigenlijk niet.

maar mis wel een interessante complete opleiding op een beetje niveau....

Overigens geeft de KNHS ook leuke rondjes instructie.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 04:13

@ Nimue, ik weet eigenlijk wel zeker dat jij tegen dingen gaat aanlopen als je Orun zou gaan doen. Ik denk dat er veel dingen zijn die een stuk geschikter zouden zijn. Zegt trouwens wat over de Orun, en minder over jou. ;)
Ik denk ook zeker dat je beter minder les kunt hebben die beter is, dan vaker minder goede les. Kwaliteit. :j Dat heeft zo een meerwaarde! Bevallen je cliëntenlessen nog? En Spirithorses is cool ja...

@ reiziger, ik vind dat je dat heel netjes zegt, je kansen pakken inderdaad... Al kun je geluk soms wel een duwtje geven. ;)
Weinig geld hebben werkt in je nadeel, maar laat je ook creatief denken. Als ik naar mijzelf kijk: ik heb afgelopen zomer meegedraaid met het bedrijf, en daarbij heb ik mijn ogen goed de kost kunnen geven, zat overal bovenop. Heeft me door het werken niets gekost. :)
Als jij écht geïnteresseerd bent, dan kom je er wel, daar geloof ik in...
Volgens mij ga jij trouwens als een speer met rijden; klintk goed!
Fysio en CR valt goed te combineren, stiekem zou ik daar later best iets mee willen inderdaad. :)

@ Gratchen, is de paardenacademie niet nog leuk voor je?
En mag ik vragen wat jij nu doet in het 'dagelijkse paardenleven'? Ben daar stiekem heel benieuwd naar. :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:58

Ik denk dat je gelijk hebt, TurdusMerula. Ik heb er nu ook niet zo'n spijt meer van dat Orun niet doorging, ik heb nu besloten dat ik eerst zelf nog beter wil leren rijden, en dat ik dan evt. een instructeursopleiding ga kiezen die echt bij me past. Ik ben er inmiddels achter dat je ook zonder Orun toch een verzekering kunt afsluiten, dus de noodzaak om het bij Orun te zoeken is daarmee weg. Qua inhoud spreekt deze opleiding me wel aan, al wil ik zeker ook nog verder kijken.
Dit is sowieso toekomstmuziek, eerst zelf nog eens flink aan het werk. ;)

Het begeleiden is wel leuk, maar toch niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Ik merk dat ik het moeilijk vind om met andermans paarden op andermans manier te werken. Zelfs als die manier redelijk aansluit bij wat ik vind, loop ik toch tegen dingetjes aan. Ik ken die paarden niet zo goed, en merk dat dat het werken veel moeilijker maakt - dingen die met mijn eigen pony of de paarden waar ik op les vanzelf gaan, kosten daar meer moeite. Ik merk daarbij toch weer hoe belangrijk het is een klik met het paard te hebben, dat mis ik bij deze paarden een beetje. Wel bijzonder om weer te ervaren hoe nauw dat luistert.

Echt concrete plannen van wat ik nu wil gaan doen heb ik niet. In elk geval rijles blijven volgen, ik merk de vooruitgang echt heel erg. Ik heb ineens een paard dat uit zichzelf nageeflijk loopt, bijzonder joh. ;) Ik vind het heerlijk om te ervaren dat het ook zo kan, met zoveel respect, zoveel aandacht. Het voelt heel anders dan 'normale' rijlessen.
Daarnaast overweeg ik workshops Feldenkraiss en een dagworkshop accupressuur voor paarden. Ik wil het komende jaar een aantal verschillende workshops gaan volgen op allerlei gebieden om te kijken waar mijn interesses het meeste liggen.