Ontslagbrief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:15

Ik weet niet waarom je ziek bent, maar ik persoonlijk zou betergemeld ontslag nemen.... Maar je kan altijd even een mondeling gesprekje aangaan...

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 20:19

Oh >;) nu weet ik het helemaal niet meer... ik ben 5 weken geleden geopereerd, daarom werk ik nu nog geen hele dagen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:54

Het lijkt me eerlijk gezegd overbodig om zelf al aan te geven per welke datum je uit dienst gaat. Die weet je vanwege de opzegtermijn, maar laat het bedrijf de datum maar bevestigen zou ik zeggen. Jij verstuurd je rief met een datum en zorgt dat die op tijd door de betreffende wordt ontvangen.

En eerst het gesprek zelf houden voor je je briefje schrijft? Wellicht bespreek je dan al één en ander met vakantiedagen. Die kun je (maar alleen in overleg) in je opzegtermijn opnemen. Maar dat betekent niet dat je dienstverband tijdens je vakantie al is beeïndigd.

Informeer bij ej werk eens wat de mogelijkheden zijn, weet je gelijk meer eigenlijk. Opzeggen wil je toch al, dus kan je dat net zo goed maar doen en afwachten wat voor suggesties je met je werkgever kunt overleggen.

ikkemetwikke

Re: Ontslagbrief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:04

kijk ook ff goed na hoe je opzegtermijn vermeld staat in je contract of CAO.
zie het bij ons zo vaak,mensen die denken een maand opzegtermijn te hebben,maar bij ons is het een KALENDERmaand,is een groot vershil als je op de 5e van de maand op zegt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:05

TS heeft een volle maand opzegtermijn... Dat staat al eerder in het topic vermeld!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:51

ik heb net het uwv gebeld, maar omdat ik zo'n gecompliceerd verhaal had, heb ik het juridisch loket gebeld.
Deze zei mij morgen al op te zeggen, aangezien hij volgende week op vakantie is. Ook is het zo dat ik een jaarcontract heb. en in het ergste geval kan hij zeggen dat ik tot december moet blijven, dit kwam bijna niet voor maar het kan wel. Hij heeft zo ongeveer 2 maanden de tijd om iemand anders te vinden. Dus de keuze tot eind augustus werken, of tot 12september en de rest vakantie doorbetalen.

Ook vraag ik me af dat als ik morgen een gesprek met hem heb, of het nodig is dat ik alsnog een ontslagbrief moet schrijven? En wanneer ik die dan moet geven?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:19

Een ontslagbrief schrijven is altijd verstandig. Daarin kun je alle afspraken die gemaakt zijn nog eens herhalen, zodat daar achteraf geen onduidelijkheid over bestaat. Het beste kun je hem niet geven maar aangetekend versturen, dan kan je baas namelijk nooit zeggen dat hij geen brief van je heeft gekregen. Succes met je gesprek morgen!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 17:21

Oke maar het maakt niet uit dat ik de brief dus een week later geef? Niet dat dan ineens vanaf de datum van de brief geldt (de ontslagdatum)?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:19

Ik gaf mijn brief altijd bij het gesprek, maar je kunt ook vragen of hij nog een brief wil hebben als bevestiging van het gesprek (of zelf zeggen dat je nog een brief ter bevestiging stuurt). Je mondelinge opzegging is volgens mij ook geldig hoor.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:28

Mondelinge afspraken zijn wel geldig, maar als je achteraf onenigheid krijgt is het jouw woord tegen het zijne.

Je kunt gewoon in het gesprek een ontslagdatum afspreken en die datum in je brief zetten. Als ik jou was zou ik ook zeker de afspraken over je vakantiedagen (en hoe die worden uitbetaald) in de brief vermelden. Je kunt beter niet te lang wachten met het versturen van de brief. De kans dat hij er dan tegenin gaat is heel klein, je hebt immers vlak daarvoor het gesprek gehad. Tegen de tijd dat je ontslag ingaat kan hij dan nooit meer zeggen dat jullie iets anders hadden afgesproken, want het staat immers in de brief en als hij het er niet mee eens was had hij maar moeten reageren. Daarom moet je de brief wel aangetekend versturen, dat is namelijk jouw bewijs dat hij de brief ontvangen heeft. Mocht hij later moeilijk gaan doen, wat natuurlijk niet te hopen en te verwachten is, dan kun je eenvoudig aantonen dat jij je aan de afspraken gehouden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:57

TS, wat je in ieder geval moet doen, is zorgen dat je ontslagbrief voor de laatste werkdag van augustus door je baas of een pz functionaris ontvangen is. Je kunt de brief gewoon overhandigen en als je je baas niet vertrouwt, laat je hem een kopietje aftekenen voor gezien.

Wanneer je je ontslag communiceert mag je helemaal zelf beslissen en je moet dus ook gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt. Je zult niet de eerste zijn die de laatste maanden onaangenaam behandeld wordt en je zult ook niet de eerste zijn die onterecht verweten wordt de boel in de steek te laten.

Heel bot gezegd is de bezetting van de zaak niet meer jouw zorg op het moment dat je weg gaat of weg bent. Het is aan jouw baas om te zorgen dat dat goed komt en door de economische situatie is het tegenwoordig vaak zo dat er zat personeel is om in te schuiven en dat ze van de zaak zelfs blij zijn dat je je vakantie opneemt omdat dat anderen weer ruimte geeft om te werken.

De vakantie die je ingediend hebt, geldt gewoon nog steeds, die heb je ruim van tevoren afgesproken en er is waarschijnlijk allang vervanging geregeld, ze wisten het immers in januari al. Een werkgever kan niet zomaar een toegezegde vakantie intrekken, daar moet een goede reden voor zijn en als het al zo lang bekend is, is een bezettingsprobleem geen goeie reden.

Je brief is wat uitgebreid, het volstaat eigenlijk wel om te schrijven: 'Hierbij zeg ik mijn arbeidsovereenkomst op met inachtneming van de contractuele opzegtermijn van 1 maand ingaande 1 september 2009, waarmee de overeenkomst eindigt op 30 september 2009. en eventueel voeg je nog toe: Ik ga ervanuit dat mijn resterende vakantiedagen opgenomen kunnen worden zoals eerder afgesproken en dat nabetalingen als vakantiegeld en dergelijke bij de laatste salarisverrekeningen plaats zullen vinden.

Succes in je nieuwe baan!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:20

Nou de kogel is door de kerk, hij vroeg eigenlijk niet eens wat ik wel ging doen >;)beetje vreemd. Maar ik heb terplekke een ontslagbrief moeten schrijven, omdat hij dat handiger vond. Ivm met de sollicitatieprocedure. ik kan gelukkig tot 10september blijven, de rest van m'n uren moet hij nog uitrekenen...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:27

Ok, vreemd dat hij zo'n haast had met je brief, maar dat is misschien omdat hij zo op vakantie gaat (?). Vatte hij het verder wel goed op? Ben je opgelucht dat je het verteld hebt? Veel succes verder! :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:32

Poeh nou toen ik pauze had is hij wel 3 keer langsgekomen om even wat op de computer te zoeken, maar de adrenaline schoot even tot aan m'n oren. Uiteindelijk toen m'n pauze bijna was afgelopen toch maar verteld. Hij zei eigenlijk niks bijzonders omdat hij de kans ook niet kreeg van mij, ik vertelde meteen erachteraan hoe we dat gingen doen met de vakantieuren en wanneer ik ging stoppen dus ja!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:33

Goed dat je het verteld hebt in elk geval! :)