patsur schreef:Ik ben ook begonnen met afbetalen. Ben alleen nog niet verplicht ofzo, dus nu wordt alleen mijn OV automatisch geincasseerd.. Mijn st. schuld maak ik zelf over
Mag dat? Ik dacht dat je überhaupt niet mocht betalen eer je bericht ontvangt?
Zal ik wel verkeerd gehoord hebben. Rosie_Posie schreef:@Riande: heb je ook gelijk in, maar ik weet van sommige mensen dat dat echt de reden is, hebben ze me zelf verteld
Op zich moeten mensen het zelf weten, maar ik zou daar zelf geen prettig gevoel bij hebben.

RiandeV schreef:Och, ik vertelde ook wel eens wat anders dan de, imo genante, waarheid...
En dan nog is het hun zaak. Het is niet zo dat ze nooit met de consequenties te maken zullen hebben.
Overigens is het in bijvoorbeeld Amerika veel normaler om een enorme studieschuld te hebben. Je hebt of niet gestudeerd, of een beurs, of rijke ouders, of 50.000 dollar schuld als je klaar bent.
Is het in Amerika niet sowieso normaler om een schuld te hebben? Of kijk ik te veel naar Oprah?
Iedereen moet het inderdaad zelf weten, en uiteraard betaalt iedereen de prijs. 50.000 dollar valt op zich nog mee, ik kan niet zeggen dat dat nu zoveel verschilt met mijn studieschuld....
veerledec schreef:Daar is het collegegeld ook echt enorm hoog, vergeleken bij hier.
En het was toendertijd (volgens mij gaat het om 2006, maar ik kreeg de brief een paar maanden geleden pas) ongeveer iets van € 14.000 nog wat. Ik ging er in ieder geval echt maar nét overheen.
Jeetje, dat is wel echt duur, zeg. Hier is het iets meer dan 10 % van daar. Niet voor iedereen weggelegd dus...
.
)
Maarja, ik heb er absoluut geen spijt van, het was nou eenmaal nodig om mijn studie te kunnen doen. Maar droom soms stiekem best van een grote geldprijs zodat ik de schuld ineens kan afbetalen, ik hou niet van schulden
vind een hypotheek en een studielening dan ook de enige leningen die ik voor mezelf recht kan praten