Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:48

hahahaaha, ja idd twiggy

Ik probeerde hierboven al te alten zien dat een pedagogische tik een weloverwogen tik moet zijn.
En niet vanuit woede.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:49

Twiggy2008 schreef:
Mijn paard kan ik geen time out geven, die is daar echt niet van onder de indruk. :+

_O-
Nee, die van mij denkt alleen, O fijn, lekker rustig op stal.. beetje knabbelen...
:')

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:50

pharagirlke schreef:
En als die dreigementen geen vat hebben als je ze uitvoert? Je kan wel telkens met ergere dingen gaan dreigen, maar het is toch niet de bedoeling dat je uiteindelijk je kind uit het raam aan het smijten bent omdat dat het enige is dat werkt? (en ja, mijn broer was zo'n monster dat dergelijke gevolgen voor lief nam :j Waar je ook mee dreeg waarvan hij WIST dat het uitgevoerd werd, het interesseerde hem geen zier)

Die merrie van mij krijgt ook soms een time out :j en de kleine witte al helemaal, als die zich echt druk maakt ga ik gewoon stil staan met losse teugel, en al moet ik daar een half uur staan, kalmeren zal hij :')

Tja, als het kind dat niet interesseerd en de gevolgen voor lief neemt, dan moet je idd iets anders gaan verzinnen...

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:54

Ja ik vind dat een pedagogische tik moet kunnen.
2 keer een waarschuwing luisteren ze dan nog niet, kunnen ze een tik op de vingers krijgen.
Hoevaak ik in de winkel (cassiere) kinderen zie die van alles pakken wat niet mag en niet luisteren.. en dan nog een tegen hun moeder gaan schreeuwen en de moeders uiteindelijk het product af gaan rekenen.. ze zijn/worden de ouders finaal de baas..
Nee hoor, een tik moet kunnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:55

De enige pedagogische tik die pedagogisch verantwoordelijk is een tik op de dikke pamper van baby's bij gefrustreerde ouders. Omdat het een preventie is voor schudden.

Wetenschappelijk onderzoek heeft al talrijke keren bewezen dat pedagogische tik niet goed is. Maar helaas heerst hier veel psychologische luiheid rond en willen mensen het oude idee blijvend aannemen.

Uniekhorse dat is het net, daar is de tik helemaal niet op zijn plaats gaat niks helpen aan de situatie. Een kind hoort geen blaam te hebben aan de verkeerde opvoeding van de ouders. En hanteer je zo een opvoeding moet je het niet extra verwarrend maken met een tik te geven in een situatie die je zelf uitlokt.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-05-09 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:56

BoGi schreef:
TS waarom open je geen poll?
Uhh.. ik ben groot geworden met af een toe een tik. En met mijn dieren doe ik hetzelfde.
Wie niet luisteren moet voelen (en nee, niet afranzelen)

Ik zou niet weten hoe je een poll opent .. :o
Dus als iemand het me uitlegt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:56

Katiavl: mijn vraag dan aan jou: Wat doe je als dreigen, uit de situatie halen, neen enz niet helpen? En niet vanwege inconsequentie maar omdat ze het gewoon "voor lief nemen"?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:57

Twiggy2008 schreef:
KiWiKo, een grote bek accepteer ik ook niet. Mijn kleuter mag me geen 'stommerd' noemen, ik wil het gewoon niet hebben. Ik hoor het andere kids rustig tegen hun mama zeggen en die lachen er een beetje schaapachtig bij. :+

Ik waarschuw 2x en bij de derde keer zit ze op de gang. Werkt als een speer. Of ik dreig met iets (bv net nog, geen ijsje na het eten als je nu niet je bord leeg eet en reken maar dat als dat bord niet leeg was, ze dat ijsje echt niet gekregen had). Werkt als een speer. :D

En ze zegt vaak nog 'sorry mama' ook, als we even strijd hebben gehad. En dat is weer dat voorbeeld doet volgen. Ik ben ook wel eens een hittepetit en ik ben ook wel eens onredelijk tegen haar en dan zeg ik ook altijd 'sorry'. Want ik ben geen perfecte moeder, verre van. ;)

dat is zowizo de basis van opvoeden :) :) als ik zeg van "als jij dat wel of niet doet, dat zit daar een consequentie aan vast" dan zit die er ook aan vast, zowel positief als negatief :)

ik heb de grootste ruzie gehad met een ex, die snapte maar niet dat als je dreigt met een consequentie dat dit dan een consequentie moet zijn die je ook daadwerkelijk uit kan voeren.......... op je kop in je wcpot hangen, is daar niet een van :D :D :D

en wij zeggen ook altijd sorrie tegen elkaar als we ergens de mist in gaan :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:57

je kunt bij je openingspost kiezen om een poll te maken als je het topic aanmaakt.
Ik weet niet of je nu je OP nog aan kunt passen??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:58

KiWiKo schreef:
Twiggy2008 schreef:
KiWiKo, een grote bek accepteer ik ook niet. Mijn kleuter mag me geen 'stommerd' noemen, ik wil het gewoon niet hebben. Ik hoor het andere kids rustig tegen hun mama zeggen en die lachen er een beetje schaapachtig bij. :+

Ik waarschuw 2x en bij de derde keer zit ze op de gang. Werkt als een speer. Of ik dreig met iets (bv net nog, geen ijsje na het eten als je nu niet je bord leeg eet en reken maar dat als dat bord niet leeg was, ze dat ijsje echt niet gekregen had). Werkt als een speer. :D

En ze zegt vaak nog 'sorry mama' ook, als we even strijd hebben gehad. En dat is weer dat voorbeeld doet volgen. Ik ben ook wel eens een hittepetit en ik ben ook wel eens onredelijk tegen haar en dan zeg ik ook altijd 'sorry'. Want ik ben geen perfecte moeder, verre van. ;)

dat is zowizo de basis van opvoeden :) :) als ik zeg van "als jij dat wel of niet doet, dat zit daar een consequentie aan vast" dan zit die er ook aan vast, zowel positief als negatief :)

ik heb de grootste ruzie gehad met een ex, die snapte maar niet dat als je dreigt met een consequentie dat dit dan een consequentie moet zijn die je ook daadwerkelijk uit kan voeren.......... op je kop in je wcpot hangen, is daar niet een van :D :D :D

en wij zeggen ook altijd sorrie tegen elkaar als we ergens de mist in gaan :D

Dat is ook uitvoerbaar :') Of het verantwoord is, is een tweede :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-05-09 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:58

reininglover schreef:
Ik kon/kan ontzettend doordrammen en dan kan ik begrijpen als je als ouder 10x hebt gezegd dat je van het stopcontact moet afblijven je een ferme tik op de vingers geeft.

Ik niet. Ik snap namelijk de laatste 8 keer van die situatie niet zo goed. Waarom zou je in vredesnaam 10 keer waarschuwen? Dan is de tik wat mij betreft eerder het gevolg van je eigen niet-optreden eerder, dan van het doordrammen van het kind. En de oplossing is dan ook om veel eerder in te grijpen en het niet zo ver te laten komen dat je een tik geeft.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:59

Ik ben absoluut voor een tik als het nodig is.
Je ziet nu de generatie opgroeien van de "vrije opvoeding".
Nou nou....wat een goeds heeft dat gebracht , niet dus!
Dat gezemel dat je een kind geen tik mag geven, ik word daar niet goed van!
Als ik de vergelijking trek tussen mijn generatie (45+) en die van nu, dan zie ik duidelijk dat de meesten van mijn generatie wel iets meer respect hebben voor hun medemens en dier dan de huidige generatie.
En in mijn tijd was een tik, of beter gezegt op zijn tijd en indien nodig een portie smeer heel normaal en kan mijn ouders er alleen maar dankbaar om zijn.
Ik weet gelukkig nog wat respect naar ouderen in houd,iets wat tegenwoordig bij de jeugd ver te zoeken is.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:00

Ik kreeg ook wel eens een tik, om mijn blote billen als ik stout was geweest,
niet hard maar toch wel duidelijk :j
Heb het daarna ook nooit meer gedaan :')

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:00

:D ik heb dat geprobeerd het zeggen van dan krijg je dit of dat niet....nou dat vond hij helemaal niet erg
daar straf je hem niet mee
ook niet iets van hem afnemen ,hij geeft het bijvoorbaat al :+
vroeg naar bed ? ok ik ga al
geen toetje ? nou en wilde toch al niet en morgen ook niet

enz,ik heb een raar kind :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:01

Onassa schreef:
Als ik de vergelijking trek tussen mijn generatie (45+) en die van nu, dan zie ik duidelijk dat de meesten van mijn generatie wel iets meer respect hebben voor hun medemens en dier dan de huidige generatie.

Toch opvallend. Want het is precies die generatie die er voor heeft gekozen om de jongeren zo vrij op te voeden en er dus blijkbaar een potje van hebben gemaakt. Dus ergens is er toch iets niet goed gegaan :P

(En ach, ik kan ook nog wel even naar mijn eerdere bericht verwijzen: de keuze is niet tussen 'een tik' of 'alles mag'. Je kunt duidelijk, consequent en behoorlijk streng zijn zonder ooit te overwegen een tik te geven.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:02

mirgino schreef:
:D ik heb dat geprobeerd het zeggen van dan krijg je dit of dat niet....nou dat vond hij helemaal niet erg
daar straf je hem niet mee
ook niet iets van hem afnemen ,hij geeft het bijvoorbaat al :+
vroeg naar bed ? ok ik ga al
geen toetje ? nou en wilde toch al niet en morgen ook niet

enz,ik heb een raar kind :D

*proest*
Ik geloof dat jij mijn broer aan het grootbrengen bent :(:) Succes er mee :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:02

Onassa schreef:
Ik ben absoluut voor een tik als het nodig is.
Je ziet nu de generatie opgroeien van de "vrije opvoeding".
Nou nou....wat een goeds heeft dat gebracht , niet dus!
Dat gezemel dat je een kind geen tik mag geven, ik word daar niet goed van!
En in mijn tijd was een tik, of beter gezegt op zijn tijd en indien nodig een portie smeer heel normaal en kan mijn ouders er alleen maar dankbaar om zijn.
Ik weet gelukkig nog wat respect naar ouderen in houd,iets wat tegenwoordig bij de jeugd ver te zoeken is.

hier zit ik ook wel eens over na te denken............ de vrije val van normen, respecten waarden is volgens mij ingezet toen de foei periode opbloeide :)

en ik wil niet heel rottig zijn, maar dat zie je ook bij paarden :) er lopen steeds meer hondsbrutale onopgevoede peerden in de rondte.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:03

katiavl schreef:
Uniekhorse dat is het net, daar is de tik helemaal niet op zijn plaats gaat niks helpen aan de situatie. Een kind hoort geen blaam te hebben aan de verkeerde opvoeding van de ouders. En hanteer je zo een opvoeding moet je het niet extra verwarrend maken met een tik te geven in een situatie die je zelf uitlokt.

Nee dat klopt, de ouders mogen nooit het product mee nemen naar de kassa, daar gaan ze idd de mist in.
Ik heb geen kinderen maar mocht ik later kinderen krijgen, zou ik 2 keer zeggen dat ze het terug moeten leggen, of ik leg het zelf terug. Pakken ze het dan weer, ja dan kunnen ze een tik over de vingers verwachten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:04

[njha k heb vroeger ook wel is ene trap tege me reet gehad, niet dat dat geholpen heeft maat toch.
njha een tikje zou wel kunnen toch? das anders als blauwe plekke meppe ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:04

ik heb ook wel eens een opvoedende pets voor mijn billen gehad, maar dan had ik het ook wel heel erg bont gemaakt. denk dat het een keer of 3 gebeurd is in mijn jeugd.

mijn ouders waren ook van de consequenties, daar moet je dan wel streng in zijn :j

ik denk dat ik op dat punt ook wel een strenge moeder zal zijn (als ik ooit moeder word, haha), grenzen zijn grenzen

Ayasha
Blogger

Re: Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:07

Mijn moeder heeft ook al gezegd dat mijn kinderen iig heel goed gaan weten wat mag en wat niet mag :')

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:10

Ik heb zelf ook niet zoveel problemen met een "pedagogische tik" . Alleen waar is de grens? Ik zie vaak wel kinderen bij ons op stal rond lopen die echt wel zo'n tik nodig hebben. Wat daar af en toe voor een taal uitkomt vind ik ook niet echt helemaal normaal, en dan niet alleen tegen hun eigen ouders maar ook tegen anderen.

Raja

Re: Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:13

Wat ik me igenlijk afvraag TS, is of er is vastgesteld wat er vertsaan wordt onder een Pedagogische tik

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:14

Shadow0 schreef:
reininglover schreef:
Ik kon/kan ontzettend doordrammen en dan kan ik begrijpen als je als ouder 10x hebt gezegd dat je van het stopcontact moet afblijven je een ferme tik op de vingers geeft.

Ik niet. Ik snap namelijk de laatste 8 keer van die situatie niet zo goed. Waarom zou je in vredesnaam 10 keer waarschuwen? Dan is de tik wat mij betreft eerder het gevolg van je eigen niet-optreden eerder, dan van het doordrammen van het kind. En de oplossing is dan ook om veel eerder in te grijpen en het niet zo ver te laten komen dat je een tik geeft.

In het strafhoekje zat ook een stopcontact :+ Nee maar even serieus, die 10x waarschuwen is een beeldspraak voor veel waarschuwen, als je mij in de hoek zette dan ging ik daar nog harder tegenin door bijvoorbeeld het behang van de muren te schuren of terug lopen naar het vb (stopcontact dus) Het enige wat bij zulke momenten hielp was een tik zodat ik schrok en het niet meer wou proberen. Ik ben echt niet vaak geslagen maar af en toe had ik het dus nodig en er zijn best kinderen waar het niet bij nodig is zoals mijn zus en toevallig was ik vroeger een kind dat het af en toe nodig had om 'wakker geschud' te worden. Het is in mijn ogen volledig afhankelijk van het kind en de situatie, net zoals het bij het ene paard wel werkt om een tik met de zweep te geven en het bij het andere paard alleen maar verkeerde/angstige reacties losmaakt.
Simpel toch?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:18

pharagirlke schreef:
Mijn moeder heeft ook al gezegd dat mijn kinderen iig heel goed gaan weten wat mag en wat niet mag :')

Tuurlijk weten ze dat uitproberen is noodzakelijk voor de ontwikkeling van moreel en waardebesef.
Zo leert het kind wat aanvaardbaar is en wat niet mag in de maatschapij.

Voor mij is kinderlijk gedrag de reactie van ouderlijk gedrag :j