Wat moet ik nu doen ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:30

Bubsj schreef:
Dat is pas onzin. Als mijn baas mij morgen aan het werk zet terwijl dat niet afgesproken is kan ik al meteen opstappen. Kom zeg, we leven in een vrij land.

Zou je dat kunnen onderbouwen met informatie hierover?

Het lijkt mij dat 'een vrij land' niet betekent dat je je niet aan afsprakan hoeft te houden, en daar is de wet ook wel redelijk duidelijk over. Maar als jij informatie hebt die ik niet heb dan lees ikdat graag.
(Je kunt trouwens in principe inderdaad altijd wegblijven. Geen werkgever zal je met zweep of pistool op de nek dwingen om toch te komen. Maar er kunnen wel flinke financiele consequenties aan zitten - en dat lijkt me ook wel logisch. De werkgever heeft plichten naar jou, maar jij ook naar de werkgever.)

Winsel: je telt inderdaad verkeerd. Als je op 7 maart opzegt begint week 1 pas. Als je 1 week opzegtermijn hebt, betekent dat natuurlijk niet dat je dan de volgende dag al week 1 hebt gehad, pas als de week voorbij is is de termijn voorbij. Dus als je 4 weken opzegtermijn hebt, dan moet je wel de volle vier weken wachten, is 28 dagen. Dat kan dus nooit de 28ste zijn. Handig om volgende keer goed na te tellen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:34

Kaaaren schreef:
ik zou hoe dan ook gaan werken bij de action zaterdag, de hema kan je toch verder niet echt iets meer maken?!

Nieuwe werkgevers kunnen wel informatie op gaan vragen bij de Hema... Als TS zich daar ziek meld kan ze problemen krijgen voor later, wanneer ze een integriteitsonderzoek instellen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:43

Het is sowieso altijd goed om netjes afscheid te nemen van een werkgever, je weet nooit wanneer je 'm weer nodig hebt...

Inderdaad gewoon bij de Hema je fout opbiechten en samen naar een oplossing zoeken die er hoe dan ook op gericht moet zijn dat je zaterdag niet daar werkt want dan ga je aan de slag bij de Action. Misschien is er zondag wel koopzondag en kan je dan bij de Hema werken, of op een andere dag dat je vrij hebt bij de Action en de Hema je nodig heeft, nog in de contractperiode.

Overigens heb je nu ook al een slechte indruk gemaakt bij de Action, da's jammer. Maar zoals je zelf zegt, je hebt er van geleerd.

Succes met je werk!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:59

Maflinger_S schreef:
Het is sowieso altijd goed om netjes afscheid te nemen van een werkgever, je weet nooit wanneer je 'm weer nodig hebt...

Inderdaad gewoon bij de Hema je fout opbiechten en samen naar een oplossing zoeken die er hoe dan ook op gericht moet zijn dat je zaterdag niet daar werkt want dan ga je aan de slag bij de Action. Misschien is er zondag wel koopzondag en kan je dan bij de Hema werken, of op een andere dag dat je vrij hebt bij de Action en de Hema je nodig heeft, nog in de contractperiode.

Overigens heb je nu ook al een slechte indruk gemaakt bij de Action, da's jammer. Maar zoals je zelf zegt, je hebt er van geleerd.

Succes met je werk!

Hier ben ik t mee eens

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:12

Tsjonge jonge, wat een mentaliteit her en der hier op bokt.

Vervelend dat je het verkeerd hebt uitgerekend, maar jij telt opzeggen op 7 maart als week 1,
daar gaat het al fout!
Week 1 is dus pas om op 14 maart.
Dus week 2 pas om op 21 maart en week 3 pas om op 28 maart, nou ja, week 4 hoef ik niet mee voor te rekenen neem ik aan.

Vind die Action meneer bijzonder vreemde werkgevers mentaliteit hebben,
ik zou je niet meer hoeven als je voorstelde je ziek te melden bij je vorige werkgever.
Aangezien je dat dat voor ik het weet, ook bij mij zou kunnen doen.

Zomaar nu niet op komen dagen voor 4 april bij de HEMA is ook ietwat ahum, onnet voor je collega's aldaar.
Tevens niet netjes tegenover je voormalige werkgever. (bovendien weet je maar nooit of je die ooit nog eens nodig hebt voor iets)

Op staande voet ontslag nemen vind ik ook onbehoorlijk, wat elders wordt voorgesteld.
Waarom? Nou, stel dat waar je ook werkt morgen ineens 4 collega's dat zouden doen en jij maandag met al hun
werk erbij zit? Wordt je niet echt gelukkig van denk ik.
Valt in de catagorie, wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.................

Ik zou maar zoals hier al gesuggereerd wordt, alles netjes opbiechten bij de HEMA.
Vervolgens keurig bij de Action melden dat je je niet ziek hebt gemeld omdat je dat niet netjes vond.
(poging tot redden van je reputatie)

Hoop dat je alsnog een nette oplossing vind voor komende zaterdag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:35

[LZP] > [STW]

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:29

Hoe heb je opgezegd bij de HEMA? Per brief? En heb je daar ook een reactie op gekregen? Normaal gesproken kun je namelijk alleen tegen het einde van de maand je contract opzeggen. Dus als jij op 7 maart opzegt, gaat je opzegtermijn pas per 31 maart in, en kun je pas rond 1 mei beginnen bij je nieuwe werkgever. Vaak is die datum wel bespreekbaar, maar het woord 'bespreekbaar' zegt het al: dat moet je overleggen met je baas. Volgens mij is dat gesprek met je leidinggevende bij de HEMA dus, zoals de meesten hier al zeggen, de eerste stap die je moet zetten.

WinSel

Re: Wat moet ik nu doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:30

Ik heb mondeling en per brief opgezegt,
Het maakte niet uit dat ik 7 maart had opgezegt, ze rekende toen gewoon 4 week verder.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:33

maar k heb zometeen een tussen uur op school, kga dan de Hema bellen en alles netjes uitleggen en vragen om een vakantie dag.
Ik hoop dat ze hier mee akkoord gaat, maar dat hoor ik dan wel.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:35

Alles is zo'n beetje wel gezegd nu :Y)
Succer ermee! En ach.. Het blijven allemaal leermomenten toch ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:36

Ja dat klopt Marjo :)
Ik laat het hier wel ff weten als ik gebeld heb

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:41

Bubsj schreef:
Opstap termijn of niet, je mag als werknemer altijd op staande voet ontslag nemen horen :) Gewoon melden dat je die dag niet meer komt werken..

Als ik kijk hoe het er bij mijn werk af en toe aan toe gaat wat dat betreft..

In welk land leef jij :? :? :? Wat een slecht 'advies' zeg.
Ook een werknemer mag soms op staande voet onslag nemen ja, maar dan moet er wel sprake zijn van een dringende reden en dat is dit niet bepaald.
'Zomaar' opstappen kan nog voor flink wat problemen zorgen! Vaak is er in overleg met de werkgever wel wat te regelen maar als de werkgever er op staat dat je je opzegtermijn uitwerkt, heb je dat ook gewoon te doen.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:43

Succes TS!
Ik vind dat je het nu op een volwassen en eerlijke manier oplost.
Hoeveel vakantiedagen heb je nog over? Vaak is het bespreekbaar dat je die in je laatste week op maakt....

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:18

Ik heb net het topic gedeeltelijk doorgelezen, maar kan er niet uit wijs maken wat voor soort contract je bij de hema hebt! Als je nl een oproepcontract hebt, kun je wel per direct eruit... Je kan gewoon niet en dan mogen ze je niet inplannen.

Probeer het in elk geval netjes op te lossen, zodat als er bij de action iets gebeurd en je moet eruit je in elk geval nog netjes weer bij de Hema aan kunt kloppen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:00

ik heb vanmiddag gebelt.
Ze werd dus idd pissig, wat ik wel verwacht had.
Ik heb alles netjes uitgelegd, en toen zei ze dat ik haar met de gebakken peren liet zitten, enz enz.
Nu dwingt ze me er eigenlijk toe dat ik morgen vroeg bij de Hema werk en dan smiddags maar naar de Action,
Maar ik moet om 9 uur beginnen morgen bij de Action, en de action gaat er niet mee akkoord dat ik smiddags pas kom

Dus veel ben k er niet mee opgeschoten

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:08

Mm, dat is dus niet zo handig. Heb je nog vakantiedagen over?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:09

Ja die heb k zeker nog, ik vroeg haar ook om een vakantie dag
Maar daar heeft ze niet eens op gereageerd.
Ik moet haar nog terug bellen, maar wat dan ?
Ik moet dus naar de action, maar als ze bij de Hema me geen vakantie dag willen geven :?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:16

ik vind de hema heel coulant.
Bij ons is het zo als je onslag neemt dit ingaat aan het einde van de maand en dan een maand opzeg termijn. Met andere woorden als je 7 maart of op 30 maar op zou zeggen dan gaat je ontslag in op 30 april.
Kun je niet iets regelen met de hema, een verlof dag en als je die niet hebt een onbetaalde dag.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:20

Ik heb haar dus gevraagt om een vakantie dag, Maar dara ging ze niet eens op in.
Ze was gelijk aan het zeuren over dat ik haar dan laat stikken omdat ze te weinig personeel had ???
Er hangt al 4 week een vacature, sinds dat ze weet dat ik weg ga, en ze heeft nog niemand aangenomen ? dat doet ze dan toch zelf :?, als ik morgen nou echt ziek was, dan was k er toch ook niet.

De action rekent op mij, er is iemand voor mij die me de hele dag helpt, die kan ik toch niet laten zitten op me eerste dag

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:33

Ik kan me wel voorstellen dat je baas bij de HEMA nu niet blij is........ Je belt op vrijdagmiddag op dat je zaterdag niet kunt komen werken! Terwijl het morgen ook nog eens prachtig weer wordt. Logisch dat je baas een probleem heeft om een vervanger voor je te vinden. Je had beter woensdag, toen je al wist dat je een probleem had, actie kunnen ondernemen richting de HEMA.

Wat je nu moet doen? Tja, lastig....... Ik zou als ik jou was als de wiedeweerga collega's bij de HEMA gaan bellen om te proberen een vervanger voor je te vinden.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:54

Ja de Action rekent op jou maar Hema ook. het is echt je eigen fout dat je de einddatum niet goed berekend hebt, en nu bel je een dag van tevoren dat je morgen niet kan, dat is niet erg netjes ;)
Ik vind het idee van Roxx wel het proberen waard, misschien is er wel een collega bereid je dienst over te nemen. Veel succes! :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 16:17

alles is geregeld :)
En heb et helemaal zelf gedaan hihi (A)

Smorgens tot half 1 werk ik bij de Hema, en vanaf 1 uur tot 5 uur bij de Action :)
Beide partijen gingen hier mee akkoord, en ik ben opgelucht :)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:53

Goed zo!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:53

gelukkig is het opgelost dus kan je netjes weg en netjes beginnen succes met je nieuwe baan

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:15

Bedankt :)