"zieke"collega...of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:51

suleilitha schreef:
Inderdaad wordt het binnen bepaalde organisaties wel besproken bij bijvoorbeeld personeelsfunctionarissen maar het lijkt me dat het niet over de werkvloer hoeft te worden omgeroepen ;)

De bedrijven waar ik heb gewerkt zijn daar altijd heel open en eerlijk in geweest :j Hoef je nergens naar te gissen, hoeven er ook geen rare roddels te ontstaan.
En wat betreft liefdesverdriet oid; toen mijn vorige relatie stuk liep, zei mijn leidinggevende ook: 'meid, ga lekker naar huis, ga leuke dingen doen'. Daar hoef je niet voor te bellen met 'ik heb griep', de meeste leidinggevenden zullen hier wel wat begrip voor op kunnen brengen.

ThePast03; als jij de ziektewet in gaat omwille van psychische klachten, dan moet je werkgever hier absoluut wél van op de hoogte zijn. Als je ziekte langer duurt dan een bepaalde tijd, dan zul je er toch echt mee moeten komen wat er aan de hand is. Bij een korte ziekte van een aantal dagen is griep inderdaad een veelgebruikte smoes (de mensen hier in dit topic schijnen er meer ervaring mee te hebben dan ik, begin ik te geloven), maar als jij 's morgens denkt 'met dit weer is het zonde om te werken', nou... dan kan ik je zeggen; join the club!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:52

Ik kan me best voorstellen dat je het vervelend vindt dat het er wel heel erg op lijkt dat je het werk moet opknappen dat een ander gewoon zelf had kunnen doen.
Dat is ook echt niet leuk

MAAR ik ben het met de rest eens dat je niet openbaar je gal over zoiets gaat zitten spuwen voor je zeker weet wat er achter zit.
Bel haar op, leg je bevindingen voor, maar ga niet klikken. Dat doen kinderen van 4, niet volwassen mensen die daarna ook nog met elkaar moeten werken.
(is niet sfeer bevorderend lijkt me zo).

Dus zet je er over heen, of bel haar eerlijk op zou ik zeggen.
succes met het dilemma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:55

Maar diezelfde collega's die er niets mee te maken hebben,draaien wel drie diensten van 12 uur per dag achter elkaar. En dát is me meer waar het omgaat...ikzelf voel me(en ja,mag ik het even over mezelf hebben?)wel verantwoordelijk voor mijn werk. omdat ik weet dat als ik me ziekmeldt,een ander een vrije dag moet inleveren om soms hals over kop te gaan werken. Ik heb dit vaak genoeg gedaan. Daar doelde ik op,toen ik zei,ik doe het met liefde. Als deze collega echt ziek is,doe ik het voor diegene ook zonder vervelend gevoel.
maar als ik er,zoals nu,een bedenking bij heb,geeft het je gewoon een wat nare bijsmaak.
Zo onmenselijk is dat gevoel niet,lijkt me.
Ookal wéét ik dat ik er niet over mág oordelen,onbewust doe je het toch.
En omdat ik het gewoon wilde delen,ervaringen wilde horen(en niet alleen over dit geval,maar breed gezien)zette ik het hier neer.
Níet om te klagen of roddelen.
En voor de 3e keer inmiddels: ik klik niet. Ik doe er niks mee,zo steek ik niet in elkaar!! het is gewoon een vráág,geen aanval of gal spugen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:55

Quellian schreef:
[*olduser*]; als jij de ziektewet in gaat omwille van psychische klachten, dan moet je werkgever hier absoluut wél van op de hoogte zijn. Als je ziekte langer duurt dan een bepaalde tijd, dan zul je er toch echt mee moeten komen wat er aan de hand is. Bij een korte ziekte van een aantal dagen is griep inderdaad een veelgebruikte smoes (de mensen hier in dit topic schijnen er meer ervaring mee te hebben dan ik, begin ik te geloven), maar als jij 's morgens denkt 'met dit weer is het zonde om te werken', nou... dan kan ik je zeggen; join the club!

Dat is absoluut niet waar. De arbodienst dient het te weten maar de werkgever komt het niet te weten als de werknemer dat absoluut niet wil. Er bestaat namelijk zoiets als een medisch beroepsgeheim. ;)

Vaak wordt er dan wel een soort reden gegeven die je heel ruim kunt nemen: zoals psychische klachten of chronische lichaamelijke klachten.

Hoe kan jij beoordelen of iemand zich ziekmeldt met het idee dat het te mooi weer is om te werken?
En dan nog gaat dat alleen de arbodienst en de werkgever wat aan en niet de collega. Die heeft daar niets mee te maken.

Anoniem

Re: "zieke"collega...of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:58

Wij moeten ons,even ter verduidelijking,ziekmelden bij zowel P&O, als teamleider...en dat is omdat er onmiddelijke invulling van de diensten gezocht en geregeld moet worden als er iemand uitvalt. Ons werk gaat 24/7 door en dat kan niet met een poppetje van 36 uur per week minder,dat moet geregeld worden. Daarom hebben wij er in meeste gevallen wél mee te maken hoelang en welke globale ziekteklachten iemand heeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:59

ThePast03 schreef:
Hoe kan jij beoordelen of iemand zich ziekmeldt met het idee dat het te mooi weer is om te werken? En dan nog gaat dat alleen de arbodienst en de werkgever wat aan en niet de collega. Die heeft daar niets mee te maken.

De collega heeft er wel mee te maken als die de diensten over moet nemen van degene die zich ziekmeldt. Ik werk op kantoor, als ik ziek ben dan blijft het werk wel liggen tot ik er weer ben, maar bij TS werkt het niet zo, dat is een hele andere richting. Als jij in de gezondheidszorg werkt, dan kun je die mensen niet aan hun lot over laten.

En ik beoordeel niet dat iemand zich ziek meldt omdat het mooi weer is, maar als ik bij de betreffende collega op hyves zou zien dat ze gaat terrassen, tja... dan ben ik ook ineens niet meer zo sociaal hoor, dan blijft mijn vrije dag gewoon mijn vrije dag.

Maar goed, ik ga van de zon genieten, want mijn tijd zit erop voor vandaag :D

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:01

Zoals ik zeg, ik snap dat het je stoort, echt waar.

Ben eens een kroeg in gelopen met een vriendje van me die een eigen zaak heeft. Staat daar een van de jongens die bij hem werkt, en die zicht die ochtend ziek had gemeld, doodleuk met een groepje in de kroeg. Kan je vertellen, dat werd niet gewaardeerd :Y)

Maargoed, om het op bokt te zetten gaat me gewoon wat ver, voor je meer weet over wat er aan de hand is, want misschien heeft ze echt wel een legitime reden...
eerst 2 kanten van het verhaal, blijkt ze echt gewoon 'schoolziek' geweest te zijn, kun je haar zelf best vertellen wat je ons hier verteld, dat je het storend vindt dat anderen haar werk moeten opknappen omdat zij geen zin heeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:01

Anoniem schreef:

Persoonlijk ga ik er nooit vanuit dat collega's zich zomaar ziek melden. Zelfs een dag van de zon genieten kan soms broodnodig zijn voor iemand, je weet niet wat zo iemand heeft mee gemaakt. Zo'n dagje ziekmelden en terrasje pakken kan soms zelfs langdurig ziekmelden voorkomen.

Dat is hoe ik denk en dat voorkomt dat ik nooit een bijsmaak krijg ergens over.
'

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:02

Ts, nu suggereer je wel dat je collega zich niet verantwoordelijk voelt voor haar werk. Dat vind ik wel heel kwalijk. Je weet namelijk ook niet hoeveel moeite het haar misschien wel heeft gekost om zich ziek te melden. Je hebt er wel mee te maken dat iemand er niet is, maar de reden, daar heb je niets mee te maken. Tenzij je collega dat wil.
Ik begrijp best dat je je zo voelt. Zou dat zelf ook kunnen hebben, maar doordat ik nu de andere kant ken weet ik dat het ook heel anders kan zijn.
Ach, je bent gewoon mens denk ik dan en mensen maken fouten.

Edit, volledig met ThePast03 eens

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:05

Moet wel zeggen dat als ik met dit weer ziek was ik juist lekker buiten zou gaan zitten. Frisse lucht helpt mij altijd heel erg en het is nu ook nog warm genoeg dat je wel een tijdje buiten kan zitten. Als ze geen tuin/balkon heeft kan ik me er nog best iets bij voorstellen dat ze op een terassje dichtbij gaat zitten.
En ik kon ook niet werken omdat ik mijn pols gekneusd had(rechts gekneusd en heb zeecht allbei nodig, bovendie n kan ik met links echt heel weinig), maar Ik had natuurlijk best een terasje kunnen pakken.

Zou er niet zomaar vanuit gaan dat wat dan ook doen meteen betekend dat ze dan niet ziek is (of in iedergeval in een situatie waardoor ze niet meer kan werken). Vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je er zo op let. Heb je verder redenen om te denken dat ze zoiets zou doen, liegt ze veel ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:08

Ik heb wel zo mijn redenen ja,maargoed,ik blijf me hier verantwoorden voor wat ik ook zeg.
Ik zeg nergens dat die collega zich niet verantwoordelijk voelt.
IK heb een bedenking en IK heb een bijsmaak. Ik zeg NERGENS dat ik diegene verlink,in de gaten houd,stom vindt,of weet ik wat allemaal.
Maar ALS iemand zich ziekmeldt ZONDER legitieme reden,DAN vindt IK dat diegene zich niet verantwoordelijk voelt. En of dat in dit specifieke geval zo is,zal vanzelf blijken.

ow,en lezen schijnt ook moelijk te zijn he.
Nog maar weer eens...ik kreeg een hyvesmail dat er gereageerd was op iets op diegene's hyves waar ik ook op had gereageerd, dus uit interesse klik ik dat aan.
ik zal voortaan niet meer op iemands hyves kijken,hoe haal ik het in mijn hoofd.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:12

Ts, je zegt idd niet dat je collega zich niet verantwoordelijk voelt, maar door heel duidelijk te zeggen dat je jezelf wel verantwoordelijk voelt lijkt het er wel op. Met je laatste regel kan ik het niet anders dan eens zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:12

Sja...
Mijn collega is als ze griep heeft, kotsmisselijk is en niks binnen kan houden, en regelmatig kotsend over de wc hangt nog aan het werk.

Ik niet hoor, ziek is ziek.
Knetterende koppijn is voor mij wel naar huis.
(Ik werk overigens met behoorlijk veel lawaai.)
Dat hoeft imo niet te betekenen dat je plat op bed ligt de hele dag.
Laatst had ik een virusje, zodra ik iets deed dan was ik zo slap als een vaatdoek.
Ik kon geen stap verzetten. Terwijl als ik niks deed er niks aan de hand was.
Niet ziek, maar toch niks kunnen doen...
En dat is vervelend want ik ben een persoon die zich dan hartstikke schuldig gaat voelen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:19

Anoniem schreef:
Maar diezelfde collega's die er niets mee te maken hebben,draaien wel drie diensten van 12 uur per dag achter elkaar. En dát is me meer waar het omgaat...ikzelf voel me(en ja,mag ik het even over mezelf hebben?)wel verantwoordelijk voor mijn werk. omdat ik weet dat als ik me ziekmeldt,een ander een vrije dag moet inleveren om soms hals over kop te gaan werken. Ik heb dit vaak genoeg gedaan. Daar doelde ik op,toen ik zei,ik doe het met liefde. Als deze collega echt ziek is,doe ik het voor diegene ook zonder vervelend gevoel.
maar als ik er,zoals nu,een bedenking bij heb,geeft het je gewoon een wat nare bijsmaak.
Ookal wéét ik dat ik er niet over mág oordelen,onbewust doe je het toch.
En omdat ik het gewoon wilde delen,ervaringen wilde horen(en niet alleen over dit geval,maar breed gezien)zette ik het hier neer.
Níet om te klagen of roddelen.
En voor de 3e keer inmiddels: ik klik niet. Ik doe er niks mee,zo steek ik niet in elkaar!! het is gewoon een vráág,geen aanval of gal spugen.

Kan me dat heel goed voorstellen.
Ik heb er ook geen probleem mee in te vallen als een ander door ziekte niet kan. Maar ik zou hels worden als ik merk dat er gelogen is.
We hebben allemaal wel eens een baaldag. In mijn geval (kantoorwerk :P ) kan ik me gemakkelijk een dag verlof opnemen. Maar in jouw geval moet dan iemand onverwacht invallen en dat is vervelend.
Ik kan me voorstellen dat je niet op het laatste moment een baaldagje kunt opnemen in jouw werksfeer.
De enige manier om dan vrij te krijgen is om je ziek te melden. Maar ik vind in de zorg, waar je zo met andere mensen moet samenwerken, kun je het eigenlijk niet maken om zoiets te doen. Dan maar een dag met minder zin gaan werken. Maar niet je collega's voor jouw baaldag laten opdraaien.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand met griep zich wel goed genoeg voelt om achter de PC te kruipen. Als ik griep heb, dan wil ik alleen maar slapen. En als ik niet slaap, dan hang ik waarschijnlijk over een emmer. Het zou al helemaal niet bij me opkomen om afspraken voor de dag erna te gaan maken als ik me door griep te beroerd zou voelen om te kunnen werken. Want dan zou ik waarschijnlijk de dag erna ook in bed willen liggen.

Maar ja, dan het feit dat het ook wat anders kan zijn dan griep...ja dat zou kunnen.
In geval van Snoevie, die een collega op een terras zag zitten die zich ziek had gemeld: ik weet niet hoe goed contact je hebt met die collega, maar ik sprak die er echt wel op aan (onder 4 ogen, niet waar iedereen bij was). Niet in een aanvallende manier, maar meer om te vragen of ze ergens problemen mee zou hebben en of je hem/haar ergens mee zou kunnen helpen. Noem het bemoeizucht of sociale controle: ik noem het liever "interesse tonen in de andere persoon".

Ik moet trouwens zeggen, dat ik het dom vind van de "zieke", dat ze op een redelijk openbaar forum bezig is afspraken te maken, terwijl ze verondersteld wordt ziek in bed te liggen. Dan krijg je dus van dit soort situaties, dat je collega's zich beginnen af te vragen hoe ziek je eigenlijk wel niet bent.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:34

Het is toch helemaal niet jou zaak hoe ziek een collega is. Dat is hoogstens de zaak van de huisarts die een briefje schrijft om de afwezigheid op het werk te verantwoorden. Nog niet eens van de baas. Hangt er natuurlijk vanaf of je die collega naast het werk om zoiezo wel eens spreekt, dan zou ik het wel vragen. Maar het soort collega waar je echt alleen op het werk mee praat, hou je er lekker buiten.
Maar ja ik word daar al kriegel van omdat je je bij mij op et werk(gelukkig wel bijbaan) je je gewoon weg niet ziek kan melden zonder uitgebreid verslag te doen van je ziekte verschijnselen(en dan bepaald de baas ook nog even of je liegt of niet en als hij vind dat je liegt moet je gewoon komen). Terwijl ik het mijn baas misschien helemaal niet wil vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:35

Tip: ga zelf een opleiding volgen als P&O-functionaris ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:43

Is dat aan mij gericht?
P&O registreert alleen de ziekmeldingen. De contacten over verloop en prognose verloopt niet via P&O.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:02

ThePast03 schreef:
En ja Snoevie er zijn ook mensen die misbruik maken, maar dan nog is dat iets waar collega's niets mee te maken hebben.
Dat is een zaak voor de arbodienst en de werkgever.

tja in zover heb je er mee te maken,dat als mensen er misbruik van maken en er dus vaak niet zijn,dat extra belasting oplevert voor de andere werknemers.
(dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die echt iets mankeren)

maarja meestal kom je dat niet te weten natuurlijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:16

Lijkt natuurlijk wat vreemd dat je diegene afspraken ziet maken.
Maar je weet natuurlijk niet wat hij/zij echt mankeert.
Soms zegt iemand het een, maar mankeert die iets anders, wat hij/zij niet aan de grote klok wil hangen.

Weet nog dat ik met longontsteking en 40 graden mezelf 1 x per dag op theevisite sleepte,
aldaar mijn hond uit liet laten(aangezien die de rest van de dag niet verder kwam dan de dichtstbijzijne boom)
door de een en me gedurende dat 1/2 uur van veel thee liet bedienen door de ander.
(vervolgens reed ik volkomen onverantwoord uiteraard! zelf weer met de auto naar huis :Z )
Had dus ook "afspraken" hoewel ik echt wel hondsberoerd was. Zag ze echt vliegen af en toe.
Erger nog, als je alleenstaand bent moet je ook nog zelf door de C1000 strompelen,
heb daar toen ook commentaar van collega op gehad.
Toen gevraagd, of zij dan misschien mijn boodschappen ging doen en kwam bezorgen :D .
En misschien ook bij mij thuis de hond kwam doen en mijn eten en drinken ging klaarmaken en serveren.
Dat ging ze niet doen, jammer. (leuke collega dus)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:22

wij als collega's zitten bij ziek thuis toch vaak op webmail van de zaak op hyves en/of msn. En communiceren dan ook met het werkfront over de status van het ziekzijn of andere vragen van invallers die werk overnemen. Vind ik als 'chef' geheel geen punt als de aard van de ziekmelding ermee in overeenstemming is (griep, diarree, gebroken enkel, herstellen van knie operatie...noem t maar). Anders vind ik het dat als iemand zich ziekmeldt en aangeeft op bed te liggen of thuis uit te zieken, je die treft vrolijk shoppend in de stad, op de manege of zoiets. Daar waar je als je ziek bent niks te zoeken hebt. Pas dan is er naar mijn idee iets niet in de haak.

Wij zien het anders 'wat een feest is internet' zodat we nu tov vroeger ook qua werk nog wat kunnen doen vanaf thuis!
PS en inderdaad hoe ziek ook....ik moet toch altijd de paarden voeren, soms vind ik iemand die het 1x per dag van me overneemt, anders sleep ik me daar ook naar toe...nog geen collega gevonden die dat (en eigen boodschappen) wil overnemen :+

Het glas is half leeg of half vol ;-)
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 31-03-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:23

Sjolvir,dat is ook waar,als je alleen bent moet je ook zelf je boodschappen doen.

al vind ik dat weer anders als het terras verhaal,al kan daar natuurlijk ook weer een verhaal achter zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:25

Tinkerlady,mijn "twijfels"zijn niet te wijten aan het internetten an sich,maar het maken van afspraken over terrasjes pikken&shoppen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:27

Naar mijn idee gewoon zeggen wat je is opgevallen, duidelijk zijn en doorvragen. Je mag dat vreemd vinden hoor en dat mag je in Nederland ook gewoon zeggen tegen een collega.

Ik snap je twijfels dan, maar ga het gewoon na, dan weet je het zeker. Voor hetzelfde geldt vergis jij je omdat iemand gewoon wat blijer zit te doen op hyves op msn. Zal niet de eerste keer zijn toch?

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:30

Klopt. En ik durf ook heus toe te geven hier dat ik wellicht snel een conclusie trek. maar het heeft ook wel voorgaande redenen,die ik hier niet vernoem. maar als ik alles bij elkaar optel kan ik weinig anders dan twijfelen momenteel. wat niet betekent dat mijn woord de waarheid is,zeker niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:30

vragen kan geen kwaad denk ik.
als de collega het er niet over wil hebben hoor je dat ook meteen