Shadow0 schreef:(En daarnaast... zelfs als je de fouten niet afstraft zijn er talloze manieren om toch meer aandacht te vragen voor correcte spelling. Ik snap de nuance tussen vmbo en vwo wel enigzins, maar goed taalgebruik en correcte spelling is ook grotendeels een kwestie van oefening en gewennig. En dus moet je daar overal op letten, en niet alleen maar in de les Nederlands.)
Niet iedereen heeft nu eenmaal een talenknobbel, ik ben er wel mee gezegend maar ik mis weer totaal ieder wiskundig inzicht. Ik ben al blij dat mijn tafels nog kan noemen, maar de stelling van Pythagoras kan ik al niet meer toelichten en dat was ook echt zo moeilijk niet destijds
Het is voor leerlingen imo erg frustrerend om bij elk vak steeds maar weer tegen hun zwakke punt op te lopen.Ik geef ook remedial teachinglessen in spelling (Nederlands) en in Engels en ik ben gewoon blij als de kinderen op mijn niveau verleden tijd en tegenwoordige tijd van elkaar kunnen onderscheiden en het enkelvoud en meervoud. In het boekje stond een opdracht dat ze het hele werkwoord (bijvoorbeeld: slapen) om moesten gaan zetten naar de verleden tijd in de juiste vervoeging. Je wil niet weten hoe verschrikkelijk moeilijk ze dat vonden. 'Wij slaapt vorige week een hele nacht door.' vonden sommigen ook echt volkomen normaal, omdat sommigen gewoon enorm tekort komen in woordenschat en taalbegrip.
Dan kan ik binnen mijn eigen vak die kids wel enorme faalangst bij gaan brengen door behalve de vakgebonden fouten ook nog te gaan mieren over taalfouten, maar ik ben dan alleen maar blij dat ik iets positiefs op kan bouwen door mijn steentje bij te dragen aan de 3, respectievelijk 2 uren remedial teaching die elke onderbouwleerling krijgt om bepaalde deficiënten weg te werken.
Nou snap ik ook wel dat het op mijn school net iets anders ligt dan op een reguliere havo-vwo school maar dan nog ga ik eerder voor een positieve insteek om iets te verbeteren dan altijd maar alles afstraffen.
) Maar geen punten eraf..
)
Als het goed gaat ligt dat anders, daar dus ook weer het verschil tussen de leerling die op zijn sloffen zijn schoolwerk doet en de leerling die al op zijn tenen loopt om uberhaupt de vakgebonden onderdelen te kunnen. Maar altijd, altijd moet het bij mij positief gebracht worden. Zodra iemand minachtend doet tegen me onder het rijden ben ik mijn zelfvertrouwen kwijt en ben ik echt een waardeloze ruiter.
. Als zo'n foutje je cijfer al nekt, sta je er dus niet zo best voor. Dan moet je jezelf een schop onder je kont geven, ipv lopen zeuren over een halve punt aftrek.