moet wiet gelegaliseerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moet wiet gelegaliseerd worden?

ja
61 (59%)
nee
34 (33%)
twijfel
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 102

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:23

Phara; Ik weet verder niet wat jou ervaringen zijn, maar mensen gedeeltelijk door wiet aan de harddrugs zijn geraakt vind ik een beetje raar. Ik leef met mensen in mijn omgeving waar 7 van de 10 blowen en geen een van allen hebben ze een pilletje of een snuifje genomen door de wiet. Dusja?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:26

sharoontje ik beweer dat niet, dat beweren mensen die in de zorgsector werken. Lijkt me dat zij meer drugsverslaafden kennen dan jij en ik samen. :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:27

pharagirlke schreef:
Magk ook even melden dat ik absoluut niet drink en het verfoei als mensen in mijn buurt zat zijn en al evenmin happy ben als ze drinken? ;)

Voor het geval van verwarring, mijn post over alcohol was niet tegen jou. Was een algemene opmerking. Ik had al opgemaakt uit andere posts dat je alcohol evenmin goedkeurt.

pharagirlke schreef:
Knoffer: eh het zal wel niet voor niets zijn dat ze politie van de hoofdstad naar hier gehaald hebben vermoed ik :')

Had mijn post idd aangepast omdat ik bij het teruglezen merkte dat het niet echt was wat ik wilde zeggen :') Vandaar het aanpassen. :)

Oke, vandaar.

Je woont in België toch? Bedoel je dan politie gehaald uit Amsterdam of uit Brussel?
Anyway, mijn ervaring is dat ik geen last van blowers heb, maar wel van dronken mensen. Jouw ervaring kan natuurlijk anders zijn.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:28

Nee, dat is wel echt bewezen. De stap wordt voor veel mensen kleiner. De meeste mensen die harddrugs gebruiken zijn begonnen met softdrugs, maar dit wil niet zeggen dat het andersom ook zo werkt. Bijna iedereen in mijn omgeving heeft wel eens geblowd (of doet het nog), maar het zijn maar een paar vage kennissen die soms harddrugs gebruiken.

Toch is het wel zo dat de meeste mensen (lees: meeste, niet alle) relaxeder worden door te blowen, daar is het in eerste instantie ook voor bedoeld. En gezien mensen die relaxed zijn minder snel overlast veroorzaken, zullen mensen die geblowd hebben minder snel overlast veroorzaken dan mensen die gedronken hebben.

Ik zit trouwens zelf ook in de zorgsector en weet dus in zekere mate wel waar ik het over heb.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:30

Hard- en softdrugs staat los van elkaar. Drugs is meer een cultuurverschijnsel. Zo zul je zelden een rapper aan de harddrugs zien, of een houser aan de wiet. Wel is het zo dat iemand die verslavingsgevoelig is, van alles af moet blijven. Maar het is niet zo dat iemand die blowt, sneller overstapt op iets anders. Vooral omdat wiet een behoorlijke downer is, en de meeste harddrugs uppers. En wiet koop je in de shop, voor harddrugs moet je iemand kennen.

Pharagirlke, ik denk dat je de site van de brijder eens door moet spitten. Staan hele interessante dingen in

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:32

Phara; Ja dat neem ik ook aan ;) Ik zeg mijn ervaringen daarmee en dat ik nog geen mensen in mijn omgeving heb gezien die door wiet aan de harddrugs zijn gekomen. Wél ken ik mensen die door zogenaamde vrienden aan de harddrugs zijn gekomen, maar niet door wiet ;)
Laatst bijgewerkt door Bumba01 op 18-03-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:33

Uit Brussel hebben ze politie van op het departement dat met drugs bezig is gehaald omdat die van hier het niet meer aan konden/durfden :+

Mijn ervaring is dat dronken mensen je vaak irriteren maar dat je mensen die stoned zijn minder gevaar in zien. Ik heb hier iemand die stoned was recht op een geweer zien aflopen met de melding: "schiet dan als je durft!". Uiteindelijk is dat de redding geweest van een flinke groep. Maar voor hetzelfde geld was hij morsdood geweest....... En ik kan me heel goed voorstellen, dat de ouders, zussen, broers die dit ook heel goed beseffen, elke nacht in de zorgen zitten omdat ze niet weten wat hij aan het uitsteken is. Ik ken de hele slechte kant van het verhaal. En ik zie best in, dat blowen af en toe "amusant" kan zijn. Dat het grappig is, goed voelt en alle andere pro argumenten die ik al gehoord heb. Maar door wat ik hier ervaard heb, wegen die voordelen niet op tegen de nadelen. En daarom ben ik, van uit mijn ervaring, tegen de legalisering van drugs. Door dat het illegaal is hebben ze iig nog een beetje vat. Of zouden ze nog vat kunnen hebben eigenlijk. Als je het legaal maakt heb je geen poot meer om op te staan... En vooral dat laatste is mijn hekelpunt. Dat mensen blowen; ieder zijn ding...

Maar gewoon het feit dat je echt geen poot meer hebt om op te staan... Tja...

Lieveli: wat is de link? Ben nl ondanks bovenstaande wel bereid om open te staan voor nieuwe feiten. :) Let wel Lieveli: hier koop je wiet ook bij "kennissen". ;) Bij jullie inderdaad niet, maar hier moet je voor wiet dezelfde stappen ondernemen als voor harddrugs. Het zijn dezelfde verkopers. En lang niet alle mensen die ik ken die er aan gezeten hebben of zitten zijn via hun vrienden er aan gekomen, de meeste zijn van uit eigen nieuwsgierigheid beginnen blowen en verder gegaan... Maar wederom; mijn ervaring. Ik ken natuurlijk niet heel de wereld en al zeker niet alle blowers. :) Ik kan dus ook net de "slechte" (in de ruimste zin van het woord) kennen.

Knoffer: had het ook niet als persoonlijke aanval gezien hoor. Wilde het gewoon even heel duidelijk hebben om eventuele misverstanden te voorkomen :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-03-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:35

Ayasha
Blogger

Re: moet wiet gelegaliseerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:36

Ik heb de site even in mijn favorieten gezet, ik lees hem morgen rustig door :j

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:38

Ik vind het wel erg prettig dat, ondanks de enorme meningsverschillen, er wel met respect voor elkaars mening is. Dit heb ik op andere bokt topics wel eens anders gezien!

Wou ik toch ff kwijt! :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:40

overigens, van blowen worden mensen in het algemeen niet anders. Niet gebruikers hebben altijd het idee dat je jezelf niet meer in de hand hebt, zoals wanneer je heeel veel gedronken hebt en denkt dat iets een goed idee is terwijl het eigenlijk heel stom is. Van blowen kun je heel moe worden, of juist heel melig of heel hongerig. Het doet niet echt iets met je denken. Je ontspant en dan kunnen mensen heel erg gaan nadenken en paranoide worden. Maar je blijft in wezen dezelfde. Over het algemeen doe je met wiet op geen dingen die je nuchter ook niet zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:44

pharagirlke schreef:
Guernica: joints verminderen je grenzen. Ik heb hier al een hoop fout zien lopen door dat ze dingen deden die ze nooit gedaan zouden hebben als ze niet stoned waren... Net zoals niet iedereen happy en grappig word van alcohol, word lang niet iedereen happy en grappig van wiet.

Maar dan heb jij een flink aantal uitzonderingen denk ik, want over het algemeen, uitzonderingen dus daargelaten, ga je er echt geen gekke dingen van doen. Je wordt er juist rustig van en niet opgefokt zoals bij alcohol vaak wel het geval is.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:04

pharagirlke schreef:
Uit Brussel hebben ze politie van op het departement dat met drugs bezig is gehaald omdat die van hier het niet meer aan konden/durfden :+

Mijn ervaring is dat dronken mensen je vaak irriteren maar dat je mensen die stoned zijn minder gevaar in zien. Ik heb hier iemand die stoned was recht op een geweer zien aflopen met de melding: "schiet dan als je durft!". Uiteindelijk is dat de redding geweest van een flinke groep. Maar voor hetzelfde geld was hij morsdood geweest....... En ik kan me heel goed voorstellen, dat de ouders, zussen, broers die dit ook heel goed beseffen, elke nacht in de zorgen zitten omdat ze niet weten wat hij aan het uitsteken is. Ik ken de hele slechte kant van het verhaal. En ik zie best in, dat blowen af en toe "amusant" kan zijn. Dat het grappig is, goed voelt en alle andere pro argumenten die ik al gehoord heb. Maar door wat ik hier ervaard heb, wegen die voordelen niet op tegen de nadelen. En daarom ben ik, van uit mijn ervaring, tegen de legalisering van drugs. Door dat het illegaal is hebben ze iig nog een beetje vat. Of zouden ze nog vat kunnen hebben eigenlijk. Als je het legaal maakt heb je geen poot meer om op te staan... En vooral dat laatste is mijn hekelpunt. Dat mensen blowen; ieder zijn ding...

Maar gewoon het feit dat je echt geen poot meer hebt om op te staan... Tja...

Maar dan is er in jouw stad denk ik meer aan de hand dan alleen blowers? Die mensen die blowen en overlast veroorzaken, zijn waarschijnlijk sowieso geen lievertjes? En misschien is er meer drugs in het spel?

Ik heb zelf niet de ervaring dat stonede mensen geen gevaar meer zien. Ik kan me goed voorstellen dat die familie zich ernstige zorgen maakten over de jongen in kwestie. Maar alcohol doet veel meer dan irritatie is mijn ervaring. Dronken mensen kunnen zeer agressief zijn en dan niet meer voor rede vatbaar zijn. Ze kunnen een gevaar voor zichzelf vormen, door ruzies uit te lokken. Ze voelen pijn veel minder en hebben minder controle over hun lichaam. Maar door die agressie zijn ze ook een gevaar voor andere. Er zijn zoveel vechtpartijen door drank. Nouja, over de oliebol van alcohol kan ik nog wel even doorgaan, maar daar ging het topic eigelijk niet over :P

Dat de controle volledig weg is als je legaliseert, ben ik het niet mee eens. In Belgie is dat wel anders, omdat het daar niet gedoogd wordt en hier wel. Als het hier gelegaliseerd zou worden, heb ik juist het idee dat de controleerbaarheid zal toenemen i.p.v. afnemen. Nu wordt er maar half gecontroleerd en de regels zijn ronduit krom. Wat erg irritant is voor iedereen. De politie kan veel adequater optreden als de regels duidelijk en niet krom zijn. Als het legaal is, kunnen de plantages ook uit de criminele hoek getrokken worden. Er kunnen speciale vergunningen voor gemaakt worden, zodat ook de plantages veel beter controleerbaar zijn. Coffeshops zouden verplicht moeten zijn van bepaalde erkende kwekers af te nemen. Zo zal er minder behoefte zijn aan illegale plantages en zijn plantages dus beter te controleren. Zo is ook de kwaliteit van de cannabis beter controleerbaar.

MarcoBorsato schreef:
http://www.drugsinfo.nl/default14942.html

de brijder staat nu niets over drugs, alleen hulplijnen.

Voor geinteresseerde: zelf vind ik http://trimbos.nl/ en http://jellinek.nl/ goede informatieve sites over drugs.

Ronne schreef:
Ik vind het wel erg prettig dat, ondanks de enorme meningsverschillen, er wel met respect voor elkaars mening is. Dit heb ik op andere bokt topics wel eens anders gezien!

Wou ik toch ff kwijt! :+

Hehe, eens. En dat met al die drugsgebruikers :+ j/k uiteraard :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:08

Ik heb wel eens in mijn HK gezeten met een pilletje op, toen moest wachten tot we weggingen. Leuk dat ik was! Daarna nam ik paddo's, en dat vond ik toch te spannend om achter een forum te doen :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:12

[NM] -> [STW]

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:15

Er rust bij veel mensen volgens mij nog steeds een taboe op wiet. En dat terwijl alcohol overal geaccepteerd is en naar mijn mening meer schade aanricht.

Wiet legaliseren vind ik een goed idee, zo kun je het uit de criminaliteit houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:56

Knoffer: en ik heb mensen ontzettend agressief zien worden en ja, enkel van wiet... Minstens zo veel als van alcohol. :) Ik wil best het e.e.a uitleggen wb die agressie. Maar doe dat liever niet zo openbaar, dus mensen die interesse hebben kunnen even PB'en... (ik hoop dat daar begrip voor is)

In Belgie zou de stap naar legaliseren inderdaad wat groter worden....

En nee het gaat natuurlijk niet meer enkel over wiet. Maar die wat het veroorzaken zijn wel allemaal met wiet begonnen en dan toch nieuwsgieriger geworden. Dat is dus hetgeen waar je me over kan PB'en. Want kan me voorstellen dat mijn reactie zo wat vaag is. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:07

drank is hard drugs;) Maargoed, met drank en wiet is t gewoon oppassen.. Sommige mensen kunnen er niet mee omgaan, en ja dan gebeuren er nog welleens ongelukjes, maar om het nou te gaan verbieden.. Gaat wel erg ver.. Overigens vind ik een blowtje veel minder intens dan een wijntje, of een wodca ofzo. En over hetgene dat mensen snel overstappen naar harddrugs, ze beginnen niet met wiet.. maar met drank;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:09

Als ze het gaan illegaliseren, gaan ze het stiekem doen..
Alcohol is net zo goed verslavend, en maakt je ook kapot.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:58

pharagirlke schreef:
Knoffer: en ik heb mensen ontzettend agressief zien worden en ja, enkel van wiet... Minstens zo veel als van alcohol. :) Ik wil best het e.e.a uitleggen wb die agressie. Maar doe dat liever niet zo openbaar, dus mensen die interesse hebben kunnen even PB'en... (ik hoop dat daar begrip voor is)

In Belgie zou de stap naar legaliseren inderdaad wat groter worden....

En nee het gaat natuurlijk niet meer enkel over wiet. Maar die wat het veroorzaken zijn wel allemaal met wiet begonnen en dan toch nieuwsgieriger geworden. Dat is dus hetgeen waar je me over kan PB'en. Want kan me voorstellen dat mijn reactie zo wat vaag is. :)

Tja, ik heb die ervaring dus totaal niet wb wiet en agressie. Ik heb nog nooit iemand er agressief van zien worden. Maar zoals je zelf ook al zei, we kennen allebei niet alle blowers, dus onze ervaringen zijn sowieso anders.

Je hebt pb.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:55

Ja, ik vind dat als het gedoogd is je het dan beter direct maar legaal kunt maken. Door de gedogen is het voor mensen net alsof ze alle regels maar aan hun laars mogen lappen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:49

Ja, wiet mag voor mijn part gelegaliseerd worden. En dan is het aan een ieder zelf de verantwoordelijkheid om het goed te gebruiken :)
Wiet is niet zo schadelijk bij normaal gebruik. Alcohol is minstens, dan niet nog meer schadelijk dan wiet. En dat is wel overal geaccepteerd, en wiet niet :?

En waarom zou je niet blij zijn met je leven als je wiet gebruikt :? Ik heb een heel erg leuk leven, ben niet depressief en heb wel eens een stukkie spacecake gegeten. Werd de avond alleen maar leuker van :+ Hoewel ik het zonder wiet/alcohol ook leuk kan hebben hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:54

Ess_Ramona schreef:
Als ze het gaan illegaliseren, gaan ze het stiekem doen..
Alcohol is net zo goed verslavend, en maakt je ook kapot.

En wiet niet? :')
Ik zou maar eens wat opzoekingswerk gaan doen.... Wiet maakt je lichaam net zo hard stuk als alcohol.

Als het zonder toch even leuk is enz. Waarom zou je het dan vaker doen dan "een keer uit nieuwsgierigheid"?
Terwijl je je lichaam er niet bepaalt beter op maakt. Heb ik ook zo met alcohol overigens, mensen die zeggen: "zonder alcohol is het even leuk" tja waarom drink je dan en laat je de alcohol je lijf naar de kl*ten helpen?

Vind dat altijd zo'n aparte denkwijze.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:05

Nou, ik denk dat de meeste mensen het niet even leuk vinden met of zonder alcohol of met of zonder wiet. Ik denk dat de meesten het leuker vinden met. Toch kunnen zij ook lol hebben zonder deze middelen, maar op een hele andere manier.

Ik vind de kermis ook leuk, maar daar ga ik ook niet elke avond heen. Mensen vinden afwisseling in hun ontspanning nu eenmaal prettig en af een toe een jointje is een prettige afwisseling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:07

het enige verschil is wel dat de kermis je lichaam niet naar de maan helpt (tenzij je iets goed fout doet := maar in normale omstandigheden dus niet.) en jouw ontspannende wietje of alcoholtje wel.