Macusa schreef:Volgens de wet functioneert dat interdaad zo. Het zou er echter op neer komen dat TS daar willens en wetens van gebruik maakt omdat zij uit wil komen onder de het recht van die werkgever om haar dat bedrag te vorderen (wat overigens nog maar de vraag is of dat haar zal lukken). Of haar werkkring er gezelliger op wordt is maar de vraag, want etisch is het niet als zij het zo zou spelen (ze weet dat er fouten gemaakt zijn en ze weet ook precies hoe groot die fout was). Zou jij daar 800 EUR voor over hebben? Als werkgever zou ik het ook zo kunnen interpreteren dat mijn werknemer het al die tijd geweten heeft en het geld zonder iets te zeggen in haar zakken gehouden heeft. Zo'n houding als jij beschrijft zou dat gevoel alleen maar bevestigen en als werkgever zou ik er geen enkel belang bij hebben om iemand met zo'n mentaliteit in mijn bedrijf te houden. Bekijk het dus ook eens van de andere kant en denk aan de gevolgen die zo'n houding kan hebben voor je toekomst. Ik ken nb werkgevers die zulke situaties met werknemers overal waar ze komen rondbazuinen. Zo'n reputatie wil je niet hebben als je nog een toekomst voor je hebt, toch?
Dat is dus niet waar. TS is er een aantal weken geleden pas achter gekomen en is toen naar de werkgever toe gestapt (las je zin in eerste instantie iets anders
, maar dan de vraag: waarom zou ts dan nu wel naar de werkgever stappen?... als ze zo zou denken zoals geïnterpreteerd zou kunnen zijn, dan had ze toch haar mond gehouden). De werkgever mag blij zijn dat dit geconstateerd wordt door de werknemer, anders was dit misschien nog jaaaren doorgegaan daar de administratie bij de werkgever alles behalve op orde is
. Omdat dit is aangekaard kan deze fout (dus niet één fout maar meerdere, erg slordig) bij meerdere opgelost worden. Dat betekent dus dat als er niks gezegd was meerdere mensen te veel uitbetaald krijgen. Natuurlijk had ts haar loonstrook kunnen controleren op fouten, máár is daar de financiele administratie en P&O ook niet voor? Is het niet ook hun taak om alle ingeleverde documenten netjes te bewaren en te controleren? Als ts niks bewaard en wil loon terugvorderen, omdat ze te weinig betaald heeft gekregen bv, moet ze dit toch ook aan kunnen tonen. Waarom andersom niet en moet de werkgever in dit geval niet met bewijzen komen?
Zolang de werkgever niks op tafel legt, hoef je niks te betalen toch? Dus omdat P&O en de financiele administratie zijn werk niet op orde heeft moet je toch maar terugbetalen.... terwijl er niks bewezen wordt? Zou ik niet doen en ik gok zomaar dat mijn reputatie er echt niet slechter op zou worden, ik heb toch aangegeven dat het ergens niet klopt waardoor ze dit kunnen verbeteren (en niet alleen bij mij, maar ook bij andere
). Dat de P&O en financiele administratie hun administratie niet op orde heeft is verder niet mijn probleem toch?