Help! teveel uitbetaald gekregen van werkgever en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:41

Macusa schreef:
Volgens de wet functioneert dat interdaad zo. Het zou er echter op neer komen dat TS daar willens en wetens van gebruik maakt omdat zij uit wil komen onder de het recht van die werkgever om haar dat bedrag te vorderen (wat overigens nog maar de vraag is of dat haar zal lukken). Of haar werkkring er gezelliger op wordt is maar de vraag, want etisch is het niet als zij het zo zou spelen (ze weet dat er fouten gemaakt zijn en ze weet ook precies hoe groot die fout was). Zou jij daar 800 EUR voor over hebben? Als werkgever zou ik het ook zo kunnen interpreteren dat mijn werknemer het al die tijd geweten heeft en het geld zonder iets te zeggen in haar zakken gehouden heeft. Zo'n houding als jij beschrijft zou dat gevoel alleen maar bevestigen en als werkgever zou ik er geen enkel belang bij hebben om iemand met zo'n mentaliteit in mijn bedrijf te houden. Bekijk het dus ook eens van de andere kant en denk aan de gevolgen die zo'n houding kan hebben voor je toekomst. Ik ken nb werkgevers die zulke situaties met werknemers overal waar ze komen rondbazuinen. Zo'n reputatie wil je niet hebben als je nog een toekomst voor je hebt, toch?

Dat is dus niet waar. TS is er een aantal weken geleden pas achter gekomen en is toen naar de werkgever toe gestapt (las je zin in eerste instantie iets anders :P, maar dan de vraag: waarom zou ts dan nu wel naar de werkgever stappen?... als ze zo zou denken zoals geïnterpreteerd zou kunnen zijn, dan had ze toch haar mond gehouden). De werkgever mag blij zijn dat dit geconstateerd wordt door de werknemer, anders was dit misschien nog jaaaren doorgegaan daar de administratie bij de werkgever alles behalve op orde is ;). Omdat dit is aangekaard kan deze fout (dus niet één fout maar meerdere, erg slordig) bij meerdere opgelost worden. Dat betekent dus dat als er niks gezegd was meerdere mensen te veel uitbetaald krijgen.

Natuurlijk had ts haar loonstrook kunnen controleren op fouten, máár is daar de financiele administratie en P&O ook niet voor? Is het niet ook hun taak om alle ingeleverde documenten netjes te bewaren en te controleren? Als ts niks bewaard en wil loon terugvorderen, omdat ze te weinig betaald heeft gekregen bv, moet ze dit toch ook aan kunnen tonen. Waarom andersom niet en moet de werkgever in dit geval niet met bewijzen komen?
Zolang de werkgever niks op tafel legt, hoef je niks te betalen toch? Dus omdat P&O en de financiele administratie zijn werk niet op orde heeft moet je toch maar terugbetalen.... terwijl er niks bewezen wordt? Zou ik niet doen en ik gok zomaar dat mijn reputatie er echt niet slechter op zou worden, ik heb toch aangegeven dat het ergens niet klopt waardoor ze dit kunnen verbeteren (en niet alleen bij mij, maar ook bij andere ;) ). Dat de P&O en financiele administratie hun administratie niet op orde heeft is verder niet mijn probleem toch?

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:51

Ach, ik zal wel ouderwets zijn.

_rosita_

Re: Help! teveel uitbetaald gekregen van werkgever en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:28

@ macusa:
Ik heb thuis van alle administratie een kopie van wat ik heb ingeleverd, terug gaande naar 2005 toen ik in dienst kwam. Zij hebben alleen 4 urenlijsten kunnen terugvinden van 2006..
Verder ben ik idd zoals Zap beschrijft naar mijn werkgever toegestapt om te melden dat het niet klopt en heb niet mijn mond gehouden en het is dus niet ontdekt door mijn werkgever.
Mijn loonstroken check ik idd altijd, maar ik heb zo vreselijk veel onregelmatig gewerkt dat ik nooit heb terug gerekend hoeveel verschil er zat in mijn loon en of het tot in de centen klopte. Wist als ik 38 uur extra had gewerkt ik ongeveer 350 euro meer moest krijgen... Niet nauwkeurig berekend... Ik ben niet degene idd die op de cent nauwkeurig elk loonstrookje uitpluist, alsjeblieft... (helaas) ben ik er altijd gewoon vanuit gegaan dat p&o wel zorgt dat het klopt... en daar ben ik nu dus achter dat de afdeling die het zou moeten, zijn zaken absoluut niet op orde heeft en dat nu ook toegeeft.

Daarbij komt dat het nu vanuit mijn werkgever overkomt alsof ze mij een vreselijke dienstr hebben bewezen, maar ik denk dat dat andersom net zo goed geldt als ik akkoord ga met dit aanbod. Laten zij maar aanwijzen dat ik nooit die extra uren heb gewerkt die ik betaald heb gekregen, dat kunnen zij niet... omdat het zo'n puinzooi is.
Ik steek zo niet in elkaar, maar mijn toekomst ligt totaal niet bij dit bedrijf door stapels van redenen.... dus wat dat betreft denk ik dat ook van mij uit heel veel zéér eerlijk en fair is gegaan,,

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:17

Die puinsooi wordt vanself opgeruimd en kunnen se wel degelijk bewijsen dat se jou teveel hebben betaald, en dan?
Je mag echt in je handjes knijpen met dit aanbod, de helft was veel reëler geweest en ook bij volledig terug betalen had je niet gek op mogen kijken.
Dat jij niet alles tot de cent nauwkeurig nakijkt is jouw fout, dat had je wel moeten doen, seker als je onregelmatig werkt. :)

Dat je toekomst daar niet ligt moet dat dan maar betekenen dat je dwars moet gaan liggen? Aparte redenatie als je het mij vraagt, denk dat je werkgever so'n instelling ook seker niet kan waarderen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:25

ook ik zou eerst vragen of hun alles op papier kunnen zetten en zo snel mogelijk rechtsbijstand om hulp vragen
Ook al komen hun nu met het voorstel van 1/5e deel, ik zou niet meteen accoord gaan
Jij hebt netjes alles ingeleverd, laat dit eens een wijze les voor hun zijn om alles te bewaren en op orde te houden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:38

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:
stel he, stel dat jij 2 jaar lang stelsematig teweinig uren uitbetaald had gekregen......... (wat waarschijnlijk niet gebeurd want over het algemeen word dat stukje wel goed in de gaten gehouden) en je krijgt dan maar 1,5 de deel daarvan alsnog uitbetaald........ zou jij daar dan mee accoord gaan?

Ik denk dat niemand daar mee akkoord zou gaan. Maar ook hier geldt dan natuurlijk dat het wel aan te tonen moet zijn.

waarom zou een werkgever dan wel accoord gaan :D :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:48

Omdat de werkgever degene is die het grandioos verprutst is, en blij mag zijn dat de TS het überhaupt kwam melden in plaats van gewoon lekker nog 3 jaar extra loon te trekken en het dan te laten verjaren?
Omdat voor een (grote) werkgever een bedrag van 4.000 euro een fractie van de maandomzet is, terwijl het voor TS waarschijnlijk vier maandlonen zijn?
Omdat ze zelf inzien dat ze een fout hebben gemaakt en het niet op de werknemer willen afschuiven om daar de lasten van te dragen?

Nogmaals, ik vind het ook een redelijk aanbod en zou er ook op ingaan. Maar ik vind niet dat de TS nou op haar knieën moet gaan liggen van dankbaarheid; het blijft een hoop geld dat ze terug moet betalen, en dit had gewoon voorkomen kunnen worden. Deze schikking is net zo goed in het belang van de werkgever als in dat van haar, die bieden dit vast niet alleen uit de goedheid van hun hart, maar waarschijnlijk ook omdat ze zelf het idee hebben dat dit het maximale is dat ze kunnen terugvragen.

Nijn schreef:
Dat jij niet alles tot de cent nauwkeurig nakijkt is jouw fout, dat had je wel moeten doen, seker als je onregelmatig werkt. :)

Beetje omgekeerde wereld hoor. Het bedrijf dient ervoor te zorgen dat ze goed uitbetalen; elke P&O-medewerker weet toch dat de gemiddelde werknemer geen drol snapt van zijn salarisstrook, met al die toeslagen, dingen die er af gehaald worden en er weer bij komen, etc.. Zij zijn de professionals, zij weten hoe hun systeem werkt, dan hadden zij ook wel wat beter mogen opletten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:04

KiWiKo schreef:

Ik zeg ook niet dat de werkgever niet akkoord moet gaan toch? Ik zeg alleen dat ik precies op papier zou willen hebben wat er teveel betaald is, hoeveel ik gewerkt heb, het ondertekende contract enz. Want het bedrijf heeft er hier een potje van gemaakt, misschien vragen ze nu ook wel teveel geld terug, weet jij veel.
En als zij minder terugvragen (uit coulantie, of om wat voor reden dan ook), zou ik inderdaad niet zeggen: weet je wat, als ik echt zoveel te teveel heb gekregen, betaal ik netjes álles terug, want dat zou ik ook gewild hebben.....

Zíj hebben de fout gemaakt, dus zíj moeten het ook weer oplossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:13

oplossen bedrijfstechnisch gezien is 100% terugvorderen :D :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:17

KiWiKo schreef:

Als zij het kunnen aantonen en tot nog toe gaat dat niet lukken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:19

Nimue schreef:
Omdat de werkgever degene is die het grandioos verprutst is, en blij mag zijn dat de TS het überhaupt kwam melden in plaats van gewoon lekker nog 3 jaar extra loon te trekken en het dan te laten verjaren?

de verjaring begint na de laastse foute betaling ;) :)

Citaat:
Omdat voor een (grote) werkgever een bedrag van 4.000 euro een fractie van de maandomzet is,

omzet is geen winst.....van de omzet gaat nog een behoorlijk bedrag naar lonen, panden, en noem maar op

Citaat:
terwijl het voor TS waarschijnlijk vier maandlonen zijn?

TS heeft het wel ontvangen :) dus ?????????

Citaat:
Omdat ze zelf inzien dat ze een fout hebben gemaakt en het niet op de werknemer willen afschuiven om daar de lasten van te dragen?

deze snap ik niet helemaal

Citaat:
Nogmaals, ik vind het ook een redelijk aanbod en zou er ook op ingaan. Maar ik vind niet dat de TS nou op haar knieën moet gaan liggen van dankbaarheid; het blijft een hoop geld dat ze terug moet betalen, en dit had gewoon voorkomen kunnen worden. Deze schikking is net zo goed in het belang van de werkgever als in dat van haar, die bieden dit vast niet alleen uit de goedheid van hun hart, maar waarschijnlijk ook omdat ze zelf het idee hebben dat dit het maximale is dat ze kunnen terugvragen.

Als het voor de rechter komt zal ze de volle 100% inclusief werkgeverslasten terug moeten betalen, of de werkgever nou wel of niet een fout heeft gemaakt ;)

Citaat:
Beetje omgekeerde wereld hoor. Het bedrijf dient ervoor te zorgen dat ze goed uitbetalen; elke P&O-medewerker weet toch dat de gemiddelde werknemer geen drol snapt van zijn salarisstrook, met al die toeslagen, dingen die er af gehaald worden en er weer bij komen, etc.. Zij zijn de professionals, zij weten hoe hun systeem werkt, dan hadden zij ook wel wat beter mogen opletten.

dat is, maar net zo goed als je als nederlander het wetboek moet kennen, hoor je ook te weten hoe een loonstrook opgebouwd is (ik weet het ook niet exact hoor, tis inderdaad erg ingewikkeld :) )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:20

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Als zij het kunnen aantonen en tot nog toe gaat dat niet lukken.

tuurlijk is het aantoonbaar :) uren loonstrook naast contract leggen......... :D :D

en die urenstaten komen echt wel boven water hoor ;) :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:23

Dat zeg jij......maar aangezien het daar kennelijk een behoorlijk zooitje is, verbaast het me niets als dat niet boven water komt. Kom op zeg, ze hebben zelf twee jaar lang niet doorgehad dat ze iets helemaal fout deden.....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:26

MAg toch aannemen dat iemand er wel achter komt dat de balans niet klopt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:27

Ze mogen het zelfs (zomaar) van haar loon inhouden.
Mijn man heeft iemand per ongeluk 2x uitbetaald, en gelijk deze man gebeld.
Deze weigerde het terug te betalen en mijn man heeft toen gemeld dat hij de maand erop niets zou krijgen.
De man heeft het hoog opgespeeld, maar geen gelijk gekregen.
Toen werd ook gezegd dat te veel betaald loon, ingehouden mag worden van de komende periodes. (wel met medeweten van de medewerker).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:28

simpel zat, dat is een onverschuldigde betaling, een betaling waaraan geen recht gekoppeld is....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:23

KiWiKo schreef:
Ik denk dat niemand daar mee akkoord zou gaan. Maar ook hier geldt dan natuurlijk dat het wel aan te tonen moet zijn.

waarom zou een werkgever dan wel accoord gaan :D :D[/quote]

Als ik naar mijn werkgevern toega en vertel dat ik veel te weinig uitbetaald heb gekregen dan wordt mij toch echt gevraagd om dit te kunnen aantonen hoor. Als ik dan terugbel om te zeggen dat ze wel 1/5 mogen uitbetalen wordt ik hard uitgelachen hoor. Ik zal toch echt eerst van mijn kant moeten aantonen dat het echt zo is en dan pas komt er geld over de boeg.

Waarom zou dat in het geval van ts anders zijn? En dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid betaling ;)

Daarnaast vind ik het zeker te weten niet alleen de schuld van ts, helemaal niet!! Waarom zit P&O en de salarisadministratie er dan? Zij moeten het toch ook controleren? Waarom zouden zij dan geen schuld hebben?? Beetje kort door de bocht. Vervolgens is het zo'n zooi dat niks meer te vinden is, tja.... is dat ts haar schuld dan maar?? Uhhm... nee, als zij hun adminstratie op orde hadden, was het nu gewoon helder om hoeveel het ging en hoeveel er terug betaald moet worden.
Zou een mooie boel zijn... stel de politie geeft je een bekeuring en je hoort verder helemaal niks. Niemand die erom taalt.... en als je dit al aankaart vraag je toch om bewijs wat je moet betalen? Is hun administratie niet op orde dan zeg je toch ook, kan jij niks aantonen dan ik niks betalen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:25

Diablo schreef:
Dat zeg jij......maar aangezien het daar kennelijk een behoorlijk zooitje is, verbaast het me niets als dat niet boven water komt. Kom op zeg, ze hebben zelf twee jaar lang niet doorgehad dat ze iets helemaal fout deden.....

En niet bij 1 persoon, maar bij meerdere! Waar gaat het dan fout.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:28

zap schreef:
KiWiKo schreef:

Citaat:
Als ik naar mijn werkgevern toega en vertel dat ik veel te weinig uitbetaald heb gekregen dan wordt mij toch echt gevraagd om dit te kunnen aantonen hoor. Als ik dan terugbel om te zeggen dat ze wel 1/5 mogen uitbetalen wordt ik hard uitgelachen hoor. Ik zal toch echt eerst van mijn kant moeten aantonen dat het echt zo is en dan pas komt er geld over de boeg.

Waarom zou dat in het geval van ts anders zijn? En dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid betaling ;)

Daarnaast vind ik het zeker te weten niet alleen de schuld van ts, helemaal niet!! Waarom zit P&O en de salarisadministratie er dan? Zij moeten het toch ook controleren? Waarom zouden zij dan geen schuld hebben?? Beetje kort door de bocht. Vervolgens is het zo'n zooi dat niks meer te vinden is, tja.... is dat ts haar schuld dan maar?? Uhhm... nee, als zij hun adminstratie op orde hadden, was het nu gewoon helder om hoeveel het ging en hoeveel er terug betaald moet worden.
Zou een mooie boel zijn... stel de politie geeft je een bekeuring en je hoort verder helemaal niks. Niemand die erom taalt.... en als je dit al aankaart vraag je toch om bewijs wat je moet betalen? Is hun administratie niet op orde dan zeg je toch ook, kan jij niks aantonen dan ik niks betalen.

ik geloof dat jij niet begrijpt dat het niet om schuld gaat :) wie waaraan schuldig is, is helemaal niet aan de orde :D :D

schuld kan je dus schrappen van je lijstje :)

wat wel aan de orde is, is hoe het juridisch zit....... en juridisch staat ts erg zwak, heel erg zwak. Als het voor de rechter komt moet ze gewoon alles terugbetalen, waar de fout zit is niet relevant

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:34

KiWiKo schreef:
ik geloof dat jij niet begrijpt dat het niet om schuld gaat :) wie waaraan schuldig is, is helemaal niet aan de orde :D :D

schuld kan je dus schrappen van je lijstje :)

Ik heb het over schuld, omdat door een aantal hier wordt aangenomen dat TS de enige schuldige is en dat is IMO niet zo. Ik snap wel dat je daar niet verder mee komt, maar ik vind het niet reëel als ts als schuldige gezien wordt aangezien het niet alleen aan haar ligt :)

KiWiKo schreef:
wat wel aan de orde is, is hoe het juridisch zit....... en juridisch staat ts erg zwak, heel erg zwak. Als het voor de rechter komt moet ze gewoon alles terugbetalen, waar de fout zit is niet relevant

Ik denk dat het bedrijf juist niet sterk staat momenteel. Hoe kan je geld claimen als je niks kan aantonen? Dáár ligt mijn punt. Geld terugeisen zonder dat je het aantoonbaar is..... dan sta je niet sterk volgens mij. Gezien het zooitje dat er gemaakt is op de administratie is het maar de vraag óf daadwerkelijk alles boven water komt. Dan is de vraag: wat valt er dan te claimen??

Als alles boven water is en op papier staat is het pas de stap om te gaan betalen. Maar laat ze eerst maar eens tot die stap komen. En ik vraag me af hoever ze komen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:36

bedrijfsmatig is dat heel makkelijk aan te tonen :) geen probleem

het bedrijf staat hier het sterkste in, ook al is het een klerezooi ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:39

KiWiKo schreef:
bedrijfsmatig is dat heel makkelijk aan te tonen :) geen probleem

het bedrijf staat hier het sterkste in, ook al is het een klerezooi ;)

Als alles aan te tonen is staat het bedrijf absoluut het sterkste en ts wil ook terugbetalen.

Maargoed, zover is dat nog niet, eerst zien en dan pas praten :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 08:14

Wow! Ik ben een dagje naar het strand en er is flink gediscusseerd hier!
Nijn, ik heb je verhaal gelezen ( waar zijn trouwens je Z'en in het verhaal, kom overal S'en tegen :S)
jammer dat je zo op je teentjes getrapt reageerd...ik hou het niet achter, dan had ik allang mn mond gehouden en het zeker niet op internet gekwakt, dus dat gaat niet op...
Verder denk ik nog steeds niet dat als het voor een rechter komt, ik alles zou moeten terug betalen... tenslotte kan het bedrijf niets, maar dan ook niets bewijzen. Zelfs niet hoeveel mijn contract uren officieel zijn, want ze zijn mijn contract kwijt... dus hoe kunnen ze uberhaupt bewijzen dat mijn contractsuren 24 zijn ipv 26,5 die uitbetaald zijn. Dat zouden ze terug moeten zien op mijn urenlijsten ( dan kunnen ze zien hoeveel uur ik per weer heb ingevuld) maar ook díe zijn ze kwijt...
Ik ben ervan overtuigd dat een rechter zou zeggen, best bedrijf, zoeken jullie even het ondertekende contract van werknemer, met haar ingevulde urenadministratie en dan praten we verder...

Maar goed... zoals ik al aangaf, denk ik dat dit voorstel best redelijk is, maar wil ik alsnog alles zwart op wit... hoe komen ze aan het aantal uren en bedrag wat ik teveel heb gekregen..
Verder sluit ik me bij Nimue aan...Ik vind het een net voorstel, maar op mijn knietjes danken dat mijn werkgever o-zo coulant is vind ik grote onzin. Zij kunnen ook op hun blote knietjes danken dat ik alles eerlijk heb verteld en bereid was ook éérlijk mijn verhaal te doen... als ik vanaf nu urenlijsten had ingeleverd van 26,5 uur zou er nooity bewezen kunnen worden dat ik teveel heb gekregen... tenslotte zijn de oude lijsten kwijt en alle nieuwe ingevuld op 26,5

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:17

waarschijnlijk doen ze je dit aanbod omdat ze je eerlijkheid op die manier kunnen waarderen :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 08:18

Dat is me duidelijk.... daarom geef ik aan, denk dat niet alleen ik dankbaar mag zijn, maar werkgever net zo..