kleding op je werk- solliciteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:26

meintje schreef:
maar hoe zoek jij die middenweg? wat jij beschrijft doe ik ook, maar ik wil mezelf niet kwijtraken in een baan omdat ik me dn anders ga kleden om aan de 'eisen' te voldoen...

Het is erg lastig om die middenweg te vinden, wel zorg ik er tegenwoordig voor dat ik een grens heb wat betreft me aanpassen. In mijn vrije tijd pas ik me sowieso niet meer aan (wel lang gedaan), mensen nemen me maar zoals ik ben. Verder ben ik dus wel bereid om me wat aan te passen tijdens werk/sociale verplichtingen (bepaalde feestjes/recepties), maar ik moet toegeven dat me dat toch altijd wat tegenstaat.

Nu ligt mijn werkgebied toch niet bij banen waarbij je strak in het (mantel)pak moet, dus ik heb makkelijk praten. ;) Het lijkt me waanzinnig lastig als de baan die je heel erg ligt wel van je zou verlangen dat je je heel anders moet kleden dan je eigenlijk wil. Het beste zou zijn als mensen eens leren verder te kijken dan een buitenkant en hun eigen kleine wereldje, helaas zie ik dat niet snel gebeuren.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:41

meintje schreef:
ik moet eerlijk toegeven dat ik al een tijd met dit 'probleem' loop. ik zou er bijvoorbeeld ook moeite mee hebben als ze me zouden vragen om mijn tong piercing te verwijderen. dat is imo een sieraad...

Wij mogen geen zichtbare piercings, maar 1 oorbel per oor, geen zichtbare tatoeages (en anders pleister eroverheen), alleen huidskleur panty & haren altijd vast. Verder nette make-up, geen barbie en ook geen gothic.

Zo gek vind ik het niet. Nou werk ik in een hotel en niet voor de klas, maar toch.

benangelique

Re: kleding op je werk- solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:52

ik ben ook leerkracht en heb al een aantal keren plaatsgenomen in de sollicitatiecommissie. wanneer er bij ons een sollicitant kwam met (gekleurde) doodshoofden, kon ie nagenoeg direct rechtsomkeerd. Je straalt iets uit en die uitstraling past niet binnen onze schoolcultuur.
Je bent redelijk vrij om te dragen wat je wilt, maar toch ook aan restricties gebonden. naveltruitjes kunnen tenslotte ook niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:00

In mijn reactie wilde ik je ook juist duidelijk maken dat je een afweging moet maken tussen wat voor jou nog acceptabel is qua kleding en jezelf kunnen zijn en dat wat de omgeving, in dit geval dus de school, acceptabel vindt. Als dat te ver uit elkaar ligt, heb je mogelijk een probleem.

Lijkt mij dat juist in een schoolomgeving de mogelijkheden je eigen identiteit uit te dragen door middel van kleding, sieraden etc. wat groter zijn dan in tal van andere werkomgevingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:12

benangelique schreef:
Je straalt iets uit en die uitstraling past niet binnen onze schoolcultuur.

Zou je misschien concreet willen uitleggen wat dat 'iets' dat je uitstraalt inhoudt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:14

meintje schreef:
zal sowieso wel iest neutraals aantrekken, dat even terzijde. en idd iets waar ik me prettig in voel. maar hoezo zouden mensen in publieke functies niet anders gekleed mogen gaan dan de rest va Nederland? ben je minder goed in je werk als je er niet hetzelfde bij loopt als je collegae?

Ja, dat vind ik wel. Al is het maar omdat je het deel van de representativiteit niet helemaal hebt gesnapt. Op je werk ben je niet voortdurend alleen maar jezelf, je bent ook een professional, en ik vind dat je je zo moet gedragen. Daar hoort bij dat je vriendelijk en beleefd bent op momenten dat je misschien de ander niet mag, dat je je functie zo goed mogelijk probeert uit te oefenen, en ook dat je in je uitstraling zorgt dat je je aanpast bij de bedrijfscultuur.

En eh, jij gaat met kinderen werken. Hoe ga jij uitstralen dat die kinderen zich aan het leven in de klas dienen aan te passen, als jij het zelf erg moeilijk vindt (en ook niet nodig) om je aan te passen aan de geldende normen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:17

Mooi verwoord Shadow, zo zie ik het dus ook..

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:10

Shadow0 schreef:
meintje schreef:
zal sowieso wel iest neutraals aantrekken, dat even terzijde. en idd iets waar ik me prettig in voel. maar hoezo zouden mensen in publieke functies niet anders gekleed mogen gaan dan de rest va Nederland? ben je minder goed in je werk als je er niet hetzelfde bij loopt als je collegae?

Ja, dat vind ik wel. Al is het maar omdat je het deel van de representativiteit niet helemaal hebt gesnapt. Op je werk ben je niet voortdurend alleen maar jezelf, je bent ook een professional, en ik vind dat je je zo moet gedragen. Daar hoort bij dat je vriendelijk en beleefd bent op momenten dat je misschien de ander niet mag, dat je je functie zo goed mogelijk probeert uit te oefenen, en ook dat je in je uitstraling zorgt dat je je aanpast bij de bedrijfscultuur.

En eh, jij gaat met kinderen werken. Hoe ga jij uitstralen dat die kinderen zich aan het leven in de klas dienen aan te passen, als jij het zelf erg moeilijk vindt (en ook niet nodig) om je aan te passen aan de geldende normen?

ik pas me zeker aan aan de geldende normen en waarden binnen de klas. daar hoort ook bij dat we iedereen accepteren zoals ze zijn. ik probeer zeker om mijn functie zo goed mogelijk uit te oefenen en k vind dat anders mogen zijn dan de rest daar in dit geval ook bij hoort. iedereen is gelijkwaardig, ook al zijn we niet gelijk.

en ik snap representativiteit heel goed, als ik in een hotel werkte of als receptioniste (wat ik gedaan heb)
voerde ik deze discussie niet. dan ben je voornamelijk een visitekaartje en daarnaast natuurlijk goed in je werk, dat stukje hoort daar bij.
voor de klas vind ik dat anders. als ze het van thuis niet meekrijgen, dan ligt daar voor mij een taak als mede opvoeder. net als op vele andere gebieden.... en nee daarmee wil ik niet zeggen dat ouders hun kinderen niet goed opvoeden. maar feit blijft dat ze een groot deel van de tijd bij mij doorbrengen en daarmee ook mijn normen en waarden mee krijgen en die van de school waar de ouders voor hebben gekozen. die draag ik beide uit en laat ik zien in mijn gedrag. (en uiterlijk in dit geval)

en zoals ik al eerder zei, aanpassen prima, maar hoeverga je? en dat is ook iets waar ik de kinderen over wil laten nadenken, als ik me aanpas tot waar het voor mij niet goed voelt geeftik onbewust een signaal af aan hen dat zij dit ook moeten doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:15

RedPassion schreef:
benangelique schreef:

Zou je misschien concreet willen uitleggen wat dat 'iets' dat je uitstraalt inhoudt?

wanneer je doodshoofden op je kleding draagt, laat je een duidstere kant van jezelf zien. Ik wil mijn kinderen niet aan die duistere kant blootstellen (puur en alleen op kleding gebaseerd) en zou het dus niet fijn vinden wanneer zij bij een juf met zulke kledij in de klas komen.
dit heeft niets te maken met bekrompenheid, laat iedereen lekker aantrekken wat hij of zij wil, maar wel conform de functie.

de TS heeft het over openheid en respect voor ieder. Mijn inziens straal je die ook uit door juist heel neutraal te zijn.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:15

RedPassion schreef:
benangelique schreef:

ik spreek even voor mezelf, maar de scholen waar ik geweest ben waar dat, met niet zo veel woorden, gezegd werd, zochten een bepaald 'soort' mensen om hun schoolcultuur mee aan te vullen. mensen zoals zij... niet mensen die een expiciete eigen stijl/ mening er op hielden.

pfff ben wel blij met mij eigen baan nu ik dit zo lees eigenlijk. ga toch maar niet verhuizen :+

maar ik ben idd ook benieuwd wat dat dan concreet inhoud voor jou, kan er nooit een vinger achter krijgen wat ik dan precies zou uitstralen....

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:16

sorry was te snel.... zag net pas je reactie

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:17

en mijn doodshoofdjes zijn over t algemeen roze met een giga smile.... niks duisters aan alleen vrolijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:28

Wat is er dan zo gothic aan jou als ik vragen mag? :P

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:33

doodshoofdjes stralen toch 'de dood' uit, ook met een smile of in de kleur roze. Het begint al vroeg bij kinderen; een piraat is altijd een slechterik en laten die nou net een doodshoofd voeren op hun vlaggen..
mensen associeren doodshoofden dus met 'slecht'.

Mensen die bij ons komen solliciteren moeten binnen ons team passen en dat kan per keer verschillen. Soms zijn we op zoek naar specifiek een man, de andere keer naar een pittige tante en als we genoeg mondige mensen hebben zoeken we juist iemand die tot 10 telt voordat hij of zij wat zegt.
Wanneer jij met een goed verhaal komt en we zien het zitten, kan het ook zijn dat we je vragen andere kleren te dragen, zeker de eerste tijd. Ouders, kinderen en collega's zien dan de mens achter de kleding en staan er voor open op het moment dat je wel zo'n vestje aan doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:37

meintje schreef:
ik pas me zeker aan aan de geldende normen en waarden binnen de klas. daar hoort ook bij dat we iedereen accepteren zoals ze zijn.

Dat lijkt mij meer een waarde dan een norm, maar bovendien heb je niet alleen te maken met de normen binnen de klas, maar ook binnen de school.

Daarnaast denk ik dat kleding niet hoort tot 'wie je bent' maar tot 'wat je doet'. En dat wat je doet is NIET zo vrij als wie je bent, en ik denk dat dat een essentieel verschil is.

Citaat:
voerde ik deze discussie niet. dan ben je voornamelijk een visitekaartje en daarnaast natuurlijk goed in je werk, dat stukje hoort daar bij.
voor de klas vind ik dat anders.

Wat vind je daar precies anders aan? Waarom vind je dat je als docent geen visitekaartje voor de school hoeft te zijn? En naast de kinderen heb je ook te maken met de ouders. Kun je je voorstellen dat ouders minder vertrouwen hebben in jou als leerkracht als jij je kleedt op de manier die je nu noemt? Dat kan je werk beslist bemoeilijken, want als ouders je niet vertrouwen is het veel lastiger om goed met de kinderen te werken. Het hangt uiteraard een beetje van de school af hoe groot de invloed daar is. In een christelijk dorp krijg je waarschijnlijk meer weerstand en in een gebied met veel moslims denk ik dat het het werk ook flink bemoeilijkt. Maar in de wat alternatievere sferen kan het misschien weer wel.

Citaat:
en zoals ik al eerder zei, aanpassen prima, maar hoeverga je? en dat is ook iets waar ik de kinderen over wil laten nadenken, als ik me aanpas tot waar het voor mij niet goed voelt geeftik onbewust een signaal af aan hen dat zij dit ook moeten doen.

Ik zou het me erg goed kunnen voorstellen dat de school het niet accepteert. Ik vind kledingnormen niet principieel verkeerd en ik vind dat als de school een kledingcode heeft, dat je die dient te respecteren en dat het nogal schadelijk is voor iedereen (ook voor jezelf als werknemer) als je de autoriteit van een school in twijfel zou trekken door het te negeren. (Daarnaast denk ik: het is misschien ook best interessant om je te verdiepen in de reden van kledingcodes en -normen, want hoewel ik in principe wel voor vrijheid ben en ook iemand die niet uit zichzelf erg modieus gekleed gaat, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat je niet maar aan kunt doen wat je wilt en verwacht dat de rest van de wereld dat maar accepteert.)
En tenslotte denk ik dat je waarden als acceptatie van anderen op veel manieren uit kunt dragen en bij kunt brengen aan de leerlingen en dat dit daar nauwelijks voor nodig is. Sterker: dat dit nauwelijks effectief is.

Maar goed, je vroeg om meningen en die heb je :) Succes met de beslissing.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:23

Shadow... ik denk dat er ook een stukje ligt bij waar je voor de klas staat.. Denk dat er in de steden een stuk makkelijker gedaan wordt dan in een gelovig dorpje..

Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden als er een juf in een mantelpakje voor de klas zou staan, vol deftigheid en kouwe kak.... terwijl dat er in de ogen van veel mensen 'keurig' uitziet. Ik zie dan liever een jonge, vlotte juf met eigen 'ik' voor de klas staan die kinderen leert iedereen te accepteren, welke kleding, welk uiterlijk, welke piercing dan ook. Op straat kom je tenslotte ook allerlei verschillende mensen tegen, net als in een klas... ik vind dat in een klas iedereen zichzelf mag zijn...deftige kleding, broek, rok, wijde broek, spijkerbroek en wat dan ook..Dat straalt uit naar de kinderen dat zij ook zichzelf mogen zijn, hoe ze er ook uitzien.

Wat betreft het gebied van moslims kan ik je vertellen dat dat echt totaal geen problemen hoeft op te leveren zolang je open staat voor de mening van iemand anders en de vragen...Werk in Overvecht, Utrechtse achterstandswijk, met vele moslims... tuurlijk zijn er vragen geweest wat betreft mijn piercing en tattoo (tattoo= op enkel, maar loop in de zomer ook gewoon in 3/4 broek), is onrein etc, maar door daar met elkaar over te praten is het een onderwerp wat besproken mag worden en worden de vragen beantwoord. Door dan uit te stralen dat iedereen zichzelf mag en kan zijn bij ons... zij met hoofddoek, ik met piercing, andere moeder weer in megastrakke broek met naveltruitje geperst etc....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:34

_rosita_ schreef:
Shadow... ik denk dat er ook een stukje ligt bij waar je voor de klas staat.. Denk dat er in de steden een stuk makkelijker gedaan wordt dan in een gelovig dorpje..

Dat weet ik eigenlijk niet, juist op veel scholen in steden is men hier steeds meer op gaan letten - al is het maar om de kinderen een beetje tegenwicht te bieden.

Citaat:
Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden als er een juf in een mantelpakje voor de klas zou staan, vol deftigheid en kouwe kak.... terwijl dat er in de ogen van veel mensen 'keurig' uitziet. Ik zie dan liever een jonge, vlotte juf met eigen 'ik' voor de klas staan die kinderen leert iedereen te accepteren, welke kleding, welk uiterlijk, welke piercing dan ook.

Tsja, je kunt natuurlijk altijd wel een extremiteit verzinnen die 'nog erger' is, maar dat vertroebelt de discussie zo. Voor zover ik weet zijn er weinig scholen die mantelpakjes verlangen, maar zijn er veel scholen die verwachten dat je je als leerkracht representatief kleedt.

Citaat:
Op straat kom je tenslotte ook allerlei verschillende mensen tegen, net als in een klas... ik vind dat in een klas iedereen zichzelf mag zijn...deftige kleding, broek, rok, wijde broek, spijkerbroek en wat dan ook..Dat straalt uit naar de kinderen dat zij ook zichzelf mogen zijn, hoe ze er ook uitzien.

Dat vind ik dus niet. Ik vind (en deze voorbeelden zijn niet overdreven maar helaas uiterst reeel) dat racistische statements als Hollandse vlaggetjes op je bomberjack en lonsdale-kleding, of de seksueel uitdagende kleding op school niet gepast is. (Maar ik vind dus ook dat kleding niet samenhangt met 'jezelf zijn' maar met 'hoe je je gedraagt'. En aan dat gedrag kunnen m.i. wel degelijk eisen gesteld worden. )
En dan is er echt wel een middenweg mogelijk voor we in de Engelse schooluniformen zijn beland, voor je dat als voorbeeld van extremiteiten aan wilt halen :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:42

Absoluut eens met dat laatste! Zeker!
Maar je vind mijn voorbeeld over mantelpakjes tever gaan, maar daar valt dit ook onder.... wat ik wilde aangeven is dat 'representatief eruit zien' ook maar relatief is... Wat ik prima vind, kun je veel te slordig vinden. Wat jij prima vind, kan ik veel te stijf vinden...
Rasisctische sh*t in welk opzicht dan ook, doodshoofden groot op sjaals of vesten etc vind ik absoluut niet kunnen, maar dat slaat ook véél verder door dan iemand in 'gothic kleding' of 'iemand met zichtbare piercings' of 'iemand die graag baggy broeken draagt'.
In die zin vind ik wel degelijk dat je jezelf moet kunnen zijn. Wanneer ik niet mag en kan dragen waar ik me fijn in voel, is dat niet meer mezelf gedragen, maar wel degelijk mezelf zíjn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:53

_rosita_ schreef:
Absoluut eens met dat laatste! Zeker!
Maar je vind mijn voorbeeld over mantelpakjes tever gaan, maar daar valt dit ook onder....

Nee, dat is een grote misvatting! De voorbeelden die ik genoemd heb komen voor en zijn voor veel scholen de dagelijkse realiteit.

Maar voor de duidelijkheid: wat ik vooral vind is dat je de normen van de school ook zelf moet uitdragen. Als de school het prima vindt dat je er 'gothic' bijloopt als docent, heb ik er niet zo heel veel tegen in te brengen, al zal het mijn voorkeur niet zijn. Ik vind alleen dat je het als leerkracht niet kunt maken om de kledingcode of de gewoonten van de school te negeren. Als je van je leerlingen verwacht dat ze niet alles maar mogen dragen, moet je dat als docent ook niet doen. Ook niet in dit soort opzicht.

Citaat:
In die zin vind ik wel degelijk dat je jezelf moet kunnen zijn. Wanneer ik niet mag en kan dragen waar ik me fijn in voel, is dat niet meer mezelf gedragen, maar wel degelijk mezelf zíjn.

Dat lijkt me erg lastig. Ikzelf heb daar gelukkig geen problemen mee, als ik vanwege de omstandigheden andere kleding aan moet, dan ben ik niet minder mezelf.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:02

shadow is me steeds voor met haar reacties :+

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:02

allemaal bedankt voor jullie reacties, discuseren jullie nog een tijdje door. ik ga een weekje op vakantie maar ben benieuwd te lezen wat jullie nog meer te zeggen hebben als ik terug kom!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:22

Hou je een "beetje" aan de drescode van het bedrijf...tenminste bij de sollicitatie, als je voor de klas staat zal het allemaal wel meevallen als je je kleding langzaamaan aanpast aan je eigen stijl.

Vroeger toen ik nog in de verzekeringen/makelaardij werkte was het mantelpakjes :r , 10 jaar geleden toen ik voor het eerst op "constructie" ging werken heb ik die allemaal de deur uit gedaan (moest me inhouden om ze niet ritueel te verbranden :D ) Tegenwoordig, als ik ga solliciteren is dat op zijn ergst in werkkleding (veiligheidsschoenen en brandvertragende kleding) of spijkerbroek en slobbertrui ;) anders wordt ik als modepopje met het werk dat ik NU doe niet serieus genomen.

En dan op mijn eerste werkdag herkennen ze me niet als ik aankom :') in bv lange laarzen en lange zwarte jas :D Maar 5 minuten later heb ik mijn werkkloffie weer aan en nemen ze me weer serieus *D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:49

Ik zou het een beetje in het midden laten, beetje van jezelf en een beetje van Maggi. Schoolculturen kunnen heel verschillend zijn, bij de een mag je niet eens twee oorbellen per oor, de andere school maalt niet om tattoos, baggypants, sandaaltjes of rokken boven de knie. Bij een sollicitatie zou ik me te allen tijde een beetje gedeisd houden. Volgens mij mogen op bijna alle scholen zowel de doodskopjes als de mantelpaktutjes rechtsomkeert maken. Tijdens het gesprek merk je wel of je bij de school past en als je eenmaal in het team zit kun je altijd iets meer naar jezelf, hoewel ik persoonlijk de doodskopjes sowieso achterwege zou laten. Ik denk dat ik op ouderavonden nl. ook wel even mijn wenkbrauwen op zou trekken :o