Journalistiekstudenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Re: Journalistiekstudenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:04

Haha nou ik ben niet echt het schoolvoorbeeld van de ideale psychologiestudent, maar het is te proberen :D Je woont alleen nogal uit de richting :P

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:22

rommie schreef:
Je woont alleen nogal uit de richting :P

Klein detail _O- En morgen begint weer een nieuwe week sie... Krijg dan ook m'n opdracht voor m'n 3e PGO, spannend :=

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:19

Hallo, hier eentje die de opleiding in Utrecht volgt! Ben nu derdejaars en heb net een televisieredactie achter de rug, erg leuk. Wil ook zeker verder met televisie :)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 09:51

San_E schreef:
heb net een televisieredactie achter de rug, erg leuk.

Vertel er eens wat meer over :D Wat heb je zoal moeten doen? :Y)

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:21

Dat wil ik ook wel graag weten :D
Aankomend student hé O:)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:28

Heb juist m'n 3e pgo-thema gekregen. Zal eens even kort vertellen wat de bedoeling is :=

Citaat:
Dit thema bestaat eigenlijk uit drie pijlers: het onderwerp, de methode en het resultaat. In dit geval gaat het respectievelijk om Brussel (en meer specifiek een Brusselse wijk), een onderzoek en de lokale berichtgeving. Het resultaat is in dit PGO-thema niet een journalistiek eindproduct, nl. een of ander artikel, maar wel een gebruiksvriendelijk en kant-en-klaar dossier dat een journalist onmiddellijk kan gebruiken om een artikel te beginnen.

Ik heb de wijk Kuregem toegewezen gekregen. En ik weet niet eens waar het ligt := Ja in Brussel, haha :D

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:51

Klinkt leuk maar erg lastig Zwieke!

Ik moet dit blok een informatief stuk schrijven over een zelf te kiezen onderwerp, maar we zitten inmiddels in week 3 van het 'project' en ik heb nog steeds geen onderwerp bedacht... Zo moeilijk vind ik dat!

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:34

zwieke schreef:
Vertel er eens wat meer over :D Wat heb je zoal moeten doen? :Y)

Televisiemaken?

:P

Maar het was wel zo. Vijf dagen in de week, elke dag, van negen tot ? (de ene dag zat ik tot een uur of vier op school, de andere dag was ik pas om negen uur thuis). We maakten items voor een half uur durende talkshow waarvan we er elke week twee opnamen. In elke show zaten ook altijd drie gasten. Tien weken lang heb ik gemiddeld een tot twee items per week gemaakt die ieder twee minuten mochten duren. Soms moest er ook een gast voor geregeld worden. Het bedenken, filmen, monteren, inspreken, schrijven van presentatieteksten deden we per item meestal met twee personen. Tussendoor hebben we een aantal gastcolleges gehad over o.a. monteren en tekstschijven en kregen we logopedie. Ook de uitzendingen maakten we zelf: de ene uitzending stond je achter de camera, de volgende was je tape-operator.

Ik vertel het nu wel heel globaal, maar het was erg leuk en ook erg hard werken!

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:47

San_E schreef:
Maar het was wel zo. Vijf dagen in de week, elke dag, van negen tot ? (de ene dag zat ik tot een uur of vier op school, de andere dag was ik pas om negen uur thuis). We maakten items voor een half uur durende talkshow waarvan we er elke week twee opnamen. In elke show zaten ook altijd drie gasten. Tien weken lang heb ik gemiddeld een tot twee items per week gemaakt die ieder twee minuten mochten duren. Soms moest er ook een gast voor geregeld worden. Het bedenken, filmen, monteren, inspreken, schrijven van presentatieteksten deden we per item meestal met twee personen. Tussendoor hebben we een aantal gastcolleges gehad over o.a. monteren en tekstschijven en kregen we logopedie. Ook de uitzendingen maakten we zelf: de ene uitzending stond je achter de camera, de volgende was je tape-operator.

Ik vertel het nu wel heel globaal, maar het was erg leuk en ook erg hard werken!

Oh lijkt me super :D

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:03

Mij ook :D
Volgende week gaan wij een radio-item maken is de bedoeling. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Laatst bijgewerkt door Anne_Baukje op 03-03-09 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:04

babe schreef:
Volgens week gaan wij een radio-item maken is de bedoeling. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Laat ons weten hoe het geweest is dan :Y)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:37

Radio maken is wel leuk :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:38

Meld zich ook. Ik zit nu in de 2e van de journalistiekopleiding in Tilburg. Heb net mijn stage bij de krant achter de rug. Ik moet straks gaan kiezen welke richting in wil gaan doen en ik twijfel tussen tv en radio. Ik vind ze beide leuk, maar bij tv kijk ik zo op tegen het werk in de studio. Vooral het autoque lezen vind ik een hel, dus het zal wel radio worden.

Ik ben het verder ook deels met Sonja eens. Bij mijn stageplek gaven ze het advies om vooral verder te kijken dan krant. Dat zit toch wel in een zinkend schip. Maar ik vind het een prima basis voor mijn verdere leercarriere, ik stap veel makkelijker op mensen af, kan kritischer kijken en ik ben nu meer geinteresseerd in meer zaken dan voorheen. Ik ga na deze opleiding sowieso nog een andere opleiding volgen, dus de dingen die ik nu leer, zijn niet voor niks :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:03

Wat mocht je op je stage allemaal doen capopjekop? :D
Wel apart dat jullie wel in de 2e al stage hebben en op Windesheim pas in het 4e jaar. (vind ik niet erg O:) )

Vrijdag weer een interview in de radiostudio..
Vind ik niet echt leuk :o
Is gelukkig maar 5 minuten.
Ik hoop dat het volgende week leuker wordt met de radiouitzending. :j Ik zal laten weten hoe dat gegaan is.

Wat je zegt capopjekop over dat je makkelijker op mensen afstapt en kritischer kijkt, dat merk ik zelf ook.
Daarom is deze opleiding ook voor mij nooit helemaal nutteloos.
Ook ik ga na deze opleiding nog wat anders doen.
Waarschijnlijk ga ik kunstgeschiedenis studeren :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:44

Ik ga waarschijnlijk bos en natuurbeheer doen of iets in die richting, iig wil ik dan naar de uni.

Ik heb stage gelopen bij de Gelderlander, editie Rivierenland. Ik heb van alles gedaan, van samengestelde producties tot leesverhalen tot nieuwsberichten schrijven. Ben ook naar een gemeenteraadsvergadering geweest, maar dat vond ik minder. Hoe dan ook het is erg leuk als je stukken in de krant gepubliceerd staan :D Ik keek er eerst heel erg tegen op, het stage lopen dan, maar nu vind ik het ergens wel jammer dat het afgelopen is.

Volgend jaar moeten we nog een stage lopen in de gekozen richting.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:21

Meldt zich....

Momenteel 4e jaars in Utrecht en bezig met afstuderen. Zit voor stage nu bij Kassa van de VARA. Erd druk hier, dus ga maar weer eens aan de slag. Lees later nog wel een keertje bij.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:22

San_E schreef:
Hallo, hier eentje die de opleiding in Utrecht volgt! Ben nu derdejaars en heb net een televisieredactie achter de rug, erg leuk. Wil ook zeker verder met televisie :)

Zeker bij John? Dan heb jij talkshow gedaan geloof ik. TV redactie is erg leuk ja!

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:05

_Sigrid_ schreef:
Zeker bij John? Dan heb jij talkshow gedaan geloof ik. TV redactie is erg leuk ja!

Klopt, talkshow bij John! Heb jij dat ook gedaan, of was het voor jou nieuws?

@ rest: in Utrecht ga je in het derde en vierde jaar op stage. Beide stages duren drie maanden. Hoe lang duurt een stage in bijvoorbeeld Zwolle eigenlijk?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:43

@capopjekop:
Daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor.
Autocue lezen is voorbehouden aan presentatoren. In het televisievak is de kans klein dat je als presentator aan de slag gaat. Het gros van de mensen werkt toch echt achter de schermen. Dus bureauredactie en verslaggeving. Als je maar goede vragen kan stellen ;)

@San_E:
Ik deed het eerste blok TV bij John. CampusCam, dus inderdaad een journaal op locatie opgenomen. Heb ik ook nog voor gepresenteerd.
Dit zijn twee filmpjes die ik heb gemaakt:

Over een fontein die maar nooit afkomt....

Over het verzet van de rokers...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:47

Ik moet me nog even verdiepen in het tvgebeuren. Maar we krijgen wel autocue om presentatie te oefenen. In de studio op school moeten we ook gewoon presenteren en het nieuws voorlezen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:55

Waarom zoomen jullie elke keer op de spreeker in _Sigrid_?

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:25

Mooi gedaan die filmpjes :j
Alleen dat inzoomen hebben wij hier geleerd zo min mogelijk te doen :=

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:23

Waarom mag je eigenlijk niet inzoomen of niet teveel? Heb nog geen tv gehad, daarmee... :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:27

Wij moeten dat ook zo min mogelijk doen, waarom weet ik niet meer, maar ik vind het persoonlijk onrustig kijken. En de camera's bij ons op school zijn niet van dermate goede kwaliteit dat dat er mooi uit ziet.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:32

Ik vind het ook niet zo leuk om te zien :n Maar misschien dat sommige dat wel tof vinden? :+ Wij hebben tot nu toe enkel nog maar moeten schrijven en opzoekwerk doen. Opzoeken vind ik echt super, kan me er dan helemaal in verdiepen. Wat moet je eigenlijk juist bij radio doen?

Ik heb ook wel de indruk dat ik door deze richting te doen (nog) nieuwsgieriger geworden ben en meer durf te vragen. Is wel tof :D