[ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 06:03

Menino schreef:
brigitta1987 schreef:
Edit: Ik vind het wel raar dat veel mensen het argument geven "ik wil dat niet want ik ben slecht in Engels". Door meer en betere engelse les te krijgen wordt je er vanzelf beter in. Als je meer oefent leer je ook sneller. (Dan ga ik er wel van uit dat er door de docenten normaal engels wordt gesproken)

Maar in mijn geval maakt meer of betere engelse les niets uit. Want meerendeel van de toetsen is schriftelijk en ik heb dyslextie. Ook hebben wij een slechte docent die zoals ik eerder heb gezegt net zo goed engels kan praten als mijn broertje van 12. Ook is haar uitleg van gramatica het gewoon voorlezen wat er in het boek staat. Met meer van die lessen schiet ik toch niks mee op! Zoiezo is er in mijn rooster niet echt veel meer plaats voor extra lessen. Ik zit gemiddeld elke dag van het eerste tot het achtste uur op school.

door engels onderwijs zal het niveau van de docenten ook stijgen - als die dergelijk onderwijs hebben gehad - dus dan heb je niet het probleem dat docenten slecht engels kunnen.

En jij hebt dyslexie, maar zover ik weet heeft dat net zoveel invloed op je nederlands dan op je engels.. Dus dan zou je dalijk evenveel moeite hebben met engels als met nederlands.. Dus dat is niet echt een issue toch?[/quote]

Nederlands is ook niet mijn sterke kant, maar toch sta ik daar wel een stuk beter voor dan engels. het zit bij mij vooral zo wat ik in het nederlands redelijk of minder kan, kan ik echt niet bij engels. Ook krijgen we meer andere opdrachten voor een cijfer waar ik wel beter in ben.(zoals brief schrijven die ik wel honderd keer laat controleren door vaders.)

Maar iets wat al eerder in dit topic is genoemd, ik zie biologie, scheikunde of natuurkunde niet zo zitten in het engels. In het nederlands is al moeilijk genoeg!

Kitsolu

Re: [ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 06:42

Ik vind dat het in elk geval beschikbaar moet zijn. Ik heb zelf grote problemen gehad op school (kom van het gym af naar atheneum, naar de HAVO, door mijn dyslexie en een hele slechte mentale behandeling door mijn leraren en op de HAVO verveel ik me, maar mag niet meer terug), maar had ook graag bijvoorbeeld wiskunde enzo in het Engels gehad. Engels is een van de weinige dingen op school die ik echt leuk vind, natuurlijk verschild dit per persoon.

Ik vind eigenlijk ook dat er meer uren Engels gegeven moeten worden op de middelbare school (in zowel de boven- als de onderbouw).

miss_lizje

Re: [ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:14

Maar Heiditjj, meer uren? Ik zou je graag mijn rooster laten zien. Ik ben bijna elke dag pas rond 5 over 4 uit. en 2 dagen pas half 5. Daarna nog een hele stapel huiswerk, eten e dan is het bij mij al snel half 9. Ik heb al bijna gaat tijd voor mezelf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:22

Citaat:
Ik vind eigenlijk ook dat er meer uren Engels gegeven moeten worden op de middelbare school (in zowel de boven- als de onderbouw).

Ik ben docent Engels op een VMBO en bij ons worden de vakken Nederlands, Engels en wiskunde dagelijks aangeboden.
Vooralsnog zijn de resultaten van alle drie de vakken (erg) goed, dus wij zetten dit zeker door.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:17

Ik vind van niet, aangezien ik aan den lijve heb ondervonden dat minstens de helft van mijn leraren beroerd engels praat :=

Dan liever meer uur engels in de week, vind ik helemaal niet erg, I love English :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:17

Menino schreef:
door engels onderwijs zal het niveau van de docenten ook stijgen - als die dergelijk onderwijs hebben gehad - dus dan heb je niet het probleem dat docenten slecht engels kunnen.

Er zijn mensen die gewoon geen talenknobbel hebben, en ook met veel extra onderwijs toch niet op het niveau kunnen komen waarop ze zelf met gemak in een vreemde taal kunnen praten. Daarnaast zal je niveau door in het Engels les te krijgen nooit zover stijgen, dat je automatisch ook zelf goed in het Engels les kunt geven. Daar is meer voor nodig (net als er meer voor nodig is om les te kunnen geven in een taal, dan er boeken in te kunnen lezen).

Citaat:
En jij hebt dyslexie, maar zover ik weet heeft dat net zoveel invloed op je nederlands dan op je engels.. Dus dan zou je dalijk evenveel moeite hebben met engels als met nederlands.. Dus dat is niet echt een issue toch?

Een tweede taal blijft altijd moeilijker dan je moedertaal, als je er pas rond je 10e aan begint. Daarnaast is de Engelse spelling lastiger dan de Nederlandse, omdat uitspraak en spelling verder uit elkaar liggen. In het Nederlands kom je nog wel ergens als je opschrijft wat je hoort. Het is niet foutloos, maar komt meer in de buurt dan in het Engels.

Daarnaast vind ik het argument dat je op deze manier het Nederlands verwaarloost ook wel belangrijk. Het klopt dat Engels een belangrijke taal is, maar in Nederland is het Nederlands dat ook. Daar ontbreekt ook nog wel wat aan bij veel middelbare scholieren, en dat brokkel je nog meer af als je het dagelijks gebruik ervan vervangt door Engels.

Goof, hoe wordt het bij jullie op school praktisch ingevuld? Worden er lessen weggehaald bij andere vakken of wordt het op een andere manier opgelost? Bij ons op school hebben juist de vmbo-leerlingen een erg vol rooster. Ze maken al behoorlijke lange dagen, en dat is met 9 of 10 uur voor Engels, Nederlands en Wiskunde samen. Als daar nog 5 of 6 uur bijkomt, wordt het voor hun heel veel, is dat bij jullie op school geen probleem?