Op kamers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:38

@diablo: je zou met 400 per maand ookal klaar zijn; ook veel geld maar om even uit te gaan van waar de IB de bedragen op baseerd.

@Njen: je post was ook een beetje algemeen bedoeld toch? (of heb ik iets verkeerd gezegd? := )
Ik heb namelijk zeker veel respect voor mijn ouders en wat ze voor me doen, ik vind vaak dat ze teveel doen en rem ze ook wel eens af ;)
Maar het geld wat je als ouders kan 'missen' en in je kinderen kan investeren zouden ouders ook zeker moeten doen, mits kindlief er enigzins verantwoordelijk mee omgaat natuurlijk. Juist inderdaad omdat het erg duur is en werken naast studie niet altijd bevorderlijk is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:05

Ilsemarie schreef:
@diablo: je zou met 400 per maand ookal klaar zijn; ook veel geld maar om even uit te gaan van waar de IB de bedragen op baseerd.

Ik ga ook geen 400 euro uitgeven aan het huren voor mijn kinderen. Wij hebben een groot huis, waar ze prima kunnen wonen, voor niets. Als ze ergens anders willen wonen, vind ik dat ook goed, maar dan betalen ze het zelf. Uiteraard zal ik wel proberen bij te dragen aan de studie.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:16

Ilsemarie, mijn post was zeker algemeen bedoeld ;) Had toevallig jou gequoted, omdat ik voor een gedeelte erop inging :)

Diablo, ben ik zeker met je eens, maar stel nou je kinderen willen dolgraag een studie volgen die ver reizen is, verwacht je dan alsnog dat ze thuis blijven wonen? Ik moet er persoonlijk niet aan denken dagelijks twee uur of langer te reizen heen en dan nog terug :o

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:19

Njen schreef:
Ilsemarie, mijn post was zeker algemeen bedoeld ;) Had toevallig jou gequoted, omdat ik voor een gedeelte erop inging :)

Diablo, ben ik zeker met je eens, maar stel nou je kinderen willen dolgraag een studie volgen die ver reizen is, verwacht je dan alsnog dat ze thuis blijven wonen? Ik moet er persoonlijk niet aan denken dagelijks twee uur of langer te reizen heen en dan nog terug :o

Nee dat verwacht ze dus niet, als ze uit huis willen voor een studie die ver weg is moeten ze dat zelf betalen, net zoals mijn ouders vinden :).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:21

Ver reizen dacht ik ook aan inderdaad...

Maar dat veel mensen op kamers gaan heeft naast afstand misschien ook te maken met het generatieverschil tussen ouders en hun kinderen ook wat betreft relaties/jongens/stappen. Niet alle ouders zijn daarin begripvol...

@diablo: die 400 zijne en algemene bijdrage, geen huurbijdrage. Heb je m'n post gezien over de drie partijen die elk voor ongeveer 200 euro moeten zorgen? Daar doelde ik op :)

@ezumii: sommige studies zijn alleen verweg of zijn verweg beter.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:21

Ezumii schreef:
Njen schreef:

Nee dat verwacht ze dus niet, alleen als ze uit huis gaan moeten ze het zelf betalen.. Net zoals mijn ouders vinden :)

Sorry ik leg het verkeerd uit :o Ik bedoel meer, als ze het niet zouden redden qua huur enz alleen of ze er dan ook niet aan mee zou willen betalen(stel dat het financieel kan dan, 2 studerende kinderen is natuurlijk een hele hoop geld, meer dan 1)?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:29

Ik kan niet eens 400 euro per maand missen, daarbij heb ik nóg een dochter, die een paar jaar later ook zou kunnen gaan studeren. Kom op, dat is toch niet te doen. mijn man is geen bankdirecteur helaas.....
Dus ik wil ze met alle liefde op allerlei manieren helpen, maar drie keer extra huur betalen, nee, dat gaat niet lukken. Bovendien ben ik ook zo opgevoed: als je op jezelf wilt, betaal je het ook zelf maar.

Ilsemarie: ik heb het gelezen, maar ik móet natuurlijk niets (ben daar echt allergisch voor). En ik woon in Duitsland, daar is het wat anders geregeld en veel goedkoper. Beter dus....

Nessa

Re: Op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:08

@Ezumi: Mijn ouders wonen in Hengelo en mijn studie is alleen in Leeuwarden. Dat is 2,5 uur reizen, alleen trein. Van deur tot school kom je op 3 uur. Dus 6 uur elke dag.
Tja... dat kan niet he... (het eerste uur zou ik bijv. al niet redden)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:10

Rosie_Posie schreef:
@Ezumi: Mijn ouders wonen in Hengelo en mijn studie is alleen in Leeuwarden. Dat is 2,5 uur reizen, alleen trein. Van deur tot school kom je op 3 uur. Dus 6 uur elke dag.
Tja... dat kan niet he... (het eerste uur zou ik bijv. al niet redden)

Ja.. wat wil je hier mee zeggen :))?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:12

'als ze uit huis willen voor een studie moeten ze dat zelf betalen'

dat vind ik nogal banketstaaf...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:16

Waarom? De verantwoordelijkheid van je ouders houdt een keer op hoor.. En meestal als je gaat studeren heb je die leeftijd al wel zo'n beetje bereikt.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:24

Ezumii schreef:
Waarom? De verantwoordelijkheid van je ouders houdt een keer op hoor.. En meestal als je gaat studeren heb je die leeftijd al wel zo'n beetje bereikt.

als je 18 bent (of jonger) kan je toch niet helemaal financieel onafhankelijk zijn van je ouders? Het verbaast me om te lezen dat zoveel mensen alles zelf moeten betalen! Je kan er als ouder toch ook al rekening mee houden dat je kind over ong. 16/17 jaar gaat studeren? Ik weet dat mijn ouders dat wel hebben gedaan (met hypotheek enzo). Soms klagen ze wel dat ik zo duur ben maar als ze dan weer voor een nieuwe camper of oldtimer ofzo gaan kijken weet ik dat ik me niet heel erg schuldig hoeft te voelen.
Ik zou ook dik moeten gaan lenen als mijn ouders niet zouden bijdragen, ga van half 9 tot half 6 naar school en dan moet ik ook nog veel zelfstudie doen, werk nu in het weekend en meer zou ik ook echt niet kunnen werken.
Lees hier nu dus wel dat ik heel blij mag zijn met mijn ouders, en dat al mijn vriendinnen hier dat ook mogen zijn..

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:36

Ik betaal mijn huur, studentenvereniging, kleding, mijn paard en een deel van mijn eten. Ik krijg van mijn ouders mijn studie, boeken, deel boodschappengeld en zorgverzekering.
Ik ben heel blij dat ik dit al van mijn ouders krijg. Ik wou op kamers dus dan neem ik ook die verantwoordelijkheid. Wel moet ik keuzes maken en hou ik 0 euro over aan het einde van de maand.
Ik leen nu een deel bij, maar hoop later toch wel een goede baan te krijgen en dit terug te kunnen betalen. Daarnaast werk ik ook.
Ik kom nu van zo'n 600 euro per maand rond.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:06

Ik betaal ook mijn huur zelf. Ik ben het er mee eens dat als je op kamers wilt gaan, je ook zelf de verantwoordelijkheid moet dragen. In mijn geval kon ik makkelijk thuisblijven wonen, maar toch vond ik het leuker om op kamers te gaan. Mijn ouders betalen gelukkig wel behoorlijk wat mee, o.a. mn zorgverzekering, studie en boeken. Eten, sport, kamer en 'leuke activiteiten' moet ik dan ook allemaal zelf betalen. Of ik geld overhoud aan het eind van de maand? Nee. Maar ik hoop ook later een leuke baan te krijgen, zodat ik dan kan gaan sparen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:30

Flip schreef:
Lees hier nu dus wel dat ik heel blij mag zijn met mijn ouders, en dat al mijn vriendinnen hier dat ook mogen zijn..

Ik vind dit niet echt aardig verkomen. Mijn kinderen zijn nog niet zo oud dat ze gaan studeren, maar ik geloof dat ze best blij met me zijn hoor. Als zij straks gaan studeren (áls he, dat weten we helemaal nog niet) kunnen ze gewoon de paarden aanhouden die ze nu hebben. Ze hoeven geen extra bijbaantje te nemen om hun paard (of misschien wel twee)te kunnen stallen, die staan gewoon bij pap en mam thuis. Dat kan dan ook weer niet iedereen zeggen.
Verder kan en wil ik niet drie keer huur betalen omdat mijn kinderen ergens anders willen wonen dan thuis. Als je zo volwassen wil zijn om op jezelf te wonen, moet je dat ook zelf kunnen doen. Ik ga toch ook niet nu nog maar mijn ouders omdat ik verwacht dat ze hun kinderen financieel moeten steunen? Nou heb ik het geluk dat ik in Duitsland woon, waar studeren je financieel niet onmogelijk gemaakt wordt. Hier betalen ze geen collegegeld bijv. en de studieboeken zij lang zo duur niet als in Nederland.
Ook wonen wij betrekkelijk dichtbij grotere steden, dus ook de afstand hoeft geen probleem te zijn. Hebben we er toch wel wat rekening mee gehouden, zoals jij opperde.

En kijken voor een nieuwe oldtimer of camper zit er voor ons echt niet in hoor......

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:56

Zo bedoelde ik het niet hoor Diablo, ik wil je ook echt niet beledigen want weet niks van jullie thuissituatie af. Maar denk niet dat ik aan mijn studie was begonnen als ik elke dag meer dan 4 uur zou moeten reizen (als het ov mee zit, wat niet vaak gebeurt). En als mijn ouders mijn kamer niet meer zouden betalen zou ik nu dan ook weer thuis moeten gaan wonen. Omdat de studie die ik volg ook maar op 3 plaatsen is in nederland is Nijmegen ook nog het kortst bij voor mij. Tijd voor een bijbaantje (werk nu alleen op zaterdag) heb ik gewoon echt niet.
Het verrast me alleen om te lezen dat er zoveel mensen zijn die t zelf betalen, en vind het knap omdat het mij never nooit zou lukken (zonder te lenen).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:00

Ik ga helemaal met je mee Flip! Ik vind het altijd erg knap als mensen alles zelf betalen. Ik besef dan altijd weer hoe verwend ik eigenlijk ben, aangezien mijn paps wel een deel van m'n huur betaald. (Ook niet in het oneindige, ik gok nog een jaar, dan moet ik namelijk klaar zijn met m'n studie).
Diablo: Ik vind het eigenlijk ook anders worden als kinderen nog paarden hebben. Ik denk dat de keuze om thuis te blijven wonen dan ook makkelijker is, aangezien de paarden daar ook zijn. Als ik mijn paard had willen houden weet ik niet of mijn ouders een deel van m'n huur hadden betaald. Wij hadden dan ook geen stallen bij huis, dus dat verandert de zaak natuurlijk weer.
Ik ben in ieder geval blij dat mijn ouders mij zo kunnen steunen en voor de mensen die alles zelf betalen heb ik alleen maar heel veel respect!