Paard ziek, wel of niet gaan werken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Pilipa_

Re: Paard ziek, wel of niet gaan werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:25

geerke schreef:
Zahlina schreef:
Tita ik vind je advies heel erg goed maar ik hoop dat je je ook kan voorstellen dat ik met een paard van 31 jaar niet meer naar de kliniek toe ga.
Naast de stress die ik hem hiermee geef vind ik het ook niet meer eerlijk naar hem toe om hem compleet binnenste buiten te keren en ook nog eens uit zijn bestaande situatie te halen waarin hij de laatste 10 jaar in vertoeft.
Bij een jonger paard ga ik ook helemaal met je mee maar om Laly nu op de trailer te zetten even dik 2 uur te gaan reizen en hem dan alleen achter te laten bij allemaal studenten die er graag iets van leren kan ik echt niet.

Ik heb ook de afspraak met mijn ouders dat de enige manier dat hij ons land verlaat is dat hij door de rendac wordt opgehaalt.

ik geef je helemaal gelijk.... niet gaan zeulen met z'on ziek oud dier
ik hoop natuurlijk dat hij opknapt...maar ik denk dat een paard van 31 een operatie niet overleefd...

Ik geef je ook gelijk heeft beestje denk ik ook geen zin in, nu even positief blijven en ik wacht in spanning af wat de Da gezegd heeft, ben me gek aan het duimen,,,
Ltc love tender and care zegt mijn Da altijd... Ach gut

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:56

Rond 18:00 de DA weer gebeld om te oveleggen wat te doen, ondertussen was zijn toestand eigenlijk helemaal niet verandert behalve dat hij niet meer ging liggen.
Zelf vond ik Laly onder de new zeeland deken wat koud aan doen dan een half uur ervoor en ik vond dat eerlijk gezegt best wel zorgwekkend.
omdat zijn toestand niet verslechter is de laatste uren besloten om het de nacht aan te zien, hem onder dikkere dekens te zetten en verder blijven checken hoe zijn toestand is.
Het komt erop neer dat het kwartje deze nacht gaat vallen, volgens de DA of hij verbetert of hij gaat het echt kou worden en gaat hard achteruit.
De DA heeft al spuiten klaar liggen indien het nodig is om snel in actie te komen vannacht.
Toch allemaal best zorgwekkend moet ik toegeven, vooral daar ik met de DA heb afgesproken dat als zijn toestand morgenochtend om 70 uur nog het zelfde is we hem dan in alle rust laten inslapen.

Maar, ja gelukkig kan ik ook positief nieuws brengen.
Ik ben net even weggeweest om dikkere dekens te halen en toen ik terugkwam en de dekens wilde verwisselen zag ik een hele dikke raar gevormde drol liggen en Laly was heerlijk stinkende scheten aan het laten (tja blijkt dat er ook momenten zijn dat je blij bent met die lucht).
Heb Laly heerlijk in Tigger zijn concoursdekens gestopt en nu ziet hij er heel erg stoer uit met een fleese hals deken en daar overheen een mooie oranje deken
Na zo'n 10 minuten begon hij ook ineens heerlijk aan zijn hooi te eten op een manier die ik al jaren niet meer heb gezien bij hem
Heb net zijn hooi weer aangevult en hem slobber gegeven, hij laat zijn slobber nog steeds staan maar eet dus wel erg goed hooi.

Ergens wil ik heel erg postief zijn maar realiseer me ook dat we nog lang niet uit de gevarenzone zijn, maar ga toch een klein beetje hopen dat hij het voorjaar best nog wel gaat meemaken.

Geerke En daijano.
Ben blij dat ik niet de enige ben die niet halsoverkop met oudere paarden gaat lopen zeulen in klinieken.
We hebben nog een 29 jarige oude fokmerrie lopen, ook voor haar doen we ons best maar ook hier hebben we weer duidelijke grensen met elkaar afgesproken.
Deze merrie loopt al vanaf haar 23 met een gezwel in haar schildklier, we hebben het wel laten onderzoeken maar toe behandeling niet echt grappig was hebben we haar maar laten lopen.
Met jong spul en volwassen paarden gaan we weer heel ver maar altijd in goed overleg wat reeël is en fair tegenover het paard.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:59

Goed om te lezen dat ze had gepoept, scheten liet en aan d'r hooi zat!
Hopelijk komt ze de nacht goed door!
Het zou zonde zijn als alles voor niks was geweest....

Ik ben er benieuwd en ik blijf duimen!
Moet je morgen werken??

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:02

Ja morgen ga ik naar mijn werk, zal wel moeten.
Als het beter gaat dan plant ik mijn moeder morgen gewoon in mijn huis, kan ze oppassen en een beetje opruimen al vrees ik dat het laatst alleen maar een droom is van mijn zijde.
Mocht hij niet beter zijn dan laten we hem morgenochtend vroeg inslapen en kan ik zonder zorgen weg, hoe hard dat nu ook klinkt.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:04

zahlina veel sterkte, vind dat je het goed doet!
Ik heb zelf een bedrijf met personeel wat eigenlijk onmisbaar is en enorm vervelend als er iemand niet komt. Maar als er paarden kinderen of wie dan ook in het gezin ziek is gaat dat toch voor en als werknemer moet je daar rekening mee houden.

Ook dat je niet loopt te zeulen nog met hem is verstandig. Nu is de kwaliteit belangrijker dan de kwaniteit van zijn leven denk ik en als je hem een hoop ellende bespaart door hem lekker thuis te laten is dat toch prima

sterkte!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:05

Wie morgen leeft, wie morgen zorgt..
Maar als ik mijn paard had laten inslapen, was ik niet in staat om te gaan werken denk ik.

Maar goed, hopelijk brengt de nacht veel goeds en lezen we morgen positief nieuws!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:10

De laatste check klinkt goed, ik duim ook mee dat hij er door komt!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:12

Ik weet natuurlijk ook niet hoe ik me hou als het echt zo ver is, kan alleen spreken uit ervaring dat ik veel meer moeite heb gehad met de paarden die onverwachts dood gingen dan de gene waarvan je weet dat het weleens niet zo lang kan gaan duren.
Nu roepen we al 8 winters dat Laly het niet gaat redden al is hij nooit ziek en steeds laat hij ons zien hoe sterk hij is.
Ik zou er vrede mee hebben als hij ineens dood in het land ligt terwijl ik heel erg van streek zou zijn als het mijn 5 jarige is die daar dood ligt.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:18

Nou ik las het eerste stuk en schrok even, maar dan poep en scheten ja soms kan je er heel blij mee zijn,
Denk dat op een begeven moment je toch voor het beestje moet kiezen.
Wat dat betreft vind ik je erg moedig.
Ik hoop alsnog dat het goed komt en dat ie nog even blijft.
Hou me op de hoogte, als er wat mis gaat bel ik je werk wel Knipoog
Rustig aan meiss, ben in gedachten in de buurt!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:23

ik hoop natuurlijk dat het goed komt, maar ik vind ook dat je een goede keuze maakt door niet met hem te gaan zeulen.
ja poep en scheten geeft inderdaad weer wat goede hoop, ik duim voor jullie dat het goed komt, in iedergeval heel veel sterkte meid.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:43

Ik hoop dat hij er doorheen komt en dat dit niet gewoon een opleving is voor het einde.
Aan de andere kant, hij heeft wel een respectabele leeftijd en een mooi leven gehad.
Ik ben het verder helemaal met je eens!
Sterkte!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:45

Ten eerste heel veel sterkte, ik hoop en duim dat het goedkomt, volgens mij ben je een goed baasje !

Om je topic vraag te beantwoorden......NO WAY dat ik naar mijn werk ga als er een paard ziek is, erg jammer dan, als het moet ontslaan ze me maar (en da's makkelijk aangezien ik zelfstandige ben en een week opzegtermijn heb) maar als ze weten wat je waard bent doen ze dat over het algemeen niet heb ik gemerkt Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:45

Behoorlijke onzekerheid op het moment zeg. Hopelijk knapt hij vannacht Ach gut

Ik snap de keuze helemaal. De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft in een dezelfde situatie gezeten. Het betrof gaskoliek, we konden nog naar de kliniek maar gezien de merrie ook al op leeftijd was en zelf door de verdoving heen vocht hebben ze de keuze gemaakt om haar rust te geven.

Hopelijk knap hij op vannacht, ik wens jullie veel sterkte en ik duim!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 22:22

Ik bedacht me ineens dat hij de slobber misschien wel niet lekker vind, heb hem elk uur een nieuwe portie gegeven en steeds was dit na een uur niet aangeraakt.
Zo ook een uur geleden maar begon toch te twijvelen of het niet beter was om hem steeds een klein beetje subli senior te geven (dit is hij gewend).
Dus ik naar stal om zijn emmer te halen blijjt hij de slobber heerlijk te hebben opgegeten en hij liet merken dat hij het best wel tijd vond voor een nieuwe lading in de emmen (emmen werd vakkundig uit mijn handen gehaald door meneer).

Slobber blijkt dus wel lekker Haha!
Nu staat er een bodem subli senior te weken met slobber, dat kan niet anders dan smullen worden.
Wordt nog een vermoeiende nacht maar Laly en ik gaan ervoor.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:01

even een puntje hou dit topic in de gaten, en ik duim voor jullie

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:03

heel veel sterkte naamgenootje Haha!

hopelijk red je mannetje het tot morgen. zo te horen zit er erg veel vordering in.

en goede beslissing om vandaag thuis te blijven je zorgzaamheid heeft geholpen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:10

Ik lees ook mee..
Vreselijk zeg..

Het paardje is natuurlijk al wel vrij oud, maar toch..
Ik duim ook zeker voor jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:15

Jemig, dus hij eet weer en laat scheten!!!
Ik duim voor je.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:24

Succes, ik duim ook voor jou en Laly. Zowiezo een respectabele leeftijd Knipoog

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:15

ik hoop dat alles goed gaat de komende nacht. Misschien handig haar lucerne, grass mix of compact grass te geven als ruwvoer om de kans op verstoppingen even te beperken? (dat was de tip voor mijn paard uit utrecht)
Sterkte!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:06

Wat goed te horen dat het allemaal beter lijkt te gaan!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 09:59

Laly is goed de nacht door gekomen en lijkt zich nu goed te herstellen van zijn koliek.
Ben helemaal blij, met de DA afgesproken dat we hem zijn maaltijden over meerdere porties per dag.
Zolang er sneeuw op het land ligt blijft hij lekker bij de stal en uitloop staan,
Daarnaast ook maar besloten dat we hem onder deken houden zolang het wat kouder is.
Het doet hem zichbaar goed met een deken.

Ik moet jullie allemaal bedanken voor het duimen, het heeft goed geholpen.

Vandaag ga ik weer naar mijn werk, mijn moeder neemt de wacht op Laly over.

Vanavond zal ik weer melden hoe het met meneer is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:04

wat een opluchting.Super!
dat hij maar snel weer helemaal opgeknapt mag zijn Knipoog

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:13

Wat goed dat het nu weer iets beter gaat!
heel veel sterkte! , en hopen dat het snel over is!
sterkte!

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:19

heel veel sterkte met der,ik heb dit 2 maanden terug ook gehad met mijn 24jarige paard.hij is er gelukkig weer goed bovenop gekomen Haha!
hij krijgt nu voor de koliek te voorkomen bruin bier en bietenpulp door zijn voer!
heel veel succes ermee en ik zal voor je duimen Knipoog