een jaar high school.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: een jaar high school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:03

Sammie schreef:
De amerikaanse middelbare school is op één niveau, dus dat moet voor iedereen te volgen zijn. Het is vergelijkbaar met mavo op D niveau of het tegenwoordige VMBO hoogste versie, kader ofzo?
Daarna kun je naar the university gaan (en anders werken) en de meeste amerikaanse uni's zijn vergelijkbaar met ons hbo niveau, de beter universiteiten (Yale) zijn echt op Universiteit niveau.

Dat is in Nieuw-Zeeland idem dito. Dat maakt het ook vreemd, vind ik.. Ik had met geen enkel vak enige moeite, ondanks ik zo uit Nederland kwam. In mijn klas zaten studenten die echt niets snapten en mede daardoor maar de beest gingen uithangen. Snap eigenlijk niet hoe je daar zomaar naar the university kan gaan, zonder dat je eigenlijk echt een goede, stevige basis hebt gelegd voor dat niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:05

Ik kan me er ook niks bij voorstellen, alles op 1 niveau. Maar ja waarschijnlijk kunnen zij zich weer niks bij ons onderwijsstelsel voorstellen. Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:14

_Tessaa schreef:
Closer ja, dat omschrijft het denk ik wat beter. Haha!
Maar dat is in Nederland ook gewoon zo. Universiteit is veel zelfstandiger dan middelbare school. Als je hier gaat studeren moet je ook echt zelf actief 'op zoek gaan naar vrienden', bijv. door een studentenvereniging ofzo. Wordt soms in Nederland al vrij lastig gevonden, dus als je dat dan ook nog eens in een vreemd land moet doen..
Dus vanwege gezelligheid en de hele happening spreek High School USA me meer aan. Maar ik kan ook een verromantiseerd filmbeeld ervan hebben hoor..
Als ik kijk naar mijn toekomst, is university misschien wel beter. Het is gewoon echt nuttig qua kennis opdoen, maar je kan je daarna ook beter oriënteren wat je in Nederland echt wil. En je komt volgens mij meer met mensen van jouw leeftijd, maar dat kan ik mishebben hoor!

Eerst dacht ik 'zeker weten university', maar nu zie ik dat mijn verhaaltje toch ook wel erg naar high school neigt.. Sigaar

Jep idd klopt
en als je op voorhand in goed informeert naar welke vakken je moet kiezen om vrijstellingen te krijgen in jouw land is dat uiteraard ook intressant Knipoog
daar heb ik niet voor gekozen.. iig..

en het niveau vooral niet teveel bij voorstellen.. alle mensen uit België (over NL kan ik het niet weten) die daar naartoe gingen vonden het echt peanuts.. maar in België ligt het niveau ook redelijk hoog men zegt dat dat het saaiste land is om naar school te gaan Huilen van het lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:26

LZP -> STW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:18

Zijn jullie trouwens niet bang dat het heel erg tegen gaat vallen?
Ik probeer echt zo min mogelijk verwachtingen ervan te hebben, hoewel dat moeilijk gaat. Clown

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:30

High School lijkt me ook leuk. Lachen
Maar ik denk dat ik er te oud voor ben als ik dat zou gaan doen, ben 18,5 als ik klaar ben met de middelbare school. En heb ook geen zin om tussen de jonge kindjes te zitten. Ik denk dat ik een jaar au-pair ga doen. Leer je ook wat van de taal en cultuur van een ander land en verdien je ook nog een klein beetje. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:31

Als je besluit om niet te gaan omdat je bang bent dat het zal tegenvallen, dan zul je je continu blijven afvragen hoe het was geweest als je wél was gegaan. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:54

_Tessaa schreef:
Maar ja waarschijnlijk kunnen zij zich weer niks bij ons onderwijsstelsel voorstellen. Haha!

Euhh.. Nee Vork Ik heb al eens gepoogd om dat aan een Amerikaanse uit te leggen.

Sounds very complicated en difficult Huilen van het lachen

Ergens is het ook bizar.
Lagere school
vervolgens op middelbaar keuze uit vmbo (4 takken), havo, vwo (met keuze uit 4 pakketten in de laatste jaren)(en de overige richtingen die er nog zijn - tweetalig enz enz.)
En dan kun je vanaf het vmbo nog doorstromen naar havo én evt. vwo
of je gaat naar het mbo, hbo of uni, waarbij je vanaf het mbo door kan stromen naar het hbo en evt. nog uni. Als je mbo opleiding aansluit bij een hbo opleiding kun je vakken overslaan/instromen in een bepaald jaar. En als je je P hebt op het hbo kun gelijk al door naar de uni.
En op al die mbo's, hbo's en uni is een beroepskeuze nodig. Vork Waardoor dus de ene mbo/hbo/uni de andere niet is Nagelbijten / Gniffelen

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:58

hey! ik ga aankomend jaar (na de havo) een jaar met EF, je hebt volgens mij nog een ondere organisatie (into denk ik) en die gaan tot je 19e!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:16

Hoi,

Ik ben in 2003/2004 een jaar naar de VS geweest. Ik was 18 toen ik vertrok en heb het erg naar mijn zin gehad daar. Het niveau van de highschool ligt inderdaad een stuk lager, maar je kunt er zoveel vakken kiezen die je in NL niet hebt, dat dat eigenlijk niet zo veel uitmaakt.
Ik ben met de Rotary naar het buitenland geweest en ik raad deze organisatie zeker aan!!! Alles is zeer goed geregeld en alles gebeurt vrijwillig dus de kosten vallen wel mee. Ik gok dat ik vooraf 500 euro kwijt was aan een selectieweekend (want dat is er wel) en een vliegticket. Daar kreeg ik ook nog eens zakgeld van mijn plaatselijke Rotary club (100 dollar pm) ook niet heel verkeerd dus!! Je moet ook een visum en ticket betalen etc. maar uiteindelijk valt alles bij elkaar best mee. Je woont gratis bij gastgezinnen in huis, dus dat kost niks.
Bij de Rotary krijg je meestal meerdere gastgezinnen in hetzelfde dorp/stad. Dat is wel een goede ervaring vind ikzelf. De druk op de gastgezinnen is lager en als het ergens minder leuk is heb je altijd het vooruitzicht om nog te verhuizen.

Ik heb even een link gezocht van de website: http://www.rotary.nl/yep/scholier/jaaruitwisseling/
stuur maar een berichtje als je meer info wilt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:19

Ja ik wil denk ik ook High School hoewel ik het eerst 'zonde' vond. Maar ik wil nu gewoon vakken doen, die wij hier niet hebben.. Zoals photography enzo. Ja

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:20

Leentje_ schreef:
Inderdaad het niveau ligt er eenorrmm laag..
vandaar dat ik eigenljk ook voor College/University kies Knipoog

verder is de prijs goed te doen via de organisatie waar ik met ga is het 13.450,-

@Tessaa: ik ga gewoon nà mijn laatste middelbaar Lachen en in College/University daar kun je ook zelf je richting volledig samenstellen en dus ook zelf je vakken kiezen geneeskunde is daar denk ik een aparte school zeg maar: medical school dus moet je wel heel goed zoeken naar een organisatie die dat aanbied meestal zoeken zij voor jou een geschikte universiteit/hoge school uit.. Ik heb gewoon zoiets van ik doe het voor de ervaring en heb allemaal vakken opgegeven die me super leuk lijken maar waar ik niet per se in verder zal gaan ik kies gewoon hier nog iets anders uit Haha! Zoals: Nursing, massage therapy, pre-law en nog veel meer Lachen

poeh, dat vind ik best veel geld! Ik denk dat ik alles bij elkaar misschien 3500 euro kwijt was Lachen

Er zijn op elke highschool trouwens vakken voor de slimmere kinderen! Dus niet alles wordt op een laag niveau gegeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:23

3500? Wow dat is echt héel weinig. Bloos!
In ieder geval, ik kom steeds hogere bedragen tegen.
Rond de 10 000 - 15 000 inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:24

Ik ga aan het einde van dit schooljaar ook 'n jaar highschool doen. Lachen Ik ga wsl naar de VS of Canada, ik kan niet kiezen. Haha!

Het enigste waar ik tegen op zie is heimwee & minder privacy, strengere regels, wat dan ook. Ik ben heeeeel erg gesteld op m'n privacy, en die is toch een stuk minder als je in 'n vreemd huis bij vreemde mensen komt met hun eigen regels.. Lachen

Mijn jaar word wsl 8000-10.000 euro, excl zakgeld enzo.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:24

Stipje Haha! Ik zit met precies hetzelfde,
en ook het idee op naar Australië of de VS te gaan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:25

Klopt ja.. het zal sowieso wennen zijn bij een gastgezin.
Maar ik heb gehoord dat Amerikanen over het algemeen iemand echt heel snel in hun gezin opnemen en ook zien als een echt kind zeg maar.
Waarvoor idd dus ook de eigen regels etc. gelden.

Overigens zou ik tussen VS en Canada geen minuut twijfelen.. VS!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:28

Mja ik weet het, maar in Canada woont 'n gedeelte van m'n familie en nog 'n vriend. Geeft wel een veilig gevoel. Nagelbijten / Gniffelen

Mja, wat jij zegt over Amerikanen is meestal wel waar ja. En ik vind Canadezen ook heel aardig. Al heb je natuurlijk wel uitzonderingen. Ik wen zelf wat minder snel haha. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:30

Hm dat van Canada begrijp ik dan wel weer heel goed ja. Ja Je hebt toch het gevoel dat er in ieder geval nog iets zit.
Maar aan de andere kant, als je een jaar weggaat, moet je ook écht weggaan. En dus het thuisfront etc. helemaal loslaten. Anders kan je er nooit volledig van genieten denk ik..
Maar dat kan ook helemaal persoonlijk liggen! Want ik snap wel dat het idee van bekenden in Canada wat fijner is ja.. Ja

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:43

als ik mocht kiezen tussen de VS en Canada was ik zeker naar Canada gegaan!! Dat was ook mijn 1e keuze, maar het werd toen toch de VS, waar ik het ook prima naar mijn zin heb gehad.

Hier een kostenoverzichtje van de Rotary:
Er moet gerekend worden op ca € 5000, bestaande uit de volgende geschatte posten (2005):

Te voldoen aan Rotary Nederland

Aanmelding selectie € 60.-
Deelname Oriëntatieweekend € 70.-
Inschrijving deelname (incl. € 40.- lidmaatschap ROTEX voor 2 jaar) € 570,-
Blazer € 80.-

Overige kosten:
Verzekering € 500,-
Reiskosten (afhankelijk van de bestemming) € 400 tot 1000
Zakgeld € 1100,- (MAAR: je krijgt ook ca 80 euro pm van de plaatselijke rotaryclub!)
Rondreis in het gastland € 1300,- (is een grote busreis, erg leuk, maar niet verplicht)

al met al valt dit dus allemaal wel mee! Ik ben niet op reis geweest dus dat heeft me veel geld bespaard. Het enige met de rotary is dat je wel een club moet vinden die je uit wil zenden, maar dat moet op zich wel kunnen!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:50

Zo jullie zijn weinig geld kwijt Bloos
tgo wij 13.450 Huilen van het lachen wat wij overigens niet veel vinden voor een jaar..

en bang dat het zal tegenvallen néé.. als je met de juiste instelling vertrekt kan het gewoon niet tegenvallen Amerikanen zijn trouwens ook héél sociale mensen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:10

en veel ook behoorlijk naief voor wat betreft de wereld buiten amerika Lips are sealed Nagelbijten / Gniffelen

Die rotary komt wel een stuk goedkoper uit.

Canada is ook een mooi land, maar het echte goed begaanbare stuk (dwz veel te zien/tebeleven/niet te boers e.d.) is maar een klein gedeelte. Hoe noorderlijker hoe meer plattelandachtige stukken je krijgt. Canada lijkt mij ook wel mooi en is weer een stuk minder standaard dan Amerika Haha!

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:47

Tja Lea, tussen je jaren in zou ik het sowieso niet doen. Ik zou eerst netjes hier je middelbare school afmaken en dan jaartje daar Lachen. Het is gewoon, tja zo tussen je jaren in heb je ook meer kans op heimwee, en als je het als je ouder bent doet, heb je ook weer meer ervaring met vanalles en is het makkelijker om sociale contacten te leggen + heb je al meer engels geleert wat het voor jou ook makkelijker maakt.

(Al zou ik toch naar Noorwegen gaan Schijnheilig)

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 09:02

Wow met die rotary kom je idd goedkoper uit ! Ja.

Ik denk dat het met mijn heimwee op zich wel mee zal vallen aangezien ik zo tijden van huis kan gaan zonder heimwee te hebben, maar die andere punten die je noemt moet ik idd wel even over nadenken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:09

Ik snap die site van rotary alleen niet zo goed..

Ik zit nu in de 3e (ben blijven zitten) en wil aan het einde van dit jaar naar het buitenland. Waarom zou je het pas doen als je klaar bent met je middelbare school?

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:15

Ik wil volgend jaar of ook dit einde van het jaar naar het buitenland, welke redenen heb jij om nu al te gaan? Lachen.

voor mij sowiesow omdat ik na mijn schoolexamen niet mer naar hs mag en dat wel graag wil.. Nagelbijten / Gniffelen