Hoe reageerd jouw werkgever op ziekte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dipstaartje

Re: Hoe reageerd jouw werkgever op ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:36

ik denk een hoop bazen niet
anders had ik toch allang een vastebaan gehad denk ik zo

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:37

Verzekering is stervensduur, ongeveer net zo duur als zelf betalen. Daarom kiezen veel werkgevers er voor zelf eigen risico te dragen.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:38

En dat doen ze dan dus vervolgens niet Verward
Otw, de werknemer heeft dus al het risico op zijn schouders.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:38

ik wacht maar af wat mijn werkgever mijn bied om op te rotten
want zo komt het wel over

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:46

Ik werk nu dik 2 jaar bij een bedrijf. Bijbaantje, want ik ben nog student. Ondanks dat ik er nog maar 2 jaar werk, ben ik wel degene die er het langst werkt, ik heb al 8 collega's versleten. Het geeft al aan dat mijn bazen niet de makkelijkste zijn, probleem is dat het bedrijf een klein familie bedrijf is..

Als je slaagt voor iets, of iets leuks mee maakt, zijn ze altijd op de hoogte en leven ze mee, andersom is dat ook zo. Ik weet een boel van mijn bazen wat veel mensen niet zullen weten van hun werkgever. Nadeel van het verhaal is dat het allemaal heel (te) persoonlijk wordt..

Als je je ziek meld, is er vaak geen vervanging. Dat zorgt voor stress en daar worden ze niet al te vrolijk van. En ik als werknemer ga me daardoor ook schuldig voelen, naast ziek zijn voel je je ook rot omdat je weet dat zij nu helemaal lopen te panieken, te persoonlijk dus Lachen

Ik heb migraine, behoorlijk, maar het valt met medicatie te onderdrukken. Een van mijn bazen heeft het ook (maar zelden) en weet dan ook precies hoe het voelt. Toch sta ik elke keer braaf te werken terwijl de wereld om me heen draait..

Maargoed, ik ben een kneuzenmiepje, heb voor een aantal dingen medicatie en ben daardoor snel ziek. Heeft iemand de griep, dan krijg ik het. Ik meld me dan ook gemiddeld eens per 2 maanden 1x ziek. Vaak niet langer dan een dag, maar balen is het wel. En elke keer word er weer diep gezucht.. Ik durf niet eens meer te bellen (ook omdat we ons voor 9 moeten afmelden, ik kijk op de lijst welke baas ingeroosterd staat, bel die op, hebben ze geruild, bel ik ze wakker, nou dan valt er de hele dag niet tegen te praten..)

Ik liep vroeger altijd door, werkte tot ik naar huis werd gestuurd en heb zodoende een longontsteking opgelopen.. Daarom ga ik nu, zodra ik koorts heb, naar huis.

Sommige mensen in dit topic hebben het over bepaalde werknemers die zich wat vaker ziek melden. Ik ben dus zo'n geval, en doen daar neerbuigend over. Heel stoer allemaal om te blijven werken tot je erbij neervalt, maar dan eindig je vroeg of laat in het ziekenhuis (zoals ik).

Edit Overigens hebben wij ook veel klagende klanten. Niet alleen over hoe zij behandeld worden, maar ook hoe wij behandeld worden. Soms spreken klaten ze er echt op aan, dat het belachelijk is zoals ze tegen ons doen.

Waarom ik er nog werk? Omdat ik ook veel goeds in ze zie en het wat beter van me af kan zetten dan de meeste mensen Lachen
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 12-12-08 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:47

Nikka schreef:
Verzekering is stervensduur, ongeveer net zo duur als zelf betalen. Daarom kiezen veel werkgevers er voor zelf eigen risico te dragen.

Klopt inderdaad Ja Zelfstandig ondernemers hebben zo'n verzekering vaak niet. Het ligt er ook helemaal aan hoe groot 't bedrijf bijvoorbeeld is. Het is denk ik pas rendabel bij een X aantal werknemers.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:48

Prinnie schreef:
En dat doen ze dan dus vervolgens niet Verward
Otw, de werknemer heeft dus al het risico op zijn schouders.

Dat is natuurlijk flauwekul. Als jij honderd euro voor een verzekering betaalt en je krijgt per jaar 100 terug kan je bedenken, dat het gewoon de moeite niet is.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:52

@ Bubsj: Ziek is ziek, toch? Dat heb je zelf niet in de hand.

Ik doe alleen "neerbuigend" tegen collega's die bijv. de vorige nacht hebben doorgehaald en zich vervolgens de dag erna ziekmelden (ik heb dus zo'n collega...)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:06

Wij dragen de 1ste 6 weken zelf, vanaf dan kunnen wij op onze verzekering terug vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:24

Ik was vorig jaar net begonnen met werken bij mijn werkgever, toen ik een bloeding kreeg vroeg in mijn zwangerschap. Ik werd door mijn werkgever naar huis gestuurd omdat het waarschijnlijk een miskraam was, en ik totaal niet meer aanspreekbaar was (denk aan wit weggetrokken en trillend van de stress en de schrik).

Uiteindelijk bleek het geen miskraam te zijn maar een bloeding tussen baarmoederwand en vruchtvlies, maar ik mocht een tijdje niet werken. Dat tijdje werd een tijdje langer, en uiteindelijk was het de (onafhankelijke) bedrijfsarts die besloot dat ik tot aan mijn bevalling 100% werd afgekeurd ivm risico voor mijn kindje.

Mijn werkgever was het er niet mee eens, en zelfs de arbomedewerkster zei: "Ja, maar je hoeft het advies van de bedrijfsarts niet op te volgen hoor!"

Rolleyes

Mijn werkgever heeft zelfs gezegd: "Ja, maar als je thuis zit kan het ook nog mis gaan met je kindje, dus dan kan je net zo goed wél gaan werken!" Rolleyes

Lijkt me duidelijk dat mijn halfjaarcontract dus niet is verlengd...

Overigens zijn een aantal van de mensen die daar toen werkten inmiddels ook opgestapt daar ivm dat soort fratsen.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:31

Rock schreef:
Mijn werkgever was het er niet mee eens, en zelfs de arbomedewerkster zei: "Ja, maar je hoeft het advies van de bedrijfsarts niet op te volgen hoor!"

Rolleyes

Mijn werkgever heeft zelfs gezegd: "Ja, maar als je thuis zit kan het ook nog mis gaan met je kindje, dus dan kan je net zo goed wél gaan werken!"

Ongelofelijk Verward !! Het is soms ook echt te gek voor woorden! Ik neem aan dat je 't, zeker achteraf, niet erg vind dat je contract niet verlengd is...?
Alles wel verder goed gegaan met jou en je kindje?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:32

Ik vind trouwens die bonussen voor ziekteverzuim ook een beetje raar, je word gewoon dubbel gestraft in feite als je echt ziek bent... Kijk voor degene die bij het minste of geringste zich ziekmelden is het natuurlijk wel een mooie stimulans.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:37

ik kreeg al heel snel 70% maar goed dat stimuleert mij niet op sneller te gaan werken
want wat niet gaat gaat niet
heb 4 jaar met heel veel pijn gewerkt en eens houdt het even op

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:39

Hier is ziekte geen probleem, daar zijn ze echt ontzettend makkelijk in Ja

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:50

Hoe mijn werkgever reageert op ziekte weet ik niet, ben nog nooit ziek geweest hier.
Wel heb ik toen ik hier 5 maanden werkte een fractuur in m'n knie gehad en daardoor 5 weken gips gehad.
Was een arbeidsongeval (ben stalruiter) en m'n werkgever is mee geweest naar de arts. Nouja, daar maakten ze natuurlijk geen enkel probleem van. Moest 2 weken plat liggen en elke keer als ik even op stal kwam kijken werd ik meteen naar bed gestuurd. Haha!
Echt hele lieve baas heb ik. Ja

Maargoed, ziekte weet ik niet. Ben eigenlijk nooit ziek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:52

Tobila schreef:
Rock schreef:

Rolleyes

Mijn werkgever heeft zelfs gezegd: "Ja, maar als je thuis zit kan het ook nog mis gaan met je kindje, dus dan kan je net zo goed wél gaan werken!"

Ongelofelijk Verward !! Het is soms ook echt te gek voor woorden! Ik neem aan dat je 't, zeker achteraf, niet erg vind dat je contract niet verlengd is...?
Alles wel verder goed gegaan met jou en je kindje?

Alles is goed gegaan. Hij is inmiddels bijna één jaar oud, een bink van een kerel. Toen mijn verloskundige na de geboorte de placenta ging controleren op volledigheid heeft ze ook de plek van de bloeding gevonden. Er zat zeg maar een soort korst op het vlies van ongeveer een vierkante decimeter. Ook zat er een los flapje aan de placenta.

Misschien had ik nog door kunnen werken en was het dan ook wel goed gegaan, maar de bedrijfsarts koos op dat moment voor het psychische aspect en zei: "Ik wil niet dat jij nu weer gaat werken, met het risico dat het mis gaat en dat jij jezelf dat altijd kwalijk blijft nemen. 'Wat als ik nou niet was gaan werken??' Daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn, dus je mag van mij absoluut niet meer werken!"

Voor mij was de zwangerschap, bevalling en kraamtijd extra spannend, omdat mijn middelste vlak na de geboorte heel erg ziek is geweest, dus psychisch was het al ontzettend slopend, en ik ben hem nog dankbaar voor die beslissing Ja

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:54

ik zou heel graag niet chronisch ziek zijn
maar ja je hebt het niet voor het uitkiezen

als het goed is heb ik dalijk flexibele werktijden en kan ik per week mijn uren in dienen
en kan dus ook vermijden dat ik 's morgens werk want dan ben ik op mijn rotst

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:00

Njen schreef:
Ik vind trouwens die bonussen voor ziekteverzuim ook een beetje raar, je word gewoon dubbel gestraft in feite als je echt ziek bent... Kijk voor degene die bij het minste of geringste zich ziekmelden is het natuurlijk wel een mooie stimulans.

Hoe werkt dat dat. ik zit door een val van mijn paard. Beenbreuk gevolgd door plaatbreuk al een half jaar thuis. Ik heb nog geen oproep voor ARBO arts of zo gehad. mijn leidinggevende heeft wel eens gevist wanneer ik weer wilde werken maar de echte baas zei dat ik de tijd moest nemen die ik nodig had. Ik werk al 12 jaar bij dit bedrijf en had nog geen 10 ziektedagen en die dagen die ik had kwam door een coma

tussen chronisch ziek en chronisch ziek zit ook vverscil. Ik heb diabetes maar dat belet mij niet om te werken. Met bv reuma heb je vaak meer klachten en dat kan wel belemmeren om te werken.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:05

ik heb reuma en dat is echt frustrerend zo af en toe
bedoel doe echt mijn best om gewoon te blijven functioneren
alleen is het soms zo moeilijk als je je schoenveter nog niet eens vast kan maken
maar goed we blijven lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:07

Nou sommige bedrijven doen aan ziekteverzuimbonussen. Als je heel het jaar niet ziek bent geweest krijg je een hoog bedrag, als je wel ziek bent geweest een veel lager of helemaal niks soms zelfs... En hoe het precies met ziekte op je werk is geregeld is per werkgever verschillend. Sommige betalen eerste jaar volledig door en tweede ook, andere maar 70%(=wettelijk minimum).

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:08

magriet schreef:
Njen schreef:

Hoe werkt dat dat. ik zit door een val van mijn paard. Beenbreuk gevolgd door plaatbreuk al een half jaar thuis. Ik heb nog geen oproep voor ARBO arts of zo gehad. mijn leidinggevende heeft wel eens gevist wanneer ik weer wilde werken maar de echte baas zei dat ik de tijd moest nemen die ik nodig had. Ik werk al 12 jaar bij dit bedrijf en had nog geen 10 ziektedagen en die dagen die ik had kwam door een coma

tussen chronisch ziek en chronisch ziek zit ook vverscil. Ik heb diabetes maar dat belet mij niet om te werken. Met bv reuma heb je vaak meer klachten en dat kan wel belemmeren om te werken.

Kennelijk heeft jou werkgever de ARBO dienst niet ingeschakeld anders had je allang een oproep gehad voor verzuimspreekuur.
Die bonussen ben ik helemaal met je eens plus dat hierdoor het zo kan zijn dat mensen die goed ziek zijn, collega's kunnen besmetten omdat ze kost wat kost willen werken uit angst voor hun bonus

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:09

Die bonussen doen ze gelukkig niet en die 70% regeling begint volgens mij bij een jaar maar ik hoop dan wel weer aan het werk te zijn.
Wel houden ze mijn reisgeld al een 2tal maanden in maar ja ik heb ook geen reiskosten dus dat vind ik wel reeel

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:23

magriet schreef:
Die bonussen doen ze gelukkig niet en die 70% regeling begint volgens mij bij een jaar maar ik hoop dan wel weer aan het werk te zijn.
Wel houden ze mijn reisgeld al een 2tal maanden in maar ja ik heb ook geen reiskosten dus dat vind ik wel reeel

dan heb je marzel bij mij was het na 2 weken al 70% dat is het minimale wat ze van de regering moeten betalen
en dat doen ze dan ook
het minimale

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:24

Ik dacht dat officieel die 70& regeling na 1 jaar pas inging. Of is dat CAO gebonden

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:26

Wij hebben geen CAO en bij ons is het eerste jaar ook 100% en het tweede jaar 70%, dat mogen werkgevers zelf beslissen. Je moet minimaal 70% en tot 100% is vrije keuze van de werkgever.