Mijn eigen bezwaar is dat ik het mechanisme van de ontgroening een vrij risicovol systeem vind. Het is een systeem waarin mensen makkelijk te beinvloeden raken en over grenzen heengaan, waarin het wij-tegen-zij-gevoel makkelijk kan overheersen en waarin dit zich ook heel makkelijk kan keren tegen individuen (pesten, buitensluiten etc.)
En dan gaat het me er helemaal niet om DAT het altijd mis gaat... dat is niet zo, dat weet ik
Maar het is net als moe en stressvol achter het stuur van de auto gaan zitten en dan op een onoverzichtelijke weg te hard rijden. Het hoeft niet mis te gaan, maar je stopt allemaal risicofactoren bij elkaar. Het is niet de manier waarop ik met anderen om zou willen gaan. Ik zou het nevernooit bewust een ander moeilijk maken zoals linksom of rechtsom toch de bedoeling is in een ontgroening: snelkookpan/introductieperiode of wat dan ook: de ongelijkheid tussen de nieuwelingen en de ouden wordt onderstreept en de nieuwelingen moeten het lastig krijgen.Ik wil mijzelf niet bewust in zo'n positie brengen, niet als nieuweling en nog minder als oudere. En dat vind ik gewoon het probleem van verenigingen waar je verplicht een introductieperiode moet doorlopen.
Hoe zou je het dan aanpakken als je verhuisd naar een plek waar je helemaal niemand kent? Ben wel benieuwd 
Door het samenwerken met practica e.d. ben ik er wel achter gekomen met wie ik het wel en niet goed kan vinden, daarvoor hoef ik niet meteen de eerste avond een zuipfestijn met ze te houden
Door verhuizingen heb ik op 7 verschillende basischolen/middelbare scholen gezeten, en heb van elke school nog wel een paar waar ik contact mee heb en van een aantal ook nog hele goede vriendinnen, maar dat is eigenlijk vanzelf gegaan denk ik
en ik ben ook niet zo'n zuiperd 
Dit verschild echt!
Daar gaat absoluut school voor en is niks verplicht!
, beetje appels met peren vergelijken. Je hebt er wat die erg corps-achtig zijn, andere totaal niet, wat met verplichte jaarclubs. Bij ons ook niet. Je hebt wel disputen en genootschappen, dat dan weer wel.