Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:40

Het snelkookpaneffect treedt ook op inderdaad, maar het gedeelde lot is toch ook wel sterk en ik denk wel dat je daarom vriendschappen vormt die anders misschien niet gevormd waren. Ik denk trouwens niet dat dat verkeerd hoeft te zijn of iets waardevols aan de vriendschap ontneemt. (Maar wat volgens mij wel op het randje balanceert zijn de hechte jaarclubs die echt als groep heel erg aan elkaar hangen - daar zitten zeker geforceerde situaties tussen, waarbij het niet altijd alleen maar een oprechte vriendschap is, maar ook een zekere onvrijheid. Maar ik kan even moeilijk uitleggen hoe dat zit.)

Mijn eigen bezwaar is dat ik het mechanisme van de ontgroening een vrij risicovol systeem vind. Het is een systeem waarin mensen makkelijk te beinvloeden raken en over grenzen heengaan, waarin het wij-tegen-zij-gevoel makkelijk kan overheersen en waarin dit zich ook heel makkelijk kan keren tegen individuen (pesten, buitensluiten etc.)

En dan gaat het me er helemaal niet om DAT het altijd mis gaat... dat is niet zo, dat weet ik Ja Maar het is net als moe en stressvol achter het stuur van de auto gaan zitten en dan op een onoverzichtelijke weg te hard rijden. Het hoeft niet mis te gaan, maar je stopt allemaal risicofactoren bij elkaar. Het is niet de manier waarop ik met anderen om zou willen gaan. Ik zou het nevernooit bewust een ander moeilijk maken zoals linksom of rechtsom toch de bedoeling is in een ontgroening: snelkookpan/introductieperiode of wat dan ook: de ongelijkheid tussen de nieuwelingen en de ouden wordt onderstreept en de nieuwelingen moeten het lastig krijgen.

Ik wil mijzelf niet bewust in zo'n positie brengen, niet als nieuweling en nog minder als oudere. En dat vind ik gewoon het probleem van verenigingen waar je verplicht een introductieperiode moet doorlopen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:03

Soda schreef:
Tja, ik weet niet of dat normaal is. Het is wel een manier om mensen te leren kennen natuurlijk. Ik heb na mijn eindexamen een jaar in Spanje gewoond, daar kende ik ook niemand. De eerste weken stapte ik ook op mensen af die ik nauwelijks kende en vroeg ik of ze zin hadden om samen uit eten te gaan of op stap te gaan. In het begin voelde dat wat onwenning maar het was vaak ontzettend gezellig en je leerde binnen no-time veel mensen kennen. Daar pik je dan toch de blijvertjes uit. Mijn zusje heeft dezelfde ervaring toen zij in het buitenland woonde. Ze is op een dag op een meisje afgestapt met de vraag: "ik hoorde dat je op turnen zit, mag ik eens een keertje mee?" Daardoor heeft ze uiteindelijk een hele groep mensen leren kennen waar ze nog steeds veel contact mee heeft.
Ik zou eigenlijk geen andere manier weten om nieuwe vrienden te maken dan maar gewoon je mond open te doen en interesse te tonen. Iemand moet toch de eerste stap zetten? Ik begrijp dus nog steeds niet zo goed wat daar geforceerd aan is? Knipoog Hoe zou je het dan aanpakken als je verhuisd naar een plek waar je helemaal niemand kent? Ben wel benieuwd Lachen

Natuurlijk moet je wel met vreemden praten om nieuwe vrienden te maken, maar ik behandel ze niet binnen 2 minuten als mn beste vrienden, die mensen vond ik echt extreem gefocusd op vrienden maken en stappen, dat vond ik er een beetje vreemd en geforceerd aan Haha! Door het samenwerken met practica e.d. ben ik er wel achter gekomen met wie ik het wel en niet goed kan vinden, daarvoor hoef ik niet meteen de eerste avond een zuipfestijn met ze te houden Tong uitsteken Door verhuizingen heb ik op 7 verschillende basischolen/middelbare scholen gezeten, en heb van elke school nog wel een paar waar ik contact mee heb en van een aantal ook nog hele goede vriendinnen, maar dat is eigenlijk vanzelf gegaan denk ik Tong uitsteken

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:41

Ik ben het helemaal eens met Soda.
@Shadow0; in je laatste bericht doel je weer op de manier van ontgroenen, toch? Dus je heb deze mening niet over studentenverenigingen ZONDER ontgroening (ja, daar zijn er nog veel meer van)?

Ik kan uit ervaring zeggen dat de meeste ontgroeningen niet eens de 'jaarband' bevorderen, omdat je zodanig je bek dicht moet houden en weinig 'leuke' dingen meemaakt dat je eigenlijk helemaal niet echte gedeelde ervaringen hebt. Toch kun je daar wel vrienden maken. Ik noem het echter een stomme manier van ontgroenen, wat compleet zijn doel voorbijstreeft. Het weerlegt wel jouw uitspraak dat je vrienden maakt bij een studentenvereniging, doordat je samen een ontgroening hebt meegemaakt.

Ik ben overigens lid geweest van Vindicat.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:58

Fleurtje100 schreef:
@ Soda, écht overal geld, dat je over een ontgroening niet mag praten met mensen die de ontgroening niet doorstaan hebben (buiten de vereniging staan etc.). Dat ontgroeningsverhalen worden opgeblazen heeft vooral te maken met het feit dat er altijd zo geheimzinnig over wordt gedaan, daar zijn de verenigingen dan ook voor het grootste deel zelf debet aan. Bovendien ken ik ook verhalen van mensen die na een half jaar weg zijn gegaan bij een vereniging en er daarom wel over gepraat hebben met een buitenstaander, dat sommige ontgroeningen ook echt veel en veel te ver gaan. Met name de dispuutsontgroeningen en huisontgroeningen waar vaak totaal geen controle op is. Er zijn ook zat verenigingen waar dat niet gebeurt maar de misstanden zijn er wel degelijk.

Misstanden bij verenigingsontgroeningen (dus niet bij huizen of disputen) komen zeer beperkt voor en als ze al voorkomen dan worden ze streng bestraft. De regels zijn duidelijk: voldoende slaap, geen alcohol, geen lichamelijk contact, geen persoonlijke beledigingen etc. Verenigingen laten het wel uit hun hoofd om zich te misdragen omdat dat zeer strenge (financiële) consequenties aan kleven. Verenigingen kunnen zich misstanden niet veroorloven omdat ze, zodra beursen worden ingetrokken, het hoofd niet boven water kunnen houden. Huis- en dispuutsontgroeningen zijn inderdaad een ander verhaal. Maar voor beide geldt: je weet waar je aan begint, daar neem je genoegen mee en dan moet je ook volwassen zijn om daarmee te leven.
De geheimzinnigheid is volgens mij een soort vicieuze cirkel: er wordt weinig over gesproken, dus komen er allerlei verhalen in de wereld, dus bestaat er al helemaal geen behoefte om er open over te zijn etc. Ik ben echt niet overdreven geheimzinnig over ontgroeningen, maar als ik dan van die statements hoor als mensonterend, dan denk ik ook snel: "láát maar, hier is geen open gesprek over mogelijk als je zo bevooroordeeld bent". De universiteit waar je studeert sponsort deze deze mensonterende praktijken hoogstwaarschijnlijk flink, ga je daar maar eens over achter de oren krabben als het allemaal zo verschikkelijk is. Of valt het misschien toch allemaal wel mee?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:11

Shadow0 schreef:
Het snelkookpaneffect treedt ook op inderdaad, maar het gedeelde lot is toch ook wel sterk en ik denk wel dat je daarom vriendschappen vormt die anders misschien niet gevormd waren.

Maar je vormt natuurlijk sowieso vriendschappen die niet gevormd waren als je geen lid was geworden, want dan had je elkaar ook niet gekend. Als ik jouw mening vergelijk met mijn persoonlijke ervaring dan vind ik echt dat je de rol van de ontgroening flink overschat. Tijdens de ontgroening zelf is iedereen elkaars beste vriend, je steunt elkaar en helpt elkaar, je sleept elkaar er doorheen. Maar dat is geen vriendschap! Van die contacten verdwijnt 99% zodra de ontgroening voorbij is. Nogmaals: ik heb maar één goede vriendin leren kennen tijdens de ontgroening, de rest allemaal erna. Dat valt gewoon niet te rijmen met jouw idee dat we het allemaal aan de ontgroening te danken hebben.

Shadow0 schreef:
Mijn eigen bezwaar is dat ik het mechanisme van de ontgroening een vrij risicovol systeem vind. Het is een systeem waarin mensen makkelijk te beinvloeden raken en over grenzen heengaan, waarin het wij-tegen-zij-gevoel makkelijk kan overheersen en waarin dit zich ook heel makkelijk kan keren tegen individuen (pesten, buitensluiten etc.)

Het is inderdaad een vrij angstaanjagen mechanisme dat je je beter voelt dan een ander omdat die tot een bepaalde groep behoort en jij tot een andere. Toch denk ik dat het toezicht en de gedragsregels dusdanig streng zijn dat het wel meevalt met excessen. Je wordt als leden haarscherp in de gaten gehouden. En daarbij, niemand verplicht je om mee te doen met het ontgroenen (als je als lid bent dus en dat je de ontgroenende partij bent).

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:16

Zag op pagina 1 al een Hippeiaan voorbij komen, ik zit ook bij U.S.R. Hippeia, de Utrechtse Studenten Ruitervereniging Haha! Ben actief in een zooitje commissies, zoals webcommissie, fotocommissie, wedstrijdcommissie etc. We hebben naast onze gewone lessen ook heel veel activiteiten: 1x per maand borrel, buitenritten, wedstrijden, S.O.'s bij andere verenigingen, kamp en nog meer leuke uitjes. Zo hebben we a.s. dinsdag lekker kerstdiner en de zondag erna naar de WinterEfteling Haha!

En het mooie ervan is dat niks hoeft, maar alles mag. We doen het puur om gezelligheid enzo, verder geen 'druk' ofzo wat je wel eens over andere verenigingen hoort Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:34

Nouja er zijn regels bij verenigingsontgroeningen, dat ze allemaal op de letter nageleeft worden is een tweede. Natuurlijk alchohol is denk ik overal echt uit den boze. Maar die uren slaap, en persoonlijke beledigingen worden niet overal nageleefd hoor. Ja, slapen op de grond terwijl er keiharde muziek wordt gedraaid misschien. En tijdens menig kroeginsmijt vind er echt wel lichamelijk contact plaats.
Bij sommige verenigingen heb je niet zoveel aan je lidmaatschap als je niet ergens op huis zit of bij een dispuut zit, dus dan heb je al die twee weken doorstaan en als je dan niet verder gaat, heb je dat allemaal voor niks gedaan.
Ik heb een vriendin van mij (die een aangepast programma had omdat ze in de ziekenboeg zat) heel veel kilo's lichter zien terugkomen van een weekje KMT, de kapper vroeg daarna wat er aan de hand was omdat ze van een flinke bos dik haar in korte tijd nog maar dun haar had.
Dat gesponser vanuit universiteiten vind ik ook vreemd soms. Vriendinnetje van mij zit in Amsterdam bij Lanx, en die KMT duurde twee weken en was gedurende de eerste twee collegeweken. Ze zaten op locatie en konden dus echt geen één college volgen die tijd. Toch vreemd dat je blijkbaar daar dan collegegeld en belasting voor betaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:15

Soda schreef:
Het is inderdaad een vrij angstaanjagen mechanisme dat je je beter voelt dan een ander omdat die tot een bepaalde groep behoort en jij tot een andere. Toch denk ik dat het toezicht en de gedragsregels dusdanig streng zijn dat het wel meevalt met excessen. Je wordt als leden haarscherp in de gaten gehouden. En daarbij, niemand verplicht je om mee te doen met het ontgroenen (als je als lid bent dus en dat je de ontgroenende partij bent).

Maar het gaat me niet om de excessen. En het gaat me niet alleen om dat ik mee zou doen, het gaat me er om dat ik het hele principe van ontgroeningen dusdanig verkeerd vind dat ik niet bij een club wil horen waarvan de leden denken dat het een goed idee is. Alleen al dat er toezicht en gedragsregels nodig zijn om dit in de hand te houden - dat is toch bizar? Dat is toch al teken genoeg dat men blijkbaar nog altijd externe toezicht nodig heeft en dit niet zelf kan? Ik vind dat niet iets om trots op te zijn...

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:42

Ik ben er ook niet "trots" op dat ik ergens lid ben geworden, het is nou niet bepaald een prestatie om je ergens in te inschrijven, geld te betalen en lid te worden. Dat doe ik ook bij de bibliotheek bijvoorbeeld, nou, joehoe. Ik ben wel blij dat ik het gedaan heb, al was het alleen maar omdat ik anders mijn vriend nooit gekend had. Niets meer en niets minder. Aan de andere kant stoort het me wel erg dat er zoveel vooroordelen rondgestrooid worden, van oppervlakkig zuipgedrag, geforceerde vriendschappen en mensonterend misbruik maken van machtsposities. Dat staat zo lijnrecht tegenover wat "lid zijn" voor mij betekent of heeft opgeleverd: waardevolle, hechte vriendschappen en een man waarmee ik oud wil worden. Die tunnelvisie, het bijna niet wíllen geloven dat er onder de oppervlakte nog veel meer speelt, dat vind ik erg vervelend en als het internet niet zou zijn, zou ik me nog gekwetst voelen ook.

Ik ben ook wel een beetje klaar met deze discussie en het me continu 'moeten' verdedigen. Ik heb absoluut waardeoordeel over mensen die nergens lid worden, heb ook genoeg vrienden buiten de vereniging, ben ook lid geweest van een vereniging zonder ontgroening en ook daar heb ik vriendschappen opgebouwd. Iedereen moet vooral aan doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar blijkbaar werkt dat maar één kant op.
Ik ben ergens lid geworden omdat ik mensen wilde leren kennen, de vereniging waar ik me thuis voelde kende nou eenmaal een ontgroening. Ik heb daar nooit een principekwestie van gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat ik steeds aangesproken hoef te worden op het fenomeen ontgroening, de mechanismen ervan, de negatieve verhalen in de pers en de excessen Scheve mond

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:41

Mooi verwoord Ja

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:46

Ik zit niet bij een studentenvereniging.. Ik heb geen zin om 'verplicht' zovaak in de week te komen, en zit ook niet op ontgroeningen te wachten en ik ben ook niet zo'n zuiperd Vork

Ik zit wel bij de studievereniging van mijn opleiding, puur voor de korting op leuke, leerzame uitjes of allerlei andere opleiding gerelateerde dingen. Ik ben wel actief in de introductie comissie omdat ik mijn introkamp super leuk vond en graag volgend jaar mee wil helpen met kamp, en de mensen zijn super gezellig.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:51

Suusoi schreef:
Ik zit niet bij een studentenvereniging.. Ik heb geen zin om 'verplicht' zovaak in de week te komen, en zit ook niet op ontgroeningen te wachten en ik ben ook niet zo'n zuiperd Vork

Wat hebben veel mensen toch een negatief beeld van een studentenvereniging..! Scheve mond
Alsof je bij elke studentenvereniging verplichtingen hebt... Nagelbijten / Gniffelen Dit verschild echt!
Osiris is een heel fanatieke studentenvereniging met veel leden én ontgroeningen, maar verplichtingen om zovaak ik de week te komen en donders zuipen?? Nee hoor! Ze kijken je er niet eens op aan als je donderdag niet komt bij een feest in de Soos, of als je vergaderingen af zegt.

Ikzelf had eerst ook een beetje zo'n idee over studentenverenigingen, omdat je slechte dingen in het nieuws hoort over ontgroeningen met (sterke) drank waardoor men zich in coma zuipt of ontgroeningen met water (!!) waardoor men zich dood zuipt..! Ik wist niet wat ik moest verwachten.. maar ik trok ook geen conclusies!!
Nu blijkt het veel leuker te zijn dan verwacht! Nooit spijt gehad dat ik me aangemeld heb!

Even een algemeen bericht:
Elke studentenvereniging verschild! Dus als je je niet aangemeld hebt bij een studentenvereniging, zeg er dan ook even bij waarom niet (wat de eisen waren van die studentenvereniging) en concludeer niet dat elke studentenvereniging dezelfde rare eisen heeft. (Ik ben namelijk wel benieuwd naar welke wél zulke eisen stellen Vork Knipoog )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:12

Sjukke schreef:
Ikzelf had eerst ook een beetje zo'n idee over studentenverenigingen, omdat je slechte dingen in het nieuws hoort

Mijn mening is overigens niet gebaseerd op het nieuws, maar op wat leden van verenigingen mij zelf verteld hebben (doorgaans als ze me willen overtuigen dat het echt zo erg niet is, waarna ze een heleboel voorbeelden geven waarvan ik alleen maar denk: never voor mij!)
Ik vind ontgroeningen principieel onjuist, niet vanwege de excessen maar vanwege het mechanisme dat er achter zit.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:10

Ik heb niet echt een negatief beeld ofzo van studentenverenigingen.. Ik weet heus wel dat het heel gezellig is en dat je veel mensen leert kennen..
Ik heb de KEI-week gelopen in Groningen en ben ook bij wat studentenverenigingen langs geweest, maar daar was het over het algemeen minimaal 1x (bij sommige 2x) in de week dat je daar moest komen om wat te drinken (niet lam zuipen ofzo, maar je moest eigenlijk wel komen) en een aantal hadden ontgroening (niet allemaal) of een introductiekamp. Met introductiekampen had ik niet mee gekund omdat ik met mijn opleiding ook al op kamp ging, en om 1 of 2 keer in de week daar verplicht heen te moeten zag ik ook niet zo zitten..
Ik wilde ook sowieso niet bij een studentenvereniging omdat ik niet wist hoeveel tijd ik aan mijn opleiding kwijt was, en omdat ik niet op kamers in Groningen woon (ik woon iets buiten de stad) en niet 's avonds laat nog op de fiets naar huis ga.
En ik heb op mijn opleiding zelf ook al heel veel mensen leren kennen, dus daar hoefde ik het ook niet voor te doen Lachen
Ik ben ook niet echt een typische student dus denk dat ik daarom ook niet echt van studentenverenigingen hou .. Lachen

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:11

En ik moet eigenlijk zeggen dat ik niet van plan was om bij een studentenvereniging te gaan. Hoe ik er dan toch bij ben gekomen? Vereniging vond ik bij me passen, en in m'n eerste jaar bleek ik er tijd zat voor te hebben. Ik voel géén verplichting vanuit de vereniging óm te gaan, wat ik wel merk is dat ik het gewoon leuk vind om aantal mensen te zien en te spreken, en heb dr ook wel wat gemist toen ik er niet heen kon. Meeste had ik sowieso toch wel ontmoet: zelfde opleiding en grotendeels dezelfde school. Want ik moet eerlijk bekennen: buiten 2 commissies die ik heb gedaan vind ik het ook prima om er eens in de zoveel tijd heen te gaan en die wie ik echt graag wil zien, zie ik buiten sociëteit ook wel Ja.
Enige verplichting die wij wél hadden was het in je eerste jaar tappen en schoonmaken. Schoonmaken had ik een schurfthekel aan, tappen is leuk om te doen. En voor de rest vind ik het vrij genoeg om te bepalen wat ik er mee doe, en of ik voetbal, andere commissie doe, ergens anders een avondje heen ga of gewoon lekker thuis ben bij m'n ouders, de koeien, paarden, pony.
Ik heb er geen spijt van dat ik er bij ben gegaan. Absoluut niet.
En ik ben ook absoluut géén typische student.

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:05

Ik ben actief lid van mijn studievereniging, ik heb vanaf het begin af aan in een commissie gezeten, en komend jaar ben ik een van de zeven bestuursleden Haha!. Ik heb heel veel leuke mensen leren kennen daar en ik ben er echt blij mee, gezellige feestjes en borrels, altijd langs kunnen komen in de kamer, veel andere leuke, soms horizonverbredende activiteiten en alles is op vrijwillige basis. Het verrijkt echt mijn studententijd Lachen. Komend jaar zal ik ook een boel leren wat later weer nuttig kan zijn.
Ik heb een beetje een dubbel gevoel over studentenverenigingen, ik moet zeggen van de traditionele studentenverenigingen moet ik niets hebben... Het is gewoon niets voor mij. Maar ik geloof best dat een ander zich er prettig bij kan voelen, en dat het voor een ander een goede manier is om vrienden te maken Ja

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:33

Ik ben in Antwerpen gedoopt bij DIEFKA.
De studievereniging/studentenvereniging van de faculteit diergeneeskunde. Ik vond de doop niet erg. Maar ik kan ook niet zeggen dat het de groepsband versterkte, heb de helft van de mensen niet kunnen zien Knipoog

Ik vind het alleen wel jammer hier in België dat je niet 1 vaste (borrel)avond hebt in de week want alles is vrijwillig. Dat is niet erg natuurlijk (soms ook juist fijn.. ), maar als je iets "verplicht" komen er wel meer mensen opdagen..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:29

Ik ben lid geweest van een studentenvereniging (zonder ontgroening trouwens), lid geweest van twee studieverenigingen, de opleidingscommissie van de rechtenfaculteit, een almanakcommissie, lustrumcommissie en verschillende kascommissies.

En natuurlijk lid geworden van de studentenpaardrijvereniging Cave ne Cadas. Twee jaar bestuur gedaan en verschillende keren wedstrijdcommissielid. Daarna drie jaar bestuur van de Vereniging Nederlandse Studentenruiters. Overigens, hallo Hippeianen in dit topic Knipoog.

Ik heb een actieve studententijd gehad, en daar ben ik nog steeds blij mee. Ik heb nu contacten en vrienden door heel Nederland en heel veel leuke dingen gedaan en meegemaakt (en nu nog steeds). Ik kan het iedereen dan ook echt aanraden. Je leert samen werken met mensen waar je misschien niet voor kiest, verantwoordelijkheden nemen, organiseren en besturen.

Overigens heb ik nooit daadwerkelijke verplichtingen gehad, maar wel 'sociale verplichtingen'. Ik ben van mening dat je, als je je ergens voor inzet, het goed moet doen.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:25

Soda schreef:
Ik ben er ook niet "trots" op dat ik ergens lid ben geworden, het is nou niet bepaald een prestatie om je ergens in te inschrijven, geld te betalen en lid te worden. Dat doe ik ook bij de bibliotheek bijvoorbeeld, nou, joehoe. Ik ben wel blij dat ik het gedaan heb, al was het alleen maar omdat ik anders mijn vriend nooit gekend had. Niets meer en niets minder. Aan de andere kant stoort het me wel erg dat er zoveel vooroordelen rondgestrooid worden, van oppervlakkig zuipgedrag, geforceerde vriendschappen en mensonterend misbruik maken van machtsposities. Dat staat zo lijnrecht tegenover wat "lid zijn" voor mij betekent of heeft opgeleverd: waardevolle, hechte vriendschappen en een man waarmee ik oud wil worden. Die tunnelvisie, het bijna niet wíllen geloven dat er onder de oppervlakte nog veel meer speelt, dat vind ik erg vervelend en als het internet niet zou zijn, zou ik me nog gekwetst voelen ook.

Ik ben ook wel een beetje klaar met deze discussie en het me continu 'moeten' verdedigen. Ik heb absoluut waardeoordeel over mensen die nergens lid worden, heb ook genoeg vrienden buiten de vereniging, ben ook lid geweest van een vereniging zonder ontgroening en ook daar heb ik vriendschappen opgebouwd. Iedereen moet vooral aan doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar blijkbaar werkt dat maar één kant op.
Ik ben ergens lid geworden omdat ik mensen wilde leren kennen, de vereniging waar ik me thuis voelde kende nou eenmaal een ontgroening. Ik heb daar nooit een principekwestie van gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat ik steeds aangesproken hoef te worden op het fenomeen ontgroening, de mechanismen ervan, de negatieve verhalen in de pers en de excessen Scheve mond

Amen!!

Ik heb werkelijk met stijgende verbazing dit topic zitten lezen. Wat een ontzettend tunnelvisies. Eenheidsworst-argumenten die iedereen gebruikt die nooit lid is geworden van een vereniging, zonder ergens op gebaseerd te zijn.
Ik ben wel lid geworden van een studentenroeivereniging. Heb een ontzettend leuke jaarclub van 10 meiden. Natuurlijk kun je het niet met iedereen even goed vinden, maar dat hoeft ook helemaal niet. We doen samen gezellige dingen als het zo uitkomt en als ik geen zin heb ga ik niet. daarnaast vind ik het heerlijk om met andere mensen samen te sporten en tot het uiterste te gaan. Uit mijn team heb ik dan ook een aantal ontzettend goede vriendinnen overgehouden.
Wat een geblaat over verplichtingen, als je je in de rest van je leven nooit ergens toe wil verplichten krijg je nog een leuk leven. Veel plezier ermee, verkoop je paard dan maar vast en zorg vooral niet dat je een baan krijgt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:17

Tsja, en ik ben dus wel even lid geweest van een studentenvereniging. En nee, ik vond het dus niks.
Was een paar keer meegeweest met een studievriendin en het leek me wel gezellig om lid te worden. Introductiekamp was leuk, maar daarna... dat ontzettende clubjesgedoe stond me enorm tegen. Je moest een jaarclub en liefst ook nog gevraagd worden voor een dispuut. Anders had je namelijk geen leuke avond op de vereniging. Oh ja, je werd sowieso geacht minimaal 1 keer per week te komen.
Mensen gaan enorm lopen slijmen om maar binnen bepaalde clubjes binnen de vereniging te komen, er wordt ontzettend met de ellebogen gewerkt. Beste methode voor een meisje was toch nog wel om gewoon met een populair mannelijk verenigingslid het bed in te duiken eigenlijk.
En dan te bedenken dat dit bekend stond als een relatief vrije vereniging. Nee, ik ben er heel snel weer mee gestopt.

Edit: nu gaan een heleboel mensen natuurlijk zeggen dat dit echt een uitzondering is en dat het bij hen absoluut niet zo gaat. Nou, ik heb bij meerdere verenigingen rond gekeken en laten we zeggen dat die waar ik lid van was echt geen uitzondering was.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:52

Wendy welke studentenvereniging gaat het over?
Ik vind dit namelijk niet klinken als een relatief vrije vereniging..!! Nagelbijten / Gniffelen

Ik ken een vereniging uit Groningen waar je ook in een jaarclub moet (of moet beginnen) om lid te blijven. Dus dat is niet 'raar', ookal klinkt dat bij mij wel zo omdat Osiris deze verplichtingen niet heeft en ik niet eerder lid ben geweest van een studentenvereniging.
Maar om een leuke avond op de vereniging te hebben?.. dat gaat me wel te ver..!

Bij zo'n vereniging zou ik ook niet lid worden, het kost je gewoon te veel tijd en school gaat voor!
Daarom ben ik blij met studentenvereniging Osiris! Pling Daar gaat absoluut school voor en is niks verplicht! Cool

Ik ben blij dat niet alle studentenverenigingen dezelfde regels/verplichtingen stellen!

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:38

Iedere vereniging is gewoon anders Clown, beetje appels met peren vergelijken. Je hebt er wat die erg corps-achtig zijn, andere totaal niet, wat met verplichte jaarclubs. Bij ons ook niet. Je hebt wel disputen en genootschappen, dat dan weer wel.
Osiris, leeuwarden toch? Hmm, moet dr eik nog een keertje heen in trant van zusterbezoek Knipoog.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:32

peelemeisje schreef:
Osiris, leeuwarden toch? Hmm, moet dr eik nog een keertje heen in trant van zusterbezoek Knipoog.

Haha oke! Vork Knipoog Van welke studentenvereniging ben jij lid dan? Haha!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:37

Wendy schreef:
Tsja, en ik ben dus wel even lid geweest van een studentenvereniging. En nee, ik vond het dus niks.
Was een paar keer meegeweest met een studievriendin en het leek me wel gezellig om lid te worden. Introductiekamp was leuk, maar daarna... dat ontzettende clubjesgedoe stond me enorm tegen. Je moest een jaarclub en liefst ook nog gevraagd worden voor een dispuut. Anders had je namelijk geen leuke avond op de vereniging. Oh ja, je werd sowieso geacht minimaal 1 keer per week te komen.
Mensen gaan enorm lopen slijmen om maar binnen bepaalde clubjes binnen de vereniging te komen, er wordt ontzettend met de ellebogen gewerkt. Beste methode voor een meisje was toch nog wel om gewoon met een populair mannelijk verenigingslid het bed in te duiken eigenlijk.
En dan te bedenken dat dit bekend stond als een relatief vrije vereniging. Nee, ik ben er heel snel weer mee gestopt.

Edit: nu gaan een heleboel mensen natuurlijk zeggen dat dit echt een uitzondering is en dat het bij hen absoluut niet zo gaat. Nou, ik heb bij meerdere verenigingen rond gekeken en laten we zeggen dat die waar ik lid van was echt geen uitzondering was.

Mag ik vragen over welke vereniging dit gaat?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:42

sjaantje schreef:
Mag ik vragen over welke vereniging dit gaat?

Ja dat vroeg ik me ook al af.. Knipoog

Bokkers plaats aub ook de naam van de studie- of studentenvereniging in je post als je er iets over te vertellen hebt! Ja