Wie is er psycholoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Wie is er psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:11

Ik vind het wel goed dat ze er toch een 2 jarige master van gaan maken, zodat je ook gewoon in het buitenland terecht kan. Lachen

Soda: de master zit nog wel vol theorie! Lachen Totaal moet je 60 punten halen, waarvan er 30 punten gehaald worden bij de masterthese en de overige 30 (lees: 6 cursussen) zijn theorie en methodologie.
Maar dat is alleen voor de psychologie aan de RuG zo, weet niets van andere uni's Tong uitsteken
(mijn neefje heeft bedrijfskunde gedaan en die had maar 20 punten these en de overige 40 theorie, dus 8 vakken).

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:12

Sorry, ik begrijp het weer niet helemaal. Ik ben blond vandaag Blond In mijn optiek is er nauwelijks verschil tussen 4 jaar doctoraal enerzijds en 3 jaar bachelor + 1 jaar master anderzijds. Is exact even lang toch en de invulling is ook nagenoeg gelijk. Ik zie het verschil niet zo. Dat ene jaartje is toch gewoon een aanvulling op je drie bachelorjaren? Het jaar waarin je stage loopt, je afstudeerscriptie schrijft en één cursus volgt. Net als het laatste jaar van je doctoraal.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:15

maar een jaar is toch altijd 60 studiepunten, dus een normale master bevat er 120. Dan mis je alsnog toch veel meer dan normaal.
Of volg ik niet helemaal meer Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:16

Was het maar waar dat je 1 cursus volgt! het zijn er hier 6! Tong uitsteken waarvan je er 2 in een andere richting moet volgen als je eigen Lachen

De master wordt inderdaad verlengd naar 120 punten, klopt! Lachen Maar zover zijn ze nog niet... duurt even voordat ze alles terug kunnen draaien Nagelbijten / Gniffelen
Dus nu is de master nog maar 60 punten en daarom alleen geldig in nederland!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:17

wel rot dat jullie net naastde boot vallen met die master

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:20

Wat is een "normale master"? Klinische masters zijn altijd één jaar, bij alle studies, onderzoeksmasters altijd twee jaar, bij alle studies. Laat ik het anders zeggen: in Utrecht is een master Klinische Neuropsychologie één jaar. Plus dat je daarvoor nog drie jaar bachelor hebt gehad. Vroeger, voor de BaMa, in het doctoraalonderwijs dus, duurde de studie psychologie met als afstudeerrichting klinische neuropsychologie vier jaar. Dat is toch exact even lang? M.a.w. qua duur is er de afgelopen pak 'm beet 20 jaar niets veranderd aan de studie psychologie. Of het goed is dat de studie maar vier jaar duurt, dat is een andere discussie natuurlijk. Maar met de komst van de BaMa heeft de studie qua duur niets ingeboet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:21

ja... vinden de docenten ook. Want zij vinden het absurd dat zij nu alle info in 4 jaar erin moeten proppen ipv 5 jaar... of liever zien ze zelfs 6 jaar! dus een 3 jarige master.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:22

Welshcobfan schreef:
Was het maar waar dat je 1 cursus volgt! het zijn er hier 6! Tong uitsteken waarvan je er 2 in een andere richting moet volgen als je eigen Lachen

Sorry, het zijn er twee. 15 ECTS onderwijs, 22,5-30 ECTS (onderszoeks)stage en 15-22,5 ECTS thesis. Kan 't ook niet helpen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:24

Soda schreef:
Wat is een "normale master"? Klinische masters zijn altijd één jaar, bij alle studies, onderzoeksmasters altijd twee jaar, bij alle studies. Laat ik het anders zeggen: in Utrecht is een master Klinische Neuropsychologie één jaar. Plus dat je daarvoor nog drie jaar bachelor hebt gehad. Vroeger, voor de BaMa, in het doctoraalonderwijs dus, duurde de studie psychologie met als afstudeerrichting klinische neuropsychologie vier jaar. Dat is toch exact even lang? M.a.w. qua duur is er de afgelopen pak 'm beet 20 jaar niets veranderd aan de studie psychologie. Of het goed is dat de studie maar vier jaar duurt, dat is een andere discussie natuurlijk. Maar met de komst van de BaMa heeft de studie qua duur niets ingeboet.

Maar jij zei dat je in je laatste jaar maar 1 cursus hoeft te volgen en de rest aan je scriptie werkt. Dan is er wel wat veranderd, ik heb nu 6 cursussen erbij...
Enige wat verder verandert is, dat ik na 3 jaar bachelor de titel: bachelor of science mag voeren Tong uitsteken en na de master: master of science (net of je daar wat aan hebt, omdat die internationale titel niet internationaal erkend is Clown )

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:25

welshcobfan, moeten jullie dan geen stage lopen Verward Hier zijn 1-jarige master iets van 24 stp stage, 18 these en 18 voor vakken. Voor mijn 2-jarige master is het dit jaar half om half (ong 30 voor stage en ong 30 voor vakken).

Soda: ik vind het gewoon raar dat je voor 1 jaar wat imo niet zo heel veel toevoegt een extra papiertje krijgt. Kwa inhoud zal het niet verschillen, maar je kan bv al zeggen dat je cum laude je master hebt gehaald door 1 jaartje je best te doen Clown

Het nadeel van een 1-jarige master is dus ook dat je daarna nog de GZ opleiding nodig hebt.. maak er dan een 2 (of 3) jarige master van en doe alles tegelijk, lijkt mij makkelijker.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:27

Zie boven, ik vergiste me, het zijn twee cursussen. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog je stage hè, die er naast moet? Dit komt trouwens uit de actuele studiegids, dus niet uit de tijd dat ik nog studeerde. Ik denk dat het vooral per uni en richting sterk verschilt. Er is vooral in naam heel veel veranderd met vroeger, in de praktijk nauwelijks wat. Ik ben namelijk drs. geworden terwijl ik de laatste 3 jaar BaMa-onderwijs heb gevolgd Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:28

Soda schreef:

Zo vreemd bedoel klinische neuropsychologie is geen makkelijke iets, en rijkt echt ver.
Ik vind twee jaar weinig voor dit, slimme nederlanders zijn jullie Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:29

Je kan geloof ik niet cum laude je master halen, dan moet je ook je bachelor cum laude hebben afgesloten Lachen

Wij moeten ook een onderzoeks of praktijkstage volgen,maar dat zit gewoon bij de thesepunten van 30 in Tong uitsteken

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:30

steeffie schreef:
Soda: ik vind het gewoon raar dat je voor 1 jaar wat imo niet zo heel veel toevoegt een extra papiertje krijgt. Kwa inhoud zal het niet verschillen, maar je kan bv al zeggen dat je cum laude je master hebt gehaald door 1 jaartje je best te doen Clown

Ben ik niet helemaal met je eens, ik vond mijn stage het allernuttigste uit mijn hele studie Ja Ook mijn afstudeeronderzoek was zeer leerzaam. Wat betreft cum laude heb je gelijk. Maar aan de andere kant: er is toch geen haan die daarnaar kraait Haha!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:32

katiavl schreef:
Soda schreef:

Zo vreemd bedoel klinische neuropsychologie is geen makkelijke iets, en rijkt echt ver.
Ik vind twee jaar weinig voor dit, slimme nederlanders zijn jullie Haha!

Jaaa, ben ik helemaal met je eens! Maar dit probleem zit meer in de volledige opbouw en inhoud van de studie psychologie en niet zo zeer in één-jarige masters. Maar dat de boel hier eigenlijk flink op de schop moet, dat is absoluut waar.
Dat bedoelde ik maar te zeggen. En ja, neuropsychologen zijn héél slim. En begaafd. Een aardig. Met gevoel voor humor. *Kuch* Clown

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:20

haha soda Huilen van het lachen

welshcobfan, volgens mij staat dat gewoon los van elkaar hoor Lachen Alhoewel dat misschien per universiteit verschilt..

soda ik zei idd al dat je stage wel heel nuttig is. En ik snap ook wel dat er geen verschil zit tussen het vroegere doctoraal en nu, maar ik vind het gevoelsmatig gewoon een beetje nutteloos om een extra diploma te geven voor dat ene jaartje.
Ben het met je eens dat het probleem niet veroorzaakt is door de bama structuur. Maar de overgang naar de bama structuur was imo wel een mooi moment geweest om er een 2-jarige master van te maken, al was het alleen maar vanwege de internationale erkenning.. (is het oude doctoraal eigenlijk wel erkend in het buitenland?)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:14

Hoe kunnen jullie zo weinig vakken hebben in de master? Ik heb sowieso 4 vakken (=30 ects) plus nog een zooi practica gehad, en dan nog een half jaar stage + these/onderzoeksverslag over die stage. Niet dat ik niet vind dat het 2 jaar moet zijn Tong uitsteken meer leren is altijd goed! Maar ik snap niet hoe je maar aan 1 of 2 vakken komt?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:21

Hermelijn schreef:
Hoe kunnen jullie zo weinig vakken hebben in de master? Ik heb sowieso 4 vakken (=30 ects) plus nog een zooi practica gehad, en dan nog een half jaar stage + these/onderzoeksverslag over die stage. Niet dat ik niet vind dat het 2 jaar moet zijn Tong uitsteken meer leren is altijd goed! Maar ik snap niet hoe je maar aan 1 of 2 vakken komt?

Soda schreef:
15 ECTS onderwijs, 22,5-30 ECTS (onderszoeks)stage en 15-22,5 ECTS thesis. Kan 't ook niet helpen Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:47

Ja maar heb je dan 9 maanden stage ofzo? Maar jullie these scheelt gewoon echt héél veel, mijn stage + these was 30 punten, geloof 20 punten voor stage en 10 voor de these ofzo. Raar dat dat zo scheelt per uni...

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:54

Ik heb acht maanden stage gelopen, 24 uur per week. Maar het is dus max. 30 ECTS = 6 maanden fulltime. Misschien scheelt het ook per afstudeerrichting (ik weet niet of jij in een klinische richting afstudeert)? We moeten natuurlijk sowieso 520 uur diagnostiek verrichten en voor je zover ingewerkt bent ben je ook een tijdje verder. Ik vond het erg prettig om zo 'lang' stage te lopen.

Stage en thesis stonden bij mij echt volledig los van elkaar. Stage is de praktijk, in een ziekenhuis patiënten diagnosticeren en behandelen. Thesis (bij mij heette dat afstudeeronderzoek) is onderzoeksvoorstel maken, onderzoek uitvoeren, analyseren en onderzoeksverslag schrijven. Die twee hadden bij mij werkelijk niets met elkaar van doen en waren allebei vreselijk tijdrovend, vandaar dat de punten ook los van elkaar staan.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:02

Ah zo. Ja bij ons is het sowieso niet klinisch. Je kon wel een onderzoeksstage lopen, maar dat moest dan in je 'eigen tijd' als het ware. Dus óf je moest een combinatiestage vinden, óf je deed je klinische stage na je onderzoeksstage (dus dan liep je ook ruim 9 maanden stage, maar dan ben je wel een half jaar langer met je studie bezig).
Maar dan zal daar 't verschil wel in zitten Knipoog

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:53

Ik heb arbeids- en organisatie psychologie gestudeerd aan de VUB. En ik werk tegenwoordig als IT consultant, ik ben dus iets héél anders gaan doen Lachen. Het is wel de bedoeling dat ik de statistische kant opga, maar echt als psycholoog zit er de eerste jaren niet in. De arbeidsmarkt is erg prut Boos!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:27

Hermelijn, volgens mij zit hem dat idd in het verschil tussen een klinische stage en een onderzoeksstage, bij een klinische stage kan je vaak niet tegelijkertijd je these doen. Wij hebben trouwens 6 vakken, in totaal ook 30 ects.

Belsje, dat is wel balen! Wat moet ik me voorstellen bij de statistische kant opgaan?

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:30

hoi hoi, zag dit topic voorbij komen en dacht heeeyy!!!

ik ben nog geen psycholoog Haha! ik studeer psychologie aan de radboud universiteit in nijmegen en ik ben derde jaars ( zou eigenlijk al 4de jaar moeten zijn)

leuk topic Haha!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:34

Leuk om dit zo eens te lezen en ideetjes voor solliciatties op te doen Lachen

Ik ben afgestudeerd in Mental Health Science (afstudeertak van Gezondheidswetenschappen), tegenwoordig zit dat ook onder Psychologie. Ik heb wel alleen het onderzoekstraject gelopen (master), voordat ik eraan begon was ik er al uit dat ik met name het onderzoek in wil (noooooooit van z'n leven dat ik klinisch psycholoog ga worden, dat wordt niks Haha! ). Ook geen klinische stage gelopen, alleen een extra uitgebreide onderzoeksstage.

Nu dus druk op zoek naar een baan, maar het wil nog niet zo hard. Dus als iemand nog ideeën wbt mogelijk werk heeft voor een net-afgestudeerde GGK'er die afgestudeerd is op een onderzoek naar gedrag bij chronische pijn, hoor ik het graag Haha!