Hoe kom ik er?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Hoe kom ik er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:51

Knoffer schreef:
LindyH schreef:
Opleidingen als Paardenhouderij heb je ook op HBO-niveau. Scheelt weer een stapje...

Sterker nog, volgens mij bestaat het niet op wo niveau.

In Wageningen heb je wel Dierhouderij.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:06

LindyH schreef:

Ik kan alleen maar iets vinden over dierwetenschappen. Ik kan me voorstellen dat deze opleiding toch wezenlijk verschilt (meer onderzoek, minder praktijk) van HBO-opleidingen in die richting.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:54

LindyH schreef:
Vroeger bij mij op school is er een keer een jongen van MAVO 4 (VMBO-T) na zijn examen naar VWO 4 gegaan, heeft zonder problemen VWO gehaald en is toen naar de uni gegaan.
Dat zou je in theorie ook kunnen, als de school daarmee akkoord gaat, maar dat zal denk ik alleen gebeuren als ze nu extreem uitblinkt op het VMBO. Maar inderdaad, het is niet onmogelijk.

Volgens mij is dat wettelijk gezien onmogelijk Haha! Maar goed, alles kan hoor, ik ben (zelf) geen Onderwijskundige.
In ieder geval, TS: als je Diergeneeskunde wilt doen is de kortste weg denk ik een HBO-propedeuse met de aanvullende VWO-vakken als (?) deelcertificaten. Anders moet je na dit examen eerst Havo en dan Vwo doen, ook een optie.
Als je het heel graag wilt, moet je ervoor gaan; hoewel ik in jouw geval eerder zou denken aan Dierenartsassistente. Daarvoor hoef je geen universitaire studie te doen en je leert er alsnog heel veel. Ik zou eens naar die opleiding gaan googelen, op die manier kun jij je dromen denk ik zeker ook verwezenlijken en daarbij hoef je niet nog minstens 10 jaar bezig te zijn.
Succes!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:01

Goeroe: de uitval is niet alleen onder lagere instromers of omdat het te moeilijk is, veel uitval is ook omdat de studie toch anders is en toch niet zo leuk is als gedacht.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:15

Natuurlijk speelt dat een rol mee en ik heb ook niet beweerd dat mensen alleen maar uitvallen omdat het te moeilijk is. TS is hier alleen niet immuun voor, aangezien niemand van tevoren al weet of een studie zal beantwoorden aan de verwachtingen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:46

goeroe schreef:
Overigens zou TS ook even moeten uitzoeken of de route MBO-HBO-WO wat betreft studiefinanciering haalbaar is, want ik meen dat ik laatst ergens gelezen heb dat je dan geen recht meer hebt op studiefinanciering.

Je hebt recht op 4 jaar studiefinanciering. Als je van mbo naar hbo gaat, krijg je weer opnieuw 4 jaar. (Waarschijnlijk heeft ze dan pas 2 jaar gebruikt, maar dat doet er verder niet toe. Je krijgt dan gewoon 4 jaar.) Als je van hbo naar wo gaat, dan krijg je niet opnieuw vier jaar.

goeroe schreef:
LindyH schreef:

Ik kan alleen maar iets vinden over dierwetenschappen. Ik kan me voorstellen dat deze opleiding toch wezenlijk verschilt (meer onderzoek, minder praktijk) van HBO-opleidingen in die richting.

Idd. Dat is totaal iets anders dan hippische bedrijfskunde of paard en management.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:55

goeroe schreef:
In Groningen haalt ongeveer de helft van alle studenten de eindstreep.

Ik heb er zowel mee te maken vanuit mijn vakgebied (docent geschiedenis en maatschappijleer) als vanuit mijn persoonlijke situatie (laatstejaars HBO-student) en de uitval heeft vrij zelden iets te maken met de moeilijkheidsgraad, maar juist met motivatie, interesse en verwachtingen.

Het universitair systeem moet je liggen qua studeerstijl en de student moet moeite willen doen om de studie af te willen ronden. Ook op het HBO en ook op het MBO speelt gewoon dat studenten/leerlingen moeite hebben om zich vier jaar lang (en in dit geval zelfs zes jaar) te focussen op dat einddoel en de motivatie hoog te houden. Veel studenten haken af omdat de studie (of soms het toekomstig beroep) niet blijkt te zijn wat ze zich hadden voorgesteld.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:06

Ach.. en daarbij is de studeerstijl/soort studie etc. van een opleiding psychologie niet te vergelijken met dierengeneeskunde (wat praktischer is, meer colleges/werkcollege en meer contact met medestudenten) totaal ander studie.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:29

Evelijn schreef:
Ach.. en daarbij is de studeerstijl/soort studie etc. van een opleiding psychologie niet te vergelijken met dierengeneeskunde (wat praktischer is, meer colleges/werkcollege en meer contact met medestudenten) totaal ander studie.

En daardoor denk ik net iets meer afhankelijk van hoe snel en goed je dingen kunt oppikken en niet alleen van motivatie, terwijl bij TS het laatste wel goed lijkt te zitten en juist het eerste nog niet helemaal duidelijk is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:38

Urielle schreef:
goeroe schreef:
In Groningen haalt ongeveer de helft van alle studenten de eindstreep.

Ik heb er zowel mee te maken vanuit mijn vakgebied (docent geschiedenis en maatschappijleer) als vanuit mijn persoonlijke situatie (laatstejaars HBO-student) en de uitval heeft vrij zelden iets te maken met de moeilijkheidsgraad, maar juist met motivatie, interesse en verwachtingen.

Het universitair systeem moet je liggen qua studeerstijl en de student moet moeite willen doen om de studie af te willen ronden. Ook op het HBO en ook op het MBO speelt gewoon dat studenten/leerlingen moeite hebben om zich vier jaar lang (en in dit geval zelfs zes jaar) te focussen op dat einddoel en de motivatie hoog te houden. Veel studenten haken af omdat de studie (of soms het toekomstig beroep) niet blijkt te zijn wat ze zich hadden voorgesteld.

Inderdaad, verder vind ik het echt vreemd dat mensen gaan zeggen voor iemand anders wat haalbaar is en niet.
Ik heb genoeg van die mensen tegengekomen in mijn jonger leven Dromen . En ts als ik daar naar had geluisterd was ik nu niks.
Maar ik heb ze een poepje laten ruiken en hoop dat jij dat ook doet.. waar een wil is, is een weg.

En reken maar op dat ik later beroemd en berucht word want ik heb alle capaciteiten in huis (behalve taal Clown ). En ik ben niet de enige die met deze omstandigheden het ver geschopt heeft.

Ik zie het bij ons ook, we hebben een verschrikkelijke uitval 20 procent slaagt. Het is moeilijk ok, maar de motivatie bij vele ontbreekt. En dat is toch een belangrijke factor.
Bij ons zit er trouwens een vrouw van het tweedekans onderwijs, ze heeft haar secundair niet afgemaakt. Toen deed ze tuinbouw....en gaat nu als een raket

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:03

Naranga schreef:
In Gent kun je diergeneeskunde studeren als je een HBO propedeuse hebt (doe ik nu ook). Tot het hbo zou je met je vierjarige vmbo toegelaten worden, toch? Het enige is dan dat je naar Belgie moet. Maar het is maar wat je er voorover hebt, de weg is een stuk korter dan eerst nog havo/vwo en dan hopen dat je ingeloot wordt.

Met je VMBO kom je echt het HBO niet op hoor, VMBO sluit aan op MBO, Havo op HBO.. Met een MBO4 kun je volgens mij wel doorstromen naar het HBO..

TS: Je hebt er waarschijnlijk een heleboel doorzettingsvermogen voor nodig, maar niets is onmogelijk! Misschien inderdaad wel verstandig om een plan B op te stellen voor de zekerheid.. Maar als jij het doorzettingsvermogen en de brains hebt, dan moet het kunnen lukken Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:13

Met mbo4 kan je idd doorstromen naar hbo en in sommige gevallen kan je de hbo dan in 3 jaar doen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:44

NaNi schreef:
Naranga schreef:
In Gent kun je diergeneeskunde studeren als je een HBO propedeuse hebt (doe ik nu ook). Tot het hbo zou je met je vierjarige vmbo toegelaten worden, toch? Het enige is dan dat je naar Belgie moet. Maar het is maar wat je er voorover hebt, de weg is een stuk korter dan eerst nog havo/vwo en dan hopen dat je ingeloot wordt.

Met je VMBO kom je echt het HBO niet op hoor, VMBO sluit aan op MBO, Havo op HBO.. Met een MBO4 kun je volgens mij wel doorstromen naar het HBO..

TS: Je hebt er waarschijnlijk een heleboel doorzettingsvermogen voor nodig, maar niets is onmogelijk! Misschien inderdaad wel verstandig om een plan B op te stellen voor de zekerheid.. Maar als jij het doorzettingsvermogen en de brains hebt, dan moet het kunnen lukken Lachen

Ja das mijn fout, besefte ik me later ook, ik kan er niet aan wennen dat Mavo nu Vmbo is en ik gooi vmbo dus altijd dooreen met mbo...
Maar als je de toelatingstest hier op de uni haalt (ongeveer 6VWO niveau) dan maakt je vooropleiding helemaal niet meer uit, weet niet zeker of je misschien 21 moet zijn.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:51

Meestal moet je voor een colloquium doctum idd minimaal 21 jaar zijn volgens mij.