Knoffer schreef:LindyH schreef:Opleidingen als Paardenhouderij heb je ook op HBO-niveau. Scheelt weer een stapje...
Sterker nog, volgens mij bestaat het niet op wo niveau.
In Wageningen heb je wel Dierhouderij.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Knoffer schreef:LindyH schreef:Opleidingen als Paardenhouderij heb je ook op HBO-niveau. Scheelt weer een stapje...
Sterker nog, volgens mij bestaat het niet op wo niveau.
LindyH schreef:In Wageningen heb je wel Dierhouderij.
LindyH schreef:Vroeger bij mij op school is er een keer een jongen van MAVO 4 (VMBO-T) na zijn examen naar VWO 4 gegaan, heeft zonder problemen VWO gehaald en is toen naar de uni gegaan.
Dat zou je in theorie ook kunnen, als de school daarmee akkoord gaat, maar dat zal denk ik alleen gebeuren als ze nu extreem uitblinkt op het VMBO. Maar inderdaad, het is niet onmogelijk.
Maar goed, alles kan hoor, ik ben (zelf) geen Onderwijskundige. goeroe schreef:Overigens zou TS ook even moeten uitzoeken of de route MBO-HBO-WO wat betreft studiefinanciering haalbaar is, want ik meen dat ik laatst ergens gelezen heb dat je dan geen recht meer hebt op studiefinanciering.
goeroe schreef:LindyH schreef:In Wageningen heb je wel Dierhouderij.
Ik kan alleen maar iets vinden over dierwetenschappen. Ik kan me voorstellen dat deze opleiding toch wezenlijk verschilt (meer onderzoek, minder praktijk) van HBO-opleidingen in die richting.
goeroe schreef:In Groningen haalt ongeveer de helft van alle studenten de eindstreep.
Evelijn schreef:Ach.. en daarbij is de studeerstijl/soort studie etc. van een opleiding psychologie niet te vergelijken met dierengeneeskunde (wat praktischer is, meer colleges/werkcollege en meer contact met medestudenten) totaal ander studie.
Urielle schreef:goeroe schreef:In Groningen haalt ongeveer de helft van alle studenten de eindstreep.
Ik heb er zowel mee te maken vanuit mijn vakgebied (docent geschiedenis en maatschappijleer) als vanuit mijn persoonlijke situatie (laatstejaars HBO-student) en de uitval heeft vrij zelden iets te maken met de moeilijkheidsgraad, maar juist met motivatie, interesse en verwachtingen.
Het universitair systeem moet je liggen qua studeerstijl en de student moet moeite willen doen om de studie af te willen ronden. Ook op het HBO en ook op het MBO speelt gewoon dat studenten/leerlingen moeite hebben om zich vier jaar lang (en in dit geval zelfs zes jaar) te focussen op dat einddoel en de motivatie hoog te houden. Veel studenten haken af omdat de studie (of soms het toekomstig beroep) niet blijkt te zijn wat ze zich hadden voorgesteld.
. En ts als ik daar naar had geluisterd was ik nu niks.
). En ik ben niet de enige die met deze omstandigheden het ver geschopt heeft.Naranga schreef:In Gent kun je diergeneeskunde studeren als je een HBO propedeuse hebt (doe ik nu ook). Tot het hbo zou je met je vierjarige vmbo toegelaten worden, toch? Het enige is dan dat je naar Belgie moet. Maar het is maar wat je er voorover hebt, de weg is een stuk korter dan eerst nog havo/vwo en dan hopen dat je ingeloot wordt.
NaNi schreef:Naranga schreef:In Gent kun je diergeneeskunde studeren als je een HBO propedeuse hebt (doe ik nu ook). Tot het hbo zou je met je vierjarige vmbo toegelaten worden, toch? Het enige is dan dat je naar Belgie moet. Maar het is maar wat je er voorover hebt, de weg is een stuk korter dan eerst nog havo/vwo en dan hopen dat je ingeloot wordt.
Met je VMBO kom je echt het HBO niet op hoor, VMBO sluit aan op MBO, Havo op HBO.. Met een MBO4 kun je volgens mij wel doorstromen naar het HBO..
TS: Je hebt er waarschijnlijk een heleboel doorzettingsvermogen voor nodig, maar niets is onmogelijk! Misschien inderdaad wel verstandig om een plan B op te stellen voor de zekerheid.. Maar als jij het doorzettingsvermogen en de brains hebt, dan moet het kunnen lukken