VWO 3 - 2014/2015

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Re: VWO 3 - 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:02

Mwah mijn broer heeft economie met twee vingers in zijn neus gehaald, zonder überhaupt een les te volgen :+

Mensen hier die filosofie willen gaan doen?

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:03

Ik ga misschien filosofie doen, maar twijfel eigenlijk nog over mijn hele profiel. Op mijn voorlopige keuze heb ik wel filosofie ingevuld :j

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:06

ik ga niet voor filosofie. om een heel idiote redenhaha de toetsen. ik vraag me heel erg af hoe ze dat toetsen. ik heb een proefles gehad en die begon met: hier zijn geen foute antwoorden. Naja prima dacht ik. ik enthousiast meedenken, word ik uitgelachen door de leraar...
Toen maar eens vragen hoe je het kan toetsen als toch alle antwoorden goed zijn. ja theorie leren en denken wat ik zou denken. dat antwoorde de leraar....
oja en tijd was relatief. prima ik kom dan wel standaard 5 min later. als tijd tocg relatief is haha
sorry opstandige bui hihi

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:09

Ik gok dat ik filosofie totaal onderschat en dat het juist een heel mooi en belangrijk vak is. vooral het "leren denken". Maar ik ben denk ik te eigenwijs om een les te gaan volgen bij die man en mij interesses liggen toch erg bij talen en bèta. duidelijkheid vind ik fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:23

Ik ga misschien ook filosofie doen, wel als extra vak en dus met de mogelijkheid het te laten vallen. :j

Gerbrich, betekent niet dat het voor iedereen zo is. Ligt er maar net aan waar je goed in bent. ;)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:25

Ik snap wel wat je bedoelt, filosofie is inderdaad raar. Het is ook niet een vak wat ik snel zou kiezen, maar ik wil misschien atheneum-extra doen en daar zit filosofie bij...

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:50

IK ga dit doen.
Vaste vakken:
Nederlands
Engels
Aardrijkskunde
en nog wat dingen

profiel:
Wis B
Biologie
Natuurkunde
Scheikunde

Keuze:
Filosofie
Economie

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:03

Ik ga filosofie doen :)
Mijn vriendin en ik zijn de enige van onze jaarlaag die filosofie extra willen doen :+ Dit wordt dus waarschijnlijk voornamelijk zelfstandig werken zonder\met weinig lessen. Maar ik vind het waard :D Je leert er erg veel van, en het is ook heel handig met andere vakken.

@Femke_Nikita, sorry, namen... Hoe ze dat toetsen- Je krijgt theorie die je moet leren. Bijvoorbeeld verschillende denkbeelden van geleerden of de verschillende denkbeelden waarin wij een onderscheid maken. Tja, en dat is gewoon leren, en daar zijn zeker goede en foute antwoorden, maar het is niet zo zwart-wit als bij wiskunde. Met goede argumenten en formuleringen (bij ons dan) kom je erg ver :j . Tevens moet je de theorie kunnen toepassen. Bijvoorbeeld; verschillende drogredenen kunnen toepassen in een stuk zelfgeschreven tekst.

Ik denk dat je de leraar niet zo letterlijk moet nemen ;) . Als je met iemand of met de klas aan het filosoferen bent, dan zijn er natuurlijk geen foute antwoorden, mits je het serieus neemt :) Maar dat de leraar je uitlacht vind ik erg onprofessioneel en kinderachtig :n, niets van aantrekken.

Maar taal en filosofie lopen erg in elkaar over en kunnen elkaar erg goed ondersteunen. Neem bijvoorbeeld taalfilosofie en argumenteren, formuleren en interpreteren. Dit geldt ook voor bèta en filosofie. Het thema logica is daar een voorbeeld van :) Galileo Galilei was een natuurkundige, astronoom, wiskundige en filosoof. zelfs in de economie komt filosofie van pas, en andersom ook.

Ik vind het dus erg belangrijk en zeker ook erg leuk, en kies er daarom ook voor :)

Ik denk dat ik voor N&T met Frans, biologie, kunst, filosofie en informatica (verplicht) ga. zal misschien wel pittig worden, maar met hulp moet het lukken :j. De twijfel ging\gaat over wiskunde A of B, maar aangezien binnenhuisarchitect of richting diergeneeskunde, maar misschien ook iets in de design of moleculaire richting wil doen, heb ik daar toch wel B voor nodig.
Wie weet krijg ik opeens heel veel last van mijn hormonen :+, en wil ik plotseling nog iets anders gaan doen, dan kan dat gewoon :D zelfs iets met economie zou ik kunnen gaan doen, terwijl ik dan geen economie heb. Ik kan dan omdat ik biologie erbij heb, alle studies doen behalve Latijn en Grieks :+ . Dan houd ik de opties lekker open, want je weet het maar nooit, die hormonen zijn onbetrouwbaar! :+

Ik kies niet voor eco, omdat de keuze was: eco\kunst. Ik zit op een kunstschool en vind het wel erg leuk. Eco is wel verschrikkelijk handig, dat merk ik nu al met mijn arbeidsovereenkomst etc. met werk en ook in de kunstsector, maar ik vind het gewoon écht niet leuk. En dan houdt het voor mij op. Ik kan me in alles interesseren, in Eco ook, maar ik heb er gewoon echt geen lol in. En het moet ook nog een beetje leuk blijven.

Ik zou trouwens ook héél graag Spaans bij mijn profiel willen. Helaas wordt dit op onze school niet aangeboden. Ik heb een jaar Spaans gehad, en er zo erg van genoten.
Maar goed, ik zou heel veel talen willen. Chinees (wordt bij ons wel aangeboden, maar bij een andere richting), Japans, Russisch (maar dat leer ik wel buiten school), Spaans, Duits en Arabisch. Maar ja...Tijd he...

Aardrijkskunde is wat betreft de toelatingseisen van studies compleet nutteloos :+ zelfs voor de studie aardrijkskunde. Daarom wordt het bij ons op school ook niet meer aangeboden bij de profielen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:04

Deetjeeuh schreef:
Ik ga misschien ook filosofie doen, wel als extra vak en dus met de mogelijkheid het te laten vallen. :j

Gerbrich, betekent niet dat het voor iedereen zo is. Ligt er maar net aan waar je goed in bent. ;)

Dat was nu precies wat ik met mijn post wilde aangeven. Jij zegt dat het heel moeilijk wordt en raadt het daarom af mochten haar hoge cijfers door te simpele toetsen komen, mijn broer vond het easy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:11

Pacific schreef:
Deetjeeuh schreef:

Dat was nu precies wat ik met mijn post wilde aangeven. Jij zegt dat het heel moeilijk wordt en raadt het daarom af mochten haar hoge cijfers door te simpele toetsen komen, mijn broer vond het easy.

Ik heb niet gezegd dat het heel moeilijk wordt, wel moeilijke dan in de onderbouw. Zeker als je nu enkel een paar simpele toetsen hebt gehad is het in verhouding zeker veel moeilijker. Betekent niet meteen dat je er meer moeite mee hebt, maar tis wel moeilijker. :+

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:11

Ik heb besloten om geen ak te kiezen. Heb alleen nu dus nog veel over. tipss??
economie
latijn
duits
evt BSM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:14

Ik zou geen BSM doen, heb je niet zoveel aan. :))
Heb je nog een andere taal? Anders zou ik Duits doen. Dus minimaal Duits/Frans, anders zou ik voor Latijn of Economie gaan. :j

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:17

ik heb frans al. Ik vraag me alleen af of Latijn zo nuttig is... ik wacht mijn laatste tekstverklaring af. als die niet super gemaakt is, dan valt Latijn af (ik had er best goed voor geleerd nml)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:18

Je moet inderdaad ook kijken naar wat je kan! Dat is het allerbelangrijkste.
Latijn vind ik erg nuttig, komt overal in terug. Is de basis voor alles. Enne, je kan dan zelfs je rituals flesjes lezen. :+

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:19

Wat is BSM? :o
Ik zou eerder eco kiezen dan latijn, eco heb je veel meer aan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:32

Ik wil ook wel weten wat BSM is.
En ik kan pas volgend jaar filosofie kiezen, maar ik denk niet dat ik dat doe, want dat is bij ons op school altijd het 10e uur, veel te laat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:40

Beweging, sport, maatschappij, extra gymuren. :+

Bij ons bestaat er geen 10e :')

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:47

Bij ons hebben ze het voor elkaar gekregen dat de vierde klassen maximaal tot het zesde hebben :D

BSM heb je dan inderdaad vrij weinig aan :+

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:11

Ik las BDSM ipv BSM :+ Lijkt mij wel leuk :j
@Femke_Nikita, hoeveel vakken moet je dan nog kiezen? Ik zou ook voor eco gaan, en daarna voor Duits.
Latijn is natuurlijk handig (ik zou overigens voor Latijn gaan, maar dat komt grotendeels omdat ik niet van Duits houd en een te grote achterstand met Duits heb), maar Duits wordt in veel landen gesproken, en is echt een economie en kunsttaal.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:13

BSM is volgensmij alleen nuttig als je gym of sport docent wil worden.
Ik wil wel filosofie kiezen, met latijn in mn E&M profiel.
Latijn is idd de basis van alles maar als je niks met talen wil gaan doen is eco misschien handiger

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:25

Desiree, er staat letterlijk in je post dat het heel moeilijk wordt in de bovenbouw ;-)

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:40

ik vind talen heel leuk. ik mag nog twee vakken kiezen. Ik heb mijn latijn nog niet terug maar ik denk dat ik voor eco en duits ga

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:19

Oh extra sport, dat hebben wij niet.
Economie is ook heel handig, ik hoef dat gelukkig pas volgend jaar te kiezen.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:33

Moet jij dan in de 4e kiezen Kim?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:37

*even tussendoor: bijna 200 blz! *\o/* *