Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:22

Dat is inderdaad een nette brief, en het zegt eigenlijk gewoon de standaard waarvoor je bijna altijd wordt afgewezen: Sorry, we hebben iemand gevonden met meer érvààààring! :D .

Toen ik afgestudeerd was heb slechts ik een dikke drie maanden moeten wachten op mijn eerste werk. Daar moest ik wel een eind voor rijden maar veel keuze had ik niet, je stuurt hopen brieven, krijgt nauwelijks respons en als je al doorgeraakt zijn er altijd die "meer ervaring" hebben. Van daaruit rechtstreeks kunnen starten op mijn volgende werk(had een vriendin die er al werkte, die heeft me daar kunnen binnenloodsen), dat ook bijna even ver rijden was. Daarna op alles wat los en vast zit gesolliciteerd en na drie maanden weer ergens een geestdodend klasseerbaantje onder het motto werk is werk aangenomen. Toen het daar weer na een half jaar afgelopen was, was het midden juli, en had ik in augustus besloten om mijn kans te wagen voor een gratis opleiding bij de VDAB. Er waren drie inschrijvingsdagen, alleen op mijn dag al honderden kandidaten en er mochten maar 15 personen starten...jep wat ongelofelijk veel geluk dat ik erbij was!
Van daaruit een hele leuke stage en dankzij die stage mogen starten op een andere locatie van het bedrijf. Dat was de pure hel in al zijn eenvoud :D . Na 4,5 maand de handdoek in de ring gegooid en toen een paar maanden later gebeld voor mijn droomjob waar ik nu nog altijd met alle plezier zit. Ik was bijna een jaar eerder een uitzendkantoor binnengestapt en die hadden mijn profiel al die tijd onthouden.

Al bij al heb ik dus wel heel veel geluk gehad. Niet dat ik een overvloed aan keuze had. Altijd nauwelijks iets dat in mijn profiel paste, uit een soort van "je moet toch wat", op alles gesolliciteerd waarvan ik dacht dat ik misschien iets zou kunnen horen, heel veel afwijzingen en altijd maar 1tje die zei start maar. En iedere keer als die tijdelijke opdracht weer gedaan is weer zuchtend aan een nieuwe ronde beginnen. Maar had ik die vriendin niet gehad dat was ik misschien wel niet gestart in mijn tweede job. En was ik niet in een wanhoopspoging op een grijze namiddag langs alle uitzendkantoren in de stad gewandeld, dan zat ik nu ook niet waar ik nu zit.

_KiMbErLeY_

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:26

Vuurneon, een straathoekwerker gaat veel de straat op, opzoek naar jongeren, veelal met problemen, thuis, school, drugs enz... Ze proberen die jongeren dan te helpen, door dicht bij ze te staan, niet te veroordelen en samen zoeken naar oplossingen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:33

_KiMbErLeY_ schreef:
vuurneon schreef:
Kimberly, ik krijg bij het beeld van een straathoekwerker een heel ander beeld dan het is want voor de functie die ik voor ogen heb heb je alleen een paar net kousen nodig en vooral weinig kleding :')
Maar wat is het?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA _O- _O- _O- _O-
Nee klopt, dat is het werk van een straathoekwerker! :j

:')
Een vriendin van mij heeft ook eens voor zo'n functie gesolliciteerd, maar daar werd van verwacht dat ze 's avonds in een Turks café contacten met mannen moest leggen en dat was nu eenmaal niet echt haar ding (denk trouwens dat het vrij logisch is als ze daar ook een man voor hebben aangenomen).
Wat ik er van onthouden heb is dat ze voor zo'n functie zeker geen stijve piet zoeken. Je moet immers feeling met je doelgroep hebben, en meestal hebben ze dat meer met iemand die binnenkomt met piercings en dreadlocks dan iemand die in een strak kostuum rondloopt, bij wijze van. Ik zou een brief daarom ook niet te stijf maken, er moet eigenlijk spontaniteit uitspatten.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:35

_KiMbErLeY_ schreef:
Vuurneon, een straathoekwerker gaat veel de straat op, opzoek naar jongeren, veelal met problemen, thuis, school, drugs enz... Ze proberen die jongeren dan te helpen, door dicht bij ze te staan, niet te veroordelen en samen zoeken naar oplossingen.

Zoals je het 'straathoekwerk' omschrijft zie ik dit meer als ambulant jongerenwerk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:36

_KiMbErLeY_ schreef:

Dit sluit dat andere beeld nog steeds niet uit :')

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:56

Ik kreeg toch ook een ander idee bij het woord 'straathoekwerker' :D

Succes met de zenuwen Belsje... Was de jobinhoud wel wat je er van verwacht had?

Ziet er een goede motivatiebrief uit, zo met die kopjes! :)

Ik zou in augustus een jaar actief (met minder actieve periodes) aan het uitkijken zijn naar een nieuwe job. Ik wou ook wel voor 'de kip met het gouden ei' gaan, ik had immers de luxe positie dat ik nog steeds aan het werk ben. Gisteren gesprek gehad en volgende week teken ik voor 'de kip' :D Dat gouden ei komt nog wel, ben al heel erg blij dat ik een nieuwe plek gevonden heb en hopelijk ga ik er met veel plezier aan de slag :) ( *\%/* *\%/* *\%/* )

Wil iedereen die hier nog zoekende is een hele dikke 'duim' geven en houd moed, jullie zullen allemaal een job vinden en ik hoop van harte dat die job jullie verwachtingen zal inlossen en dat hij dan ook snel zal komen ;-) Bedankt voor het meebabbelen hier, jullie steun heeft me deugd gedaan! :*

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:01

Straathoekwerker met viskousen ... jup! Dank jullie voor dit beeld :+

Inhoud bleek wel wat meer te zijn als wat in eerste instantie gecommuniceerd was, gisteren kwam het echt neer op "ik heb een api en een hoop data, wat wil je daarmee gaan doen". Blijkt dus gewoon een grote hoop te zijn waar nog helemaal niks bovenop staat :'). Dat was dan eigenlijk ook de enige vraag die gesteld is ... Ik hoop dat hij mijn ideeën daarrond dus aansprekend vind, ik weet niet wat de andere kandidaat geantwoord heeft :D

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:19

Ach ja, straathoekwerk, jongerenwerk, ambulant jongerenwerk, straatcoach, het is allemaal een beetje hetzelfde, alleen zal de ene organisatie meer daarop insteken en de andere organisatie meer daarop! ;)
Het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer, op een laagdrempelige, bij de jongeren passende manier vinden om ze te helpen met hun problemen en vooral ook opzoek naar mogelijkheden!

Kwanyin, dit werk heb ik al gedaan! ;) soms moet je inderdaad even uit je comfort zone treden om ergens op af te stappen waar je in eerste instantie de kriebels van krijgt. Moet inderdaad bij je passen! ;)
En klopt wat je zegt over stijfheid, jongeren prikken DWARS door je heen als je zogenaamd stoer doet! Ik had een keer een collega die bij de jongens probeerde te horen. Nou die werd uitgekotst, want het was nep! Ik ben ook niet iemand die stoer met een petje rondloopt en mn broek op half 7, maar ik ben wel echt en dat respecteren ze. Vooral als ze doorhebben dat je wat voor ze kunt betekenen!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:26

Meeting van morgen gecancelled .... rock werchter gaat voor teveel overlast zorgen ... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGHL **********

Nieuwe datum hopelijk snel bekend grmbl

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:50

Djies..........wat een geklooi daar zeg. Zit jij de hele week nerveus te maken en nu cancelen? -:(-

Hier geen nieuws ^)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:32

Gelukkig Kimberly :D

Geeft al een heel ander beeld hahaha

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:58

Binnen de gehandicaptenzorg binnen die ene instelling, die kans is voorbij. Vandaag met die contactpersoon gepraat, ik dacht even kletsen, zodat ik in haar herinnering blijf. Gevraagd of ze echt mijn e-mail heeft gelezen, zodat ik zeker weet dat ze weet dat dit voor mij een belangrijk moment is. Ze hebben helaas geen februari instroom en even meekijken kon pas vanaf september i.v.m. ongeregeldheden op dit moment.

Kortom: voor nu een dikke dichte deur. En dat terwijl ik vier mensen ken die daar werken (her en der een vage kennis, maar toch).

Straks weer op zoek naar andere dingen. Morgen kan ik sowieso nog een sollicitatie doen. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:01

Ik heb ook hele sterke netwerken op bepaalde strategische plekken, maar ja... Wat er niet is kunnen ze helaas niet creëren -O-

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:25

Sollicitatiegesprek ging voor mijn gevoel wel goed. Ik hoor morgen meer.
Wel apart bedrijf. :=
Ze streven een bedrijfscultuur na zoals bij google. Weet niet of dat helemaal mijn ding is. :')
Maar bekijk eerst wel de uitkomst. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:22

Een bedrijfscultuur zoals bij google? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
"waar liggen de theezakjes ergens in de keuken?"
"Zoek het op!" ? :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:24

caroline_max schreef:
Lenaa'tje; er staat nu ook een vacature M&M in sneek op nordwincollege.nl

Bedankt ! die had ik nog niet gezien ook naar toe geschreven. Mij valt op dat ondanks de 'scholenbanken' toch veel vacatures nog op de schoolwebsites staan.

Ik weet dat er morgen een sollicitatieprocedure start en natuurlijk net vandaag een telefoon gesprek gemist met afgeschermd nummer. Baal ontzettend wat het zou de betreffende school maar zijn geweest. Al belde ze wel erg aan de late kant. Ik zou echt niet weten van wie ik anders een telefoongesprek heb kunnen missen.

fargo schreef:
Zoals beloofd, mijn brief met kopjes.
Ik heb de kopjes afgeleid uit de eisen vacature en daar spontaan op gereageerd met wat er in mijn opkwam en dit later nog eens doorgelezen en "afgemaakt",

Geachte heer/mevrouw,
Uw vacature van XXXX (m/v) trok op een positieve manier mijn aandacht. Het klinkt als een baan die bij mij past!
Ik ben een zelfstandige vrolijke vrouw die graag de handen uit de mouwen steekt. Ik ben alert
en attent op zaken die op moeten worden gepakt.
Contact onderhouden
Tot 1 september j.l. werkte ik op de vestiging van XXX in Den Haag. Sindsdien werk ik
op ons hoofdkantoor in Bilthoven. In mijn tijd op de vestiging Den Haag, was ik gewend om
dagelijks contacten te onderhouden met ons hoofdkantoor. Om zo lopende zaken op te pakken
of gedaan te krijgen of om collega’s bij te praten met de stand van zaken.
Offertes maken
Het zelfstandig maken van correcte offertes of contracten is iets waar ik mijn hand niet voor
om draai. In mijn huidige functie maak ik o.a. offertes, contracten, (nieuws)brieven en
verstuur deze naar kandidaten en opdrachtgevers.
Optimaliseren procedures
Ik ben verantwoordelijk voor de coördinatie en afhandeling van procedures rondom werving
& selectie van kandidaten en het plaatsen van mensen op projecten.
In eigenlijk al mijn recente functies ben ik actief bezig geweest met het verbeteren en
optimaliseren van procedures. Dat is ook iets wat ik echt leuk vind en wat me ligt.
Met vriendelijke groeten en … tot binnenkort?

Dus hoe doe je dit, pak de vacature, pak een aantal van de eisen waar je aan kunt voldoen en wat mee hebt, plak die in een document, borduur voort op de kopjes en kijk naar begin en afsluiting voor leuke maar niet te brutale binnenkomer/afsluiter .. En hopelijk heb je dan een pakkende brief die aanspreekt en waar je zelf je ei in kwijt kunt!

handig om te zien hoe anderen het aanpakken. Ik vind brieven schrijven vrij lastig. Vooral omdat ik net om de hoek kom kijken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:35

Ik kreeg net een afwijzing waarin dit stond:

Gezien de vele reacties is het helaas niet mogelijk om je een inhoudelijke terugkoppeling te geven.

Wat een bullshit als je het mij vraagt. Ze wijzen mij toch af met een reden, je denkt toch god, die meid heeft niet ervaring genoeg, of, helaas, karakter past niet bij ons, of MY GOD WAT EEN SLECHTE BRIEF, er is toch altijd een reden waarom je wordt afgewezen? Ze hebben toch niet naar mijn foto gekeken en gedacht, gut wat een lelijk wijf, die moeten we niet?

Pfff, moedeloos.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:39

Amandavd schreef:
Ik kreeg net een afwijzing waarin dit stond:

Gezien de vele reacties is het helaas niet mogelijk om je een inhoudelijke terugkoppeling te geven.

Wat een bullshit als je het mij vraagt. Ze wijzen mij toch af met een reden, je denkt toch god, die meid heeft niet ervaring genoeg, of, helaas, karakter past niet bij ons, of MY GOD WAT EEN SLECHTE BRIEF, er is toch altijd een reden waarom je wordt afgewezen? Ze hebben toch niet naar mijn foto gekeken en gedacht, gut wat een lelijk wijf, die moeten we niet?

Pfff, moedeloos.

Vervelend! vraag je, je inderdaad af hoe ze hebben geselecteerd. Je wilt je brief etc. ook kunnen verbeteren eventueel. Daarbij steek jij ook energie in het schrijven van een brief omdat jezelf denkt te passen bij het bedrijf/functie

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:46

Ik heb een nieuwe job :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:50

Wauw gefeliciteerd! :))

Ik ben in de tussentijd weer in de stille meeleesstand gegaan, maar blijf dus ondertussen wel op de hoogte :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:54

Proficiat Djeenie!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 08:20

Super Djeenie, wat ga je doen en wanneer start je?

Amanda......ik zie vaker dat soort dingen voorbij komen. Ze hebben ws tig brieven gekregen, hebben snel gescand of cruciale dingen en hoppa........je ligt er uit.
Balen hoor!

Hier weinig nieuws.........gebeurd niks :(

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:33

Balen Dimple, want als er iemand is die ik een topbaan wens dan ben jij het wel!!

We zitten in hetzelfde schuitje, hier ook niks nieuws. Niet eens meer echt sollicitaties lopen. Man van het dierenpension was super enthousiast, ik cv gestuurd, wat over mijzelf verteld, krijg niks terug. Geinformeerd of cv ontvangen had, ja dat had die, ging zich verdiepen in de sollicitaties en dan zou iederen horen we ze besloten hadden. Aangezien ik nog geeneens een gesprek heb gehad, zal het wel niks worden. Had begrepen dat er iemand op gesprek was geweest die stage wilde lopen dus begrijp het wel dat ze daar voor zouden gaan maar ja, ik baal wel.

Tijd begint hier ook te tikken maar ik vind het moeilijk hoop te houden.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:06

Super Djeenie, gefeliciteerd!! *\o/*

Balen BB :( Is de februari-instroom een optie? Dan heb je wat meer tijd om te solliciteren en netwerken dan de druk van ''1 augustus MOET ik een BBL plek hebben''. Als dat echt is wat je wilt, en het is financieel haalbaar om wat langer te zoeken...?

Verder succes aan de zoekenden :(:)

Ik breek even in met een luxe probleem :x

Afgelopen maandag begonnen met nieuwe baan... informele sfeer, mensen zijn SUPER blij met mijn komst vanwege achterstanden! Maarrrrrr... ik snap ook wel waarom; het is een routine klus waar intern niemand zin in heeft..... :(
Ik maak handmatig certificaten aan... routinewerk. Knip en plak. Zet een vinkje in het systeem bij de juiste code. :\ En mijn taken gaan niet breder worden....

En natuurlijk gaat er juist NU iemand weg op mijn oude team bij oud-werkgever en kan ik op korte termijn terug. Oud-werkgever laat de keus aan mij en heeft alle begrip dat ik niet oneindig op ze kon wachten.
Maar mijn oude werk was veel leuker en waarschijnlijk kan ik daar voor langere tijd terug dan nieuwe baan (is ook maar tijdelijk).

HOE vertel ik dat op nieuwe baan, en rond ik het netjes af?? Voel me er extreem banketstaaf onder.... ;( Heb geen opzegtermijn (via uzb). Beide bedrijven zitten ook nog eens naast elkaar.... de hele situatie is awkward!! :=

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:25

nou ik zou het wel weten. Gewoon eerlijk vertellen hoe het is, en dat je het ook niet voorzien hebt, toch?