Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:leestmee schreef:Ik neem de tip om een dag mee te lopen met een docent sowieso mee.
Bedankt daarvoor wist niet dat die mogelijkheid er was.
Veel docenten vinden dat leuk, ik nam ook graag iemand mee hoor.
Heb je scholen in de buurt waar je heen wil?
leestmee schreef:Misschien een goede vraag om bij jullie neer te leggen. Ik wil graag het onderwijs in. (Voor het geld doe ik het niet. Vind het leuk om mensen wat bij te brengen)
Ik moet me sowieso laten omscholen.
Ik wil dan voor docent Nederlands of Engels gaan.
Nu komt de grote maarrrr ik heb 2 gehoorapparaten. Ik kan gesprekken gewoon volgen maar men moet duidelijk articuleren.
Zou dit een probleem kunnen opleveren?
(Ik weet nog van vroeger dat een docente Frans hoorapparaten droeg maar heb nooit les van haar gehad en is ook al weer wat jaren geleden.
vec schreef:Ik zou me er zeker niet door laten weerhouden!
Maar is een taal handig als je een leerling niet top kunt verstaan?
Sheran schreef:Help
Ik heb gezegd dat ik een discussie zou gaan houden met de klas over of Aeneas wel of geen held is. Dus daar zit ik nu mooi aan vast! Heeft iemand een tip voor hoe je een discussie in een actieve, nuttige vorm kan gieten voor 30 tweedeklassers?
Arabesk schreef:strafkamp op vrijdagmiddag invoeren; wie x verwijderbrieven heeft zit een middag, of wie zoveel keer huiswerk niet in orde heeft per week ook nablijven.
veel nieuwe collega's = vaak ellende en geeft een hoop onrust in klassen
MaartJ schreef:Hier misschien iemand een tip voor mij.
Dit jaar (weer) mentor van een 2e klas mavo, 27 schatjes. Ze zijn lekker aanwezig en inmiddels zijn er in 2 weken al 10 verwijderingsbrieven in ontvangst genomen. Lastig: ze hebben dit jaar veel nieuwe docenten. Lastig: er is best wat afstroom van de Havo in deze klas gekomen, de samenstelling was dus vrij nieuw.
De eerste week zijn we op kamp geweest, 3 dagen. Ik persoonlijk kan het goed met ze vinden en bij mij loopt het (best) prima. Ze hebben wel hele duidelijke grenzen nodig, maar goed, welke klas niet.
Is er iemand die mij, als mentor, een tip kan geven om ze meer verantwoordelijkheid te laten voelen voor zichzelf en hetgeen ze leren maar ook voor elkaar.
We zijn al begonnen met het bijhouden in een document, individueel, wat goed gaat/beter kan/doelen stellen.
Alvast bedankt!
Miekelien schreef:Wat wij vaak doen is aanpak van twee kanten. Aan de ene kant bel ik (of de coördinator) zo snel mogelijk de ouders van leerlingen die opvallen om het gedrag zo snel mogelijk de kop in te drukken. Aan de andere kan probeer ik ook de klas als geheel op een positieve manier te motiveren om het beter te doen. Zo heb ik afgelopen jaar zelf taart gebakken voor de hele klas omdat ze tot aan de kerstvakantie maximaal 5 keer uit de les zijn gestuurd. Dat helpt ze om samen verantwoordelijk te zijn, deze klas sprak elkaar er ook echt op aan als ze de verkeerde kant op dreigden te gaan.
Miekelien schreef:Aan de andere kan probeer ik ook de klas als geheel op een positieve manier te motiveren om het beter te doen. Zo heb ik afgelopen jaar zelf taart gebakken voor de hele klas omdat ze tot aan de kerstvakantie maximaal 5 keer uit de les zijn gestuurd.