Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leestmee

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:05

Ik neem de tip om een dag mee te lopen met een docent sowieso mee.
Bedankt daarvoor wist niet dat die mogelijkheid er was.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:15

Ik kan me voorstellen dat het best een uitdaging kan zijn inderdaad, vooral voordat je het orde houden helemaal onder de knie hebt. Lijkt me heel slim om een keertje mee te kijken. :) Gewoon initiatief in nemen, veel docenten vinden dat helemaal prima.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:33

leestmee schreef:

Veel docenten vinden dat leuk, ik nam ook graag iemand mee hoor.
Heb je scholen in de buurt waar je heen wil?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:53

Goof schreef:
leestmee schreef:

Veel docenten vinden dat leuk, ik nam ook graag iemand mee hoor.
Heb je scholen in de buurt waar je heen wil?

Ik ben om me heen aan het kijken wat er in de buurt aan scholen zit. En die wilde ik dan aanschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:51

Ik zou me er zeker niet door laten weerhouden!

Maar is een taal handig als je een leerling niet top kunt verstaan?

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:36

leestmee schreef:
Misschien een goede vraag om bij jullie neer te leggen. Ik wil graag het onderwijs in. (Voor het geld doe ik het niet. Vind het leuk om mensen wat bij te brengen)
Ik moet me sowieso laten omscholen.
Ik wil dan voor docent Nederlands of Engels gaan.
Nu komt de grote maarrrr ik heb 2 gehoorapparaten. Ik kan gesprekken gewoon volgen maar men moet duidelijk articuleren.
Zou dit een probleem kunnen opleveren?
(Ik weet nog van vroeger dat een docente Frans hoorapparaten droeg maar heb nooit les van haar gehad en is ook al weer wat jaren geleden.

Een van mijn docenten op de middelbare school had in de klas wel vaak last van haar oren. Dat is de reden dat ze iets anders is gaan doen. De tip die hierboven gegeven is lijkt me inderdaad wel slim, misschien is het voor jou wel helemaal anders en gaat het prima.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:55

vec schreef:
Ik zou me er zeker niet door laten weerhouden!

Maar is een taal handig als je een leerling niet top kunt verstaan?

Exacte vakken als wiskunde mis ik zelf de logica voor om dat goed te kunnen overbrengen.

Geschiedenis en aardrijkskunde is geen vraag naar heb ik begrepen.
Biologie weet ik niet.

Maatschappijleer wordt ook niet zoveel gevraagd.

Zodoende kwam ik uit op een taal. Naast mondelinge vaardigheid, is schriftelijke vaardigheid toch ook heel belangrijk zo niet belangrijker. Dat was mijn denkwijze. En talen liggen mij ook gewoon wat beter.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:46

Ik zou eigenlijk eerder uitgaan van waar jij enthousiast voor loopt bij het kiezen voor een vak en niet waar "de vraag" ligt, want de vraag kan veranderen. ;)

Als jij mensen graag wat bijbrengt, waarom dan niet iets wat jij zelf leuk vind om over te brengen? :)* Het hoeft niet in het onderwijs te zijn.

Meelopen is een hele goede. Het ik ook gedaan; na mijn studie Diermanagement heb ik als deel van een sollicitatieprocedure een dag meegelopen bij vmbo dierverzorging.
Wow, wat een eye-opener! Dat was echt zo ontzettend goede ervaring om te hebben!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:32

Dag mensen! Ben ik weer. Ga mijn laatste 1,5 jaar in. Krijg 8 mentorleerlingen en ik vind het doodeng :D
Iemand tips voor een beginnend mentor? Ik heb de makkelijkste leerlingen gekregen, maar de klas zelf (die ga ik ook lesgeven) is best pittig (al 1 schorsing in de eerste week bijvoorbeeld :+ )
Ik begin pas woensdag omdat ik eerst weg was voor mijn eigen opleiding.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:34

Gewoon jezelf zijn en de tijd nemen om te investeren in de leerlingen zonder oordelen en verhalen vooraf. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:51

Help :')

Ik heb gezegd dat ik een discussie zou gaan houden met de klas over of Aeneas wel of geen held is. Dus daar zit ik nu mooi aan vast! Heeft iemand een tip voor hoe je een discussie in een actieve, nuttige vorm kan gieten voor 30 tweedeklassers?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:32

Sheran schreef:
Help :')

Ik heb gezegd dat ik een discussie zou gaan houden met de klas over of Aeneas wel of geen held is. Dus daar zit ik nu mooi aan vast! Heeft iemand een tip voor hoe je een discussie in een actieve, nuttige vorm kan gieten voor 30 tweedeklassers?

Er zijn heel veel verschillende manieren om te discussiëren.
Laat je het ze voorbereiden en moeten ze bijvoorbeeld vooraf een lijstje argumenten bij zich hebben? Moeten ze dit in groepjes voorbereiden?
Wat heel simpel werkt en voor jouw als docent ook overzichtelijk is dat je 4 tafels aan de ene kant van de klas zet en daar tegen over nog 4 tafels. Wil een leerling zijn mening geven moet hij daar gaan zitten. Wil een andere leerling ook wat toevoegen moet hij of daar gaan zitten of achter een bezette plek gaan staan. Wel als regel stellen er mag maar 1 staan bijv.
Verder willen ze spreken moeten ze hand op steken of staan dan kan jij of andere leerling beurten verdelen mocht dat nodig zijn. Verder is het belangrijk dat je consequent bent in elkaar laten uitspreken.
Eigenlijk het Lagerhuis debat maar dan net wat meer gestructureerd.
Halverwege kan je nog vragen of meningen zijn verandert en leerlingen nog laten overlopen.
Op debat in de klas staan ook heel veel tips!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:05

Hier misschien iemand een tip voor mij.

Dit jaar (weer) mentor van een 2e klas mavo, 27 schatjes. Ze zijn lekker aanwezig en inmiddels zijn er in 2 weken al 10 verwijderingsbrieven in ontvangst genomen. Lastig: ze hebben dit jaar veel nieuwe docenten. Lastig: er is best wat afstroom van de Havo in deze klas gekomen, de samenstelling was dus vrij nieuw.
De eerste week zijn we op kamp geweest, 3 dagen. Ik persoonlijk kan het goed met ze vinden en bij mij loopt het (best) prima. Ze hebben wel hele duidelijke grenzen nodig, maar goed, welke klas niet.
Is er iemand die mij, als mentor, een tip kan geven om ze meer verantwoordelijkheid te laten voelen voor zichzelf en hetgeen ze leren maar ook voor elkaar.
We zijn al begonnen met het bijhouden in een document, individueel, wat goed gaat/beter kan/doelen stellen.

Alvast bedankt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:19

strafkamp op vrijdagmiddag invoeren; wie x verwijderbrieven heeft zit een middag, of wie zoveel keer huiswerk niet in orde heeft per week ook nablijven.

veel nieuwe collega's = vaak ellende en geeft een hoop onrust in klassen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:24

Bedankt voor de tip over het debat. Ik heb zoiets gedaan en het is goed gegaan :)

Ik heb de klas verdeeld in
- presentator (leest stellingen voor, verdeelt beurten)
- time-manager (houdt tijd in de gaten)
- jury (6p)
- team 1 (7 p)
- team 2 (7p)
- toehoorders (de rest)

Ik heb ze per stelling 3 minuten voorbereidingstijd gegeven en het debat zelf moest binnen 5 minuten plaatsvinden. De eerste stelling was nog niet zoals ik wilde, maar na wat aanwijzingen ging ronde 2 een heel stuk beter en soepeler. Dus toen zijn we gestopt :) De jury kwam de tweede keer ook met een stuk betere argumentatie.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:49

Arabesk schreef:
strafkamp op vrijdagmiddag invoeren; wie x verwijderbrieven heeft zit een middag, of wie zoveel keer huiswerk niet in orde heeft per week ook nablijven.

veel nieuwe collega's = vaak ellende en geeft een hoop onrust in klassen

Dat zal dan straf-maandag moeten worden, op vrijdag werk ik zelf niet en op maandag zijn ze om 13.20 al uit.
Ik vind het lastig omdat ik niet meteen de boe-man wil spelen en in het mentor-uur elke keer de preek van de week af moet steken. Ik heb zelf namelijk geen problemen met ze.
Het mooiste zou zijn als ze zich verantwoordelijk zouden voelen :+ dus morgen in plaats van persoonlijke doelen opstellen klassikale doelen opstellen waar zij met z’n allen aan moeten gaan werken. En er gaan sowieso een aantal ouders gebeld worden.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:50

MaartJ schreef:
Hier misschien iemand een tip voor mij.

Dit jaar (weer) mentor van een 2e klas mavo, 27 schatjes. Ze zijn lekker aanwezig en inmiddels zijn er in 2 weken al 10 verwijderingsbrieven in ontvangst genomen. Lastig: ze hebben dit jaar veel nieuwe docenten. Lastig: er is best wat afstroom van de Havo in deze klas gekomen, de samenstelling was dus vrij nieuw.
De eerste week zijn we op kamp geweest, 3 dagen. Ik persoonlijk kan het goed met ze vinden en bij mij loopt het (best) prima. Ze hebben wel hele duidelijke grenzen nodig, maar goed, welke klas niet.
Is er iemand die mij, als mentor, een tip kan geven om ze meer verantwoordelijkheid te laten voelen voor zichzelf en hetgeen ze leren maar ook voor elkaar.
We zijn al begonnen met het bijhouden in een document, individueel, wat goed gaat/beter kan/doelen stellen.

Alvast bedankt!

Ben je al met ze in gesprek geweest over hoe zij zelf het graag willen? En aan de hand daarvan klassenregels opstellen en met de lesgevende docenten delen.
Misschien ook eens een idee om naar hersteldgericht werken te kijken ipv straffen. Wij noemen het dit jaar niet meer je bent er uitgestuurd maar je plaatst jezelf door je gedrag uit de groep/klas of zelfs uit school. En voor de leerling is het dan samen met de mentor om uit te zoeken hoe hij de aangebrachte schade door zijn gedrag kan herstellen. Het is tijd investeren maar je wint er meer mee dan constant straffen.

Wat betreft de nieuwe samenstelling van de groep. Ik zou er dan voor kiezen met mentorles oefeningen te doen om elkaar goed te leren kennen.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:57

Dat gaan we dus morgen ook doen :) zelf klassenregels opstellen, wat gaat goed en wat kan beter, hoe kunnen we dit bereiken.
Tja, en wbt het eruit sturen, dat ding heet nou eenmaal verwijderingsbrief.. dat geldt voor 900 leerlingen dus daar kan ik helaas weinig mee. Wat jij zegt klopt hoor, ik wil ook niet continu moeten straffen. Juist omdat ik denk dat het een leuke klas is maar ze de juiste weg nog even moeten vinden met elkaar.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:12

Heb je een coördinator van de klas waarmee je kunt sparren? Dat vind ik altijd prettig bij zulke klassen. Ik ben zelf ook al een aantal jaar mentor van 2-T dus ik weer hoe lastig het kan zijn. Wat wij vaak doen is aanpak van twee kanten. Aan de ene kant bel ik (of de coördinator) zo snel mogelijk de ouders van leerlingen die opvallen om het gedrag zo snel mogelijk de kop in te drukken. Aan de andere kan probeer ik ook de klas als geheel op een positieve manier te motiveren om het beter te doen. Zo heb ik afgelopen jaar zelf taart gebakken voor de hele klas omdat ze tot aan de kerstvakantie maximaal 5 keer uit de les zijn gestuurd. Dat helpt ze om samen verantwoordelijk te zijn, deze klas sprak elkaar er ook echt op aan als ze de verkeerde kant op dreigden te gaan.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:26

Lijkt me lastig om zoiets te doen, maar ook wel een leuke uitdaging :)

Iemand toevallig ervaring of gehoord van de teachers college? Zag dit net toevallig langskomen, het klinkt eigenlijk best interessant, zit alleen wel met het probleem dat je niet direct voor een vak studeert en de vakkennis pas later opdoet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:55

Miekelien schreef:
Wat wij vaak doen is aanpak van twee kanten. Aan de ene kant bel ik (of de coördinator) zo snel mogelijk de ouders van leerlingen die opvallen om het gedrag zo snel mogelijk de kop in te drukken. Aan de andere kan probeer ik ook de klas als geheel op een positieve manier te motiveren om het beter te doen. Zo heb ik afgelopen jaar zelf taart gebakken voor de hele klas omdat ze tot aan de kerstvakantie maximaal 5 keer uit de les zijn gestuurd. Dat helpt ze om samen verantwoordelijk te zijn, deze klas sprak elkaar er ook echt op aan als ze de verkeerde kant op dreigden te gaan.

Bovenstaande werkt goed!

Ik had ook zo'n klas. Ik kon er mee lezen en schrijven, maar bij enkele anderen waren het ware draken die de boel afbraken. Ik heb inderdaad ook aan de ene kant korte lijnen met ouders gehouden om bepaald gedrag bespreekbaar te houden en de kop in te drukken en anderzijds heel erg gewerkt aan dat zij elkaar ook mochten aanspreken en aansturen in de lessen. Ik werkte ook met zo'n beloningssysteem.
Werk ook hard aan je eigen relatie met hen, ze zullen het uiteindelijk voor jou gaan doen!
Ik wilde naar de 2e met hen mee als mentor omdat zij echt behoefte hadden aan mij als vast, vertrouwd gezicht, maar daar werd niet in mee gestemd. In de 2e ging het weer veel mis en ze bleven erg aan mij hangen. Ik zag hen nog steeds 4x in de week en kon ze redelijk in goede banen blijven leiden gelukkig.
Het jaar erna ben ik gestopt in het onderwijs, man wat mis ik die groep en wat waren ze beledigd dat ik niet bij hen bleef :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:55

Leestmee; heb je nog contact gelegd met scholen in je omgeving?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:03

Miekelien schreef:
Aan de andere kan probeer ik ook de klas als geheel op een positieve manier te motiveren om het beter te doen. Zo heb ik afgelopen jaar zelf taart gebakken voor de hele klas omdat ze tot aan de kerstvakantie maximaal 5 keer uit de les zijn gestuurd.

Wat een leuke oplossing! :D

Ik ben zelf geen mentor dus ik kan er minder goed over meepraten. Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken, ik houd niet zo van zeurende ouders. :o :')

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:50

Ze hebben vandaag de mededeling gehad dat ik ouders ga bellen. Dat ga ik in de loop van volgende week doen.
Daarnaast hebben we een aantal klassikale doelen opgesteld, ze mochten zelf doelen aandragen en dmv stemmen hebben we bepaald aan welk doel we gaan werken.
- geen verwijderingsbrieven meer.
- vingers opsteken als je iets wilt, niet zomaar tetteren.
Er zijn 5 leerlingen aangewezen als ‘verantwoordelijke’, zij brengen mij volgende week verslag uit. Als alles goed is dan trakteer ik en zo niet dan volgen er consequenties.
Het mooie is dat ze mochten benoemen welke lessen goed gaan en welke niet. Daarna mochten ze benoemen wat er niet goed gaat:
- docent waarschuwt te veel
- docent is te lief
- docent eist geen stilte
- docent vergeet gemaakte afspraken (volgende dag huiswerk laten zien en er dan niet naar vragen)
Enzovoort. Ze weten het prima maar de duidelijke lijnen ontbreken her en der.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:32

Dat klinkt goed! Ga ik ook wat van toepassen.

Ik heb net ouderavond gehad, gepresenteerd aan de ouders van mijn mentorklas. Ik vond het echt super leuk!