[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:20

Gefeliciteerd Laura en Fading. *\o/*

Lottejulia

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:44

Ik meld me ook! Ben al even stille meelezer in het topic, maar moet er nu zelf toch ook aan geloven. Aanstaande maandag examen.

Vorige week mijn TTT gehad. Het ging wel oke (vrijstelling binnen), enige grote punt van kritiek was dat ik verder vooruit moet kijken en dus eerder kan anticiperen. Geen onbekend probleem, maar ging de laatste lessen eigenlijk juist erg goed, waarschijnlijk toch verergerd door de spanning.. Hebben jullie misschien nog tips om het ver vooruit kijken altijd goed toe te passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:42

Ik had precies hetzelfde Julia! Besluitvaardig blijven en goed vooruit blijven kijken.

Ik was ook erg Gehaast. Rijd gewoon rustig en neem de tijd dan heb je genoeg tijd over om goed te kijken!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:29

Gefeliciteerd allemaal!! :D

Weet iemand hoe het werkt met voorrang van voetgangers etc?

Op een kruispunt, wanneer heeft een voetganger dan voorrang? Ik snap er niets van. En in mijn boek staat het ook niet duidelijk.

Ook hadden heel veel het over: Als je het gezicht ziet hebben ze voorrang ofzo? :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:31

Mij is geleerd als ze horizontaal van je lopen hebben ze geen voorang maar wil je bijvoorbeeld rechts en dan lopen ze verticaal hebben ze wel vooring.
Rechtdoorgaand verkeer heeft voorang op afslaand verkeer

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:31

Als jij op een kruising afslaat en de voetganger gaat rechtdoor, dan heeft de voetganger voorrang. Als jij rechtdoor gaat en de voetganger ook, heb jij voorrang. Eigenlijk heeft een voetganger nooit voorrang, behalve dus als jij afslaat, bij een zebrapad, of als verkeerslichten dit aangeven.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:32

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ehh :P. Zo in theorie weet ik het niet precies, alleen dat slechtziende mensen of mensen die slecht ter been zijn altijd voorrang hebben.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:33

O bedankt !

Die van rechtdoor en voetganger ook rechtdoor snapte ik inderdaad niet maar nu wel :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:44

MalaQ schreef:
Als jij op een kruising afslaat en de voetganger gaat rechtdoor OP DEZELFDE WEG, dan heeft de voetganger voorrang. Als jij rechtdoor gaat en de voetganger ook, heb jij voorrang. Eigenlijk heeft een voetganger nooit voorrang, behalve dus als jij afslaat, bij een zebrapad, of als verkeerslichten dit aangeven.

Handig ezelsbruggetje: Kijk je hem in zijn oor, dan rij je door (dan steekt hij jouw weg dus over)
Kijk je hem in zijn bek of in zijn nek: laat lopen die gek

Afbeelding

Voetganger A kijk je in zijn oor (= overstekende voetganger) en dus mag jij door
Voetganger B kijk je (in dit geval) in zijn bek, laat lopen die gek.
Deze regel is ALLEEN van toepassing als de voetganger RECHTDOOR GAAT OP DEZELFDE WEG als waar jij van afslaat, NIET als hij je kruist, ookal loopt hij rechtdoor en sla jij af (zoals voetganger A)

:j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:46

Wat handig! :D Nu snap ik hem helemaal! Thanks allemaal :D

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:47

Dank voor de toevoeging Polly, dat is inderdaad wat ik bedoelde!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:50

MalaQ schreef:
Dank voor de toevoeging Polly, dat is inderdaad wat ik bedoelde!

:(:) dit zie ik ongeveer de hele dag fout gaan en als ik theorie leerlingen dit af en toe onderling aan elkaar uit hoor leggen gaan af en toe mijn rugharen (eeuuhm niet dat ik die heb, bij wijze van) overeind staan.

:D :o

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:53

Dat kan ik me voorstellen Polly!

Ik heb een theoriecursus gevolgd bij de rijschool. Man man...sommigen zitten daar al voor de tiende keer en weigeren nog om een boek open te doen om het gewoon te leren :n

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:12

Pff daar had ik toen ook last van, na vijf uur lang gedrild te zijn wist een meisje nog steeds niet dat rechts voorrang had -O-

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:24

Kom weer ff binnenvallen, maar voetgangers hebben toch ook voorrang als ze op een soort drempel lopen zeg maar, als het voetpad daar overheen loopt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:33

@judass

Erg hè....mijn instructeur werd er soms ook zo simpel van! Dan vroeg hij aan een jongen die ik op moest halen welke verkeersborden hij onderweg zag. Die jongen kende er geen een......mijn instructeur heeft hem toen verplicht om even te stoppen met lessen. Eerst theorie halen, daarna mocht hij verder.

Ben zelf van mening dat je de theorie zo snel mogelijk moet halen, heb je echt profijt van met lessen :)

@verapopeye

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:36

Precies, het is gewoon goed voor je rijskills als je een beetje de theorie kent!
Ik denk dat ze een uitrit bedoelt, bijvoorbeeld als je uit een woonwijk komt heb je soms een grote 'drempel'. Toch :')?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:42

Ik lees al tijdje mee en ik heb vrijdag mij praktijkexamen.... Ben nu al super zenuwachtig xD

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:46

VeraPopeye schreef:
Kom weer ff binnenvallen, maar voetgangers hebben toch ook voorrang als ze op een soort drempel lopen zeg maar, als het voetpad daar overheen loopt.

Een doorlopende stoep. Zie je vaak bij uitritconstructies, dan gaan voetgangers ook voor. (Toch, Polly? :o )

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:51

En vaak zie je die in woonwijken. Teminste bij mij in harlingen best veel

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:06

horsesm schreef:
Ik lees al tijdje mee en ik heb vrijdag mij praktijkexamen.... Ben nu al super zenuwachtig xD

Spannend! :D Is het de eerste keer?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:00

Bij in/uitritten heeft alle andere verkeer ook voorrang :j

Ja mijn vriend gaat over een maandje ongeveer dus echt beginnen met rijden, ben benieuwd wanneer hij z'n theorie gaat halen :+ boeken krijg je bij het pakket, ben ik nog speciaal voor 'm gaan halen bij m'n instructeur dus beter gaat hij gewoon goed leren _O-

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:15

Klarinda schreef:
horsesm schreef:

Spannend! :D Is het de eerste keer?

ja :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:37

Succes! Spannend! Eet een banaan van te voren. Misschien is het helemaal niet waar maar het schijnt te helpen :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:46

Warboel schreef:
Succes! Spannend! Eet een banaan van te voren. Misschien is het helemaal niet waar maar het schijnt te helpen :')

Schijnt ja :') had het bij mijn schoolexamen dit jaar ook gedaan en ben gezakt :')