Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:00

Hmm die vakken zie ik niet zitten omdat ik die zelf niet kan..

Ik wou zelf graag aan de slag als ervaringsdeskundige ggz, maar aangezien ik niet in dienst ben van een ggz faciliteit is dat geen optie.

Wou t graag combineren, dus aantal dagen voor de klas en dan presentaties oid geven over depressies en helpen met jongeren die moeite hebben met hun mentale gesteldheid.

Ik zou dit juist willen doen op een middelbare school, omdat ik van mening ben dat je hier gigantisch gevormd wordt en erg kwetsbaar bent.

Evt is Engels ook nog een optie, maar ik vind geschiedenis gewoon heel erg interessant :)

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:03

Ik vind je idee heel mooi maar mijn ervaring is dat dat niet gaat lukken omdat er zoveel uten wegbezuinigd worden. Zorgfuncties worden steeds kleiner tot er nauwelijks iets over blijft. Ik denk niet dat je gaat vinden wat je zoekt.
En zoals eerder gezegd, zo'n functie is zo klein dat die eigenlijk altijd intern wordt ingevuld dior iemand die al jaren in het vak zit.
Kun je niet iets anders gaan doen op het gebied van coaching?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:05

Geschiedenis is zeker interessant.

Functies als vertrouwenspersoon, zorgcoördinator worden vaal intern opgelost door docenten die er al een tijdje werken. Daar komen vaak geen externe vacatures voor.

Maar hoe zie je het voor je met presentaties geven? Dat is toch geen taak waarmee je een jaar lang een dag per week zou kunnen vullen?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:07

Misschien als zzp’er en dan in projectvorm aanbieden op scholen door het hele land? Cursussen geven aan docenten hoe om te gaan met bepaalde zaken?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:21

Het lastige van de opleiding ervaringsdeskundige ggz is dat je een baan MOET hebben in het wereldje van de ggz. Terwijl ik dat juist erg krom vind, ik wil juist die opleiding doen, om mijn eigen ervaringen als 'patiënt' te delen en jongeren te helpen.

Voor de klas staan lijkt mij erg leuk, en heb ik ook wel eens gedaan op mijn oude middelbare school. Uitleggen en lesgeven heeft mij altijd wel getrokken, zowel bij de paarden als bij klasgenootjes.

Citaat:
Misschien als zzp’er en dan in projectvorm aanbieden op scholen door het hele land? Cursussen geven aan docenten hoe om te gaan met bepaalde zaken?

Ja dit is idd wat ik onder andere er graag bij zou willen doen, net zoals je op school seksuele voorlichting krijgt, of voorstellingen over alcohol en drugs.
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat mensen voorlichtingen kregen over mentale moeilijkheden. Wat had ik dat graag gewild op school. Gewoon alleen het idee al dat je niet alleen bent met je problemen..

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:22

Mag ik mij hier ook melden?
Ik ga mij om laten scholen van Vz-IG naar Onderwijs assistent!
Heb dik 2 maanden stage gelopen bij de kleuters! Echt super naar de zin gehad!
Ik moet mij om laten scholen wegens blijvende rug problemen...

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:24

Ik denk als je cursussen wilt gaan geven dan zul je allereerst een heel goed netwerk moeten opbouwen binnen het onderwijs. Zoals al genoemd hier is er nauwelijks budget voor zulke zaken als zorg en trainingen etc. Waarom zouden ze een cursus van jou moeten nemen, wat heb jij te vertellen dat een ander niet kan vertellen. Wat is de meerwaarde voor leerlingen?

Als je van coachen houdt zou ik eerder hierin werk of een opleiding gaan zoeken, hrm of zo iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:27

sterreke98 schreef:
Het lastige van de opleiding ervaringsdeskundige ggz is dat je een baan MOET hebben in het wereldje van de ggz. Terwijl ik dat juist erg krom vind, ik wil juist die opleiding doen, om mijn eigen ervaringen als 'patiënt' te delen en jongeren te helpen.

Voor de klas staan lijkt mij erg leuk, en heb ik ook wel eens gedaan op mijn oude middelbare school. Uitleggen en lesgeven heeft mij altijd wel getrokken, zowel bij de paarden als bij klasgenootjes.

Citaat:

Ja dit is idd wat ik onder andere er graag bij zou willen doen, net zoals je op school seksuele voorlichting krijgt, of voorstellingen over alcohol en drugs.
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat mensen voorlichtingen kregen over mentale moeilijkheden. Wat had ik dat graag gewild op school. Gewoon alleen het idee al dat je niet alleen bent met je problemen..

Vanuit verschillende bedrijven kun je (ervarings)deskundigen boeken om te vertellen over depressies en dergelijke. Maar ook over allerlei andere zaken.

Wij laten door het jaar heen verschillende mensen komen en altijd zeer interessant.

Ik denk dat je naar zulke instanties moet zoeken als je graag voorlichting geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:28

Froukje_J schreef:

Wat vervelend! Hopelijk kun je in het onderzoek nog jaren vooruit.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:30

vec schreef:
Froukje_J schreef:

Wat vervelend! Hopelijk kun je in het onderzoek nog jaren vooruit.

Ik mag hopen van wel ben nu 24 moet nog best een aantal jaren mee! Het lijkt me ook wel leuk om het te combineren dus bijvoorbeeld op een praktijk school met een afdeling zorg en welzijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:51

Onderwijs moet het zijn.

Er zullen vast ook vmbo scholen zijn die heel graag een goed opgeleide lesassistente zoeken uit de verpleging.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:52

Ik kom me hier toch weer melden. Tijdje meegelezen maar toen vooral PO leerkrachten en had 5 pagina’s gemist dus ontstopt, zie m nu weer. Ik ben nu tweedejaars student wiskjndedocnet, heb een hele fijne stage (waar ik al mijn ideeen mag uitproberen en van alles mag doen en helpen), mijn P cum laude gehaald, extra vakken gevolgd. Nu ook extra vakken gepland staan haha.
Morgen mee op introductiekamp van de opleiding, als student mentor en organisator, heb er veel zin in. Kan alleen niet slapen haha.

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:11

theadora99 schreef:
Ik kom me hier toch weer melden. Tijdje meegelezen maar toen vooral PO leerkrachten en had 5 pagina’s gemist dus ontstopt, zie m nu weer. Ik ben nu tweedejaars student wiskjndedocnet, heb een hele fijne stage (waar ik al mijn ideeen mag uitproberen en van alles mag doen en helpen), mijn P cum laude gehaald, extra vakken gevolgd. Nu ook extra vakken gepland staan haha.
Morgen mee op introductiekamp van de opleiding, als student mentor en organisator, heb er veel zin in. Kan alleen niet slapen haha.

Leuk! Goed bezig hoor. Veel plezier op kamp!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:14

sterreke98 schreef:

Seksuele voorlichting wordt meegenomen bij biologie, maar het wordt ook zeker besproken bij de mentorlessen net als alcohol, drugs, de gevaren van social media etc etc.
Wat je wil klinkt mooi, maar je hebt feitelijk niet iets te bieden wat niet al wordt gedaan. Wil je hiermee binnen komen bij scholen moet je wel echt iets unieks te vertellen hebben. Ik denk persoonlijk niet dat het gaat lukken wat je wil, maar probeer het vooral en streef je droom na.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:07

Welkom 'nieuwe' docenten! Leuk dat er wat meer gekletst wordt in dit topic. :)

Hier de eerste dag overleefd hoor. Eerst een bijeenkomst, lunch en toen direct drie vergaderingen. Want waarom niet. Vergaderen is zo fijn. Ik haat stil zitten. :=

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:38

Pff hier hetzelfde! Van speech naar teamvergadering naar lunch naar sectievergadering. Morgen kennismakingsdag met mijn mentorklas! :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:10

Met de start van het nieuwe schooljaar komt er weer leven in dit topic, leuk! Vergaderingen zijn vaak een verspilling van tijd. :')

@vec, wat jammer dat je zulke negatieve ervaringen hebt met 1e en 2e jaars stagiaires. Voor mij als deeltijder was het heel erg lastig om een stageschool te vinden, maar ik heb vorig jaar erg veel geluk gehad en heb een fantastische 2e stage gehad. Als deeltijder wil ik misschien wel iets meer aanpakken dan een voltijdstudent. Ik heb me ook wel eens verbaasd over de instelling van sommige voltijders (maar ook van collegadocenten hoor!). :o

Dit jaar richt ik me in eerste instantie op de minor (wiskunde) en een aantal verslagen. :roll: Als ik dat goed aankan qua energie (na ziekte merk ik nu elk jaar vooruitgang in wat ik aankan), ga ik wel weer gericht op zoek naar een school om een aantal opdrachten uit te kunnen voeren. Ik mis het lesgeven en de pubers nu wel een beetje.

Ik kan nu al wel aan de slag als docent vinden sommige detacheerders. Ik heb in de vakantie meerdere benaderingen op LinkedIn gehad met de vraag of ik open sta voor een kleine functie, omdat ik een lerarenopleiding volg. Ben zelfs benaderd voor wiskunde (ik doe lero economie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:49

Ik vind ook oprecht dat er te hoge punten gegeven worden aan stagiaires. Hier is er ook weer eentje voor haar vierdejaarsstage geslaagd maar ze heeft maar minimaal alleen voor de klas gestaan.

Er moet veel meer gefilterd worden in de eerste twee jaar of een persoon echt wel geschikt is voor het onderwijs.

Fijn dat je weer wat opgeknapt bent en er weer wat meer tegenaan kan!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:44

Ik heb de eenjarige docentenmaster gedaan. Daarbij deed ik het hele jaar door stage op 1 school. Een hele toffe school, maar ook vol met relatief brave leerlingen. Ik dacht dat ik aardig kon lesgeven, maar toen ik op een andere school terecht kwam ontdekte ik vooral hoeveel ik nog níet wist, en dat ik eigenlijk nooit had leren orde houden, omdat die leerlingen ook zonder dat al lief waren. Ben overigens geslaagd met alleen maar goed en excellent op de lijst, zo ongeveer.
Bijzonder is dat, hè....

Dus dat is nu, drie jaar later, nog steeds een lopend proces. Ik werk sinds dit jaar op een nieuwe school en ik ben helemaal blij ermee. Ik word heel fijn begeleid en heb hele leuke klassen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:39

Ik zie dat sommige docenten deze week begonnen zijn. Hoe bevalt het jullie tot nu toe? Voor mij is dit alweer de tweede werkweek. Dit jaar geef ik CKV én Nederlands. Een hele leuke combinatie, vind ik.

@theadora, veel plezier nog op kamp!

@Froukje_J, welkom!

@ Westernfreak, het benaderd worden door detacheringsbureuas ken ik. Ik werd al benaderd toen ik net begon met mijn lerarenopleiding Nederlands. Bizar gewoon! Ik sta nu ook zonder een bevoegdheid voor Nederlands voor de klas trouwens.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:17

Misschien een goede vraag om bij jullie neer te leggen. Ik wil graag het onderwijs in. (Voor het geld doe ik het niet. Vind het leuk om mensen wat bij te brengen)
Ik moet me sowieso laten omscholen.
Ik wil dan voor docent Nederlands of Engels gaan.
Nu komt de grote maarrrr ik heb 2 gehoorapparaten. Ik kan gesprekken gewoon volgen maar men moet duidelijk articuleren.
Zou dit een probleem kunnen opleveren?
(Ik weet nog van vroeger dat een docente Frans hoorapparaten droeg maar heb nooit les van haar gehad en is ook al weer wat jaren geleden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:20

Klassen, vergaderingen, pauzes etc kunnen erg druk en rumoerig zijn. Als he wil weten of je hier last van zou hebben is het misschien eens een idee om een dafje mee te lopen met een docent Nl of Eng op een school bij jou in de buurt.
Kun je meteen proeven of het echt iets is. Scholen staan daar altijd voor open!
Mooi toekomstdoel trouwens, succes!

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:24

Goof schreef:
Klassen, vergaderingen, pauzes etc kunnen erg druk en rumoerig zijn. Als he wil weten of je hier last van zou hebben is het misschien eens een idee om een dafje mee te lopen met een docent Nl of Eng op een school bij jou in de buurt.
Kun je meteen proeven of het echt iets is. Scholen staan daar altijd voor open!
Mooi toekomstdoel trouwens, succes!

Dank je wel

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:25

Ik heb ook een docent met gehoorapparaten gehad (toevallig ook Frans) en bij haar ging het prima, alleen moesten de mensen er inderdaad een beetje rekening mee houden maar dat ging prima!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:37

Het onderwijs betekent ook dat je werkdagen veel rumoer bevatten. Trek je dat? Ik weet van mijn buurvrouw dat dat erg vermoeiend kan zijn.
Dagje meelopen zou ik wel aanraden, ja. Het liefst met iemand bij wie de lessen niet geruisloos gaan, zodat je beeld krijgt van hoe je eerste jaren zouden kunnen zijn.