[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjeloef

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:03

Even vragen of je rijinstructeur er op wil letten, Fira! Ik deed het in het begin ook, maar na een paar keer een opmerking erover krijgen deed ik het niet meer.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:23

@Fira, ik ben in het begin in de auto gezeten, gewoon stilstaan, koppeling intrappen, iemand naast je laten roepen, 1, 5, 2, 1, 3 etc. Zodat jij zsm naar de goeie versnelling schakelt. uiteraard zonder te kijken! Heeft goed geholpen! :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:15

Inderdaad wat Linnnh aangeeft, even "droog" oefenen als de auto stil staat. Zo heb ik het ook geleerd en dan heb je het ook zo door :)!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:27

Zo heb ik het ook geleerd inderdaad :j droogschakelen :D

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:51

Zo heb ik het ook geleerd. Kreeg toen de slappe lach.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:54

Laura_x_ schreef:
Kan iemand mij meer vertellen over een faalangstexamen? Wat is precies het verschil met een 'normaal' examen?

Lori: In België is dat volgens mij heel anders dan in Nederland of niet? Rij examen doen met je eigen auto, kan bij jullie gewoon?

Voor mij was ook de hele sfeer anders bij een faalangst examen. Ik had niet meer het gevoel dat ik moest presteren, maar eerder dat ik gewoon met iemand een gezellig ritje ging maken :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:21

Als het goed is geeft een 'gewone' examinator je dat gevoel ook. Tot nu toe heb ik nog niet 1 faalangstexamen aangevraagd maar over een paar weken heb ik er 1 misschien ben ik dan wel helemaal om..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:30

Ik mocht met mijn examen zelfs uit de auto, rondje lopen, sigaretje roken, iets eten etc. Mocht ook meerdere keren stoppen (ik had wel een BNOR/Staatsexamen)

Heb er geen gebruik van gemaakt maar was wel fijn!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:41

Ik heb een faalangstexamen gereden, en toen ik er echt even goed doorheen zat heeft mijn examinator me de auto aan de kant laten zetten zodat ik weer even rustig kon worden :)
Op dat moment had ik die time-out ook wel even nodig. Dat lange praatje vooraf had van mij dan weer niet gehoeven ;)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:28

Ik weet nog dat ik elke keer voordat ik het examen ging doen op dit forum rondkeek, nu heb ik hem eindelijk gehaald! (In April) Voor degene die het interessant vinden: hier mijn ervaring met het CBR in Utrecht.

Ik heb ervoor gekozen om een tussentijdse toets te doen, omdat er werd gezegd dat je dan in zou zien dat het wel mee zou vallen. Na die tussentijdse toets had ik juist het tegenovergestelde: oeps, dit is enger en moeilijker dan ik dacht. Daardoor was ik tijdens het echte examen super zenuwachtig. Zelfs de week voor het examen kon ik niet meer normaal functioneren, lees: Thee maken met alleen koud water, de hond kattenvoer geven, etc. Gewoon niet met mn gedachtes erbij zijn. Tijdens het examen was dit net zo: Ik vergat gewoon het simpelste van alles: De deur van het slot afhalen. ( |o ) Of het aanzetten van de lichten, dat soort dingen. Ik was de eerste keer bijna geslaagd, als ik bij die ene bocht naar rechts over mn schouder had gekeken. Ik vond dat toen niet nodig, omdat ik van tevoren al had gezien dat er niemand was, maar dat keuren ze niet goed bij het CBR. En achteraf is het natuurlijk logisch, verder was er waarschijnlijk wel meer verkeerd. Of ze had een reden nodig om me te laten zakken, dat weet ik niet.

De tweede keer was ik weer net zo zenuwachtig als de eerste keer, al had ik er na een seizoen 'de slechtste chauffeur van NL' toch wel weer iets (lees ietsiepietsie) meer vertrouwen in. Die mensen hadden ook hun rijbewijs gehaald, dan moet ik het toch ook kunnen? Alles was minder waar, want ik was weer gezakt. En dit examen is echt de slechtste ervaring die ik met autorijden heb gehad. Deze examinator was namelijk echt een bitch. (nee, niet omdat ze me niet liet slagen) Het begin van de rit ging aardig, maar toen waaide er een plastic tas de weg op. Deze kwam op mijn weghelft terecht, op de andere helft kwam een auto me tegemoet. Daarom besloot ik eroverheen te rijden. Volgens die vrouw was dat dom, want er zou wel een steen in kunnen zitten, die je auto verpest! (Ik heb haar nog wat natuurkundige wetten over het niet mogelijk zijn van waaiende stenen proberen uit te leggen, mislukt) Ik ben nog steeds van mening dat dit de beste oplossing was. Op de andere weghelft een frontale botsing creeeren of vol op de rem zodat je achterganger bovenop je zit leken me niet echt goede opties, nog steeds niet.

Maar goed, na de reactie van de examinator was ik dus al licht geschokt, maar het echte probleem kwam pas toen ik voor het stoplicht na die weg wilde wegrijden. De motor sloeg af, iets wat alleen tijdens examens gebeurt volgens mij, en ik raakte in paniek door de reactie van de vrouw. 'Oh nee, dat gaat fout!' etc. Vanaf dat moment is er werkelijk niks meer goed gegaan, met elke keer een stomme reactie tot gevolg: 'Oh nee, zo doe je het het helemaal verkeerd!', NEE, zo moet dat niet joh!', 'Als je zo doorgaat haal je het nooit.' Ik kwam na die rit al huilend op het CBR aan, en toen moest de speech die ze achteraf geven nog beginnen.

Gelukkig had ik mijn rijinstructeur mee, en hij heeft haar later ook gezegd dat wat ze gedaan heeft echt niet kon. Alleen daar had ik niet zoveel aan, ik had er al een slechte ervaring bij. Toen kwam poging 3, ik heb gekozen voor een faalangst examen. Niet omdat ik faalangst heb (alles buiten autorijden ging prima), maar omdat ze dan meer rekening houden met het zenuwachtig zijn. Zo een examen is wel duurder, maar minder dan nog 2 herexamens dus dat moet je voor jezelf afwegen.

De 3e keer had ik de vrouw die ik de eerste keer ook had. Het voorgesprek is bij een faalangstexamen wat uitgebreider, hierin kwam de vraag: Hoe kwam het dat je de vorige keren zo zenuwachtig was? Daarop antwoordde ik dat ik de examinator van de vorige keer absoluut niet aardig vond. Ik had het natuurlijk over de examinator van poging 2, maar deze examinator die ik ook bij poging 1 had voelde zich natuurlijk aangesproken. Ik was weer lekker begonnen hoor.. |o

Er wordt met het faalangst examen wel veel meer rekening gehouden met zenuwachtige mensen. Als je zegt dat je links en rechts doordat je zenuwachtig bent door elkaar haalt, wordt je niet raar aangekeken. In plaats daarvan vragen ze of ze het voor je aan moeten geven. Maar natuurlijk, ik sloeg tijdens het examen alsnog een keer naar links af ipv rechts. Hier had ze niks van gezegd. Toen ik me een kilometer later bedacht dat ik rechts moest, zei ik dat hardop. Ze zei toen dat dit niet uitmaakte, omdat het goed ging. Bij een gewoon examen zouden ze een opmerking maken, waardoor ik vol in de stress zou schieten. Gelukkig had ik dit examen wel gehaald!

Nadat ik mijn rijbewijs had opgehaald, heb ik twee keer rondgereden in onze eigen auto. Toen viel ik van een paard, en kon ik door gips/verband/tape een maand niet rijden. Toen ik na die maand weer in de auto stapte, vond ik het wel weer eng. Daarom ben ik nu weer te vinden op polderweggetjes, ik bouw het weer langzaam op, net zoals met autolessen.

Dus even in het kort, het advies van de ervaringsdeskundige ( :P ):
-Examinatoren vinden kijken heel belangrijk, het liefst hebben ze een radarsysteem naast zich zitten.
-Zelfvertrouwen is belangrijk, neem een instructeur die je dit geeft en neem genoeg lessen.
-Geloof in de kalmerende werking van de banaan. (placebo effect?)
-Zeg van tevoren dat je zenuwachtig bent, dan houden ze er meer rekening mee.
-Probeer geen stress situaties te creeeren als je een stresskipje bent: Rijd liever wat langzamer weg bij dat stoplicht, ipv risico nemen en de motor af laten slaan, wat weer voor paniek zorgt.
-Probeer plastic zakjes zoveel mogelijk te ontwijken.
-Faalangst examen proberen als het niet goed gaat.
-Probeer een gesprek te houden als je niet tegen awkward stiltes kan.
-Niks vragen over het verkeer aan de examinator, ze mogen niet antwoorden en zien je al snel als 'onzekere chauffeur.'
-Het kijken van de slechtste chauffeur van NL kan vertrouwen geven. Maar als je daarna zakt is dat wel een hele grote deuk in je ego en zelfvertrouwen. ( :)) )
-Soms reageert een examinator op iets wat je doet met: waarom deed je dat? En dat betekent niet altijd dat jij het fout hebt, je moet gewoon beargumenteren waarom je iets deed.
-Als je slechte ogen hebt, zeker je bril opzetten! Als je de opdracht krijgt: volg de borden naar x, is het makkelijker als je van een verre afstand kan zien waar je heen moet, dan kun je vervolgens op tijd alles voorbereiden. Dus ook met een kleine sterkte, gwn een bril op. (of lenzen)
-Soms denk je dat een deel van het kijken overbodig is, maar je moet dit altijd als een vaste rij van handelingen doen.
-Zet je auto van tevoren al achteruit in het vak, dan rij je makkelijker weg. (de neus staat dus naar voren)
-Neem een zonnebril mee, voor als de zon irritant schijnt
-Als je motor afslaat oid, betekent dat meestal niet gelijk dat je zakt. Als je het goed oplost kan het zelfs pluspunten geven. In het geval dat je motor afslaat en je een examinator hebt die begint te zeuren, dan zit zij fout. Achteraf twijfel ik of ik mn geld terug had moeten vragen.
-Je mag zelf kiezen hoe laat je rijdt. In de spits is het drukker, maar dan worden daardoor ook meer foutjes getolereerd. (fouten die met drukte te maken hebben dan). Je moet zelf bedenken wat je wil.

Ik weet niet of iemand hier behoefte aan heeft, maar aangezien je deze regel leest heb je wss het stuk gelezen. :)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:33

Whoppa, dat stuk is langer geworden dat dat ik van tevoren in gedachte had :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:31

Polly schreef:
Als het goed is geeft een 'gewone' examinator je dat gevoel ook. Tot nu toe heb ik nog niet 1 faalangstexamen aangevraagd maar over een paar weken heb ik er 1 misschien ben ik dan wel helemaal om..

Hmm ben ik het niet mee eens.. Ik heb 3x dezelfde examinator gehad. 2 keer kwam het op mij over als een botte hork en werd ik vreselijk zenuwachtig van := 3e keer was het een faalangst examen en was hij omgeslagen als een blad aan een boom gezellig er erg vriendelijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:53

Ik zeg ook 'als het goed is' ik werk wekelijks met die lui en over het algemeen gaat het best aardig

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:54

Yvank_ schreef:
Polly schreef:

Hmm ben ik het niet mee eens.. Ik heb 3x dezelfde examinator gehad. 2 keer kwam het op mij over als een botte hork en werd ik vreselijk zenuwachtig van := 3e keer was het een faalangst examen en was hij omgeslagen als een blad aan een boom gezellig er erg vriendelijk.

Ik had eerst ook 2 niet zo vriendelijke examinatoren.. 3e examen was een faalangst examen en bij die vrouw was het een wereld van verschil :D

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:52

JudArthos schreef:
Balen Celine_Famke!

Ik ben vandaag geslaagd voor mijn faalangstexamen!! *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 00:08

Wat een goede tips, Kimss. Ik moest wel even lachen om je tip over de plastic zak op de weg. :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:22

Vanmorgen mijn laatste 2u les gehad (nu ja voorlopig als ik 2x buis moet ik terug 6u doen). Was nog maar 10 min thuis toen mijn ene begeleider voor de deur stond onverwacht nog eens een kleine 2u gaan rijden en dat ging echt goed. Ga niet zeggen dat ik nooit heb gemist maar waren maar enkele kleine foutjes. Dit weekend nog parkeren wat oefenen en eens keren, hopelijk maandag ochtend nog eens oefenen met mijn ene begeleider maar die kon niet beloven of die tijd ging kunnen maken.

Owja en de tips kan ik als belg zijnde ook deels gebruiken maar neem ik iets minder met dat de termen hier anders liggen voor een stuk. Zoals parkeren moeten je wielen hier altijd recht staan, wat bij jullie niet altijd moet (wat ik tegenkwam dat jullie wielen mogen klaar staan om uit de rijden). En keren moet hier met de 3 steek over de weg zonder gebruik van oprit of dergelijke.

Enige dat ik nu ben vergeten is nog eens in de lesauto kijken waar al de knopjes zaten... eens zoeken of ik online niet die auto vindt zodat ik nog eens zo kan kijken... (op zich is het gewoon naar de tekentjes kijken).

Owja aan de slagers proficiat trouwens :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:33

Die wielen mogen bij ons zo staan omdat je anders moet droogsturen (wielen draaien zonder dat ze rollen) en dat is slecht oid...

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:34

Gek hè, dat 2 soortgelijke landen zo van elkaar kunnen verschillen. Hier inderdaad alleen de wielen rechtzetten als je gaat parkeren in een vak, als je file parkeert mag dat idd zo dat je weer gelijk kan wegrijden en ter voorkoming van droogsturen en dus schade aan je banden. Tenzij je lang parkeert, dan moeten ze recht, maar dat is gelukkig bij een examen niet van toepassing.

Zitten goede tips tussen, Kimms! Ik had de eerste keer ook een botte hork als examinator, maar gelukkig ben ik niet de enige die er zo over dacht, en staat hij erom bekend. De tweede was een kletser, die heeft heel de rit lopen babbelen. _O-

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:59

Ja dat klopt en ik had het daarover tegen mijn rijinstructeur want de meeste examencentra hebben dat ook niet graag hier en zijn reactie was "ja voor je examen maakt dat niet uit, is iets voor de garage" tja... ik zelf rij nu lichtjes naar voor en zet ze dan goed maar ben ook niet zo een voorstander van dat droogsturen >;) .

Oke snap zijn positie wel het is enkel zijn werk en de kosten betalen de leerlingen eigenlijk voor het grote stuk (weet niet of een deel nog via de staat gaat) maar moest het mijn auto zijn zou ik de bandjes toch graag sparen :o .

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:29

Die lesauto's hebben het soms zwaar te verduren. Ik was ook niet altijd lief voor m'n leswagen.. :')

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:24

Ja hier soms ook hoor, had al heel de week regelmatig met onze eigen auto gereden en die moet je naar rechts zetten en dan naar onder voor achteruit.

Nu zit het bij de lesauto omgekeerd en moet je 'm naar boven tillen heel lichtjes dus had 'm 2x in achteruit in plaats van in 2de.. arme auto klonk echt niet gezond :(:) :') .

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:37

Oooh schakelen in z'n achteruit, praat me er niet over. _O- Ik ging ergens in mijn laatste lessen nog even in z'n achteruit in plaats van in z'n 1. Had er ook standaard ruzie mee, tot hilariteit van m'n instructrice :')

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:58

Ik ben weer gezakt, op naar de vierde keer dan maar. Al heb ik niet heel veel zin meer, wil wel graag m'n rijbewijs halen -O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:23

Balen!! Wat ging er mis? Wie had je?