sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:38

Wat zijn BW'ers?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 01:44

Oh sorry, Bewegingswetenschappers Haha! Ik vergeet steeds dat die afkorting buiten de studentensteden waar die studie zit eigenlijk niet ingeburgerd is Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 06:51

Ik ben sinds mei dit jaar weg, werd helemaal tuureluurs van het heen en weer gereis naar venlo, aangezien veolia nooit fatsoenlijk rijdt Boos! dus was niet te doen. Moet zeggen dat het beter is voor mijn portemonnee, toen ik nog studeerde werkte ik bij het SSC in de binnenstad en dan fietste ik altijd terug over 't vrijthof, en dan strand je vaak op het terras Tong uitsteken

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:47

en alweer een afwijzing in de bus.. blegh.. Scheve mond Bellen jullie trouwens weleens een bedrijf waarvan je een afwijzing per brief hebt ontvangen om te vragen waarom je bent afgewezen? Is het slim om dit te doen of juist niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:41

Ja, heb ik weleens gedaan ja. Is best wel handig, dan weet je in ieder geval wat meer dan alleen zo'n banketstaaf briefje wat meestal toch niks zegt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:59

Ik heb gisteren bij een autobedrijf, winkel en bowling bedrijf gesolliciteerd.. Het is echt moeilijk werk te vinden hier in de omgeving.. Scheve mond

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:15

Ik zie hier maar weinig mensen voorbij komen die hulp vragen bij een Werving & Selectie bureau, terwijl dit zo makkelijk is. Zij zoeken samen met jou de leuke bedrijven uit, zij schrijven de brieven, zij regelen de afspraken én zij bereiden jou voor op een goed sollicitatiegesprek. En het kost je helemaal niets.

Ik werk zelf bij Manpower en wij maken onderscheid in opleidingsniveau. We hebben dus complete vestigingen die zich alleen maar bezig houden met W0'ers.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:18

Plukje je bedoelt een uitzendbureau of niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:39

Nee, werving en selectie is echt wat anders....
Mijn zus werkt ook bij manpower Knipoog

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:50

Hoe kom ik aan een geschikt wervings en selectiebureau?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:52

Somebitch schreef:
Plukje je bedoelt een uitzendbureau of niet?

Wij doen beiden, zowel uitzenden als plaatsen. Wanneer een kandidaat aangeeft (en dat doen alle hoogopgeleiden) dat hij/zij alleen op basis van W&S bemiddeld wil worden dan doen we dat dus.

Ik zelf bemiddel tot en met HBO, WO'ers stuur ik door naar Manpower Professional. WO'ers worden alleen op basis van W&S bemiddeld.
Het voordeel van Manpower is dat wij volledig vanuit onze kandidaten werken. Ik heb dus geen openstaande vacatures waar ik kandidaten voor zoek, maar ik heb kandidaten waar ik een baan voor zoek. Dit betekent dat ik bedrijven in de juiste branche benader en hen vertel over de leuke kandidaat die ik voor ze heb gevonden. Ik verzorg dus eigenlijk al jouw open sollicitaties.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:53

Liveyourlife schreef:

Welke regio woon je en over welk opleidingsniveau beschik je?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:55

Dat ligt er een beetje aan. Veel uitzendbureau's hebben hun eigen werving en selectiebureau voor hoger opgeleiden. Verder zijn er een aantal branche specifieke.
Veel struinen volgens mij ook wel de banensites af voor geschikte kandidaten (toen ik nog op zoek was ben ik door verschillende bureaus benaderd).
Zoek vooral eens op internet...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:57

ik zou ook wel willen weten hoe ik aan een geschikt wervings en selectiebureau kom. Ik ben WO opgeleid, Cultuurwetenschappen, dus zit vooral in de maatschappelijke, cultuur en non-profit hoek, vakgebied waar vooral beleidsmatig lijnen uitzetten en schrijven belangrijke vaardigheden zijn...

En ik woon in Venlo Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:58

Ohh een wervings bureau is alleen voro hoog opgeleide mensen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:58

Plukje schreef:
Ik zie hier maar weinig mensen voorbij komen die hulp vragen bij een Werving & Selectie bureau, terwijl dit zo makkelijk is. Zij zoeken samen met jou de leuke bedrijven uit, zij schrijven de brieven, zij regelen de afspraken én zij bereiden jou voor op een goed sollicitatiegesprek. En het kost je helemaal niets.

Ik ben door diverse W&S bureau's benaders nav mijn CV op Monsterboard en ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen fan van ben. Mijn ervaring daarmee is dat ze alles doen om hun voorraad potentiële werknemers zo groot mogelijk te maken zodat ze een hoop mensen kunnen voorstellen als er een opdracht binnen komt.

Dan ben je dus eerst een halve dag kwijt om bij dat W&S bureau in gesprek te gaan en vervolgens is het maar afwachten of je nog ergens uitgenodigd wordt en dan kan je daar weer op gesprek.

Als ik zonder baan zou zitten is het misschien nog wel een optie, maar momenteel heb ik een vast contact en ik zit echt niet te wachten op een gesprek waar nog helemaal niets concreets aan verbonden is.

Ik ben er eigenlijk nog maar één tegen gekomen die echt voor mij bezig waren. Oriënterende gesprek daar was al met een vacature ernaast. Toen dat niets werd belde ze mij een week of wat later op met een andere vacature. Helaas was een ander W&S bureau hun toen net voor geweest en was ik net die week begonnen bij het bedrijf waar hij mij wilde voorstellen.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:00

Plukje schreef:
Liveyourlife schreef:

Welke regio woon je en over welk opleidingsniveau beschik je?

Regio Overijssel, omgeving Zwolle en heb HBO maar ben nu deeltijd bezig met Post HBO

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:27

Liveyourlife schreef:
Regio Overijssel, omgeving Zwolle en heb HBO maar ben nu deeltijd bezig met Post HBO

Ik doe telefoonnummers en adressen even per PB

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:29

Heel erg bedankt

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:56

Falona schreef:
Ik ben door diverse W&S bureau's benaders nav mijn CV op Monsterboard en ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen fan van ben. Mijn ervaring daarmee is dat ze alles doen om hun voorraad potentiële werknemers zo groot mogelijk te maken zodat ze een hoop mensen kunnen voorstellen als er een opdracht binnen komt.

Dan ben je dus eerst een halve dag kwijt om bij dat W&S bureau in gesprek te gaan en vervolgens is het maar afwachten of je nog ergens uitgenodigd wordt en dan kan je daar weer op gesprek.

Als ik zonder baan zou zitten is het misschien nog wel een optie, maar momenteel heb ik een vast contact en ik zit echt niet te wachten op een gesprek waar nog helemaal niets concreets aan verbonden is.

Ik ben er eigenlijk nog maar één tegen gekomen die echt voor mij bezig waren. Oriënterende gesprek daar was al met een vacature ernaast. Toen dat niets werd belde ze mij een week of wat later op met een andere vacature. Helaas was een ander W&S bureau hun toen net voor geweest en was ik net die week begonnen bij het bedrijf waar hij mij wilde voorstellen.

Het is erg jammer, maar zoals in elke branche hebben ook wij te maken met mensen/bedrijven die de naam verpesten.
Als jij voor mijn neus zit bel ik in ieder geval 10 bedrijven op om je telefnisch voor te stellen. Dit doen wij juist om aan onze kandidaten te laten zien dat we wel degelijk voor je aan de slag gaan.
Mensen waar wij geen toekomst in zien zullen zich ook nooit bij ons mogen inschrijven, zodat we ook geen valse verwachtingen scheppen.

Somebitch schreef:
Ohh een wervings bureau is alleen voro hoog opgeleide mensen?

Af en toe plaats ik ook weleens MBO'ers op basis van W&S, maar het gebeurt niet vaak. Wat bij ons dan wel het voordeel is dat wij zowel uitzenden als bemiddelen op basis van W&S. Dus wij houden alle opties open.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:24

Ik werk in een selectiekantoor (wij doen niks uitzendwerk) maar wel vanuit het bedrijf, bij ons kun je als kandidaat niet binnenstappen om je 'in te schrijven'. Het is zeker niet enkel hoogopgeleiden die wij zoeken

Falona: ondanks je vooroordelen ben je toch geplaatst door een W&O kantoor? Knipoog

Bellen voor meer feedback bij afschrijving is altijd een goed idee Lachen Het zal je kansen bij dat bedrijf niet meer vergroten, WEL zal het je tonen waarom je soms niet door de procedures raakt en wat je daaraan kunt doen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:24

poes schreef:
Falona: ondanks je vooroordelen ben je toch geplaatst door een W&O kantoor? Knipoog

Die conclusies (vooroordelen wil ik het niet noemen) had ik toen nog niet getrokken. Ik kwam op dat moment recht van school en had geen full-time baan, ik zat dus in een iets andere situatie dan nu.

Ik heb mijn conclusies ook pas daarna getrokken gebaseerd op eigen ervaringen uit die periode en een latere periode toen ik aan het twijfelen was over mijn huidige baan. Vooroordelen zijn imo gebaseerd op "van horen zeggen" en niet op eigen ervaringen.

Mocht ik zonder baan komen te zitten of hier echt zo snel mogelijk weg willen dan kan ik altijd mij oor te luister leggen bij dergelijke bureau's. Zolang ik hier goed zit met een vast contract, maar wel de opties open wil houden voor eventuele interesante functies, zit ik echt niet te wachten op 13 in dozijn W&S bureaus die mij bellen om aan hun assortiment toegevoegd te worden. En al helemaal niet zonder op voorhand al iets concreets gezien te hebben.

Twee weken terug nog een gesprek gehad bij een dergelijk kantoor waar wel een functie klaar lag, dan is het misschien nog de moeite waard. Helaas kwam ik er tijdens het gesprek pas achter waar precies en bleek dat ik daar drie jaar terug ook al eens op gesprek was geweest. Toen liep ik ook terug naar mijn auto met in mijn hoofd "dat is echt niets voor mij". Ondertussen weet ik beter want wat ik nu doe is nagenoeg hetzelfde, maar die betreffende organisatie past nog steeds niet bij mij. Ik heb dat niet met zoveel woorden gezegd daar, maar heb ook niets meer van ze gehoord.

Voorlopig kijk ik het nog even af. Ik heb net vorige week een vast contract gekregen en na een gesprek met mijn teamleader zijn er wat ontwikkelingen aan de gang die het voor mij wellicht interesant maken om hier nog even te blijven. Om te beginnen maak ik kans om een migratie mee te maken, iets wat mij heel erg interesant lijkt, en daarnaast ga ik de positie overnemen in een projectteam van iemand die eind volgende maand weg gaat. En laat dat project team zich nou net bezig houden met een van de onderwerpen waar ik heel erg in geintereseerd ben. Ik baalde behoorlijk toen ze dat projectteam oprichtten en die taak mij dus eigenlijk ontnomen werd.

Maar een ding staat vast en heb ik mijn teamleader ook goed duidelijk gemaakt. De uitdaging is er hier voor mij al een heel eind uit dus als ik hier geen andere uitdaging krijg dan ga ik die elders zoeken. Dat moet nu duidelijk zijn en als ze er niets aan doen dan moeten ze ook niet verbaasd kijken als ik opzeg.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:25

Zo, ik ben net terug van een sollicitatie. Ben niet echt enthousiast. Wel over mezelf maar niet over de functie en vooral niet over de mensen. Het was allemaal heel oppervlakkig en ik miste echt enthousiasme of een beetje begeisterung. Ze zaten erbij alsof ze veel liever ergens anders waren. Ik vind dat je je als organisatie en werknemer ook best een beetje florisant mag presenteren en ook trots mag zijn op wat je doet (tenzij je dat niet bent, maar met zulke mensen hoef ik dus niet te werken). Hoogst irritant vond ik dat ze erg vaag waren over de verdere procedure, ze hebben er vijf minuten over gepraat met elkaar (dat doe je toch vóór de kandidaat binnenkomt?) en ik krijg nog geen fatsoenlik antwoord.
Ik kon me nooit iets voorstellen bij mensen die een baan afwijzen, maar nu dus wel. Zelfs als ze me willen moet ik er heel hard over nadenken en ik denk dat het op een 'nee' uit gaat draaien. Terwijl ik het geld (en de uitdaging en het bezig zijn en en en) echt hard nodig heb!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:15

Herkenbaar, ik heb nu een baan-aanbieding (jaja Clown ) waarbij ik verdere info via de mail zou krijgen. Mail was érg laat, krijg er vervolgens een mail overheen waarin staat dat ik de eerste mail als niet-verzonden moet beschouwen maar waarin dan niet echt de info staat die ik zou krijgen, en krijg weer een week later de vraag of ik de informatie gelezen heb- die dus grotendeels in de eerste mail stond die ik als niet-verzonden moest beschouwen. Ik moet zeggen dat dat mijn enthousiasme wel een beetje tempert, een foutje kan gebeuren maar dit is wel zó vaag... Scheve mond

Ik moet zeggen dat er met name op de universiteiten die ik ken qua aspirant werknemers érg negatief gedacht wordt over mensen die via een wervingsbureau aangedragen worden, het wordt daar gezien als een niet-assertieve manier van solliciteren Bloos Ik heb er dus niet zo'n hoge pet van op, maar heb er zelf verder weinig ervaring mee (behalve dat ik nav CV op internet erdoor platgebeld/gemaild werd en word Clown ) dus erg goede argumenten heb ik niet voor die mening Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:29

Falona: wij zeggen wel om welk bedrijf het gaat bij het vastleggen van de afspraak.
Ik wil je ook aanraden om de volgende wel te zeggen tegen zo'n bureau waarom je een baan niet interessant vindt, anders blijven ze je natuurlijk bellen met zaken die je niet leuk vindt Knipoog
Wij geven mensen na een gesprek ook altijd even bericht, zelfs als we ze niet doorsturen naar de klant.

In België hebben selectiekantoren best wel een goede naam (de uitzendkantoren en interims dan weer niet) en geloof me, een kandidaat die niet wat enthousiasme en inzet toont stuur ik niet door hoor.