Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:48

BaileyMix schreef:
Je maakt behoorlijke poedersuiker, Achterom.

Mee eens. Heb wel tijd om te Bokken ja. Mag ik ook nog ontspannen? :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:19

Spenk schreef:
Opzettelijk niet terugbetalen kan niet(meer) je krijgt gewoon een voorgeschreven maandbedrag.

De eerste 24 maanden hoef je nog niks te doen. Het kan uiteraard wel en kan zorgen voor een lager maandbedrag dus eigenlijk is het wel verstandig om in de aanloopfase al te gaan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:25

Zebrastreep schreef:
Spenk schreef:
Opzettelijk niet terugbetalen kan niet(meer) je krijgt gewoon een voorgeschreven maandbedrag.

De eerste 24 maanden hoef je nog niks te doen. Het kan uiteraard wel en kan zorgen voor een lager maandbedrag dus eigenlijk is het wel verstandig om in de aanloopfase al te gaan betalen.

Nee maar dat is voor iedereen gelijk :j

Je kan ook meer aflossen dan je maandbedrag of sparen zodat je het in één keer aflossen kan. Maar de mentaliteit is veel te lang geweest ''het is gratis geld van de overheid dus vooral niet afbetalen''

Er zijn hier vaker topics geweest van mensen die al hun geld wat ze maandelijks missen konden opzij zetten om de studieschuld af te betalen omdat ze er gewoon van af wouden. Want het heeft gewoon invloed op dingen als hypotheek.

Maar op de één of andere manier is de studieschuld lang gezien als iets dat op de laatste plaats kwam.

Het is gewoon een schuld links of rechtsom en die moet je gewoon af betalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:38

BaileyMix schreef:

Dat mag je vinden, dat vind ik ook weleens van mensen hier op bokt :j
xPabloBokt schreef:
BaileyMix schreef:

Mee eens. Heb wel tijd om te Bokken ja. Mag ik ook nog ontspannen? :')

Uiteraard mag dat, moet je helemaal zelf weten. Maar dan roepen dat je geen tijd hebt komt een beetje raar over, vind je niet?
VuurVleugels schreef:
Achterom schreef:
Je hebt wel tijd om uitgebreid te bokken, dus dat zal allemaal wel meevallen :')

Zohohohooo, zullen we anders even niet voor een ander bepalen dat aanwezig zijn op bokt gelijk staat aan tijd teveel hebben? Bokt is voor velen ook een vorm van ontspanning tussen het werk door. Of ben jij pas tevreden met iemand als die in een burnout zit omdat ontspannen blijkbaar een verkeerde besteding van je tijd is?

Nu doe jij ook een fijne aanname over mij, bedankt. Zoals gezegd moet iedereen zelf weten wat ie met zijn tijd doet. Bokken is prima, en een ander bouwt een tooltje om te berekenen hoe hoog de studieschuld daadwerkelijk is en maakt een plan om het binnen 5 jaar af te betalen. Dat is niet omdat zo iemand tijd teveel heeft, maar omdat diegene niet bij de pakken neer gaat zitten. En beseft dat hij zelf ook de mogelijkheid heeft om verantwoordelijkheid te nemen voor deze oliebol.
Maar mooie voorbeelden geven van hoe het ook kan wordt niet gewaardeerd, dat is duidelijk :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:05

Volgens mij zijn er maar weinig mensen die geen verantwoordelijkheid willen nemen. Maar zo'n opmerking uit je vorige post kan ik bijv. ook niks mee. Want hoe kan je van pubers (met een nog niet volledig ontwikkeld brein) verwachten dat ze zich goed laten informeren voor ze bepaalde keuzes maken en dan ook door hebben wat die keuzes 10 jaar later nog voor gevolgen hebben? Al helemaal als er alleen maar (door hoofdzakelijk volwassenen!) geroepen werd dat de rente laag zou blijven en er geen gevolgen zouden zijn voor bijv. je hypotheek etc.
Het is al meerdere keren benoemd, de overheid heeft een twijfelachtige rol wat betreft zijn zorgplicht en het is bizar dat je met een klik op een knop gigantische bedragen kan lenen terwijl je voor een lening of hypotheek je in duizend bochten moet wringen.

Mag men er gewoon even van balen dat we het gevoel hebben voorgelogen te zijn en nu met gevolgen te zitten die we niet voorzien hebben door hoe en wat er destijds gecommuniceerd werd? Dat de meesten véél meer moeten terugbetalen dan wanneer ze onder het oude-oude of het nu nieuwe stelsel zouden vallen terwijl we van de voorgehouden voordelen niks gemerkt hebben en het nu moeten doen met een schijntje van een compensatie? Want zoals een paar pagina's terug al eens door iemand berekend is kan dit echt om duizenden euro's gaan.
Voor mij persoonlijk het verschil tussen nu 12K terug moeten betalen terwijl ik in de andere stelsels met +- 0 geëindigd was. Ik krijg nu niet alleen minder hypotheek en heb eerst nog een lening af te betalen, onder de oude/nieuwe regels had ik die 12K direct in een hypotheek kunnen stoppen én had ik direct meer kunnen lenen. En ik weet dat ik nog een redelijk beschaafde lening heb, maar tussen nu 40K terug moeten betalen en met andere regels 25-30K terug moeten betalen zit toch ook wel een wezenlijk verschil met een fors verschil mbt andere financiële consequenties in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:41

Wat ik denk dat het grootste probleem geweest is , is het zinnetje ''de relatief lage rente''.

En dan doel ik met name op SF35. Toen die inging was de rente 0,12%. Rentes op andere leningen waren toen ook lager. De hypotheekrentes waren toen voor het eerst onder de 3%.

Dat is toen een periode helemaal feest geweest met rentes van 1,5% en op de studielening 0%.

Nu stijgt alles weer naar de oudere niveaus van voor die tijd.

De rente is relatief gezien nog steeds ''laag'' omdat de rest weer flink gestegen is. Als voorbeeld dus hypotheekrente zit nu gemiddeld rond de 4,5/5% dus het wordt gezien als een gunstige lening ten opzichte van andere leningen.

Voor deze groep had er inderdaad een veel betere voorlichtingscampagne moeten komen met het let op geld lenen kost áltijd geld.

Maar daarin heeft ook vanuit de kant van ouders wel een taak gelegen om je de kinderen hier op te wijzen, wat dus ook op grote schaal duidelijk niet gebeurd is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:59

Spenk schreef:
Wat ik denk dat het grootste probleem geweest is , is het zinnetje ''de relatief lage rente''.

En dan doel ik met name op SF35. Toen die inging was de rente 0,12%. Rentes op andere leningen waren toen ook lager. De hypotheekrentes waren toen voor het eerst onder de 3%.

Dat is toen een periode helemaal feest geweest met rentes van 1,5% en op de studielening 0%.

Nu stijgt alles weer naar de oudere niveaus van voor die tijd.

De rente is relatief gezien nog steeds ''laag'' omdat de rest weer flink gestegen is. Als voorbeeld dus hypotheekrente zit nu gemiddeld rond de 4,5/5% dus het wordt gezien als een gunstige lening ten opzichte van andere leningen.

Voor deze groep had er inderdaad een veel betere voorlichtingscampagne moeten komen met het let op geld lenen kost áltijd geld.

Maar daarin heeft ook vanuit de kant van ouders wel een taak gelegen om je de kinderen hier op te wijzen, wat dus ook op grote schaal duidelijk niet gebeurd is.

Zucht. Niet iedereen heeft geleend om luxe reisjes te maken en de kroeg tijger uit te hangen hè?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:00

Hoe lees je dat in hemelsnaam uit mijn bericht?

Dat zeg ik toch precies helemaal nergens?

Voor veel mensen was het noodzakelijk te lenen maar mensen waren zich niet bewust van de gevolgen op langere termijn.

Dat doet niks af aan het feit of mensen geleend hebben om te feesten of niet. Dat staat er ook helemaal los van.

Je kunt in beide gevallen de keuze niet meer terug draaien immers. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die als ze beter voorgelicht waren , andere keuzes hadden gemaakt.

Maar als je die keuze niet had dan was de uitkomst hetzelfde geweest. En dat is een hele zure appel ja.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-23 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:00

Spenk schreef:

Nee, je zegt dat ouders beter hadden moeten voorlichten. Alsof dat een verschil maken als je het geld gewoon echt nodig had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:04

996981 schreef:
Spenk schreef:

Nee, je zegt dat ouders beter hadden moeten voorlichten. Alsof dat een verschil maken als je het geld gewoon echt nodig had.

Nou ik heb speciaal voor jou mijn bericht maar even aangepast.

Nee dat had niks uitgemaakt dan nee. Maar dan waren mensen wel bewust geweest van het feit dat ze niet voor eeuwig 0% betalen.

En daar had voor de overheid een veel grotere taak gelegen voor de SF35 studenten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:07

Moderatoropmerking:
bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 15-11-23 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:10

Citaat:
Moderatoropmerking:
quote leeggehaald

Je hoeft helemaal niet persoonlijk te worden als antwoorden niet in jouw straatje passen wat je bij iedereen doet die een antwoord geeft wat jouw niet aanstaat.

Bokt is een discussieforum en iedereen mag zijn mening hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:12

Spenk schreef:
Citaat:
Moderatoropmerking:
quote leeggehaald

Je hoeft helemaal niet persoonlijk te worden als antwoorden niet in jouw straatje passen wat je bij iedereen doet die een antwoord geeft wat jouw niet aanstaat.

Bokt is een discussieforum en iedereen mag zijn mening hebben.

Jouw mening weten we ondertussen wel hoor. Mogen de gedupeerden nu gewoon weer onder elkaar balen? We hebben geen opzichter nodig.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:14

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald ivm tegen de Boktregels
Laatst bijgewerkt door xingridx op 15-11-23 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

Marije_jiplover

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:53

Ik denk wel dat wat Spenk schrijft, precies de reden is waarom mensen uit SF35 nu zo schrikken en balen, boos zijn, etc.

Laten we wel wezen, ook al is de rente fors gestegen ten opzichte van wat die was, het is nog steeds een heel gunstige rente ten opzichte van welke andere lening dan ook. En dat is, voor zover ik weet, altijd geweest voor studieleningen.

En dat je er niks aan kunt doen, als student uit de pech generatie, dat je (fors) hebt moeten lenen, is zeker waar.
Wel denk ik dat als je altijd al bewust geweten had dat die rente niet zo laag (0%) zou blijven, dat je nu wat minder hard geschrokken was dat die nu stijgt.

Ik heb in SF15 door omstandigheden langer gestudeerd dan de periode die een gift is geworden. Dus daardoor ook een schuld opgebouwd (die vergeleken bij de pech generatie misschien niet zoveel voorstelde, maar het was toch echt een fors bedrag).

Ik ben echter nooit uit gegaan van 0% rente en al helemaal niet van 0% rente tot in de eeuwigheid.
De rente was in mijn studietijd die hier al eerder genoemde 4%.
Op de hypotheek van mijn partner zat toen (100% variabel iets van 9%).
Dus ik ben er altijd vanuit gegaan dat het bedrag, hoelanger ik er over doe om af te betalen, altijd maar hoger wordt.
En ik heb dus nooit gesnapt dat in het eerder al aangehaalde topic van een paar jaar terug mensen mij voor gek versleten dat ik versneld heb afgelost.

En onze hypotheek is de afgelopen jaren ook een lachertje geweest, nog steeds 100% variabel kregen we nog net geen geld toe.
Wat dus betekent dat nu de rente gestegen is, onze maandlasten dat ook enorm zijn.
Echter, wij hebben dit altijd geweten en er in de idioot lage rente fors van geprofiteerd, dat we onwijs lage maandlasten hadden.
En dus is het wel balen dat de rente nu gestegen is, maar geen verrassing.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 06:49

Citaat:
Moderatoropmerking:
Quote leeggehaald

Vergelijk je dit nou serieus met de toeslagen affaire???

Als zo’n post als van Spenk je niet aanstaat, lees er dan zelf ff overheen. Hij/zij heeft net zoveel recht op zijn/haar invalshoek als jij.

Maar ik zou me nog wel ff achter de oren krabben met de vergelijking tussen jouw slachtofferrol en die van mensen die ziek zijn of slachtoffer zijn van de toeslagen affaire.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:31

Ik snap Spenk wel, alleen zijn er een aantal begrippen die heel erg breed op te vatten zijn.

Bijvoorbeeld relatief lage rente, onder SF35 dus nooit meer dan 0,12% geweest. Ten opzichte daarvan -en de jaren dat het 0 was- is 2,56% toch helemaal niet relatief laag? In de periode dat de rentes hoger waren was ik kind/puber, echt niet dat ik daar überhaupt iets van mee kreeg, dus dan is het wel gek om te verwachten dat je op basis daarvan het begrip relatief goed inschat.

Qua aflossen heb ik voor mezelf een plan gemaakt om in 5 jaar volledig af te lossen, met ruimte om te leven en te sparen. Zit er niet op te wachten dat na 5 jaar de rente misschien wel nog hoger wordt dus schouders eronder!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:25

Klopt, CoronaLime
Relatief laag is ten opzichte van andere vormen van financiering, zoals hypotheken of andere particuliere leningen.

En dan us 2,56% nig steeds relatief laag.

Dat is alleen een perspectief dat niet duidelijk genoeg geschetst is en wat daardoor voot velen zo rauw op hun dak valt.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:32

CoronaLime, ik denk dat meer mensen nu in de actie gaan om zsm zoveel mogelijk af te lossen. Wil jij ideeën uit jouw plan delen?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:45

https://slimmestudieschuldcalculator.nl/

Ik wilde deze link even delen voor degenen die willen berekenen hoelang ze over hun schuld gaan doen en hoeveel rente ze dan betalen :) Volgens mij werd het artikel van de student die dit gemaakt heeft ook gedeeld in dit topic?

Ik heb in ieder geval besloten om mijn schuld zsm af te lossen, maar ik moet even goed berekenen met welk maandelijks bedrag

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:22

123321 schreef:
CoronaLime, ik denk dat meer mensen nu in de actie gaan om zsm zoveel mogelijk af te lossen. Wil jij ideeën uit jouw plan delen?

Tuurlijk!

Ik ben begonnen met berekenen hoeveel ik per jaar en per maand moet aflossen om er in 5 jaar vanaf te zijn en dat goed naast mijn huidige financiën gelegd. Van mijn 13e maand gaat er in elk geval jaarlijks een deel heen, en dan is het maandbedrag best wel te doen! Maar omdat ik ook wil sparen ben ik bezig met voor mezelf te gaan beginnen, als fotograaf, en dat te gebruiken om te kunnen sparen én aflossen.

Het scheelt wel dat ik alles eigenlijk al wel heel goed in kaart had, dus had best wel inzicht in welke ruimte ik heb. Tipje voor degenen die dat niet hebben; Elfin is een platform voor financiën voor vrouwen. Ook als je geen member bent delen ze op hun Instagram heel veel goede tips en inspirerende voorbeelden. En niet zo huisvrouwerig als sommige anderen met tips in de categorie bespaar op je boodschappen en shop in de uitverkoop hihi

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:29

Nou als ik binnen 5 jaar wil afbetalen ben ik 500 euro per maand kwijt volgens die rekentool. Dat gaat hem dus niet worden :')

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:42

Ja dat klinkt super heftig, maar kan je bijv ook jaarlijks een deel van je vakantiegeld of 13e maand gebruiken? Of misschien doet je werkgever aan het cafetariamodel (fiscale ruimte inruilen voor netto salaris rondom je reiskostenvergoeding)?

En je zou eventuele loonstijgingen direct kunnen gebruiken om extra af te lossen. En 5 jaar is natuurlijk ook super kort, 10 of 15 jaar kan ook al super veel rente schelen :)

En probeer in mogelijkheden te denken! Dat is sowieso de eerste stap haha!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:58

Ik betaal 300 per maand af , soms een keer 400. Nu lukt mij dat nog gemakkelijk omdat ik nog thuis woon. Streven is ook om de schuld begin volgend jaar af te lossen zodat ik daar niet meer mee zit als ik uit huis ben

Merk wel eenmaal beginnend dat ik soms niet kan wachten tot de volgende maand omdat ik dan weer wat af kan lossen. Maar het begin is wel moeilijk hoor... Je weet dat het geleende terug moet je hebt het ook geleend , maar toch voelt het zuur en zonde.

Ik kan het eindbedrag nu ook geheel wel aflossen , maar dat voelt als te veel in één keer. Ik was de 13de maand ook helemaal vergeten Misschien dat ik dan 600 kan doen en het laatste gedeelte maar van de spaarrekening dan ben ik wel helemaal klaar.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 01:00

CoronaLime schreef:
Ja dat klinkt super heftig, maar kan je bijv ook jaarlijks een deel van je vakantiegeld of 13e maand gebruiken? Of misschien doet je werkgever aan het cafetariamodel (fiscale ruimte inruilen voor netto salaris rondom je reiskostenvergoeding)?

En je zou eventuele loonstijgingen direct kunnen gebruiken om extra af te lossen. En 5 jaar is natuurlijk ook super kort, 10 of 15 jaar kan ook al super veel rente schelen :)

En probeer in mogelijkheden te denken! Dat is sowieso de eerste stap haha!

Dat weet ik allemaal nog niet helaas, ik ben nog aan het afstuderen. Maar ik wil wel genoeg overhouden straks als ik ga werken dat ik in ieder geval naar draagkracht de vaste lasten met mijn vriend kan delen, want die draagt nu het grootste deel zelf en is dat ook langzaam wel beu. Hij houdt niks over.

Daarnaast heb ik autisme en wil ik sowieso niet meer dan 32 uur per week werken, want dan kun je me opvegen. Dus dat neemt ook al een hap uit je loon.

Het geeft een hoop stress en vraagtekens in ieder geval.