BaileyMix schreef:Je maakt behoorlijke poedersuiker, Achterom.
Mee eens. Heb wel tijd om te Bokken ja. Mag ik ook nog ontspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zebrastreep schreef:Spenk schreef:Opzettelijk niet terugbetalen kan niet(meer) je krijgt gewoon een voorgeschreven maandbedrag.
De eerste 24 maanden hoef je nog niks te doen. Het kan uiteraard wel en kan zorgen voor een lager maandbedrag dus eigenlijk is het wel verstandig om in de aanloopfase al te gaan betalen.
BaileyMix schreef:Je maakt behoorlijke poedersuiker, Achterom.
xPabloBokt schreef:BaileyMix schreef:Je maakt behoorlijke poedersuiker, Achterom.
Mee eens. Heb wel tijd om te Bokken ja. Mag ik ook nog ontspannen?
VuurVleugels schreef:Achterom schreef:Je hebt wel tijd om uitgebreid te bokken, dus dat zal allemaal wel meevallen
Zohohohooo, zullen we anders even niet voor een ander bepalen dat aanwezig zijn op bokt gelijk staat aan tijd teveel hebben? Bokt is voor velen ook een vorm van ontspanning tussen het werk door. Of ben jij pas tevreden met iemand als die in een burnout zit omdat ontspannen blijkbaar een verkeerde besteding van je tijd is?
Spenk schreef:Wat ik denk dat het grootste probleem geweest is , is het zinnetje ''de relatief lage rente''.
En dan doel ik met name op SF35. Toen die inging was de rente 0,12%. Rentes op andere leningen waren toen ook lager. De hypotheekrentes waren toen voor het eerst onder de 3%.
Dat is toen een periode helemaal feest geweest met rentes van 1,5% en op de studielening 0%.
Nu stijgt alles weer naar de oudere niveaus van voor die tijd.
De rente is relatief gezien nog steeds ''laag'' omdat de rest weer flink gestegen is. Als voorbeeld dus hypotheekrente zit nu gemiddeld rond de 4,5/5% dus het wordt gezien als een gunstige lening ten opzichte van andere leningen.
Voor deze groep had er inderdaad een veel betere voorlichtingscampagne moeten komen met het let op geld lenen kost áltijd geld.
Maar daarin heeft ook vanuit de kant van ouders wel een taak gelegen om je de kinderen hier op te wijzen, wat dus ook op grote schaal duidelijk niet gebeurd is.
996981 schreef:Spenk schreef:Hoe lees je dat in hemelsnaam uit mijn bericht?
Dat zeg ik toch precies helemaal nergens?
Nee, je zegt dat ouders beter hadden moeten voorlichten. Alsof dat een verschil maken als je het geld gewoon echt nodig had.
Spenk schreef:Citaat:Moderatoropmerking:quote leeggehaald
Je hoeft helemaal niet persoonlijk te worden als antwoorden niet in jouw straatje passen wat je bij iedereen doet die een antwoord geeft wat jouw niet aanstaat.
Bokt is een discussieforum en iedereen mag zijn mening hebben.
Citaat:Moderatoropmerking:Quote leeggehaald
123321 schreef:CoronaLime, ik denk dat meer mensen nu in de actie gaan om zsm zoveel mogelijk af te lossen. Wil jij ideeën uit jouw plan delen?
CoronaLime schreef:Ja dat klinkt super heftig, maar kan je bijv ook jaarlijks een deel van je vakantiegeld of 13e maand gebruiken? Of misschien doet je werkgever aan het cafetariamodel (fiscale ruimte inruilen voor netto salaris rondom je reiskostenvergoeding)?
En je zou eventuele loonstijgingen direct kunnen gebruiken om extra af te lossen. En 5 jaar is natuurlijk ook super kort, 10 of 15 jaar kan ook al super veel rente schelen
En probeer in mogelijkheden te denken! Dat is sowieso de eerste stap haha!