Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:37

En vooral ook blijven vergelijken in de supermarkt qua prijs. Een aanbieding van merkproducten kan alsnog duurder zijn dan het huismerk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:38

Winged schreef:
En vooral ook blijven vergelijken in de supermarkt qua prijs. Een aanbieding van merkproducten kan alsnog duurder zijn dan het huismerk.

Dat bijna altijd zo is mijn ervaring :j

purny

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:42

En ook kijken naar prijs per liter/kliogram

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:44

Winged schreef:

Bij dirk de yoghurt die ik eet 30cent duurder dan de Jumbo

Ik heb de app allefolders op telefoon en supermarkten in het dorp bij de favorieten
Ik kijk echt wekelijks wat ik waar haal
En ik heb het echt niet slecht gelukkig, maar bv eten weggooien doe ik niet..Vries ook veel in

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:55

purny schreef:
En ook kijken naar prijs per liter/kliogram

Vaak wel maar als je aan het einde van de maand weinig over hebt kan je beter naar de laagste kassa-aanslag kijken.
Ook als je de rest van een product niet nodig hebt is het slimmer om een kleine verpakking te kopen ipv de laagste kiloprijs. Tenzij je de rest goed kan bewaren.

Er kan veel meer in de vriezer dan je denkt. Melk bijvoorbeeld of restjes kaas (raspen)
Van diepvriesmelk maak ik pannenkoeken, pudding of paneer (verse kaas)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:34

Citaat:
@Germie jij hebt werkelijk geen idee hoe het is om met heel weinig niet rond te kunnen komen voor langere tijd. Draai eens een poosje mee bij de voedselbank inplaats van uit je stoel in de tuin te oordelen.

Hier geen stoel in de tuin, want ik heb niet echt een tuin.
En toevallig heb ik al eens geholpen met uitdelen van pakketten, dus tja, ik weet wel een beetje hoe het zit. :P :Y) *\o/*

Ik ben een vleeseter, dus zou juist blij zijn met vlees in een pakket. Maar goed, groenten mag ook hoor.
Maar het is wel zo dat er flink geklaagd wordt als je 'niets' hebt. (maar nog wel altijd een hond of katten, of meerdere huisdieren en roken natuurlijk).
Gisteren overigens een dag vegetarisch gegeten. De vraag of je wel of geen vlees in een voedselbankpakket wilt zou misschien wel gesteld kunnen worden. Dan kan iemand die geen vlees wil misschien weer iets anders er bij krijgen en een ander dan vlees voor de bbq.

Niet iedereen klaagt, dat weet ik ook. Maar het valt me wel op dat vaak hoe minder geld, hoe meer er merkprodukten moeten komen. Of meer kant en klaar, want anders is het zo veel werk om te koken.
Natuurlijk wordt er in elke laag van de bevolking geklaagd. Maar het komt wel heel ondankbaar over dat als je niets hebt, maar wel klaagt over een gratis kerstpakket met merkloze produkten.
https://www.sikkom.nl/opinie-minima-boo ... rijpelijk/

Ik denk dat het gewoon lastig is om voor iedereen hetzelfde te doen, waarschijnlijk werkt dat niet. Maar daarom kan het nog wel ondankbaar over komen.

Dat er mensen zijn die dingen echt niet lusten, ja, daar weet ik ook alles van. Ik verdraag geen mosterd. Maar sommige mensen lusten alleen bepaalde merkprodukten. En dan is het toch vaak een minder lekker vinden i.p.v. echt niet lusten.
Meer stimuleren om zelf groentes te verbouwen zou ook helpen denk ik. Wat simpele sla kan bijna overal en zelfs in een pot op een balkon.

To good to go is er voor iedereen, en ja, het kan best zo zijn dat er dan minder overblijft voor de voedselbank. Maar is dat oneerlijk? Ik denk het niet. Het eten wordt niet weggegooid, de winkel krijgt er nog een klein beetje voor. Maar het is misschien niet voor iedereen. Volgens mij moet je met creditcard betalen en die zal niet iedereen hebben.

Maar al met al wordt het voor iedereen lastiger om rond te komen. Niet alleen voor de minima. De groep daar boven heeft het misschien nog wel zwaarder omdat er geen toeslagen zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:37

Mars schreef:
DuoPenotti schreef:
En jij denkt dat in die groep mensen geen klagers zouden zitten?

Overal zijn ondankbare mensen, in elke groep.
En dat is jammer voor de mensen die wel dankbaar zijn.

En al kan ik begrijpen als er voornamelijk ongezonde producten inzitten klagen zelfs ook nog wel terecht is ook. Lijkt me dan ook wel het doel wat voorbij gaan.

Ik vind dat niet terecht. Niemand dwingt je om er te komen en gratis dingen mee te krijgen.
Klagen over gratis eten is een typisch verwend verschijnsel van de westerse wereld.

Wat een gezeik :+ dat eten wordt anders ook niks mee gedaan, kan er niet wakker van liggen dat er soms mensen klagen. Klagers hoor je het meeste, de grote groep die wel tevreden is niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:07

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:
Hier groeien de frambozen echt vreselijk slecht :') Geen idee hoe het kan! Volgens mij heb ik ondertussen de laatste struikjes ook vermoord.. Ik zie alleen nog bramen en rode bessen staan dit jaar :+

De framboos heeft moeite met kleigrond en snel last van wortelrot als de grond te nat blijft.
Bramen groeien werkelijk overal :j wel beetje zure grond willen ze allebei, en braam wil kalk maar de framboos juist niet.
Misschien gaat het daar wat mis?

We zitten op zandgrond, met in de moestuin en tussen de fruitstruiken elk jaar wat paardenmest-compost erdoor, en toch wil het niet lekker groeien, best apart! Ik denk dat een van de plekken wat te veel in de schaduw staat, en de andere te droog blijft.
De bramen groeien inderdaad een stuk beter haha, dat is net onkruid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:12

Maar Germie, vind je het niet hypocriet dat anderen niet mogen klagen maar jij vervolgens een dagboek vol schrijft over wat er allemaal mis is in je leven?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:49

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:

De framboos heeft moeite met kleigrond en snel last van wortelrot als de grond te nat blijft.
Bramen groeien werkelijk overal :j wel beetje zure grond willen ze allebei, en braam wil kalk maar de framboos juist niet.
Misschien gaat het daar wat mis?

We zitten op zandgrond, met in de moestuin en tussen de fruitstruiken elk jaar wat paardenmest-compost erdoor, en toch wil het niet lekker groeien, best apart! Ik denk dat een van de plekken wat te veel in de schaduw staat, en de andere te droog blijft.
De bramen groeien inderdaad een stuk beter haha, dat is net onkruid.

Soms weet je het ook gewoon niet en willen planten niet op de plek die je bedenkt :P. Ik heb 50meter hederahaag, en herdera groeit ook enorm makkelijk, behalve op een stuk van 1 meter en ik heb geeeeeen idee waardoor dat komt :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:02

Ik heb ooit eens een munt plantje in de tuin van mijn ouders gezet.. er staat nu meer munt in de tuin dan aardbeien.
Overigens komen er geen slakken bij, dus dat is wel positief.

Bij mij beneden groeien volgens mij bramen. En ze groeien langs de weg. Maar die kun je gewoon eten denk ik?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:03

Bramen hadden wij bij mn ouders in de tuin, heerlijk! Helaas waren de vogels ons meestal voor met opsmikkelen :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:04

purny schreef:
Bij mij beneden groeien volgens mij bramen. En ze groeien langs de weg. Maar die kun je gewoon eten denk ik?

Nooit de onderste bramen plukken, daar kunnen makkelijk honden tegenaan gepiest hebben. Verder kan je ze altijd eten, lekker!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:06

Goof schreef:
purny schreef:

Nooit de onderste bramen plukken, daar kunnen makkelijk honden tegenaan gepiest hebben. Verder kan je ze altijd eten, lekker!

Thnx! Mijn kennis van wild fruit is niet echt supergoed

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:09

Urbanus schreef:
Maar Germie, vind je het niet hypocriet dat anderen niet mogen klagen maar jij vervolgens een dagboek vol schrijft over wat er allemaal mis is in je leven?

Klagen? Je mag zeker wat schrijven over waar je het niet mee eens bent. Of dat je niet rond kunt komen. Maar als je niets hebt, en je krijgt iets, dan mag je daar wel dankbaar voor zijn vind ik. Maar je mag wel klagen wat je is afgenomen.
Dit topic gaat over rondkomen en ja, dat wordt voor mij ook lastiger. Maar ik heb de glutenvrije pasta dankbaar aangenomen wat volgens sommige minima te min was.

Overigens heb ik geen dagboek. En ook nooit gehad. :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Maar in het oosten van Duitsland, in de vroegere DDR zie je veel fruitbomen langs de weg. Die waren gepoot zodat mensen daar dan fruit vandaan konden halen. Dat zou hier misschien ook wel kunnen. I.p.v. al die populieren en eiken gewoon fruitbomen. Als het daar meevalt met appels op auto's, dan zou dat hier toch ook wel meevallen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:14

germie schreef:
Maar in het oosten van Duitsland, in de vroegere DDR zie je veel fruitbomen langs de weg. Die waren gepoot zodat mensen daar dan fruit vandaan konden halen. Dat zou hier misschien ook wel kunnen. I.p.v. al die populieren en eiken gewoon fruitbomen. Als het daar meevalt met appels op auto's, dan zou dat hier toch ook wel meevallen?

Er staan hier in het park appelbomen, heerlijke grote golden delicious!
Weet je wat er gebeurt als ze rijp zijn? Dan komt er een (ik vermoed) Turks gezin, het hele gezin, met grote boodschappentassen en die plukken de hele boom leeg in 1x (ja echt). Als je mazzel hebt vergeten ze een nog niet rijpe appel of vergeten ze die ene op de grond gevallen appel en kan ik er nog 1 meepikken. Idem de walnotenbomen.
Als iedereen er een appel van plukt voor tijdens de wandeling zou dat geweldig zijn, maar zo werkt het niet in de praktijk want er zijn altijd mensen die vinden dat alles voor hen is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:43

germie schreef:
Urbanus schreef:

Klagen? Je mag zeker wat schrijven over waar je het niet mee eens bent. Of dat je niet rond kunt komen. Maar als je niets hebt, en je krijgt iets, dan mag je daar wel dankbaar voor zijn vind ik. Maar je mag wel klagen wat je is afgenomen.
Dit topic gaat over rondkomen en ja, dat wordt voor mij ook lastiger. Maar ik heb de glutenvrije pasta dankbaar aangenomen wat volgens sommige minima te min was.

Overigens heb ik geen dagboek. En ook nooit gehad. :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Kortom, 0 zelfreflectie maar wel miepen over je huis terwijl er zoveel daklozen zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:59

Het is op dit moment kersentijd, maar ik zag bakjes van 500 gram voor 6,50 bij de boer, dus denk dat ik dit jaar maar geen kersen eet. Bizarre prijzen voor iets uit het seizoen en uit eigen land.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:14

Ik krijg de munt dus niet aan de gang hier? Wel jn een pot, omdat ik weet van mijn ouders dat het net onkruid is. Maar blijkbaar vindt het de pot niet leuk, verkeerde grond of plek?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:17

elnienjo schreef:
Het is op dit moment kersentijd, maar ik zag bakjes van 500 gram voor 6,50 bij de boer, dus denk dat ik dit jaar maar geen kersen eet. Bizarre prijzen voor iets uit het seizoen en uit eigen land.

2,99 bij Albert heijn

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:19

MyWishMax schreef:
Ik krijg de munt dus niet aan de gang hier? Wel jn een pot, omdat ik weet van mijn ouders dat het net onkruid is. Maar blijkbaar vindt het de pot niet leuk, verkeerde grond of plek?

Is ook wel verschil in muntsoort hoor. Hoeft niet eens de grond of plek te zijn.
Ik heb er een die staat in een bak in de moestuin, die gaat als een tierelier.
En dan heb ik er nog een op de oprit, die wil ook niet, heb er geen kaartjes meer bij, maar duidelijk verschil, ook in blad en geur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:31

Dan ga ik eens op onderzoek uit. Ik vind kruiden erg fijn in de tuin. Scheelt geld en hoef je eigenlijk niks aan te doen. Moestuin oid heb ik niet, omdat er wat meer onderhoud nodig is als wat ik aan kan. Zijn wel bepaalde dingen makkelijk, maar het is me ook wel flink tegengevallen vroeger.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:34

Goof schreef:
purny schreef:

Dit en plukken en thuis afspoelen!
Het plukken van 'wild' fruit en eventueel pesticiden residu doordat het langs een akker groeit, wordt in verband gebracht met Parkinson.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:40

De bramen groeien in een woonwijk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:43

purny schreef:
De bramen groeien in een woonwijk...

Dan nog zou ik het gezien de recente bevindingen niet aanraden om ze wild te plukken en ongewassen te eten. Maar dat is ook meer omdat ik zie wat Parkinson met een mens kan doen, van iets te dicht bij.