Belastingaangifte 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:38

veerledec schreef:
Vier maanden uitstel van betaling krijg je altijd als het minder dan 20k is en geen termijnaanslag. Dat laatste zou het moeten zijn, want 2022, maar is het volgens jou niet.

Stap even af van je verontwaardiging, slaap er desnoods een nachtje over, en kijk dan nog eens goed waar het over gaat. 2022 moet je in termijnen kunnen betalen en desnoods verlagen. 2021 eventueel uitstel van betaling. Geen man overboord en geen paniek over een termijn van een week. De invorderingsrente is nog steeds nihil.

Heldere uitleg :)

Moet zeggen dat ik dit jaar meerdere (particuliere) klanten heb gehad die zeiden geen bericht te hebben ontvangen van de VA2022, maar wel ineens die aanmaning/herinnering kregen. Dat waren er een stuk of 5. Of ze zelf niet hebben opgelet, of dat de Belastingdienst een foutje heeft gemaakt kon ik niet helemaal achterhalen.

Ik heb ook wel een stuk of 30 klanten die de VA2022 wel hadden ontvangen, maar niets hadden betaald omdat in het bericht staat dat het bedrag pas in december 2022 op de rekening van de Belastingdienst hoeft te staan.
Eh ja... dat klopt. Maar er staat óók in een kort zinnetje in de brief dat de eerste betaling vóór eind februari moet zijn overgemaakt.
Mensen lezen soms slecht, maar soms staat het ook wel erg onduidelijk in de brief.

Uiteindelijk wordt iedereen volgens hetzelfde systeem belast, maar soms is het niet zo 1-2-3-simpel :+

veerledec

Re: Belastingaangifte 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:49

Wij krijgen altijd kopie aanslagen voor de klanten, nog niet gehoord van problemen voor 2022 eigenlijk, maar dat is dan misschien ook omdat de kopie aanslagen wel altijd binnen zijn gekomen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:56

Uitstel vragen voor 2022 kan niet. De documenten openen niet. "Even" een regeling aanvragen. Uitprinten lukt niet. Mijn vader kreeg het met moeite met zijn vaste computer voor elkaar.
Dus "even" dit en even dat en even zus en even zo. Als het je vak is zal het vast simpel zijn maar voor een normale simpele burger gaat het allemaal niet zo gemakkelijk :n

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de uitstel van betaling is niet mogelijk omdat u maandelijks betaald. Ik weet van niks. Wie heeft dat voor mij bepaald? -:(- 8)7 :?

En uitstel vragen voor 2021 maakt niks uit ik moet nu dubbel betalen en door die dubbele betaling is er geen ruimte om en voor komend jaar tebetalen vooruit en ook nog het achteraf te betalen. Dan schiet ik geen barst op met uitstel omdat de ruimte er niet is om twee keer te betalen.

dit lijkt gewoon weer eenzelfde soort ongecontroleerde blunder als de toeslagen affaire waarin je als burger gewoon de l ul bent. En nee ik ben niet verontwaardigd maar eerder wanhopig waar ik het geld vandaan moet halen om te betalen omdat ik geen dubbele betaling zomaar op mijn rekening heb staan.

De wachttijden nu bij de belastingtelefoon is echt heel lang door mensen met exact hetzelfde probleem als ik heb. Meest mensen met een allimentatie begreep ik. -O-

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:08

purny schreef:
karuna schreef:
Wel kunnen ze wat aan doen door niet mensen en achteraf en tegelijkertijd vooraf te laten gaan betalen.

Ik kan het niet dubbel betalen, niet een maand dubbel betalen laat staan vier maanden dubbel betalen zonder enkge vooraankondiging of wat ook. Omdat de brieven hier nooit zijn aangekomen en de boel digitaal de melding geeft document niet aanwezig. Niet zomaar accuut even wat kunnen ophoesten terwijl ik normaal altijd netjes meteen na de aanslag betaal wat ik moet betalen. Vergelijk het met je huur. Die betaal je netjes iedere maand achteraf maar opeens moet je vooruit gaan betalen en moet je dus op dat moment dubbel huur betalen. Ik denk dat heel veel mensen dat niet kunnen. Zonder die dubbele betaling is er geen probleem maar ik kan niet nu opeens dubbel betalen.

De aanslag van 2021 verwacht ik elk moment en zal ik ook gewoon moeten betalen uiteraard,waar ik ook voor gereserveerd heb. :j

Ik betaal mijn huur vooraf. Dus op 1 juni betaal ik voor de maand juni. Ik heb nog nooit gehad dat ik een maand gratis mag wonen omdat ik mijn huur achteraf betaal.
Maar bijzonder weer dat jij zoiets meemaakt.

Hier bij mij ook altijd vooruit, zelfs toen ik er ging wonen moest ik de eerste maand al betalen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:13

Ik had de eerste maand ook dubbele huren

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:53

veerledec schreef:
Wij krijgen altijd kopie aanslagen voor de klanten, nog niet gehoord van problemen voor 2022 eigenlijk, maar dat is dan misschien ook omdat de kopie aanslagen wel altijd binnen zijn gekomen?

Ik heb er al wel gehad waarbij ze op papier wel binnen kwamen maar digitaal niet, was over 2022.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:45

Oh echt? Hebben ze kunnen achterhalen waar dat aan lag?

Karuna, klik op 'verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2022' in je tweede plaatje en/of vraag uitstel van betaling zoals je nu deed, maar dan voor 2021. Dan ben je er gewoon. Een 2022 aanslag in 2022 is altijd in termijnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:16

Ik snap ook niks meer van de belasting :+

Wij krijgen maandelijks teveel voorlopige teruggave van de hypotheek omdat we een andere hypotheek hebben sinds kan 2021. Op aanraden van mensen met verstand ervan hier op bokt een voorlopige aanslag 2022 ingevuld zodat het rechtgetrokken kan worden en we het niet maandelijks terugkrijgen maar per jaar.

Krijg ik de brief dat ik moet betalen van 2022. Dat komt precies overeen met wat we tot nu toe hadden gehad, nou prima.

En nu krijg ik vandaag wéér geld van de belasting op de rekening, voor de maandelijkse teruggave en nog 200€ meer ook dan we altijd kregen.

Ik begrijp het oprecht niet, wat gaat hier nu fout? Ik wil dat ze stoppen met geld naar mij sturen, want ik wil niet straks een grote rekening betalen :\

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:07

Heb je toevallig de nieuwe VA aangevraagd voor jezelf terwijl de andere op naam van je partner staat (of andersom?)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:35

Nee ik doe altijd alles voor ons samen tegelijk.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:10

Ja maar een VA wordt opgelegd aan één persoon. Het is dus van belang dat wanneer je een nieuwe VA aanvraagt, dat je dat op dezelfde persoon doet, met hetzelfde BSN/Digid

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:22

Oh dan is het op dezelfde naam want ik doe altijd zulke zaken omdat mijn man er nog minder verstand van heeft dan ik :=

Het frustreert me ook best dat de belastingzaken enorm moeilijk zijn. Ik begrijp best dat mensen in de problemen kunnen komen en snap karuna ook helemaal. Ik krijg ook brieven uit het niks voor mij en er staat geen uitleg of verklaring op :+
Heb geen flauw idee waarom ik wel of niet moet betalen en waarom ik geld krijg en of ik dat weer terug moet betalen. De belastingtelefoon is niet te bereiken en de websites zitten zo in elkaar dat er geen enkele uitleg opstaat.

Zo. Tot zover mijn frustratie :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:49

Verootje jij ook dus al met je moet betalen dingen zonder enige uitleg of controle mogelijk.

Er is vandaag een heel pittige brief de deur uit richting de belastingdienst, en een half ingevuld formulier. Als ik die 2500 euro in delen zou willen betalen ga ik dus een volledig schuldhulp programma van ze in, _-:( inclusief verplicht melden welke auto ik heb, wat die waard is, hoeveel waardedingen ik heb, wat er op rekeningen heb staan, kortom een traject waar ik niet in terecht wil komen maar bijna toe gedwongen wordt. Dat zou betekenen dat ze al mijn inkomen afpakken. Ik een minimaal bedrag krijg om van de eten en de rest is van hun. Wat ik dus echt niet wil hebben. Door een complete onduidelijkheid van hun kant drukken ze aardig wat mensen in de sjit, -:(-

Echt toeslagen affaire 2.0. %)

Dat wil ik dus absoluut niet, vandaar dat ik het formulier half heb ingevuld met een begeleidende brief van mij en nog wat brieven van anderen er aan toegevoegd. In de hoop dat er iemand wakker wordt en gaat kijken waar er dingen aan hun kant gruwelijk fout gaan waardoor ze mensen financieel kapot maken.

Nog steeds geen idee waar ik het geld vandaan moet halen maar ik betaal het zeker niet tot ik duidelijk heb waar het bedrag vandaan komt, hoe het is opgebouwd enz. Ook is niet duidelijk of ik nu wel of geen uitstel van betaling heb. De helplijn is niet te bereiken vandaag wegens overbelasting. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:12

Karuna ik vind jouw situatie verre van de toeslagenaffaire staan. Ik vind dit ook erg overdreven.
Ben jij onterecht als fraudeur aangemeld? Heb jij geen enkele medewerking gekregen en als je dat hebt dan heb je zwartgedikte pagina's ontvangen? Heb jij een bedrag van duizenden dan wel tienduizenden euro's onterecht moeten betalen? Zijn jouw kinderen wel onterecht uit huis geplaatst?

Het is hoe dan ook rot voor jou maar om nou de toeslagenaffaire erbij te halen? Dit schiet mij in het verkeerde keelgat.

En misschien een tip: Sluit even een paar tabbladen wie weet doet ie het dan wel. Of ga eens kijken of het op een computer wel lukt?

Of bezoek het belastingkantoor. Daar kunnen ze je vast helpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:34

Je slaat helemaal door Karuna met je toeslagenaffaire!
Je weet totaal niet wat je zegt want ik heb dat wel van dichtbij meegemaakt.
Onderneem actie en zoek niet voor iedere oplossing een probleem!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:36

Op een computer bij iemand anders lukt het ook niet. Het ligt niet aan mijn verbinding ook dus.

En nee het is niet hetzelfde goddank maar wel een zoveelste stomme regeling die mensen onnodig in de problemen brengt. De belastingdienst zou toch langzaam aan moeten weten dat ze mensen het behoorlijk moeilijk maken wat niet nodig is.

En omdat ze het onnodig ingewikkeld maken, ook bij bv Verootje die ook zomaar dingen krijgt dat ze moet betalen zonder enige uitleg of wat ook. Het is toch te zot omdat er geen duidelijke communicatie is er mensen in een schuldentraject geduwt worden. :n Wat voorkomen had kunnen worden als er fatsoenlijke informatie was verstrekt. Ik weet imiddels dat ik niet de enige ben. Ook vrouwen met kinderen en een allimentatie die hierdoor opeens op een houtje moeten bijten omdat er duizenden euros betaald moeten worden vooraf zonder enige vooraankondiging.

Maar ik ontstip het topic.ik word er alleen maar gefrustreerd van op dit moment. Ik moet nu toch afwachten op mijn bezwaar.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-05-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:38

karuna schreef:
Op een computer bij iemand anders lukt het ook niet. Het ligt niet aan mijn verbinding ook dus.

En nee het is niet hetzelfde goddank maar wel een zoveelste stomme regeling die mensen onnodig in de problemen brengt. De belastingdienst zou toch langzaam aan moeten weten dat ze mensen het behoorlijk moeilijk maken wat niet nodig is.

En omdat ze het onnodig ingewikkeld maken, ook bij bv Verootje die ook zomaar dingen krijgt dat ze moet betalen zonder enige uitleg of wat ook. Het is toch te zot omdat er geen duidelijke communicatie is er mensen in een schuldentraject geduwt worden. :n Wat voorkomen had kunnen worden als er fatsoenlijke informatie was verstrekt.

Dus op naar het belastingkantoor en verhaal uitleggen. De BD is echt niet zo'n boeman.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:43

De toeslagenaffaire staat hier los van, maar ik begrijp wel hoe het heeft kunnen gebeuren. :o

Weet je wat het is, als je er in werkt zal het enorm logisch zijn als je je er wat in verdiept, maar de meeste mensen doen dat niet en kunnen dat ook niet. Als het niet ingewikkeld was zouden er geen fiscalisten bestaan :+

Anyway; vandaag 2x drie kwartier in de wacht gestaan, laatste keer eruit gegooid om 20.00u toen ze gesloten waren. Morgen nieuwe poging.

Maar goed, het hele topic gaat nu over frustraties en dat lijkt me niet de bedoeling. Als de BD geld uitdeelt zijn we blij en daarom zitten we in dit topic toch? :D

Als iemand nog tips heeft over mijn situatie waarin ik dus het spoor bijster ben let me know :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:48

verootjoo schreef:
Oh dan is het op dezelfde naam want ik doe altijd zulke zaken omdat mijn man er nog minder verstand van heeft dan ik :=

Kijk voor de zekerheid de brief met de oorspronkelijke VA2022 even na. Wiens naam staat daarboven?
En je kunt altijd even bellen met een administratiekantoor of boekhouder. Kost je een keer 70-90 euro (en een Va kost meestal iets van 30-40), maar dan wordt het wel goed voor je uitgezocht en weet je zeker dat het goed gaat (nouja... soort van zeker ;) )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:52

Ik weet niet wat je bedoelt met oorspronkelijke, maar ik had er geen, en heb er een ingevuld (voor mijn man en mij in 1) op de website en daar heb ik 2 brieven van gekregen, een voor mij en een voor mijn man.
Bedoel je dat?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:06

Moet je juist géén voorlopige aanslag invullen? Daarmee vraag je juist maandelijks uitbetaling aan.

Alleen stopzetten dus?

@ karuna die ontstipt heeft, belastingdienst had volgens mij vanaf hun blog bericht gedaan dat het per dit jaar veranderd. Ik snap dat je als je het financieel niet ruim hebt mee in een hoek gedrukt voelt. Maar vergelijken met de toeslagenaffaire is echt niet oke.

Hier laat aangifte verstuurd, ik wacht met smart. Kon gister ook documenten vanaf mijn belastingdienst niet openen trouwens.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:21

verootjoo schreef:
Ik weet niet wat je bedoelt met oorspronkelijke, maar ik had er geen, en heb er een ingevuld (voor mijn man en mij in 1) op de website en daar heb ik 2 brieven van gekregen, een voor mij en een voor mijn man.
Bedoel je dat?

Ok, dus je man kreeg een teruggave, jij niet. En je doel was om beide geen teruggaaf te krijgen. Dan had je dus voor jezelf geen aanvraag moeten doen, en voor je man wel, zodat die teruggaaf nul werd.

Kijk nog eens na wat je nu hebt aangevraagd? Dus die twee brieven/aanslagen? Degene die daarvan niet op nul eindigt (waarschijnlijk sowieso de jouwe, maar kijk ook goed naar de zijne) dien je opnieuw een aanvraag voor in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:20

Nee we krijgen allebei volgens mijn bankrekening, het wordt altijd in twee delen gestort.

Ik zal kijken of ik stop kan zetten.
Ik heb die optie nergens gezien geloof ik, ik dacht wel dat ik ergens had aangeklikt dat ik niet per maand wilde.
Maar ik moet nu eerst betalen, en vervolgens krijg ik per maand nog meer. Dat wil ik niet.
We kregen altijd alleen de hypotheekrenteaftrek terug, maar we zijn van 5% naar 1% gegaan maar ze bleven doorstorten en ik wil dat ze stoppen met geld geven. We hebben recht op minder en nu krijg ik meer, dat wil ik niet. Ben bang voor een grote rekening en krijg liever meer terug volgend jaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:32

Het systeem voor het aanvragen/wijzigen van een voorlopige aanslag/teruggaaf is helaas niet zo simpel dat je dit kan stopzetten bijvoorbeeld. Je moet een nieuw verzoek indienen waarvan de uitkomst dan nul is. Inmiddels is er wel vanuit de politiek een roep om dit te vereenvoudigen, maar daar zijn we vooralsnog niet.

Voorlopige aanslagen/teruggaven worden gebaseerd op informatie van de laatst bekende twee jaren. De Belastingdienst weet nu voor 2022 niet dat jouw hypotheekrente is gewijzigd. Die informatie krijgen ze pas na 2022 door.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:46

De rente is al gewijzigd vanaf december 2020, ik dacht dat dit vanzelf bij de BD bekend zou worden, maar blijkbaar niet, daarom heb ik het nu pas zelf gewijzigd. In hun systeem staat wel de goede rente maar ik snap niet waarom ze me dan meer geld geven, na ik het handmatig heb gewijzigd. :=

Ik zou niet weten hoe ik het in moet vullen om op 0 uit te komen. Omdat bij alles wat ik invul niet weet of en hoe het van invloed is op wel/niet terugbetalen. Dus dat zou wel een hele grote trial and error worden, daar kom ik niet uit.