.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:29

Hmmm... ik heb net aangifte gedaan maar zou volgens de berekening echt een bizar bedrag terug krijgen :') ben bang dat het verkeerd is... durf hem dus niet zo goed te ondertekenen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:09

Muurp schreef:
Hmmm... ik heb net aangifte gedaan maar zou volgens de berekening echt een bizar bedrag terug krijgen :') ben bang dat het verkeerd is... durf hem dus niet zo goed te ondertekenen....

Gewoon nog een keer rustig doorlopen en kijken of alle vinkjes wel goed staan, heb wel de indruk dat het dit jaar weer moeilijker ipv makkelijker is geworden om in te vullen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:15

Heb alles gecheckt, maar ik ben van student naar werkende gegaan, misschien dat het daar ook in zit. Heb meerdere banen gehad het afgelopen jaar en er is volgens mij wat loonheffing dubbel gerekend toentertijd. Alleen de hoeveelheid vind ik merkwaardig, 4x zoveel... :+ Het zou natuurlijk kunnen kloppen als er elke keer dubbele loonheffing is berekend...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:46

Muurp schreef:
Heb alles gecheckt, maar ik ben van student naar werkende gegaan, misschien dat het daar ook in zit. Heb meerdere banen gehad het afgelopen jaar en er is volgens mij wat loonheffing dubbel gerekend toentertijd. Alleen de hoeveelheid vind ik merkwaardig, 4x zoveel... :+ Het zou natuurlijk kunnen kloppen als er elke keer dubbele loonheffing is berekend...

INdien jij drie banen hebt gehad en bij alle drie is de volledige loonheffing ingehouden dan kan het inderdaad snel oplopen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:48

Ik krijg €850,- terug. Dat is mooi want ik ga samenwonen en wil graag op vakantie, dus heb ik een mooi bedrag om te bewaren. :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:58

Ik zit nog even naar de reiskosten ziekenbezoek te kijken. Volgens de belastingadviseur die mijn moeder geholpen heeft, mag zij de reiskosten naar mijn zus (haar dochter dus) aftrekken. Mijn zus zit in een verpleegtehuis. Volgens hem mag ik mijn reiskosten naar haar ook aftrekken. Echter, als ik op de site kijk, staat er als voorwaarden dat we aan het begin van de ziekte dan gezamenlijk een huishouding hadden moeten hebben. Blijkbaar geld de regeling dus alleen voor partners, en niet voor je dochter of zus. Begrijp ik het dan goed?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:04

Lalidan schreef:
Ik zit nog even naar de reiskosten ziekenbezoek te kijken. Volgens de belastingadviseur die mijn moeder geholpen heeft, mag zij de reiskosten naar mijn zus (haar dochter dus) aftrekken. Mijn zus zit in een verpleegtehuis. Volgens hem mag ik mijn reiskosten naar haar ook aftrekken. Echter, als ik op de site kijk, staat er als voorwaarden dat we aan het begin van de ziekte dan gezamenlijk een huishouding hadden moeten hebben. Blijkbaar geld de regeling dus alleen voor partners, en niet voor je dochter of zus. Begrijp ik het dan goed?

Diegene waar je de kosten voor maakt moet onderdeel van je gezin zijn, zelf gehad met mijn moeder. Die kwam langdurig in een ziekenhuis, 100 km heen en terug voor mij. Totaal 10 weken gedaan dus bijna 7000 km en allemaal voor eigen rekening ondanks dat ik alles voor haar regelde kun je er niets mee.
Indien je zus vanuit het ouderlijk huis nar een verpleegtehuis is gegaan kan je moeder misschien wel de kosten aftrekken maar woonde ze zelfstandig, dan niet, kromme regel maar helaas.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:16

bigone schreef:
Berdien schreef:
Maar ik ben geen ondernemer ;) Auto is dus niet op de/mijn zaak, maar een 'gewone' lease-auto waarvoor de bijtelling maandelijks wordt opgevoerd op mijn loon.

Bij een lease auto heb je toch alleen de kosten van de brandstof?? Verzekering enz zitten allemaal in het leasebedrag verwerkt als het goed is. En de bijtelling via de belastingdienst is natuurlijk wel voor jezelf.

Nee, tankpas van de zaak :) En omdat ik de auto privé rijd, is de afspraak dat ik dan de verzekering voor mijn rekening neem. Is ondertussen uitgezocht, oplossing is de eigen bijdrage laten verrekenen met de eigen bijtelling op de loonstrook. En dat ligt bij HR nu.

Krijg alsnog een leuk bedrag terug hoor, maar meer is altijd beter :)) :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:55

Berdien schreef:
bigone schreef:
[quote="Berdien"
Maar ik ben geen ondernemer ;) Auto is dus niet op de/mijn zaak, maar een 'gewone' lease-auto waarvoor de bijtelling maandelijks wordt opgevoerd op mijn loon.

Bij een lease auto heb je toch alleen de kosten van de brandstof?? Verzekering enz zitten allemaal in het leasebedrag verwerkt als het goed is. En de bijtelling via de belastingdienst is natuurlijk wel voor jezelf.[/quote

Nee, tankpas van de zaak :) En omdat ik de auto privé rijd, is de afspraak dat ik dan de verzekering voor mijn rekening neem. Is ondertussen uitgezocht, oplossing is de eigen bijdrage laten verrekenen met de eigen bijtelling op de loonstrook. En dat ligt bij HR nu.

Krijg alsnog een leuk bedrag terug hoor, maar meer is altijd beter :)) :D

Jup, dat is de oplossing inderdaad. Maar kan dat nog voor 2016 dan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:58

Nee ^) Maar goed, voor 2017 kan het nog wel geregeld worden (in ieder geval voor de resterende maanden).

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:01

Ik zit ook voor volgende aangifte met dat zelfde vervoerskosten probleem :+
Zit nu 8 weken ziek thuis en iedereen moet voor mij rijden, mijn vriend, mijn schoonpa, voor de tandarts, lichttherapie, foto's en de eerste keer ophalen uit het ziekenhuis. Dus ben nu alles aan het opschrijven, wie wat gereden heeft... en maar kijken wat ik er straks mee kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:30

x_Jeanine_x schreef:
Zit nu 8 weken ziek thuis en iedereen moet voor mij rijden, mijn vriend, mijn schoonpa, voor de tandarts, lichttherapie, foto's en de eerste keer ophalen uit het ziekenhuis. Dus ben nu alles aan het opschrijven, wie wat gereden heeft... en maar kijken wat ik er straks mee kan.

Misschien kun jij de kosten opvoeren volgend jaar en dan de mensen een vergoeding terug geven. Vergeet het parkeergeld niet!!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:31

bigone schreef:
x_Jeanine_x schreef:

Misschien kun jij de kosten opvoeren volgend jaar en dan de mensen een vergoeding terug geven. Vergeet het parkeergeld niet!!

Ja zoiets was wel het plan, vraag elke keer wat krijg je van mij... ja niks zeggen ze dan, dus heb al 2x een plantje gekocht :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:41

Ik heb net de aangifte verzonden. Ik heb een eigen woning, dus krijg de hypotheekrenteaftrek terug. Ik laat dat niet per maand uitbetalen, maar liever in 1 keer. Per saldo is het hetzelfde, maar voor mijn gevoel toch anders ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:14

Alleen slecht voor je portemonnee want je krijgt geen rente bij de belastingdienst ;).

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:44

veerledec schreef:
Alleen slecht voor je portemonnee want je krijgt geen rente bij de belastingdienst ;).

Ja, bij de bank krijg je bakken vol rente :Y)

Ik snap de keuze wel. Lijkt me vervelend een deel te moeten terugbetalen. Maar in 1 keer een flink bedrag krijgen, dat is altijd leuk. Zelfs als het per saldo hetzelfde is.
Als je het kan missen een prima keuze.

Ik weet ook dat ik elk jaar redelijk wat geld terugkrijg en dat ik het anders zou kunnen regelen met heffingskorting. Ik maak bewust de keuze dat niet te doen, omdat ik het gewoon kan missen en tegenvallers van de belastingdienst ermee op kan vangen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:47

Slecht voor je portemonnee is wat kort door de bocht inderdaad. Ik krijg het ook 1x per jaar, dan is het een mooie aanvulling op het spaargeld (of aflossing op de hypotheek etc). Vaak zie je dat als het maandelijks terugkomt het op gaat in de waan van de maand. Nou komt er 2x per jaar een spaarpotje vrij: vakantiegeld en belastingteruggave. Toch lekker :D

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:49

En vergeet de Eindejaarsuitkering niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:53

jooproo schreef:
En vergeet de Eindejaarsuitkering niet ;)

De wat? :') :+

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:56

:$ :$ :$

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:01

jooproo schreef:
veerledec schreef:

Ja, bij de bank krijg je bakken vol rente :Y)

Ik snap de keuze wel. Lijkt me vervelend een deel te moeten terugbetalen. Maar in 1 keer een flink bedrag krijgen, dat is altijd leuk. Zelfs als het per saldo hetzelfde is.
Als je het kan missen een prima keuze.

Ik weet ook dat ik elk jaar redelijk wat geld terugkrijg en dat ik het anders zou kunnen regelen met heffingskorting. Ik maak bewust de keuze dat niet te doen, omdat ik het gewoon kan missen en tegenvallers van de belastingdienst ermee op kan vangen

Er zijn natuurlijk andere manieren om geld beter te laten renderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:09

Als ik de belasting maandelijks laat uitbetalen gaat het op in de massa, dus ik houd t als een spaarpotje aan :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:25

Relaxed schreef:
Als ik de belasting maandelijks laat uitbetalen gaat het op in de massa, dus ik houd t als een spaarpotje aan :j

Ik daarom dus ook en een spaarpotje waar ik wat leuks van mag kopen. Voor dit jaar staat het doel al vast.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:30

Ieder zijn eigen manier, wat hij/zij fijn vindt :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:21

M'n accountant komt zo, ben benieuwd hoeveel we krijgen of moeten betalen, hoop van niet moet al een flink bedrag terug betalen van 2012...