VWO 5 ~ 2016/2017

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talindos

Re: VWO 5 ~ 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:10

Dius je wil graag een cultuurstudie gaan doen?

Ik ga wel naar Leiden maar denk niet dat ik er wil studeren.
Maar ze hebben er wel de studies die mij intereseren.
Wij moeten ook naar minimaal twee opendagen van school.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 07:43

Nee juist niet Isa, maar voor de zekerheid wil (en moet) ik me ook breder oriënteren. Want ik wil heel graag Geneeskunde gaan doen aan de Erasmus, maar voor de zekerheid toch nog de andere definitief afstrepen.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:46

Oh dat is heel wat anders als cultuur!
Ga je ook nog bij beta studies kijken?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:15

Interessant :) Ik doe C&M met Biologie, Filosofie en extra vak Frans.

Ik zal jullie volgen op instagram!

Wij moeten dit jaar verplicht naar de RUG opendag, verder ga ik nergens kijken dit jaar. IK zit er over na te denken om onder andere volgens jaar naar de open dag van de Kleinkunstacademie te gaan, met name voor het CvA. Hoewel ik ook graag een traditionele studie zou willen doen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:37

Wij moeten dit jaar alleen naar een verplichte voorlichtingsbijeenkomst van studies op het MFC, een middelbare school bij ons in de buurt. Vorig jaar waren we ook met zijn allen naar Maastricht geweest, dat vond ik wel heel leuk daar, maar helaas geen studies die me wat lijken haha.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:14

Ik ga dit jaar ook naar een aantal open dagen maar ik weet nog niet welke :')

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 15:29

Isa, ja maar dan bijv. biomedische wetenschappen enz. :)

Opzich wel slim dat jullie scholen dat soort verplichte activiteiten organiseren, dan heb je toch een soort stok achter de deur lijkt me.

Lotje, de kunstacademie lijkt me wel gaaf! Helaas ben ik niet zo creatief, haha.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:44

Wij moesten vorig jaar verplicht naar de beroepenmarkt en minstens naar 2 uitlegdingen. En dat was natuurlijk precies op de dinsdagavond dat ik springles had :Y) Ik heb 1 keer in de twee weken springles en het is duur. Maarja school verplichtte het.. uiteindelijk was het wel leuk :P

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:14

Wij hoeven nergens verplicht heen, maar ik ga wel. Ben vorig jaar ook al naar opendagen enz. geweest. Sorry voor degene die niet gaan, maar dat vind ik gewoon dom! Het is je toekomst en het gene wat je voor heeeeel lang moet gaan doen dus ik denk dat dat best waard is daa wat tijd in te investeren. Bij ons op school gaat eigenlijk bijna iedereen wel naar 2 of 3 opendagen. Ik ben vorig jaar naar Wageningen en Utrecht geweest. Dit jaar ga ik naar Wageningen, Utrecht,Twente, Velp, Nijmegen en ik denk naar de Has.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:59

Ik kom even spontaan binnenvallen! :D Heb wel geprobeerd een beetje mee te lezen. :P

Vorig jaar ben ik ook begonnen met wat universiteiten en opleidingen langs, en ik vind het zo ontzettend lastig! Ik lees dat mensen niet naar Open Dagen gaan, eigen keus natuurlijk, maar er zijn zó veel opleidingen, en daarnaast ook zó veel verschillende universiteiten (die weer allemaal een andere aanpak hebben). Dat kan je niet in één keer beslissen. :P Daarnaast zit je volgend jaar in je examenjaar en dan ben je daar druk mee lijkt me zo. :')

Afgelopen jaar ben ik naar [plaats] en Wageningen geweest. Allebei best wel leuk! Dit jaar wil ik graag weer naar [plaats], Wageningen, Utrecht, misschien ook RUG of Leiden.

Ik ga ook vooral naar de universiteiten om studies uit te sluiten, of die juist verbazingwekkend leuk zijn. :P

Quanneh, verstandig dat je ook nog wat andere opleidingen gaat bekijken. :D Zou wel ook proberen om verschillende open dagen voor Geneeskunde te bekijken, ook meelopen en ook proefstuderen. Helpt je vast met een beter beeld krijgen. :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:04

Ik heb echt nog geen idee wat ik wil studeren, daarom vind ik het ook een beetje moeilijk om naar open dagen te gaan. Maar ik ga wss toch een tussenjaar na de 6e nemen, dus dan heb ik iets langer de tijd.
Maar aangezien ik economie dit jaar nu al erg moeilijk vindt, ben ik eigenlijk nu al bang dat ik dit jaar over moet doen haha.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:14

Ach, je gaat ook niet dood aan een verkeerde studiekeuze hoor. Al loop je vijftig opendagen mee, je kunt tegen die tijd nooit zeker weten of het hétgeen is je voor de rest van je leven wil doen, maar dat is ook helemaal niet nodig...

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:47

Het is toch een best grote beslissing die je maakt ja, en dan vooral qua geld :Y). Wij gaan dit jaar met school naar Utrecht, zou zelf nog wel willen kijken bij Groningen of Nijmegen. Alle TU's sla ik toch over, want daar kan ik toch niet heen. In Amsterdam zou je me ook echt niet vinden, heb helemaal niks met die stad.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:04

Ik ga in de herfstvakantie even lijst met studies printen en afstrepen wat ik 100% niet wil. En markeren wat me interessant lijkt.
Wij moeten verplicht 1 opendag op de RUG en een studievoorlichtingendag volgen. Verder kunnen we ook gemakkelijk vrij krijgen voor open dagen e.d.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:43

Frankaas schreef:
Het is toch een best grote beslissing die je maakt ja, en dan vooral qua geld :Y). Wij gaan dit jaar met school naar Utrecht, zou zelf nog wel willen kijken bij Groningen of Nijmegen. Alle TU's sla ik toch over, want daar kan ik toch niet heen. In Amsterdam zou je me ook echt niet vinden, heb helemaal niks met die stad.

Belangrijk is maar relatief, toch :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:04

Kimmie, ik zou zeggen, júíst als je geen idee hebt is het zo'n goed idee om naar open dagen te gaan. Ga naar een paar presentaties, neem boekjes mee van opleidingen die je interessant lijken, ga een paar standjes langs en je hebt meteen een beter beeld. Of doe een studiekeuzetest van de UU of RU, kijk wat eruit komt en ga naar die top 5 of zo.

Gerbrich, je weet het inderdaad nooit 100% zeker. Maar de kans wordt groter naarmate je open dagen bezoekt. En je hoeft het niet 50 jaar lang te doen, maar je zal toch zeker de eerste 10 jaar minimaal moeten overbruggen. En ja, je kiest wel een bepaalde richting. Lijkt me toch wel belangrijk om te weten wat je wilt studeren opzich. :+

Femke, klinkt als een goed idee :D

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:19

Is dat niet gewoon iets dat we onszelf opleggen, dat verplichte kiezen? Het is hartstikke fijn als je het met je 18e weet, maar imo ook echt niet te laat wanneer dat pas op je 22e is...
Anyway, het kan in ieder geval geen kwaad om je alvast te oriënteren, maar mensen die er nog niet zo boven op zitten dom noemen gaat mij iets te ver :)

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 07:16

Dom ook een beetje als dom tussen aanhalingstekens. Reken maar uit wat het kost om na bijv. je 3de jaar over te stappen naar een andere studie, echt waar daar wordt je niet vrolijk van. Een andere master kiezen dan je bachelor, dat is nog niet zo'n probleem, als ij het kost je niks extras. Grote kans inderdaad dat je er achter komt na een tijdje wat je echt leuk vind, maar als dat enigzins te voorkomen is door opendagen dan is dat wel handig natuurlijk. Voor lotingsstudies moet je je volgend jaar al in januari inschrijven. Dus eigenlijk nog 1.5 jaar om te kiezen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:15

Oh Dees, dat is echt een superslim idee van die test! Kun je dat gewoon gratis doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:04

Gerbrich, hoop niet dat je op mij doelde met dom, want dat heb ik als het goed is nergens zo neergezet. :=

Het kan altijd later inderdaad, maar dat hangt ervanaf wat je in die jaren daartussen gaat doen. Je moet er maar net het geld en de middelen voor hebben om 4 jaar lang eruit te zijn. En in die tijd kunnen aanmeldingen van studies weer heel erg veranderen, want stel je moet op sollicitatiegesprek komen, hoe ga je die 4 jaar lang pauze uitleggen? En hoe zal het voelen wanneer al je vrienden/leeftijdsgenoten lekker studeren etc. en jij niet? Misschien leg je het inderdaad jezelf het op (of de maatschappij ons), maar dat betekent niet dat we er zomaar onderuit kunnen komen. :+

Verder moet je tegenwoordig al naar open dagen zijn geweest van de universiteit, en anders kom je er niet eens binnen voor een opleiding.

Kim, ja kan je gratis doen! :D En ook op studiekeuze123.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:08

Die dom doelde Gerbrich op mij denk ik. Ik zei dat ik dat eerlijk gezegd wel een beetje dom vond namelijk. Ik bedoelde niet echt dom maar meer van niet echt handig en van ik denk dat je daar later spijt van hebt als je je niet goed oriënteerd.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:46

Ik begrijp jullie ook wel. Zelf voelde ik het vroeger ook zo. Nu ben ik van mening dat we soms gewoon moeten doen waar we gelukkig van worden, en als dat voor iemand is om na het gymnasium een jaar te gaan backpacken in Canada en daar vervolgens te blijven wonen en werken op een ranch, ik noem maar wat, is dat dan dom en zonde zoals je zo vaak hoort?
Ik probeer alleen te zeggen dat je dingen niet altijd kunt plannen, want het kan zo maar anders lopen.. daarom vind ik het onnodig om te stressen over je toekomst.

Die visie wijkt wat af van die van jullie, maar dat maakt verder ook niet uit. Ik probeer jullie niet te overtuigen van wat ik vind, maar hoop dat jullie inzien dat er meerdere wegen naar Rome leiden en wie zijn wij om die van een ander te veroordelen..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:58

Oh, maar je moet ook zeker je dromen najagen. Daar ben ik ook echt een voorstander van. :D Zeker waar dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar is het dan niet verstandig om je te verdiepen in de meerdere wegen, en diegene te kiezen die het beste bij je past? ;) Misschien verras je jezelf nog wel.

En nee, stressen over je toekomst heeft geen zin. Nadenken over wat je wilt met je toekomst wel. :P

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:04

Maar zo'n invulling van tussenjaren is zeker nuttig en natuurlijk heel leuk! Maar er zijn er ook die hun VWO diploma halen en daarna 2 jaar elke dag tot 2 uur in hun bed blijven liggen en voor de rest niks doen. Dat lijkt me wat minder verstandig.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:05

Ja dat heeft zin, maar als je er op je achttiende nog niet uit bent, wanneer je die keus 'hoort' te maken, is dat helemaal niet zo rampzalig als men vaak doet geloven.
Je tijd er voor nemen zeg maar, gewoon, omdat het best kan :D.

Het is misschien niet wat jij als een droomleven ziet Lobke, maar dat is ook niet nodig. Als zij maar gelukkig zijn.

Edit: ik doelde dus niet op tussenjaren, maar iemand die zijn plannen voor universiteit en goedverdienende baantjes omgooit om lekker te gaan doen wat 'ie wil.