Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:21

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, waarom is een aantal zo blij om vrij te zijn tijdens de feestdagen(met name kerst)?

Ik vind dat 1 van de meest mooie dagen om te werken...

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:38

Omdat ik het een beetje zonde van mijn kerst vind om in plaats van aan de tafel bij familie te zitten, in een hete keuken te staan, borden te spoelen en te priegelen met sla en lapjes vlees..

Edit:
Ik ga wel met plezier naar mijn werk hoor, vind het leuk wat ik doe, maar niet tijdens feestdagen.

_Yasmine_

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:47

Omdat ik eigenlijk zelf ook veel wil eten en gezellig wil zijn, ik vind dat zelf ook veel leuker :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:49

Ik ben dan jarig, dus ik hoef niet te werken :)
Daarom vind ik het heel leuk om oudejaarsavond te werken!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:50

Ik zou ook veel liever kerst bij mijn familie doorbrengen dan op de werkvloer. Vorig jaar was pas mijn eerste kerst in de horeca en ik baalde flink toen ik hoorde dat wij verplicht eerste of tweede kerstdag moesten werken. Ik heb me er nu wel bij neergelegd dat het gewoon zo is, maar zou zo veel liever bij familie zijn, zoals elk jaar daarvoor. De ene dag met eigen familie, de andere dag met schoonfamilie, zo deed ik het al jaren. Wij krijgen 150% betaald met kerst, maar dat vind ik zeker niet opwegen tegen kerst met familie. Enkele collega's van mij vinden het echter juist heel leuk om kerstavond t/m tweede kerstdag te werken, maar dit zijn dan wel vooral degenen met meer familieleden die met kerst werken.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:59

Ik vind het niet vervelend om te werken met kerst. Vorig jaar de brunch van 1e kerstdag gedaan en dat was heel gezellig. Maar ik heb zelf helemaal niet zo veel met kerst.

Dit jaar dus 2 avonden en mijn moeder vind dat nog het vervelendst haha. En ik hoor de rest van de familie ook al; "dat vraag je toch gewoon vrij..." sja :+

Ik vind het zelfs wel fijn om onder dat verplichte gedoe uit te komen. 21e hebben we al een familiediner voor andere redenen. 28 tm 31 december gaan we weg met de familie, dus ik zie ze zat die weken.

Oud en nieuw vind ik wel jammer. Heeft voor mij meer waarde en zou dan graag zelf aan het feesten zijn. Maar ach, mijn collegas zijn hele goede vrienden dus we vermaken ons zeker wel :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:44

Oké, duidelijk!

Ik weet niet beter dan dat mijn vader werkt tijdens de feestdagen(horeca ook), dus wij vierden nooit kerst thuis of met de hele familie. Voor mij heeft kerst in die zin ook geen betekenis.
Op het werk vind ik het de meest mooie periode van het jaar. Naast restaurant zijn wij ook hotel en het zijn dan altijd dezelfde vaste gasten/families die kerstvieren bij ons, die sfeer is zo fantastisch. Ik zou dat voor geen goud willen missen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 01:23

ijssnuiver schreef:
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, waarom is een aantal zo blij om vrij te zijn tijdens de feestdagen(met name kerst)?

Ik ga liever op wintersport :D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:03

ijssnuiver schreef:

Omdat het bij ons chaos is in het restaurant tijdens kerst, helaas nemen ze keer op keer te veel reserveringen aan en hebben ze te weinig personeel. Zelf vind ik dit naar de klanten toe niet kunnen maar ook niet naar het personeel. wij lopen ons echt helemaal dood, en dan bedenk je je dat je familie gezellig samen ergens zit te eten.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:00

Ik wil ook niet werken met kerst hoor. := Vier liever zelf kerst.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:18

Het hoort erbij vind ik.... anders moet je niet in de horeca gaan werken als je daar een hekel aan hebt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:21

HouVanUtopia schreef:
Het hoort erbij vind ik.... anders moet je niet in de horeca gaan werken als je daar een hekel aan hebt

Als fulltime job niet, maar er zitten hier vast een hoop bij waar het een bijbaan voor is :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:35

HouVanUtopia schreef:

Dit vind ik zo'n gruwelijke dooddoener :o alsof 2 feestdagen bepalen of de horeca hét voor jou is of niet... Mag hopen dat je waarde hecht aan familietijd en tradities & is toch niet zo gek dat je dat boven je werk stelt?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:45

En toch... als bijbaan hoort het er ook bij vind ik.
Bij ons wordt het met de sollicitatie meteen vermeld, houd rekening met werken op feestdagen.

Ze kunnen nu eenmaal niet rondkomen met alleen fulltimers met de feestdagen.

Personeel tekort herken ik wel. Vorige maand ging er een fulltimer weg bij ons en die is nog niet vervangen. Tot die tijd vangen ik en een collega daar zo veel mogelijk van op. Zo ook met kerst.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:30

Dat is wel logisch maar als ik vrij kan zijn graag!
Wij hebben geen diners dus ben vrij. Maar ik ben ook op wintersport dus ik ben er sowieso niet

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:57

Natuurlijk hoort het bij de horeca, maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die liever vrij zijn tijdens de feestdagen!

@doubtless:
Ik hecht bijzonder weinig waarde aan familiedingen. Af en toe eens op de koffie en een keer eten met mijn oudet vind ik enorm gezellig. Maar daar houdt het ook wel mee op.
Laat mij maar lekker werken, dat stel ik in het geval van kerst boven eten met de familie.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:10

xSannee schreef:
En toch... als bijbaan hoort het er ook bij vind ik.
Bij ons wordt het met de sollicitatie meteen vermeld, houd rekening met werken op feestdagen.

Ze kunnen nu eenmaal niet rondkomen met alleen fulltimers met de feestdagen.

Personeel tekort herken ik wel. Vorige maand ging er een fulltimer weg bij ons en die is nog niet vervangen. Tot die tijd vangen ik en een collega daar zo veel mogelijk van op. Zo ook met kerst.

Nee klopt, maar ga er met mijn bijbaan dan vanuit dat ik zeker 1 kerstavond werk, met twee avonden zou ik nu niet akkoord gaan. Maar dat komt ook omdat ze mij normaal max. 1x per week nodig heeft. Ga dan nu niet alle leuke dagen opofferen. :n

Vind dat 1 dag er zeker bij hoort, je weet dat als je er aan begint :j

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:23

Ja dat is inderdaad al anders, ik werk ondanks mijn 0 uren contract zo'n 70/80 uur per maand.
Ik snap ook wel dat je niet alle dagen wilt werken hoor! Maar minstens 1 kerstdag is wel iets om rekening mee te houden imo :D

Wij hebben 2 man personeel die op wintersport is, de rest komt lekker allemaal werken.
We krijgen met oud & nieuw ook nog 8 man personeel extra van een ander hotel, heel gezellig.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:49

Tuurlijk 1 dag is genoeg voor elk personeelslid ook voor leidinggevende tuurlijk verdien je ook een vrije dag met de feestdagen

Maar vind echt als je voor de horeca kiest hoor je ook 1 dag te werken anders zadel je er ook andere collega's mee op
En tuurlijk kan je vrij zijn alle dagen omdat het zo uitkomt is dat geweldig

Maar horeca is nu eenmaal werken als de andere vrij zijn

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:28

Ik werk kerstavond en 2e kerstdag. Wij hebben een apart kerstmenu, maar a la carte bestellen kan ook. Smiddags is het restaurant en cafe dicht met kerst!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:23

Wij hebben inderdaad een aangepast 5 gangen menu :j
Verwacht ontzettend veel drukte, en personeel te kort!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:12

Ik verwacht ook stress in de keuken. Komen daar eigenlijk wat ervaring tw kort... maar sinds deze week weer een nieuw (ervaren) kok, dus komt vast goed!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:52

Ik werk hier de 2e kerstdag, de 1ste is voor familie. Ik zie mijn vader door het jaar amper voor zijn werk en hij neemt met kerst speciaal verlof om bij ons te kunnen zijn, zou een beetje hypocriet zijn dat ik dan net wel ga werken. Met nieuwjaar werk ik in de zaak van mijn ouders, mijn baas zei dat ouders voorgaan dus vond het absoluut geen probleem :)
Gisteren gewerkt, maar weer geen kat. In de hele stad was er niemand, dus ben na 3 uurtjes mogen stoppen :\

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:21

Pff, stad was uitgestorven en onze zaak ook.. Sta je dan met je goeie gedrag! Pakjesavond is geen goede avond.. Bij jullie wel?

We hadden trouwens een nieuwe jongen deze week. Komt van Schier, 20 jaar en 6 jaar in een hotel gewerkt. Nou, wat een topper! Eerste dag en gelijk met de handy alles gedaan, was vrij druk ook nog maar ging perfect. Hadden hem ingedeeld in een klein wijkje van 4 tafels, voor de eerste keer. Nou, ik heb op een gegeven moment vrij genomen omdat hij alles deed :D Snapte alles, heeft aan een half woord genoeg. Alleen dingetjes uit moeten leggen wat specifiek bij ons bedrijf hoorde (dingen over de kaart of waar spullen liggen). Fantastisch! Als jullie ook iemand van Schier of een ander eiland aan kunnen nemen moeten jullie dat doen, dat zijn echt Horeca toppers!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:42

Ik was vandaag dan uit eten geweest en de hele zaak zat vol! Maar goed dat we gereserveerd hadden