Geneeskunde!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:33

Groepje 17! :j jij?

Moet echt zo erg wennen aan het PGO systeem, heb echt het idee dat ik een beetje aan mn lot over word gelaten haha. Heb al bij m'n tutor aangegeven dat ik er moeite mee heb, maar die zegt dat ik de eerste drie maanden even moet doorkomen en je dan gewend bent.. Dus daar hoop ik maar op :')
Gelukkig door mn studentenvereniging al wel paar handige tips gehad van ouderejaars dus dat scheelt ook al iets, maar blijft wel lastig..

Sannens
Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:38

Minjon schreef:
Groepje 17! :j jij?

Moet echt zo erg wennen aan het PGO systeem, heb echt het idee dat ik een beetje aan mn lot over word gelaten haha. Heb al bij m'n tutor aangegeven dat ik er moeite mee heb, maar die zegt dat ik de eerste drie maanden even moet doorkomen en je dan gewend bent.. Dus daar hoop ik maar op :')
Gelukkig door mn studentenvereniging al wel paar handige tips gehad van ouderejaars dus dat scheelt ook al iets, maar blijft wel lastig..



Welke studentenvereniging ben je bij gegaan?

Het komt inderdaad vanzelf goed hoor! Het is eventjes wennen, maar verder trekt het snel bij! :) Mocht je nog nieuwe tips nodig hebben kan je ook altijd bij mij aankloppen!

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:40

Fijn om te horen! Hoeveelste jaars ben jij nu? Had jij in het begin ook moeite met hoe diep je op bepaalde onderwerpen moet gaan enzo? Vind dat echt heel lastig inschatten, op sommige dingen ga ik veel te diep en op sommige dingen juist veeeel te basaal..

Ik zit bij circumflex trouwens!

Sannens
Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:54

Minjon schreef:
Fijn om te horen! Hoeveelste jaars ben jij nu? Had jij in het begin ook moeite met hoe diep je op bepaalde onderwerpen moet gaan enzo? Vind dat echt heel lastig inschatten, op sommige dingen ga ik veel te diep en op sommige dingen juist veeeel te basaal..

Ik zit bij circumflex trouwens!


Ah gezellig!

Ik ben nu 3e jaars geneeskunde, maar ik heb daarvoor biomedisch gestudeerd ook aan UM, dus heb tijdens biomedische wetenschappen mijn gewenning binnen PGO gehad. :)

Het was toen ook echt wennen, maar uiteindelijk weet je uit jezelf wel welke diepgang ongeveer goed is. Ook de college's kan je daarbij aanhouden.
Ook is het mogelijk om voor je tentamen het tentamen van het jaar ervoor en meestal het jaar daarvoor te oefenen, waardoor je ook een goede diepgang kan vinden. :) Deze tentamens kan je vinden op EleUM of op de website van MSV Pulse.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:48

Sannens schreef:
Ah gezellig!

Ik ben nu 3e jaars geneeskunde, maar ik heb daarvoor biomedisch gestudeerd ook aan UM, dus heb tijdens biomedische wetenschappen mijn gewenning binnen PGO gehad. :)

Het was toen ook echt wennen, maar uiteindelijk weet je uit jezelf wel welke diepgang ongeveer goed is. Ook de college's kan je daarbij aanhouden.
Ook is het mogelijk om voor je tentamen het tentamen van het jaar ervoor en meestal het jaar daarvoor te oefenen, waardoor je ook een goede diepgang kan vinden. :) Deze tentamens kan je vinden op EleUM of op de website van MSV Pulse.


Oh dat is een goede tip, ga ik zo eens naar zoeken! Ik vroeg me al af hoe en wat ze in godsnaam gaan toetsen haha omdat iedereen ook niet echt hetzelfde heeft natuurlijk met het uitwerken van de casussen. In grote lijnen uiteraard wel, maar zit toch wel verschil in neem ik aan.

Maar ik ga eens kijken of ik oude tentamens kan vinden! Wellicht nog wat vroeg in het blok maar dan weet ik vast een beetje wat ik uiteindelijk moet kunnen. Dankjewel voor de tip! :)

En leuk, derde jaar! Dan mag je nu poli's gaan doen toch?

Sannens
Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:05

Minjon schreef:
Sannens schreef:
Ah gezellig!

Ik ben nu 3e jaars geneeskunde, maar ik heb daarvoor biomedisch gestudeerd ook aan UM, dus heb tijdens biomedische wetenschappen mijn gewenning binnen PGO gehad. :)

Het was toen ook echt wennen, maar uiteindelijk weet je uit jezelf wel welke diepgang ongeveer goed is. Ook de college's kan je daarbij aanhouden.
Ook is het mogelijk om voor je tentamen het tentamen van het jaar ervoor en meestal het jaar daarvoor te oefenen, waardoor je ook een goede diepgang kan vinden. :) Deze tentamens kan je vinden op EleUM of op de website van MSV Pulse.


Oh dat is een goede tip, ga ik zo eens naar zoeken! Ik vroeg me al af hoe en wat ze in godsnaam gaan toetsen haha omdat iedereen ook niet echt hetzelfde heeft natuurlijk met het uitwerken van de casussen. In grote lijnen uiteraard wel, maar zit toch wel verschil in neem ik aan.

Maar ik ga eens kijken of ik oude tentamens kan vinden! Wellicht nog wat vroeg in het blok maar dan weet ik vast een beetje wat ik uiteindelijk moet kunnen. Dankjewel voor de tip! :)

En leuk, derde jaar! Dan mag je nu poli's gaan doen toch?


Ja klopt! Dinsdag is mijn eerste. Ik ben echt super benieuwd!

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:46

heehee!
ik wil heel graag geneeskunde gaan doen. Ben best geïnteresseerd in PGO aan de Universiteit Maastricht.
Zou iemand misschien een beetje kunnen zeggen hoe het er een beetje aan toe gaat en wat jullie er van vinden?
En wat is nou precies die tweede ronde decentrale selectie, die dag waar je dingen moet doen waar ze zo vaag op hun site over doen haha.

L_Flo
Berichten: 151
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:43

Minjon schreef:
Groepje 17! :j jij?

Moet echt zo erg wennen aan het PGO systeem, heb echt het idee dat ik een beetje aan mn lot over word gelaten haha. Heb al bij m'n tutor aangegeven dat ik er moeite mee heb, maar die zegt dat ik de eerste drie maanden even moet doorkomen en je dan gewend bent.. Dus daar hoop ik maar op :')
Gelukkig door mn studentenvereniging al wel paar handige tips gehad van ouderejaars dus dat scheelt ook al iets, maar blijft wel lastig..


ik heb groepje 28.
Ik vind het pgo systeem ook wennen en vooral inderdaad omdat je soms niet goed weet wat diep genoeg is.
Maar we krijgen straks die tussentijdse toets halverwege het blok waar je ook al de nodige diepgang uit kan halen als het goed is.

Sannens
Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:59

IsabelHx schreef:
heehee!
ik wil heel graag geneeskunde gaan doen. Ben best geïnteresseerd in PGO aan de Universiteit Maastricht.
Zou iemand misschien een beetje kunnen zeggen hoe het er een beetje aan toe gaat en wat jullie er van vinden?
En wat is nou precies die tweede ronde decentrale selectie, die dag waar je dingen moet doen waar ze zo vaag op hun site over doen haha.


Tijdens de tweede ronde in Maastricht, kom je naar Maastricht zelf en maak je twee tentamens. Een toets is op papier en gaat over 'kennis'. Denk hierbij aan bijvoorbeeld welke onderdelen van een cel er zijn, maar ook over medische ethiek. Je krijgt bijvoorbeeld een casus en je moet daarop reageren wat jij zou doen en waarom.

De tweede toets is op de computer. Daar krijg je filmpjes en wordt je ook naar je mening gevraagd. Bijvoorbeeld een filmpje over een consult tussen arts en patiënt en dat jij moet aangeven wat jij dacht dat de arts goed deed en niet goed deed en waarom.

Het zijn in ieder geval vragen die je zonder voorkennis kan maken en veel zeggen over jou als persoon. En dat vind Maastricht dus zo belangrijk.

Het PGO is een systeem waarbij je heel veel zelfstudie doet. Je hebt maandag je eerste onderwijsgroep en in die onderwijsgroep lees je samen een casus. Deze casus ga je analyseren, zoals wat is er belangrijk, wat weten we nog niet, etc. Daaruit maak je leerdoelen. Zoals over een hart casus:
- Wat is de anatomie vna het hart?
- Hoe werkt de geleiding van de prikkels in het hart?
- Wat is een hartinfarct?
- Hoe zie je een hartinfarct op een ECG?

Deze vragen ga je zelf maken, met de boeken in de bieb of je eigen boeken. En op donderdag bespreek je deze informatie allemaal na. Iedereen heeft altijd wel wat verschil in bronnen en daardoor dingen op een andere manier gelezen, waardoor je dingen aan elkaar uitlegt.
In dit verhaal heb je ook nog een tutor, hij houdt je proces in de gaten, zodat je alle informatie behandeld die behandeld moet worden.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:36

Welkom allemaal in Maastricht! Leuk Circumflex, ik heb zelf het eerste jaar bij Tragos gezeten :)

Ik vond het PGO systeem erg lastig.. Ik was niet gewend om veel te leren en concentratie is niet mijn sterkste punt. Ik heb een hele leuke tijd gehad, maar zou onderwijstechnisch niet nog een keer voor Maastricht kiezen.

Cheetahfan

Berichten: 3170
Geregistreerd: 09-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:30

Super leuk om iedereen in zo´n verschillend ´stadium´ te zien, haha. :)
Ik ben nu over naar mijn derde jaar. Ben erg benieuwd, vooral naar de keuzevakken! En natuurlijk de loting in februari. :)

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 08:58

Cheetahfan schreef:
Super leuk om iedereen in zo´n verschillend ´stadium´ te zien, haha. :)
Ik ben nu over naar mijn derde jaar. Ben erg benieuwd, vooral naar de keuzevakken! En natuurlijk de loting in februari. :)


Loting?

Cheetahfan

Berichten: 3170
Geregistreerd: 09-11-09

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:39

Ja voor de co-schappen :) Weet nog niet zo goed of ik vroeg wil beginnen of later.

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:49

Cheetahfan schreef:
Ja voor de co-schappen :) Weet nog niet zo goed of ik vroeg wil beginnen of later.


Och, jeetje, er is bij ons daar echt nog helemaal geen info over gegeven :+
Bij ons is de master helemaal omgegooid, eerst liep je op zijn vroegst in het 2e half jaar van jaar 4 pas co-schappen, nu kan het al vanaf de start van jaar 4.

Cheetahfan

Berichten: 3170
Geregistreerd: 09-11-09

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:43

Bij ons ook niet heel veel hoor, 1 informatief hoorcollege wat ook niet echt heel duidelijk was haha.
Ik twijfel alleen heel erg of ik vroeg of laat wil beginnen. Ik heb er echt heel veel zin in, en dacht daarom dat ik het best oké vond om vroeg te beginnen. Maar nu hoor ik van iedereen dat het echt afzien is en dat je beter nog even kan 'genieten'. :+
Er zijn hier best wat mensen die nu coschappen lopen of ze al gehad hebben, kunnen die misschien wat tips geven? :)

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:21

Cheetahfan schreef:
Bij ons ook niet heel veel hoor, 1 informatief hoorcollege wat ook niet echt heel duidelijk was haha.
Ik twijfel alleen heel erg of ik vroeg of laat wil beginnen. Ik heb er echt heel veel zin in, en dacht daarom dat ik het best oké vond om vroeg te beginnen. Maar nu hoor ik van iedereen dat het echt afzien is en dat je beter nog even kan 'genieten'. :+
Er zijn hier best wat mensen die nu coschappen lopen of ze al gehad hebben, kunnen die misschien wat tips geven? :)


Ik heb 6 maanden wachttijd gehad. In die tijd heb ik veel kunnen werken (en geld verdienen) waardoor ik in een latere vrije periode van 9 weken, 6 weken naar Thailand en Cambodja kon. Dus uiteindelijk vond ik het zeker de moeite waard. En het is wel waar dat het nu nog makkelijker te doen in, dit soort dingen. :)

Sannens
Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:28

Hee toekomstige artsen,

Ik heb een vraag voor jullie. Voor het cluster dat ik volg moet ik erg veel anatomie leren. Ik ben nu derdejaars en heb tot nu toe mijn anatomie nogal laten versloffen, omdat dat geen enkele reden was om je tentamens niet te halen. Vaak kwamen er maar enkele vragen van in het tentamen.

Omdat ik het wel echt moet gaan leren, en het voor het komende tentamen wel echt belangrijk is, wil ik hier nu ruim op tijd mee beginnen.
Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik ben altijd slecht geweest in stampen (denk dat dat ook de reden is geweest waarom ik het aan de kant schoof), dus ik moet het een soort van begrijpen en verbanden gaan zien.

Oja, niet onbelangrijk. Het gaat nu om het bewegingsapparaat, dus botten, spieren, ligamenten, zenuwaansturing en de bloedvoorziening.

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:30

Er is echt een geweldige site... maar hoe die heette... ga even rond vragen voor je

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:30

Misschien uittekenen? Vaak zijn arterie, vene en zenuw qua naam vergelijkbaar en ook nog eens te relateren aan locatie/spiergroep etc. Dat maakt het onthouden ook vaak makkelijker.
Maar het blijft een deel stampen en herhalen, daar ontkom je bijna niet aan. Ik ken (behalve voor de handwortelbeentjes) eigenlijk geen anatomie-ezelsbruggetjes.

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:31

Tekenen hielp bij mij ook echt super!

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 20:31

Memoraid!

Blok orthopaedie met een 8,3 mee gehaald <<)

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 20:33

Oh en ik weet niet of je Sobotta hebt?
Daar staat alles perfect in. Zeker het bijbehorende tabellenboekje, daar staat exact de functie, insertie en origo en innervatie in beschreven.

Sannens
Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:34

Lauraennala schreef:
Memoraid!

Blok orthopaedie met een 8,3 mee gehaald <<)


Wat is dat?

Tekenen was inderdaad ook mijn idee. Herhaling is niet erg, maar het moet geen uit de lucht gegrepen term zijn. Want daar kan ik gewoon echt niets mee. :)

Woordjes leren waren ook nooit mijn ding op de middelbare school. Zelfs Engels was een ramp.

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:37


Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 20:37

Sannens schreef:
Lauraennala schreef:
Memoraid!

Blok orthopaedie met een 8,3 mee gehaald <<)


Wat is dat?

Tekenen was inderdaad ook mijn idee. Herhaling is niet erg, maar het moet geen uit de lucht gegrepen term zijn. Want daar kan ik gewoon echt niets mee. :)

Woordjes leren waren ook nooit mijn ding op de middelbare school. Zelfs Engels was een ramp.


Sorry, ik reageerde half op gianti :')

Memoraid is een website waar allerlei oefen lijsten in geüploaded zijn.