Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:04

Nikass schreef:
Sizzle: Niet als je in een gymles aandacht besteed aan teambuilding. Je bent wel onderdeel van die klas en kunt dus een prettige bijdrage leveren.

Het zou kunnen dat het nu veel beter is, maar in 'mijn tijd' was er niets van dien aard op de school waar ik zat.

Ik vind sport leuk, maar schoolgym vond ik afschuwelijk.
Dat schiet dus zijn doel voorbij.

Schoolzwemmen vond ik ook niet leuk aangezien ik best bang ben voor water, maar daar zag ik tenminste het nut nog van: leren zwemmen.

NatasjavE

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:05

Zwemles op school vond ik heel nuttig. Vond ik ook echt niet leuk. Maar absoluut nuttig.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:09

Keuze vak vind ik een strak plan, wij kregen ook altijd cijfers, dat vond ik al helemaal zo dom.
Ik vind dat het aan de ouders is om te zorgen dat een kind genoeg sport. Een persoon in de bovenbouw zou in principe zelf moeten weten dat sporten gezond voor je is. Dan kun je zelf een sport kiezen en ben je dus ook veel actiever als je die sport beoefent. Als iemand gym niet leuk vindt doet diegene ook zijn best niet en dus heeft het helemaal geen zin. Ik had in mijn laatste jaar van school een optie dat ik kon zeggen of ik kon gymmen of niet omdat ik het jaar daarvoor erg ziek was geweest en nog steeds erg snel moe was/ben. Dus hadden we overlegd met school en aangezien ik wel gewoon paard reed buiten school.. Dus daar maakte ik heel handig gebruik van, ah meneer ik kan niet gymmen hoor vandaag :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:35

Ik ben ook geen sporthater, alleen een gymhater :+
Andere indeling zou zoveel schelen :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:07

Duidelijk twee kampen hier!

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:23

Oh ja inderdaad, cijfers met gym. Ook zo waardeloos.

Ik weet nog dat ik daardoor bijna mijn gymnasiumdiploma niet heb gehaald. Ik had namelijk nog geen voldoende op het onderdeel balsporten. Het probleem was, dat balsporten teamsporten zijn en ik uiteraard geen team had. Ik mocht wel in me eentje gaan korfballen, maar dan moest ik voor een 6 minstens de bal achteruit in de korf kunnen krijgen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik na de les nog in me eentje met de docent er bij die bal in de korf moest zien te krijgen totdat het - bij toeval - was gelukt. Toen kreeg ik eindelijk die felbegeerde 6 voor dat onderdeel en was mijn cijferlijst pas compleet.

Eén van de hoogtepunten bij het verlaten van de middelbare school: NOOIT MEER GYM :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:26

Vooral leraren die zeggen dat we woensdag een coopertest hebben maar het gewoon maar even op dinsdag doen... Leuk!!! -O-
Heb dus een 5, eigenlijk lager maar mijn docent heeft het maar naar boven afgerond op een 5. Toch wel aardig, hij zei dat ik het super deed en dat ik voor inzet zeker een hoog cijfer krijg. :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:36

Believe schreef:
Vooral leraren die zeggen dat we woensdag een coopertest hebben maar het gewoon maar even op dinsdag doen... Leuk!!! -O-
Heb dus een 5, eigenlijk lager maar mijn docent heeft het maar naar boven afgerond op een 5. Toch wel aardig, hij zei dat ik het super deed en dat ik voor inzet zeker een hoog cijfer krijg. :D

lol, hoezo.. had je je woensdag ziek willen melden dan?

maar inzet is ook belangrijker dan je cijfer uiteindelijk.. niet iedereen kan alles, wel iedereen kan zich inzetten ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:38

dormy schreef:

Ik weet nog dat ik daardoor bijna mijn gymnasiumdiploma niet heb gehaald. Ik had namelijk nog geen voldoende op het onderdeel balsporten. Het probleem was, dat balsporten teamsporten zijn en ik uiteraard geen team had. Ik mocht wel in me eentje gaan korfballen, maar dan moest ik voor een 6 minstens de bal achteruit in de korf kunnen krijgen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik na de les nog in me eentje met de docent er bij die bal in de korf moest zien te krijgen totdat het - bij toeval - was gelukt. Toen kreeg ik eindelijk die felbegeerde 6 voor dat onderdeel en was mijn cijferlijst pas compleet.

Eén van de hoogtepunten bij het verlaten van de middelbare school: NOOIT MEER GYM :D

hoe kan dat nu?

gym maakt helemaal geen onderdeel uit van het CE noch van het vakkenpakket.. het is een extra vak, wel verplicht maar niet aan de orde voor het examen of je diploma?

en vind achteruit (blind dus) schieten ook een rare competentie voor een voldoende..
dan kun je beter 10x op een basket schieten en de hoeveelheid raak is je cijfer.

heb er nog nooit van gehoord dat je op gym kon zakken tenzij je halo zou doen..

overgang kan het wel een issue zijn als je geen inzet toont en ook nog een onvoldoende is + je zit al op het randje, dan kan dus je gedrag (inzet) bij een banketstaaf bijvak het verschil zijn tussen overgaan of blijven zitten.. idem met inzet voor muziek, tekenen en handvaardigheid bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-09-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:39

elenaMM77 schreef:
dormy schreef:

hoe kan dat nu?

gym maakt helemaal geen onderdeel uit van het CE noch van het vakkenpakket.. het is een extra vak, wel verplicht maar niet aan de orde voor het examen of je diploma?

Verplicht onderdeel voor het SE en kon er niet onder uit volgens de gym docenten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:42

dormy schreef:
Verplicht onderdeel voor het SE en kon er niet onder uit volgens de gym docenten.

pfff lol

volgende keer naar je schoolleiding stappen hoor, want het is grote bs volgens mij..

Het SE is afgestemd op het CE, wat geen onderdeel uitmaakt voor je CE heeft ook geen invloed op je diploma..

kijk maar eens op je diploma ;), gym staat er niet bij lol..

ben bang dat ze je flink in de zeik hebben genomen pfff

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:43

Keuzevak zou beter zijn, (dan had ik het waarschijnlijk wel gekozen maarja)
Ik vindt gym op school niet echt leuk, ben je helemaal moe en bezweet en dan heb je nog een lange dag te gaan. leuk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:56

Hmmm. De wet zegt:

Citaat:
hij voor de vakken culturele en kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding van het gemeenschappelijk deel van elk profiel alsmede voor de maatschappelijke stage, de kwalificatie «voldoende» of «goed» heeft behaald.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/g ... _Artikel49 (en artikel 50 voor havo/vwo.)

Er zijn wat uitzonderingen op, met name voor volwasseneneducatie en staatsexamens, maar in principe moet de leerling dat dus met een voldoende afronden. Volgens mij is een deel van de invulling van de voldoende wel aan de school, maar het zou ook heel goed kunnen dat daar ook weer programma's van eisen voor zijn.

Het mag duidelijk zijn dat ik het volslagen belachelijk vind en totaal zinloos. En dat we echt heel, heel dom bezig zijn als er ook maar 1 leerling in het hele land is die geen diploma haalt vanwege gym. Wat de bedoelde effecten van gym ook zijn - het is het niet-halen van een diploma niet waard. (Nou mag ik hopen dat elke school verstandig genoeg is om hier het belang van de leerlingen voorop te stellen. Maar toch - het staat in de wet en da's al erg genoeg.)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:36

Shadow0 schreef:
Citaat:
Als balspelen ' bijna gelijk zijn aan kindermishandeling' vraag ik wel af waarom?

Dit vroeg ik aan de moeder van het kind, uit interesse...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:11

Shadow0 schreef:
Het mag duidelijk zijn dat ik het volslagen belachelijk vind en totaal zinloos. En dat we echt heel, heel dom bezig zijn als er ook maar 1 leerling in het hele land is die geen diploma haalt vanwege gym. Wat de bedoelde effecten van gym ook zijn - het is het niet-halen van een diploma niet waard. (Nou mag ik hopen dat elke school verstandig genoeg is om hier het belang van de leerlingen voorop te stellen. Maar toch - het staat in de wet en da's al erg genoeg.)

ik kan hier wel wat over vertellen. Ik heb eens een heel rebels schooljaar (ik deed toen ook al geen huiswerk meer, nam geen boeken meer mee, ging maar en paar keer naar les, haalde desondanks 8en en 9ens, achteraf gezien was er gewoon niet egbnoeg uitdaging) niet aan gym meegedaan en de leraar riep me daarvoor bij hem en zei dat ik, als ik geen cijfer op mijn rapport had voor gym, zou blijven zitten. Ik haalde mijn schouders op. Dan maar.
Toen ik mijn rapport kreeg, stond er een 7 op voor gym... :D

Maar goed, de wet kan dus wel iets bepalen, maar uiteindelijk blijkt dus toch het belang van de leerling voorop te staan.

Wetten ontstaan uit behoefte, er zal wel een reden zijn waarom hij ooit is ontworpen.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:34

dormy schreef:

Tenzij je MBO gaat doen, mijn zusje heeft dood leuk weer gym. (Of het ligt aan haar opleiding, geen idee.. verzorgende IG doet ze (ofzoiets))
Wat een apart iets dat je door een gym cijfer je diploma bijna niet kon halen, belachelijk..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:47

Lusitana schreef:
Maar goed, de wet kan dus wel iets bepalen, maar uiteindelijk blijkt dus toch het belang van de leerling voorop te staan.

Dat jij jaren geleden bent gematst bewijst natuurlijk niet echt dat het nu altijd goed gaat.

Citaat:
Wetten ontstaan uit behoefte, er zal wel een reden zijn waarom hij ooit is ontworpen.

Dat betekent niet dat de wet dus ook voldoende doordacht is. Ik vind veel wetten juist erg slecht onderbouwd - iemand bedenkt even gauw een probleem en een oplossing, maar van een behoorlijke analyse (wat willen we precies bereiken, en wordt dat ook bereikt hiermee) is veel te vaak geen sprake.

(En vaak leidt dat er dan weer toe dat er nog maar een regeltje bijkomt om iets ondoordachts van eerder even gauw dicht te stoppen, wat dan ook weer onwenselijke gevolgen heeft, en dan komt daar weer een regeltje voor... en dan hebben we een bureaucratisch monster met waanzinnig gecompliceerde wetgeving. Nee, bedankt.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:34

Tja, dat is bijna altijd zo met wetten.

Ik gooi maar even wat in de groep:
Stel het wordt en keuzevak, hoeveel mensen denk je dat er dan op komen dagen?
Is het de moeite waard om er een leraar voor aan te nemen?
Kunnen die ook meteen maar stoppen met opleidingen als er op scholen bijna geen animo meer is?
Moeten er eigenlijk nog wel zalen gebouwd dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:00

Dat zijn nogal wat sturende vragen. Je doet net alsof er nog nooit ervaring is opgedaan met keuzevakken. En ook zou ik niet weten waar de aanname vandaan komt dat er bijna geen animo zou zijn als het een keuzevak is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:38

Mensen kiezen ook voor tekenen of muziek als het een keuzevak is :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:48

SusanH schreef:
Mensen kiezen ook voor tekenen of muziek als het een keuzevak is :j

Inderdaad. Ik had tekenen zelfs als extra vak erbij genomen, 7 dus ipv 6, zodat de kans dat ik zou slagen nog groter zou zijn. Zou ik op een ander vak zijn gezakt dan had ik voor tekenen altijd wel een voldoende. Maar had het sowieso wel gekozen omdat ik het leuk vond en omdat ik toch die kant op wilde.
Ik denk dat het voor gym al niet anders is met als voordeel voor de leraar dat je dan lekker gemotiveerde leerlingen hebt, net als destijds met tekenen. Was iig een erg leuk en gemotiveerd klasje, dat tekenclubje, én we kregen uitdagende opdrachten. Je zou dan met gym ook wat dieper en heftiger kunnen gaan omdat je dan minder rekening hoeft te houden met mensen die spontaan omvallen als je eens wat harder gaat. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die van sport en gym houden het ook leuker is als ze op een niveau kunnen werken waar ze echt wat aan hebben.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:50

Ikben het er niet mee eens. Veel kinderen sporten te weinig. Wel vind ik dat er altijd keuze moet zijn tussen de onderdelen, wij hebben vandaag geworsteld op school. Mijn armen doen nog steeds pijn

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:11

Shadow0 schreef:
Dat zijn nogal wat sturende vragen. Je doet net alsof er nog nooit ervaring is opgedaan met keuzevakken. En ook zou ik niet weten waar de aanname vandaan komt dat er bijna geen animo zou zijn als het een keuzevak is?

Het zijn gewone vragen. Er staat bv ook duidelijk ALS er geen animo zou zijn. Voor hetzelfde geldt loopt het storm, maar wat als er geen animo is?
Daar kun je toch gewoon hardop over denken of hoe zit het? Waarom is dat nou weer een aanname?

Moet ik er maar van uit gaan dat er niets veranderd als het een keuzevak zou zijn?

Ik denk persoonlijk ook dat het nogal wat uitmaakt of je spaans als keuzevak hebt of iets waar je echt moe van wordt, kleding voor mee moet nemen, nadien moet douchen etc en, laten we wel wezen, ook buiten schooltijd wel kunt doen in verenigingsverband of met vrienden.

Hoe zal het in de praktijk werken? Kom je dan met mensen in een groep die je verder helemaal niet kent als je, wat zou kunnen, de enige van jouw klas bent die het kiest? Of krijg je dan privé les omdat dat uur is ingedeeld voor jouw klas?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:03

Ik vind zeer zeker dat gymlessen op school verplicht moeten blijven. Niet zo zeer omdat ik gymdocent in opleiding ben, maar omdat er ook een heleboel goede kanten zitten aan gym. Ten eerste word er al te weinig gesport door kinderen en pubers, en dan met namelijk omdat de ontwikkeling van technologie heeft plaats gevonden. Thuis zitten en gamen is nu eenmaal makkelijker dan er op uit gaan of om te sporten/ buitenspelen. Ook heb je tijdens gymlessen een andere interactie tussen de klasgenoten, teambuilding. Ik als docent (in opleiding) zie duidelijk verschil tussen de leerlingen die in een klaslokaal zitten en leerlingen die in een gymzaal komen. En via gym kom je met sporten in aanraking die je misschien nog nooit gedaan had, en vind je misschien wel zo leuk dat je het naast school ook wil gaan beoefenen.

Veel mensen melden hier dat ze geen zin hebben om te gymen of dat ze het toch niet goed kunnen(en een onderdeel dus niet halen). Dat vind ik persoonlijk onzin. Ik denk dat het op dat punt niet meer de leerlingen te maken heeft (of nouja een deel 'zin moet je maken') maar met de docenten. Ik heb al op verschillende scholen stage gelopen en heb een heel duidelijk verschil gezien. Bij de ene school zaten de leerlingen gewoon tijdens de gymles op hun telefoon appjes te sturen, had merendeel z'n spullen niet mee, hadden pijntjes, geen zin, luisteren niet ect. Tevens was hun docent meer het maatje van de klas ipv de echte docent. Terwijl het op een andere school er heel anders aan toe ging. Alle leerlingen deden mee tenzij ze echt geblesseerd waren, spullen waren netjes mee, ook al hadden ze misschien geen zin toch deden ze mee, verlegden grenzen, deed echt aan teambuilding en ik denk nog wel het alle belangrijkste ze leerden! De docenten die op die school les gaven waren ook super enthousiast en hadden echt liefde voor hun vak en dit straalde ze dan ook uit naar de leerlingen. Deze twee voorbeelden zijn van de middelbare school.
Dus zoals ik hierboven had gelezen, als je het vak gym niet heb gehaald dan vind ik dat een fout van de docent en niet zo zeer van de leerling (mits de leerling er tijd in heeft gestoken ipv aan de kant zitten). Wat had de docent anders kunnen doen? Meer tijd in de leerlingen steken die wat minder goed zijn? Misschien zit het hele schoolprogramma niet goed in elkaar? Was er te weinig differentiatie? Werd de leerling niet genoeg uitgedaagd?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:03

Ik denk niet dat gym een keuzevak moet worden, maar dat er meer naar het niveau gekeken moet worden. Als wij teamsporten doen tegen veel betere teams ben ik er al gauw klaar mee en doe ik niks meer. Maar als we tegen een team van ons eigen niveau moeten ben ik heel fanatiek en vind ik het ook gewoon leuk om te doen.

Misschien is het ook wel iets om de leerlingen een sport te laten kiezen die ze bijvoorbeeld een paar maanden (niet 3 lessen als bij ons) moeten doen, zodat ze ook echt wat leren van die sport en er beter in worden. Dat lijkt mij wel veel leuker, dan kijk ik niet zo tegen gym op omdat het iets is wat ik leuk vind en dan krijg je meer de kans om een goed cijfer te halen.