[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:16

Het 'oeps, deze auto heeft 6 versnellingen ipv de 5 van mijn lesauto' :') , teveel gas bijgeven bij het wegrijden ergens (was vandaag echt hopeloos, leek net zo'n opgeschoten jochie bij het verkeerslicht, terwijl ik vanuit stilstand vanaf een hellinkje weg wil rijden :+ ). Motor laten afslaan gebeurt me nu praktisch niet meer, maar daar had ik ook een abbo op. Klooien met de richting (uit willen doen maar hem vervolgens doorgooien naar de andere kant, had ik tijdens les ook af en toe :j ). Slingeren doe ik ook nog een beetje, onze auto is breder dan mijn lesauto, dus ik moet iets meer naar links in de baan dan ik gewend was. Dan merk ik dat ik te ver naar rechts hang, overcompenseer ik, en blijf ik bezig. Oh ja, te vlot willen inparkeren (maar dat had ik met les al, met TTT waren ze bang dat we door de muur gingen), en met achteruit uitrijden denken dat ik meer ruimte heb dan ik daadwerkelijk heb (auto is niet alleen breder maar ook langer). Dit heb ik niet iedere keer, maar af en toe, is gewoon een samenvatting hoor.

Wat betreft de andere vragen: ik heb bij mijn TTT instructeur gewoon mee laten gaan. Met examen was hij eigenlijk ziek, maar vervanger zou niet op tijd bij mij zijn. Omdat hij onderweg naar het CBR al misselijk werd, heb ik die arme kerel maar daar gelaten.

Voor zover ik begrepen heb ging mijn examen zo'n beetje zoals het normaal gaat.
Aankomen bij CBR, dan wordt er omgeroepen dat je naar de zaal mag komen. Juiste tafelnummer zoeken, waar je kennismaakt met je examinator. Hij vertelt kort even wat, en dan ga je weer naar buiten, naar de auto. Daar wordt je gevraagd om een kentekenplaat te lezen, op ongeveer 25 meter, voor de ogentest. Bij de auto krijg je een paar vragen over bijvoorbeeld wat er onder de motorkap zit, de banden, of in de auto wat bepaalde tekentjes betekenen. Wanneer je bij je TTT vrijstelling hebt gehaald, hoef je dit niet te doen bij je examen. Vervolgens ga je op weg, afhankelijk van de examinator moet je voor vertrek navigatie instellen of onderweg, of geeft hij zelf aan welke borden je moet volgen, dit voor het zelfstandig route rijden. Verder geeft hij aan welke kant je op moet bij kruisingen. Ook kan hij je vragen om een stopopdracht, omkeeropdracht of parkeeropdracht. Ook hiervoor geldt dat wanneer je met je TTT vrijstelling hebt gehaald, je dit niet hoeft te doen. Met ongeveer een half uurtje ben je weer terug bij het CBR, waar je je uitslag krijgt.

De TTT gaat als een gewoon examen, en dus precies hetzelfde. Hier krijg je alleen aan het eind (terug bij je tafeltje) een formuliertje met eventuele aandachtspunten, en of je je vrijstelling hebt gehaald. Bij je examen krijg je te horen of je geslaagd bent of niet.

Batlow

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:12

Succes annepanne vandaag!!!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:34

Succes Anne, je kan het :)

Oeps moet je die dingen over de auto weer weten bij je herexamen? Ik ben alles vergeten.
Hoop dat ze maar weer iets over de wielen vragen, dat weet ik nog.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:16

Ik heb gedroomd dat ik zonder rijbewijs alvast een stukje ging rijden _O- zat aan de verkeerde kant en kon niets zien door mijn spiegels, kwam ik ook nog politie tegen die vrolijk zwaaide. Toen heb ik in mijn droom maar geparkeerd en ben ik uitgestapt _O-

Nog maar drie weken! Ik had me voorgenomen om niemand te vertellen wanneer ik examen had, omdat ik niet wil dat iedereen me succes gaat wensen en gaat vragen hoe het ging enzo :') sta ik gisteren met mijn leidinggevende te praten in de lerarenkamer, met bijna alle collega's begint ze er uitgebreid over _O-

Nu weten dus al mijn collega's het alsnog :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:17

Haha Rebecca heb zo'n zelfde soort droom gehad toen ik nog rijles had.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:02

Ik ben geslaagd! Rijinstructeur was chagerijnig want vond dat ik t niet verdiende. Maar ben blij :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 18:05

annnepannne schreef:
Ik ben geslaagd! Rijinstructeur was chagerijnig want vond dat ik t niet verdiende. Maar ben blij :)

Dit vind ik zo de omgekeerde wereld :wow: maar oke snap dat je helemaal blij bent dan, gefeliciteerd!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:05

Gefeliciteerd Anne! Super :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:23

annnepannne schreef:

Nou, dat is ook niet aardig :=
Maar gefeliciteerd!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:25

Gefeliciteerd Anne, die reactie van je instructeur heb ik nou nog nooit gehoord.
Maar je hebt hem gelukkig nu toch laten zien dat je het kan, ookal zeikte die je af :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:53

Ik ben blij dat ik t topic niet meer heb bijgelezen, want dan was ik heeeul zenuwachtig geworden!

Ik moest vanmorgen om 9.50 afrijden.
Ben keurig met vlag en wimpel geslaagd.
Hij vond het een perfecte rit.

Ik zal ook even mn foutjes aangeven zodat jullie weten dat het heus niet erg is om het fout te doen(hij noemde mn rit immers perfect)

Hij gaf nogal een vage aanwijzing over de tweede weg rechts, terwijl ik echt maar 1 zag voor de weg ophield, toen ik doorreed kreeg ik ineens door waar die tweede weg zat, ik keek in de spiegel of ik kon remmen (dat is wel belangrijk geweest) en ik remde, waardoor ik welliswaar met de neus van mn auto op de kruising stond, maar dat deed niks, want ik had het veilig opgelost en zorgde dat ik direct weer weg kon rijden waardoor ik het andere verkeer niet hinderde.

Ook stond ik voor het stoplicht achter een nogal hoog busje en van de zenuwen sloeg mn motor af, dom dom, want dat gebeurde me nooit.
Zegt mn examinator; ja dat deed je zeker om erachter weg te zijn?
Dus ik zeg tegen m; meneer als u wilt dat dat de reden was, is dat zo

Dus maak je niet te druk, foutjes maken mag!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:35

Mijn rit was echt verre van perfect.
Ten eerste trapte hij op de rem met mijn omkeer opdracht, maar dat was een inschattingsfoutje van hem, gelukkig.. Daarna ging hij me coachen omdat ik langs een smal stuk moest, maar het lukte me eigenlijk wel zelf. Toen moest ik op navigatie rijden en zei de tomtom blijf rechts aanhouden, maar ik zat achter een vrachtwagen. Zegt die examinator: haal nu maar in hoor.. Was nog 3 km! Domdomdom, dus ik gaf de moed al op. Daarna nog een 80 km/uur weg met allemaal bochtjes waar je naar z'n 2 moest terugschakelen wat ik dus niet deed, steeds opnieuw dezelfde fout. Nou ik kwam daar aan met het idee dat ik gezakt was. Zegt die man: gefeliciteerd je bent geslaagd. Ik zo niet je liegt :') Had het echt niet verdiend al zeg ik het zelf.. Wat een bagger rit was dat zeg!
Maar wel een kei aardige man en we hadden echt gezellige gesprekken dus misschien heeft dat ook meegeholpen. :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:26

Allebei gefeliciteerd! ik heb maandag nog les en dan dinsdag nog maar eens op.. heb er best wel de pest in maar ach, ooit zal ik het wel halen hihi

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:52

Chivaldi, je kan het :D. Heb je het al een paar keer niet gehaald dan?

Ik moet over 4 weken weer. Hoop dat ik het dan haal. Laaste keer dat me ouders het betalen. Heb er zelf geen geld voor dus zou dan pas over een half jaar ofzo weer genoeg geld hebben, theorie is ook nog maar half jaar geldig.
Gelukkig heb ik zelf zo veel vertrouwen er in (absoluut niet) en weet me instructeur ook niet meer wat die moet doen om het me goed te laten doen. Ben echt een ramp :P

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:29

ja al 2x gezakt helaas... daarmee ook ontslagen.wil het nu echt halen want mn centjes zijn nu echt op :(

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:40

Oja dat heb ik wel gelezen hier.
Succes al alvast volgende week

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:50

Mag ik mee kletsen? Ik mag ook binnenkort op, heb nog 3 lessen staan :D

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:57

Ik moet morgen op om 11u! :)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:05

Succes!!!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:06

Veel succes, gaat je lukken!
Fouten maken mag, dus maak je niet te druk als iets niet lukt!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:50

Succes! Ik heb vandaag weer een stukje met moeders gereden en het ging gelukkig een stuk beter als de vorige keer. ;) Heb al meer controlegevoel, motor sloeg wel 1x af, maar da's ook geen ramp..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:15

Ach ik moest net achteruit inparkeren en hij sloeg 3 keer af! :+
Al vind ik het auto rijden nog steeds geweldig!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:43

Zazoe_ schreef:
Ik moet morgen op om 11u! :)

En?!

Vera96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:54

Hoe ging het Zazoe?

Ik heb morgen rijles, doodziek lig de hele tijd te kotsen en ben al wagenziek. Wordt een beproeving.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:08

hoezo zeg je 'm niet af?