LynnDenise schreef:Grappig, gister hebben mijn vriend en ik een rondje Nederland met de trein gereden. En toen we bijna weer thuis waren hadden we een leuk gesprek met een conducteur. Toen ik vertelde dat ik werkzoekende was zei hij meteen dat ik bij de NS moet solliciteren. Eén keer raden wat ik nu aan het doen bent...
Weet je waar je aan begint? Mijn man is conducteur (januari 25 jaar in dienst) maar ik kan je verhalen vertellen...... Laat ik het voorzichtig zeggen: het is er de laatste jaren niet leuker op geworden.
Maar er zitten wel hele duidelijke voordelen aan: onregelmatigheidstoeslag, veel vrijheid (want je zit alleen of met zijn 2-en op de trein), uniform.
Nadelen: vakantie, vertragingen, agressie, aanrijding (waarbij de conducteur naar buiten moet om te gaan kijken), onregelmatige werktijden (je hebt een rooster maar daar kun je niet van op aan want het wijzigt iedere week).
Je moet echt wel stevig in je schoenen staan en overwicht hebben.
Let wel: ik wil je er niet van afhouden, maar het is een pittige baan hoor! Vaak kwam hij met verhalen 's nachts thuis, brrrrr. We hebben afgesproken dat ik die verhalen niet meer hoef te horen.
Edit: je hebt een vaste standplaats waarbij je inderdaad binnen zo veel kilometer vandaan hoort te wonen. In de praktijk wonen mensen wel eens verder weg. Als je maar zorgt dat je eigen vervoer hebt want als jij 's morgens de 1e trein moet rijden (of 's avonds de laatste) kun je dus niet op je standplaats komen