Bokkers die de opleiding hondentrimmen doen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Bokkers die de opleiding hondentrimmen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:52

Hartstikke bedankt!

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:22

Vandaag me opgegeven voor 2 examens in maart :D
Dan doe ik een teckel: plukken
En een Golden Retriever: Effileren :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:12

Fammiie_x schreef:
Vandaag me opgegeven voor 2 examens in maart :D
Dan doe ik een teckel: plukken
En een Golden Retriever: Effileren :)

Spannend voor mij is het nog 3 maandjes wachten. Bij ons op de opleiding zou je trouwens geen Golden mee mogen nemen omdat er te weinig werk voor 3 aan zit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:15

Ik had alles los samen gesteld en was veel goedkoper uit o.a. omdat ik een andere scheermachine heb gekocht omdat ik de esculeap best zwaar vond maar sja hij is dan ook wel degelijk. Had bijv ook nog een koffertje en verder dan naar stage gingen de spullen toch niet dus die koffer van 82,-(als ik het goed onthouden had) heb ik ook niet. verder gebruiken wij alleen een rechte schaar 6,5 en enkele effileer 6,5 zit voor mezelf te denken nog een poedelschaar aan te schaffen. Vind het wel belangrijk dat er niet op de scharen bezuinigt word, je merkt echt het verschil tussen de goedkopere en duurdere vooral als je wat langer knipt. Ik was iets van 3 á 400 kwijt aan m'n pakket.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:30

Als het je niet uitmaakt met wat voor tondeuse je werkt, kan je daar inderdaad veel mee winnen.

Vwb de scharen, ik heb op stage geleerd om alleen met grote scharen te werken, die hele lange. Ook de zooltjes en andere pietepeuterige plukjes heb ik geleerd om alleen met de grote schaar te doen. Met brede bladen. Voordeel is dat als je trefzeker knipt, het resultaat heel strak is, nadeel is dat als je niet trefzeker knipt... vul maar in :Y)

Ook met effileren heb ik eigenlijk alleen met de dubbele effileerschaar gewerkt, dus ook daar: meer risico maar als je het goed kunt dan is het wel mooier.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:43

[quote="Remy"
Ook met effileren heb ik eigenlijk alleen met de dubbele effileerschaar gewerkt, dus ook daar: meer risico maar als je het goed kunt dan is het wel mooier.[/quote]
Edit: ik bedoel natuurlijk de enkelzijdige effileerschaar :o

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:29

Moonsparkle, wij mogen ook in ons eentje eraan werken ;)
Ik doe het dus ook in me eentje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:11

Remy schreef:
[quote="Remy"
Ook met effileren heb ik eigenlijk alleen met de dubbele effileerschaar gewerkt, dus ook daar: meer risico maar als je het goed kunt dan is het wel mooier.

Edit: ik bedoel natuurlijk de enkelzijdige effileerschaar :o[/quote]

Ik had er bijna de hele dag over nagedacht en dacht nu naja laat maar :P kijk ik in het topic en heb je het al aangepast _O-

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:44

Hoe hebben jullie de hondenrassen het beste geleerd?
en overige theorie gewoon alles nog een keer doorlezen?
Want wat kan je verwachten bij een theorie examen naast de hondenrassen?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:23

Ik ben naar verschillende hondenshows geweest, eigenlijk niet mijn ding maar wel heel geschikt om je rassenkennis uit te breiden. Verder heb ik de grote hondenencylopedie van Esther Verhoef verschillende malen doorgespit. En op stage zie je natuurlijk veel verschillende hondenrassen voorbij komen.

Na een tijdje werd het voor mij gewoonte om op straat elk ras in gedachten te herkennen :Y)

De theorie ben ik pas de laatste maand gaan doorlezen. Maar in mijn geval was het vooral opfrissen omdat ik dierenartsassistente ben geweest.
Op het theorie examen werden er veel verschillende vragen gesteld, je moet echt van alle hoofdstukken genoeg afweten.

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:58

Oke super dankjewel ;)
Volgens mij is in april mijn theorie examen..
Dus moet dat ook echt goed doorspitten, veel hondenrassen ken ik idd ook wel.
Het probleem met mij op hondenshows is ik ga vaak naar die rassen toe die ik wil zien ;(
Maar denk dat ik binnenkort toch maar 2 dagen ga om echt alle rassen is te zien

Ik doe nu ook Kynologische kennis dus daar krijg ik ook veel dingen enzo dus ben daar wel blij mee :)
ooh dierenartsassistente leuk!
En wat je zegt op straat honden herkennen enzo dat probeer ik nu idd ook, de meeste heb ik wel gelijk maar vanmiddag zag ik een windhond lopen maar wist de naam niet dalijk maar is even opzoeken O:)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:31

Denk dat als je geen voorkennis zou hebben het wel van belang is goed te leren, er kwamen wel een paar vragen voorbij waarvoor je echt geleerd moest hebben of die je goed moest gokken. Een mede stagair is ook niet geslaagd en een ander heeft er 3 keer over gedaan. Ik had hiervoor ook in een dierenpension stage gelopen dus ik heb eigenlijk geen rassen geleerd maar kende er al een hele hoop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:40

Het is maar stilletjes hier! Ik ben nog aan het zoeken naar een stageplaats. Kan voorlopig de opleiding nog niet bekostigen maar wil wel vast ergens ervaring op gaan doen. Dan kan ik het hopelijk straks echt goed als ik op examen moet :P Dat zoeken naar een stageplaats valt nog niet mee zag ik al wel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:36

Urielle schreef:
Het is maar stilletjes hier! Ik ben nog aan het zoeken naar een stageplaats. Kan voorlopig de opleiding nog niet bekostigen maar wil wel vast ergens ervaring op gaan doen. Dan kan ik het hopelijk straks echt goed als ik op examen moet :P Dat zoeken naar een stageplaats valt nog niet mee zag ik al wel.

Sja een stageplaats vinden valt inderdaad niet mee. Ik rij nu vanaf Houten naar Amersfoort elke dag zeg maar een half uur met de auto, met dat half uurtje heb ik denk ik nog geluk.

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:28

Ik heb heel veel geluk met me stageplaats :D
nog geen 5 min. fietsen voor mij :)
maar ik liep hier al voordat ik aan de opleiding begon en ben daar gebleven ondertussen, nu kan ze me niet meer missen :=

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:59

Hoi allemaal,

Ik heb hier een tijd geleden ook al eens gereageerd en heb een tijdje nagedacht of hondentrimmen wat voor mij is, en heb inmiddels besloten dat ik het wil gaan proberen.
Nu heb ik alleen een paar vragen:
*Hoe duur waren jullie uit met de materialen aankoop en is het aan te raden om via marktplaats wat op te duikelen (mits in goede staat natuurlijk) of is het beter om nieuw te kopen, danwel tweedehands via de organisatie of trimsalon.
*Waar hebben jullie de opleiding gevolgd? Want heb het wel opgezocht maar er zijn zoveel mogelijkheden!
*Voor diegene die voor de opleiding al ergens werken of hebben gewerkt voordat ze zijn begonnen: Hebben jullie al jullie eigen 'werktuig' zoals scharen etc, of kunnen jullie die van het bedrijf lenen? En is het relatief makkelijk om een bedrijf te vinden wat aan prescholing doet? Dus was het binnen enkele belletjes raak of hebben jullie stad en land moeten afbellen?

In mijn geval kan of de opleiding betaald worden of het werktuig, dus er wordt nog wel even doorgespaard maar het zou ook leuk wezen als ik van te voren al ervaring op kan doen, dan zal ik mij zekerder voelen en hopelijk erachter kunnen komen of het wat voor mij is.

Een boel vragen maar ben gewoon nieuwsgierig voordat ik deze grote stap neem, in mijn ogen gaat het namelijk om best veel geld, en ik wil niet eerst enkele honderden euro's uitgeven om erachter te komen dat het niks is of dat mijn lichaam het niet aankan ofzo (tuurlijk, er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor je moet stoppen maar ik wil graag eerst over een paar dingen zekerheid hebben).

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:29

weten jullie toevallig waar ik een hondetrim cursus kan volgen voor 1 dag in de week? In de buurt van deventer

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:23

De opleiding aan het HKI te bunnik is eens per maand school dus dat is prima te doen voor iedereen denk ik zo. Ik heb eerst gebruik gemaakt van de spullen op m'n stagebedrijf maar had vrij snel m'n eigen spullen aangeschaft. Ik raad in ieder geval aan je scharen en tondeuse nieuw te kopen. De scharen gaan naar de je hand staan en je weet niet of een tondeuse misschien verborgen gebreken heeft oid.

Ik moet trouwens 6 april om half 10 examen doen...

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:28

Ik volg de opleiding bij Trimschool Nederland in Spijkenisse.
Dit is 1x per maand naar school en stage mag je zelf weten hoevaak je dat wilt lopen ;)

Ik loop al stage vanaf het VMBO en daar altijd blijven hangen, toen op het VMBO was het makkelijk voor mij een stagebedrijf te vinden en leerde al vrij snel dingen. Mocht langzamerhand steeds meer.
Dus in het begin heb ik de spullen van me stagebedrijf geleend en toen ik met me opleiding ging beginnen (omdat ik het al zeker wist) heb ik me eigen spullen aangeschrafd.

Zelf zou ik toch voor nieuwe spullen gaan ;) dezelfde redenen als wat hierboven staat.

Moonsparkle, spannend *D
Voor wat moet je examen doen?

Ik vind het ook erg spannend want ik mag 7 maart examen doen en 14 maart.
7 maart een teckel plukken en 14 maart een golden retriever effileren

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:09

Heeft een van jullie ook ervaring met trimschool? Schijnt ook een opleidingsding te zijn. Mijn voorkeur gaat nu uit naar die of HKI.
Barneveld vind ik in mijn ogen te duur (ook al zitten de examens daarbij bij in) en is voor mij volgens mij het verst weg.
Weet iemand op welke dag je bij HKI les krijgt? Bij trimschool is het op zaterdag en dat is voor mij wel ideaal, kan ik naast mijn twee dagen stage wel 3 dagen blijven werken.

edit: even de naam veranderd

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:05

Ik had voor mijn opleiding een uitgebreid stagepakket aangeschaft, heeft me ca. 900 euro gekost. Tijdens de opleiding heb ik nog behoorlijk veel extra geld uitgegeven aan extra materiaal. Hou er ook rekening mee, dat als je eenmaal voor jezelf begint je een aantal dingen dubbel moet hebben (scharen, tondeuse, scheerkoppen, bijvoorbeeld) want het kan natuurlijk dat je tondeuse het begeeft en da's niet leuk als je net één helft van een hond geschoren hebt :Y) Ook een trimtafel, bad, evt waterblazer enz kost veel geld in het begin en dan heb ik het nog niet gehad over adverteren, visitekaartjes, klantenkaartjes, website, enz. Als je iemand kent die gaat stoppen zou je de inboedel over kunnen nemen, maar zelf zou ik nooit scharen of tondeuses via marktplaats kopen. Niet iedereen is zuinig op de (dure) materialen. Of je het op je stage adres mag lenen weet ik niet, ik weet wel dat veel stagebegeleiders erg zuinig zijn op hun dure scharen en het niet prettig vinden als ze gebruikt worden door stagiaires.

Ik heb de opleiding aan het HKI gevolgd. Ideaal voor mij want de maandelijkse theoriedagen waren in Arnhem voor mij perfect te bereiken.
Stage adres heb ik zelf gevonden door rond te bellen. Het HKI kan daar wel bij helpen maar ik heb om me heen gezien dat het af en toe erg moeilijk is om een goed stage adres te vinden (moet ook nog erkend zijn). Er zijn veel trimsters die een salon aan huis hebben (ikzelf ook) en die het kleinschalig doen, te kleinschalig om een goede stage te kunnen bieden.

Verder moet je echt heel goed nadenken of het haalbaar is voor je. Wat zit er aan concurrentie in de buurt, zitten er veel potentiele klanten in je omgeving, heb je vergunningen / ontheffingen nodig, moet er verbouwd/aangepast worden... Ook moet je een goede bedrijfaansprakelijkheidsverzekering afsluiten en je administratie voor de belastingdienst op orde hebben anders kun je met hele nare naheffingen geconfronteerd worden.
Als er in een straal van een kilometer al 2 of 3 salons zitten moet je je serieus afvragen of het zin heeft om zoveel te investeren in iets waar je misschien weinig uit kunt halen. Het is een zeer arbeidsintensief vak, en als je een klantenkring wilt opbouwen zul je erg hard moeten werken terwijl in het begin alles er weer meteen uitvliegt naar nieuwe investeringen enz.

Ik heb bij mij op de opleiding gezien dat er een heleboel dames niet goed voorbereid begonnen en dachten dat het leuk bijverdienen is om een salonnetje aan huis te hebben. Maar het is echt hard werken voor niet al te veel geld (als je het tenminste netjes wit wilt doen en ik ga er vanuit dat dat je bedoeling is), het moet een passie zijn anders ben je binnen no-time gestopt of lukt het niet eens om te beginnen.
Ook de stages zijn niet altijd leuk; ik had een goed adres in de zin dat ik er veel geleerd heb en dat we heel veel verschillende honden op een dag hadden (ca 14 honden per dag). Maar de sfeer was niet goed, en ik heb héél vaak op m'n tong moeten bijten om er niet voortijdig uitgekickt te worden. Sommige saloneigenaressen lijken om het maar eens subtiel te zeggen op hun vrouwelijke trimklanten, doen niet aan zelfreflectie en gaan niet altijd leuk met stagiaires om. Voor mij was dat wel een geweldige motivatie om heel snel te slagen, dat dan weer wel ;)

Persoonlijk vind ik het een geweldig vak, maar ik zit in de luxepositie dat het voor mij extra inkomen is naast mijn atelier, en dat ik ook nog een part-time loondienst functie heb waardoor ik geen dure ziektekosten verzekering hoef af te sluiten. Ik zou het niet full time vijf dagen in de week van 's morgens tot 's avonds willen doen, dat is fysiek erg zwaar en dan kan je al bijna niet anders dan stagiaires nemen (wat ook iets is wat je je moet afvragen of je dat wel zou willen).

Het lijkt negatief wat ik hierboven allemaal geschreven heb, maar als je daar allemaal rekening mee houdt dan is het het meest fantastische vak dat ik me kan voorstellen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:53

Ik denk inderdaad ook dat als je genoeg wilt verdienen je bijna altijd een stagaire aan moet nemen. Ik zie het waar ik stage loop daar hebben we 3 stagaires op één dag en samen doen we zo'n 10 á 15 honden per dag, ja dan kun je wel verdienen maar als je het alleen moet doen...

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:36

7 maart om 1 uur mijn eerste examen :D
En 14 maart om 4 uur

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:53

Voor de geinstresseerde :D

Ik ben GESLAAGD *\o/*
Voor het plukken een 6 (begon onzeker en voet mocht strakker geplukt worden stond er)
en voor het effileren van een golden retriever een 8 :D

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:16

Wat goed!! Gefeliciteerd! ;)
Als ik dit dan zo weer lees kriebelt het toch ook weer bij mij om het gewoon af te maken ( ben gezakt voor effileren)