Accountancy studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Accountancy studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:42

Kiezen welke opdrachten je aanneemt? :n Nog nooit van gehoord! Zeeeeker niet als stagiare / junior / assistent! Ik werk over als het druk is / als het nodig is. Kan dan wel een dag eerder naar huis, maar hele week om 5 uur vertrekken :n. Kan het wel doen hoor, niemand die me tegen houd, maar als het druk is wordt wel van je verwacht dat je wat extra uren maakt.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:37

Niet te letterlijk nee, daarom kiezen tussen haakjes, weet niet goed hoe ik het moet verwoorden :P maar een man die gastcollege gaf vertelde dat ie altijd 10 uur per dag werkte en daar zelf ook eigelijk een beetje voor koos, hij nam echt alles aan terwijl ie ook nee kon zeggen ;) dat verhaal hoorde ik ook een beetje Bij KPMG, dat je wel voorkeuren mag aangeven, er werd ook verteld dat als je over werkt je die uren een andere keer weer op kan nemen als het rustig is :)
Als stagair verwacht ik ook nog niet dat dat voor mij geldt hoor! ;)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:50

Bij KPMG Amstelveen kun je kiezen op wat voor soort bedrijven je komt, ook als stagiair. Dat is niet zo bij de plaatselijke kantoren in de regio. Die hebben vanalles was en waarschijnlijk zie je dan ook vanalles voorbij komen.

En om 5 uur naar huis, daar moet je vooral niet op rekenen :) Men gaat er vanuit dat je zolang blijft als nodig is en als er werk is en daarna kun je pas naar huis. Je maakt jezelf niet populair als je om 5 uur vertrekt (en dan nog zegt; fijne middag :P) Zelf heb ik ook wat overuren gemaakt, maar dat kon ik gewoon compenseren met eerder stoppen, alleen toen was ik voornamelijk bezig met het stageverslag :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:04

Bij Ernst & Young kon je echt niet kiezen op wat voor bedrijven je wel of niet kwam en al helemaal niet of dat je naar bedrijven verder weg wilde of meer in de buurt. Stagiares konden dit ook niet kiezen, maar zoals eerder al gezegd, al deze dingen verschillen per kantoor. Luister niet te veel naar wat een HR of promotie poppetje verteld, maar probeer ervaringen uit eerste hand te verkrijgen.

En natuurlijk kon die man nee zeggen. Dat kan ik hier ook. Je maakt je alleen niet populair bij je collega's als zij elke dag blijven zitten tot 8 uur (bij wijze van hoor, dat gebeurt hier amper) en jij élke dag om 5 uur stipt buiten staat (en om half 9 aan komt zetten).

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:30

nee precies, dat begrijp ik, zo ben ik ook niet, tenzij je echt weg moet voor iets belangrijks ofzo denk ik. heb laatst een kaartje van iemand gekregen die zelfde opleiding heeft gedaan, zelfde school zelfs, en nu bij deloitte werkt, dus kan altijd even bellen en vragen hoe en wat.

vandaag nog met wat klasgenoten over gehad, de meeste willen t liefst op een kleiner kantoor, zoals niehe lancee, hooge wearde, wea enz. ik moet natuurlijk ook nog een afstudeer stage hebben, mocht ik nu bij een groot kantoor gaan en dat niet leuk vinden kan ik dan bij een kleinere.

zijn jullie ook gaan werken waar je stage gelopen hebt of juist niet? hoor veel leraren erover dat dat vaak wel zo is namelijk :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:18

Zooooo rustig hier :D Iedereen druk aan het werk? Druk met de studie?

Ik ben bezig met mijn laatste tentamen voor dit semester, tot nu toe alles gehaald *\o/* Hoop echt dat het zo door blijft gaan, dan kan ik mooi mijn master in één jaar afronden :j

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 11:45

Druk aan het werk. Studie gaat wat minder. Tentamens gemaakt terwijl ik aan het verhuizen was. Alledrie niet gehaald :(.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:07

Hier ook druk, strax een lezing over buitenlandse stage, is verplicht, terwijl ik dat toch niet ga doen :+
Moet nog 3 vakken van vorig jaar inhalen, voor eentje heb ik nog 1 kans.. Dus moet echt ff blokken! Was zondag trouwens op verjaardag en wat toevallig naast iemand die ook ba/ac had gedaan, veel ervaringen gehoord dus was erg leuk! :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 12:24

Jij zou een goeie zijn voor onze andere vestiging. Daar typen ze ook zo :'). Zoooo erg. Dat je een e-mail krijgt van een manager met ff erin :+.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:39

Haha, typ nu ook via mn mobiel haha dus zag alweer een t9 fout erin ook :P
Maar van een manager zou je wel beter verwachten inderdaad (deed bijna idd) :+

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:38

Oei alle vakken niet gehaad, dat is een tegenvaller!

Ik moet er nog eentje; statistiek. Zit al dagen in de sommen, dus ben er nu eigenlijk wel klaar mee. Moet alleen nog tot donderdag wachten. Ook nog meerkeuze.. dus daar ben ik ook niet zo blij mee.

De zon schijnt :D Dus ik ga maar even naar buiten :P

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:51

Wou dat ik dat kon. Ik ben aan het werk en het is druk dus ik zit hier nog wel even!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:51

Ow bah statistiek, die moet ik ook over 7 weken weer herkansen, echt geen leuk vak.. Vraag me ook af of je t als accountant veel gebruikt?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:15

Ik vind het wel erg leuk :j

Wij hebben nu statistiek voor onze scriptie. Ik vind het zelf echt super handig en vind het leuk om mee te stoeien. Het is alleen super veel, dus zou wel blij zijn als ik er vanaf ben! Je moet een beetje de achtergrond snappen, dus snappen wat je doet, dan wordt het logischer.

Op naar de chi kwadraten en het testen van twee populaties :Y)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:17

Zo nu even een uurtje netwerkleer en sollicitatietraining, ben benieuwd! :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:30

Ik ben aan het werk. Lang dagje denk ik want morgen ben ik vrij :))

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:10

Dat is dan wel weer lekker, hopen dat t dan ook zulk mooi weer is!
Ik skip even een lesje financiering, ga zo naar de paarden :=
Kreeg net van die leraar trouwens te horen dat je naar zijn mening beter geen AA meer kan worden omdat hij denkt dat dat werk steeds meer geautomatiseerd wordt en naar administratie kantoren gaat, zelf wilde ik al RA worden maar ben benieuwd of jullie dit ook merken en deze mening delen?
En owja, hoorde ook dat ik tijdens mn stage een verdiepende opdracht moet doen, een onderzoek waarbij voornamelijk statistiek gebruikt moet worden, zal dus flink aan de bak moeten om dat te snappen en leuk te vinden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:06

Ach, er is nog zoveel gaande binnen de accountancy.. Ze hebben het er ook over om geen onderscheid meer te maken tussen AA en RA.. Eerst maar eens zien. Ik geloof niet dat die automatisering zo ver gaat dat er geen AA's meer nodig zijn :n

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:15

Volgens een docent op mijn HBO wilden ze AA liften naar het niveau van RA. Dus ipv post hbo gaan naar een universitaire versie. Geen idee hoe dat nu is trouwens.

Een AA zal altijd wel een soort van nodig blijven, geloof niet dat het verdwijnt. Want voor een bank bijv. is het handig, wil je financiering hebben, dat de jaarrek goed is.

In de brancheorganisaties bestaat het verschil inmiddels niet meer; NBA (moet er enorm aan wennen; denk altijd huh basketbal?).

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 17:22

Ik wil toch richting RA gaan waarschijnlijk :'), maar ga eerst AA afronden!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:35

Ben al met RA bezig :P AA gaat het echt niet worden voor mij; of ik ga door in RA of verder in de controlling. Dus de interne audit. Ik heb een paar weken stage gelopen bij AA (zou 10 wkn RA en 10 wkn AA doen). Na één week had ik het zo gehad met het inboekwerk dat ik snel weer naar RA wilde :D Uiteindelijk een paar weken gezeten met nog wat andere klussen, maar het heeft me wel genezen van de AA kant :')

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:33

ruth91 schreef:
nee precies, dat begrijp ik, zo ben ik ook niet, tenzij je echt weg moet voor iets belangrijks ofzo denk ik. heb laatst een kaartje van iemand gekregen die zelfde opleiding heeft gedaan, zelfde school zelfs, en nu bij deloitte werkt, dus kan altijd even bellen en vragen hoe en wat.

vandaag nog met wat klasgenoten over gehad, de meeste willen t liefst op een kleiner kantoor, zoals niehe lancee, hooge wearde, wea enz. ik moet natuurlijk ook nog een afstudeer stage hebben, mocht ik nu bij een groot kantoor gaan en dat niet leuk vinden kan ik dan bij een kleinere.

zijn jullie ook gaan werken waar je stage gelopen hebt of juist niet? hoor veel leraren erover dat dat vaak wel zo is namelijk :)

Bij Deloitte gaat het er niet anders aan toe, als bij de andere grote kantoren ( zoals Kiwipitje ook al aangeeft ) :)
"Overwerk" is vaker regel dan uitzondering. En je maakt je indd alles behalve populair bij je collega's. Je zegt nu heel stellig dat 'jij niet zo bent', maar geloof me als er altijd van je verwacht wordt de je dingen afzegt ( dus als je bijv. om half 7 bij iemand hebt afgesproken.) en standaard van 8 tot half 7 door werkt, ( en nee daar staat in de meeste gevallen geen compensatie tegen over, dit wordt nl gezien als 'investering' in je werk.) ga je daar op den duur echt zoooo flauw van worden.
Dit is absoluut geen aanval op jou, maar zoals een aantal hier ook al zeggen. Ga niet op de leuke verhalen van de promotie-mannetjes af :)

Hmmm, ik zit om mn cijfer van lvw te wachen :=
Laatst bijgewerkt door roxiie op 09-02-11 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:37

Hihi, ik wil juist de AA kant op om uiteindelijk door te groeien richting het adviseren.. Tja en dat begint met inboeken en samenstellen.. ;) Dat controleren en 'bemoeien' is juist helemaal niks voor mij :n

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:48

Bedankt roxie :)
Ik dacht ook niet dat je bij deloitte niet hoeft over te werken enzo hoor, ken een aantal mensen die er nu werken dus vandaar leek het me wel leuk ;) maar heb t er vandaag nog is over gehad en denk niet dat het slim is alleen daar me aan te melden, ga gewoon op meerdere kantoren solliciteren en dan pas kiezen (als ik al een keuze heb haha :') )

Hopen op een goed cijfer! Wat is je gevoel?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:52

Heb 'm inmiddels 'binnen', heb een 5,2 ik baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal zo ontzettend :(