Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:18

Hilda, gecondoleerd.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:12

stef schreef:
Vraagje: zijn hier mensen die een (winkel) ruimte huren? Zo ja, wat betaal je per m2?

Ja ik. Maar dit is overal zo anders. Ligt aan de locatie (a,b, etc)
Ik ga niet openbaar maken wat ik betaal :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:16

Gecondoleerd Hilda.

Net mijn eerste officiele factuur de deur uitgedaan. Helaas nog wel met mijn eigen rekeningnr. De r.abobank maakt niet echt haast met mijn zakelijke rekening. Morgen weer een betaalt interview voor een andere advertorial. Toevallig net contact met de hoofdredactuur gehad en ik vertelde haar dat ik nu voor mezelf werk. Dat vond ze fijn om te weten voor in de zomer. Wellicht dat ik meer voor ze kan betekenen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:16

Gecondoleerd en heel veel sterkte Hilda.
Och, ik was er kapot van toen laatst mijn oma heel onverwachts overleed. Misschien een troost: Nu is het heel moeilijk, maar straks denk je alleen nog maar aan de leuke dingen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:04

Gecondoleerd Hilda. Dat ijn geen fijne dingen. Sterkte.

Heb mezelf een boekhoudprogramma aangeschaft. Dus van een eenvoudige boekhouding, over op een ingewikkelde, maar wat een getob -O-
Ik heb in het begin ooit wat dingen contant(uit eigen zak dus) betaald, die wil er nu in zetten. Waar doe ik dat? Kas? En kies ik dan BIJ of AF?
En dan wil ik vervolgens kijken naar het jaar resultaat, maar welk blad moet ik dan hebben? Ik zie namelijk allemaal cijfertjes, maar ik zie wel een cijfertje dat overeenkomt met de inkomsten, maar vind niet een cijfertje dat past bij de uitgaven.
Pff het is echt wel even puzzelen allemaal.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:06

Bah, Hilda, naar allemaal... gecondoleerd.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:04

holly schreef:
Gecondoleerd Hilda. Dat ijn geen fijne dingen. Sterkte.

Heb mezelf een boekhoudprogramma aangeschaft. Dus van een eenvoudige boekhouding, over op een ingewikkelde, maar wat een getob -O-
Ik heb in het begin ooit wat dingen contant(uit eigen zak dus) betaald, die wil er nu in zetten. Waar doe ik dat? Kas? En kies ik dan BIJ of AF?
En dan wil ik vervolgens kijken naar het jaar resultaat, maar welk blad moet ik dan hebben? Ik zie namelijk allemaal cijfertjes, maar ik zie wel een cijfertje dat overeenkomt met de inkomsten, maar vind niet een cijfertje dat past bij de uitgaven.
Pff het is echt wel even puzzelen allemaal.

Klinkt lastig! Is er niet iemand die je precies met dit programma kan helpen? Zonder dat wij weten welk programma je gebruikt is het misschien moeilijk helpen...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:57

Hilda, gecontroleerd.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:03

Ook mijn deelneming, Hilda.
Heel erg vervelend om zoiets mee te maken, zelfs als je het aan ziet komen.
Je kan je er nooit helemaal op voorbereiden.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:36

Heel veel sterkte en gecondoleerd Hilda.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:46

Dank jullie wel.
Vandaag mijn ouders bijgestaan. Wat een dag...

Zaterdag kan ik deels zelf nog op de beurs staan.
Wel lastig hoor zzp-er zijn en dan dit soort dingen. Ben je gewoon in dienst dan wordt het geregeld en hoef je zelf eigenlijk maar weinig te doen. Dat is nu wel anders.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:04

Bah wat vervelend Hilda, gecondoleerd en sterkte...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:32

Getver hilda, gecondoleerd en sterkte...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:09

Ik zag laatst een post voorbij komen over het gebruik van stockfoto's.
Zelf ben ik op zoek naar een geschikte stockfoto, maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken.

Wat zijn nu goede beeldbanken waar je stockfoto's kan kopen?
Ik heb er enkele gevonden, zoals http://www.shutterstock.com/ en http://www.iqimages.com/.
Zijn er nog meer die ik kan gebruiken? Het liefst heb ik wel een beeldbank waar ik per gekochte foto kan betalen, want ik wil maar 1 foto...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:09

11A minipak en daar moet ik dus invullen dat ik iets contant, van prive geld, heb betaald. Ik heb mezelf later niet terug betaald van de zakelijke rekening. De vraag is dus, hoe vul ik dit in en waar?

Inderdaad Hilda, dat is wel even lastig. Nu ben ik nogal veel eisend. Ik wil dat iets precies zo gebeurd zoals ik het wil, en dan is iets uit handen geven helemaal niet makkelijk. Zo'n dag waarop je meerdere belangrijke dingen hebt en maar op 1 plek tegelijkertijd kunt zijn, zou mij helemaal kriegel maken, dus ik vind het knap dat je hier in springt en het allemaal aan gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:33

Je hebt ook nog gettyimages.nl, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb nu gewoon 5 credits gekocht bij shutterstock, die blijven een jaar geldig. Met google kom je er overigens ook veel tegen (ook via forums enz)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:50

Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom liever een stockfoto dan een eigen foto?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:52

Stockfoto's zijn fototechnisch meestal erg goed (plus sommige dingen moet je veel voor regelen om de foto te kunnen maken). Als je zelf erg goed kunt fotograferen kun je beter je eigen foto's pakken, maar als je de materialen niet hebt zijn die stockfoto's een uitkomst. Ik kan best redelijk fotograferen, maar ik heb momenteel niet de benodigde spullen om echt hoogstaande foto's te maken.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:07

Goedemorgen!

Ik had een vraagje,
Ik heb een eigen website. www.ds-pictures.com
Waar ik nog een beetje mee aan het rommelen ben, ik heb nog geen definitieve skin gevonden voor mn fotoalbums, vandaar dat sommige nog anders zijn dan andere.

Maar nu heb ik bijvoorbeeld met hemelvaartsdag een clinic gefotografeerd van moniek van dijk. Deze foto's zet ik dan online zodat mensen ze kunnen bekijken en eventueel bestellen. Via de computer kan je niet met rechtermuisknop de foto opslaan, dat wil ik ook voorkomen. Maar nou ben ik er achter dat je met je telefoon de foto wel op kan slaan. En nu zie ik overal op facebook de foto's langskomen. Op zich mooie reclame, maar niet echt de bedoeling want mensen bestellen hierdoor niets/weinig. Nu is mijn vraag mag dit wel? Mogen ze zomaar de foto's van je site afhalen en gebruiken op facebook?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:09

Volgens mij mag dat niet zonder toestemming. Het zijn jouw foto's.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:12

holly schreef:
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom liever een stockfoto dan een eigen foto?

Omdat ik zelf de specifieke foto niet kan maken.
Ik ben op zoek naar een foto die een soort overzichtsfoto van een drukke (winkel)straat.
Zoiets: http://www.simplemindfulness.com/wp-con ... treet1.jpg, maar dan een Europese foto en wat beter van kwaliteit.
Ik kan wel aardig foto's schieten waar ik zelf tevreden mee ben, maar zo eentje niet. En ik wil toch een 'perfecte foto'.

Het is ook niet bedrijfsgerelateerd, maar voor de voorpagina van mijn scriptie.
Maar omdat hier wat fotografen zitten en ik een andere vraag voorbij zag komen, vond ik dat ik de vraag hier wel kon stellen... ;)

capopjekop schreef:
Met google kom je er overigens ook veel tegen (ook via forums enz)

Maar mag je zo'n foto ook gebruiken voor eigen afdrukken? Want ik heb een heel mooie gevonden, alleen ik kan de eigenaar/maker niet achterhalen. En zonder toestemming gebruiken vind ik ook weer zo ver gaan.
GettyImages is een goede, daar ga ik ook eens naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:20

@Szan: Als je de eigenaar/maker van een foto niet kunt achterhalen, kun je terecht bij de stichting Foto Anoniem.
Daar betaal je dan netjes je licentie en zij gaan verder zoeken naar de fotograaf.

@_Denise:
Dat hoor je te weten als fotograaf. Behoorlijk belangrijk om je te verdiepen in de wet- en regelgeving in je vakgebied.
Ik verbaas me er keer op keer weer over hoe "fotografen" totaal niet op de hoogte zijn over de regels, maar wél van hun klanten (meestal een totale leek) verwachten dat ze diezelfde wet kennen en zich er aan houden. |o :?

Nee, mensen mogen die foto's niet publiceren zonder jouw toestemming. Daar kun je tegen optreden, want het is een schending van je auteursrecht. Je kunt ze hiervoor een minnelijke schikking sturen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:22

Officieel niet (al is het de vraag of er een haan naar kraait als je hem enkel voor je scriptie gebruikt. Of wordt je scriptie openbaar gemaakt later?), plus de foto's van de stocksites kun je alleen zonder logo krijgen als je betaalt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken bij flickr.com en de creative commons. Sommige foto's met die licenties mag je kostenloos gebruiken als je de naam van de maker vermeld.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:24

Femke schreef:
@_Denise:
Dat hoor je te weten als fotograaf. Behoorlijk belangrijk om je te verdiepen in de wet- en regelgeving in je vakgebied.
Ik verbaas me er keer op keer weer over hoe "fotografen" totaal niet op de hoogte zijn over de regels, maar wél van hun klanten (meestal een totale leek) verwachten dat ze diezelfde wet kennen en zich er aan houden. |o :?

Nee, mensen mogen die foto's niet publiceren zonder jouw toestemming. Daar kun je tegen optreden, want het is een schending van je auteursrecht. Je kunt ze hiervoor een minnelijke schikking sturen.

Ja ik dacht dus al zoiets, ik ben pas sinds een maand ingeschreven bij de kvk, dus ik had dit soort dingen nog niet nagekeken, maar je hebt gelijk inderdaad ik ga me er wel in verdiepen.
Ik ga even kijken wat voor actie ik er tegen kan ondernemen. Want echt leuk vind ik het niet.
Bedankt voor de reacties zo snel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:25

Ja, 't is zonde... Want je werkt dan voor niets en je klant heeft toch de foto.
Men neemt vaak al genoegen met een kleine foto waar een enorm logo doorheen staat.

Vaak is 't niet genoeg om alleen maar te omschrijven dat het niet mag. Actief er achteraan gaan als ze 't overtreden werkt beter (bovendien krijg je dan tenminste wél betaalt voor je werk).